Monday, 11 January 2016

Ooredoo Signs Sponsorship Agreement with Qatar University and Texas A&M University at Qatar





Pioneering new research in Qatar will advance cutting-edge network solutions, from smart stadiums to disaster response systems 

Doha, Qatar

Ooredoo, Qatar University (QU) and Texas A&M University at Qatar (TAMUQ) today signed a major new research agreement to support innovation and development in Qatar and across the wider region.

To ensure the most positive results for future technology in Qatar, the ground-breaking agreement will support research in key areas, including fast deployable wireless communication systems for disaster and emergency response; innovations of green radio access technologies in wireless communications; tele-health and applications; wireless communications for next-generation power grids; and stadium communications.

In particular, the studies will examine areas that will have a positive social, economic and educational impact on the wider community.

As well as providing support for students and researchers seeking to enhance their understanding of these developing fields, data generated by the initiative will make an important contribution to wider efforts to make Qatar one of the best-connected countries in the world and a hub for “smart solutions”.

Waleed Al-Sayed, Chief Executive Officer, Ooredoo Qatar, said: “Our commitment to research, development and supporting the education sector is one of the ways that Ooredoo supports innovation and the growth of the knowledge-based economy. By partnering with these globally respected institutions, we are helping place Qatari students at the cutting edge of research and development in the field of wireless communication. Ooredoo’s Supernet has been designed to expand and grow into one of the best in the world, and we will share the lessons from its implementation with our academic partners.”

Dr Hassan Rashid Al Derham, Qatar University President, said: “Our collaboration with these well-renowned partners will provide our students and researchers with opportunities to enhance their skills towards becoming leaders who will contribute to advancing quality research and development in the field of wireless communication systems. At QU, we are committed to boosting our students’ creativity and innovative talents in various engineering areas. This agreement highlights QU’s commitment to offering its students an inspirational environment to produce cutting-edge smart solutions that will benefit Qatari society and beyond. It also underlines the organization’s ongoing efforts to promote a better understanding of network technology at a time when Qatar is aiming to become a hub for smart solutions and one of the best-connected countries in the world.”

Dr. Ann Kenimer, Texas A&M at Qatar Interim Dean and Chief Operating Officer, said: “We are committed to enabling students to lead the next generation of engineering discovery, and collaborations such as this give us the platform to inspire our students. In today’s world, next-generation wireless networks are providing the foundation for a new range of smart solutions that transform homes, communities and even nations. This research partnership will make a significant contribution to global understanding of network technology, as Qatar continues to build its position as a worldwide communication hub.”

Ooredoo’s sponsorship will provide the opportunity for QU and Texas A&M at Qatar students to be exposed to the telecom industry and be engaged in real-world experiences during their academic studies in preparation for their future careers.

The sponsorship was also designed to foster research and development in Qatar and contribute towards the country’s development and technological advancement. By inviting students to participate, Ooredoo hopes to produce the country’s future leaders who are equipped with hands-on knowledge of next-generation technology such as 5G and even faster networks.

The agreement is the latest in a long history of collaborations between the three institutions, the most notable being the 2005 and 2008 agreement for collaborative research into third-generation (3G) and fourth-generation (4G) networks, and HSPA-LTE (High Speed Packet Access-Long Term Evolution) for next-generation networks, technologies and services, and research and development, which was the first of its kind in the Middle East. 

This sponsorship reflects Ooredoo’s corporate social responsibility (CSR) strategy, which places education and entrepreneurship as part of the company’s main pillars of focus. 


Ooredoo  توقع اتفاقية رعاية مع جامعة قطر وجامعة تكساس إي أند إم في قطر

الريادة في مجالات الأبحاث الجديدة ستسهم في تطوير حلول الشبكات المتطورة، من الملاعب الذكية إلى أنظمة الاستجابة للكوارث

الدوحة، قطر

وقعت كل من Ooredoo وجامعة قطر وجامعة تكساس إي أند إم  في قطر اليوم اتفاقية رئيسية للتعاون في مجالات الأبحاث الجديدة. وتهدف هذه الاتفاقية إلى دعم الابتكار والتنمية في قطر والمنطقة بأكملها. 

وستدعم الاتفاقية الأبحاث في عدة مجالات رئيسية، بما في ذلك أنظمة الاتصالات اللاسلكية سريعة الانتشار للاستجابة للكوارث وحالات الطوارئ، وابتكارات التقنيات الصديقة للبيئة في الاتصالات اللاسلكية عبر موجات الراديو، والرعاية الصحية عن بعد والتطبيقات؛ والاتصالات اللاسلكية لشبكات الكهرباء من الجيل القادم، وأنظمة الاتصالات في الملاعب. ويهدف كل ذلك إلى ضمان الحصول على أفضل النتائج فيما يتعلق بتقنيات المستقبل في قطر.

وستبحث الدراسات على وجه الخصوص المجالات التي سيكون لها أثر اجتماعي واقتصادي وتعليمي هام على المجتمع ككل.

وإلى جانب توفير الدعم للطلاب والباحثين الذين يسعون إلى تعزيز فهمهم في هذه المجالات المتطورة باستمرار، ستسهم البيانات الناتجة من هذه المبادرة في خدمة الجهود الرامية إلى الارتقاء بدولة قطر كواحدة من أفضل البلدان في العالم في مجال الاتصالات، وأن تصبح مركزاً محورياً "للحلول الذكية".

وحول اتفاقية الرعاية، يقول وليد السيد، الرئيس التنفيذي لـOoredoo قطر: "إن التزامنا تجاه البحث العلمي والتنمية ودعم قطاع التعليم يعد واحداً من الطرق التي تدعم  Ooredoo من خلالها الابتكار ونمو الاقتصاد القائم على المعرفة. ومن خلال الشراكة مع هذه المؤسسات المعروفة عالمياً، نحن نساعد طلابنا القطريين على تحقيقهم الريادة في الأبحاث الجديدة والتطوير في مجال الاتصالات اللاسلكية. وقد تم تصميم شبكة سوبرنت من Ooredoo بما يمكننا من إجراء عدة تحسينات عليها لتصبح واحدة من أفضل الشبكات على مستوى العالم، وسنشارك خلاصة تجربتنا في إنشاء هذه الشبكة مع شركائنا الأكاديميين".

فيما قال الدكتور حسن الدرهم، رئيس جامعة قطر: "إن شراكتنا مع هذه المؤسسات المعروفة ستوفر لطلابنا والباحثين الفرص لتعزيز مهاراتهم من أجل أن يقودوا مسيرة الارتقاء بالبحث العلمي والتطوير في مجال أنظمة الاتصالات اللاسلكية. إننا في جامعة قطر ملتزمون بدعم الابتكار لدى طلابنا وتشجيع المواهب في المجالات الهندسية المختلفة. وتعكس اتفاقية التعاون هذه التزام جامعة قطر بتوفير البيئة الأمثل لطلابها لتكون مصدر إلهام يسهم في ابتكارهم للحلول الذكية والمتطورة التي تعود بالنفع على المجتمع القطري وعلى المنطقة بأكملها. كما أنها تؤكد على سعي الجامعة المتواصل للتشجيع على فهم أفضل لتقنيات الشبكات في وقت تسعى فيه قطر لتكون مركزاً رئيسياً للحلول الذكية وواحدة من أفضل دول العالم في خدمات الاتصالات".

ومن جهتها قالت الدكتورة آن كينيمير، العميدة بالإنابة ورئيسة العمليات لجامعة تكساس إي أند إم في قطر: "نحن ملتزمون بتمكين الطلاب لتحقيق الريادة في الجيل القادم من الاكتشافات الهندسية. وستوفر لنا مثل هذه الاتفاقيات نظاماً يشكل مصدر إلهام لطلابنا. ففي عالمنا اليوم، يوفر الجيل القادم من الشبكات اللاسلكية أساساً لمجموعة جديدة من الحلول الذكية التي تسهم في إحداث تحولات في المنازل والمجتمعات وحتى الدول. كما أن لهذه الشراكة البحثية إسهام كبير في زيادة الفهم العالمي لتقنية الشبكات، حيث تواصل قطر الارتقاء بدورها كمركز اتصالات رئيسي لجميع أنحاء العالم ".

وستسهم اتفاقية الرعاية من Ooredoo في توفير الخبرة العملية لطلاب جامعتي قطر وتكساس إي أند إم في قطر في قطاع الاتصالات، وإشراكهم في تجارب وخبرات حقيقية خلال مسيرتهم الأكاديمية، وذلك من أجل إعدادهم لتحقيق النجاح في مسيرتهم المهنية في المستقبل.

وقد تم إعداد اتفاقية الرعاية بهدف تشجيع البحث العلمي والتطوير في دولة قطر والمساهمة في تنمية البلاد وتحقيق التقدم التكنولوجي فيها.  ومن خلال دعوة الطلاب للمشاركة، تأمل Ooredoo في المساهمة بإنتاج قادة المستقبل في البلاد، وتجهيزهم بأدوات المعرفة والتدريب على تقنيات الجيل القادم مثل شبكات الجيل الخامس (5G) وما سيليها من شبكات أكثر سرعة.

وتعد هذه الاتفاقية الأحدث ضمن مسيرة حافلة بالتعاون بين المؤسسات الثلاث، وأبرزها اتفاقيات 2005 و2008 لإجراء بحوث تعاونية حول شبكات الجيل الثالث (3G) والجيل الرابع 4G))، وتقنيات HSPA-LTE لشبكات الجيل القادم، والتقنيات والخدمات، والبحث والتطوير، وهي الأولى من نوعها على مستوى الشرق الأوسط. 

وتعكس هذه الرعاية استراتيجية المسؤولية الاجتماعية لدى Ooredoo وتركيزها على مجالات التعليم وريادة الأعمال باعتبارها من المحاور الرئيسية للارتقاء بدولة قطر.

No comments:

Post a Comment

=