Monday, 18 July 2022

Infinity Group and Africa Finance Corporation (AFC) to Buy Lekela Power in Africa’s Biggest Renewable Energy Deal

  



 

·         Egypt’s Infinity Group and AFC to buy 100% of Africa’s largest renewables –focused independent power producer

·         Purchase to include 2.8 GW portfolio of projects in operation and development across the continent

·         Acquisition will make Infinity Group the largest African renewable energy company

·         AFC with its partner, Infinity, plans to more than double the capacity of the operating assets in the next 4 years.

 

Cairo, July 18, 2022

 

Infinity, a leading renewable energy company, and AFC, Africa’s leading infrastructure solutions provider, are to acquire Lekela Power, in a deal that will make Infinity the largest renewable energy company on the continent. The proposed acquisition includes Lekela Power’s portfolio of operational wind power projects, which have a combined installed capacity of over 1 gigawatt (GW), mainly located in South Africa, Egypt and Senegal. It also includes Lekela’s 1.8 GW pipeline of greenfield projects, the majority of which are anticipated to reach financial close in the near future. 

 

Mohamed Ismail Mansour, Co-Founder and Chairman, Infinity said, “Our acquisition of Africa’s largest independent power producer in the renewables sector is a major milestone in our strategy for growth across the African continent. We are proud to be playing a key role in contributing to a brighter future for Egypt, South Africa, Senegal and the African continent as a whole.”

 

Samaila Zubairu, President and CEO, AFC said, “This acquisition marks an important milestone in our journey to build a 3GW renewable energy platform. We are focused on reducing Africa’s massive energy deficit through expanding the quantum of electricity using the various energy sources available throughout the continent. Consistent with AFC’s mandate to fast-track Africa’s economic development, we have since 2007 developed and financed energy generation and access assets throughout the continent. Working together with our partner, Infinity, we aim to more than double the capacity of our joint operating assets over the next 4 years, which stands at 1.4 GW after the Lekela acquisition.”

 

Nayer Fouad, Co-Founder and CEO, Infinity, said, "The acquisition of Lekela is a key milestone for us at Infinity as it not only becomes the largest such acquisition in the history of the continent but also signifies the continuous growth and expansion of Infinity's efforts to create a sustainable supply of clean green energy. We will continue to build upon our endeavors to create a truly sustainable ecosystem for green energy in Africa.”
Infinity is the only dedicated renewable energy solutions provider in Egypt that develops clean energy solutions across several sectors and scales. For nearly a decade, Infinity has been leading the shift to a sustainable future for Egypt and Africa, through meticulously developed, commercially viable energy solutions that provide efficient and sustainable access to energy resources for everyone. Infinity harnesses different resources for power generation – solar, wind and waste-to-energy while also providing Power Distribution services and operating the largest electric vehicle (EV) charging network in Egypt. Infinity is the largest Egyptian contributor to the Benban Solar Park, Africa’s largest photovoltaic power station with an estimated capacity of 1465 MWp.

 

AFC has been working for 15 years to combat the dearth infrastructure on the African Continent, especially related to electricity generation. The Corporation has financed over 2,000 megawatts of power generation and has beneficial ownership interests in 485MW, of which 135MW is sourced from renewable energy. The Corporation is a leading advocate of policies to facilitate private sector investment in power generation, transmission, and distribution.  Given Africa’s abundant solar, wind, and hydro and thermal energy resources, AFC is focused on developing and financing projects that take advantage of these resources whilst meeting the urgent needs of the population.

 

Established in 2015, Lekela Power is currently 60 percent owned by Actis, a global investor in sustainable infrastructure, and 40 percent by a consortium, led by global wind and solar company Mainstream Renewable Power, called Mainstream Renewable Power Africa Holdings (‘MRPAH’). Africa’s installed renewable capacity is set to grow from 54 GW in 2020 to more than 530 GW by 2040, according to the International Renewable Energy Agency (IRENA), with solar PV soaring to 340 GW, and wind rising to 90 GW. Increasing renewable energy resources will also drive energy access, with almost half of Africa’s population still without access to electricity. Cantor Fitzgerald, ABSA and Norton Rose Fulbright advised Infinity and AFC on the transaction.

 

تعلن كل من مجموعة إنفنيتي ومؤسسة التمويل الأفريقية عن قرب استحواذهما على شركة ليكيلا باور في أكبر صفقة من نوعها للطاقة المتجددة في السوق الأفريقية

·         مجموعة إنفنيتي المصرية ومؤسسة التمويل الأفريقية ستقومان بالاستحواذ على 100% من أسهم أكبر شركة مستقلة لإنتاج الطاقة المتجددة في أفريقيا

·         الصفقة تتضمن محفظة عملاقة من مشروعات الطاقة المتجددة المنفذة ومشروعات أخرى قيد التطوير بقدرات إجمالية تصل إلى 2.8 جيجاوات في جميع أنحاء القارة

·         صفقة الاستحواذ ستجعل من مجموعة إنفنيتي أكبر شركة للطاقة المتجددة في أفريقيا

·         تخطط مؤسسة التمويل الأفريقية وشريكتها إنفنيتي لمضاعفة القدرات الإنتاجية للمشروعات المنفذة خلال السنوات الأربع المقبلة

 

القاهرة في 18 يوليو 2022

 

أعلنت إنفنيتي، الشركة الرائدة في تقديم حلول الطاقة المتجددة في مصر والمنطقة، ومؤسسة التمويل الأفريقية المتخصصة في تطوير وتمويل حلول البنية التحتية، عن قرب استحواذهما على شركة ليكيلا باور في صفقة عملاقة ستجعل من إنفنيتي أكبر شركة للطاقة المتجددة في القارة الأفريقية. تشمل صفقة الاستحواذ المقترحة على محفظة مشروعات ليكيلا باور التي تتضمن عددًا من مشروعات طاقة الرياح التي تصل إجمالي قدراتها لأكثر من 1 جيجاوات وتتواجد أغلبها في جنوب أفريقيا، مصر والسنغال. كما تتضمن أيضًا 1.8جيجاوات من المشروعات الجديدة التي مازالت قيد التطوير والتي يُتوقع إتمام الإغلاق المالي لمعظمها في المستقبل القريب.

 

وتعليقًا على تلك الصفقة الهامة، يقول السيد/ محمد إسماعيل منصور - مؤسس ورئيس مجلس إدارة شركة إنفنيتي: "إنّ استحواذنا على أكبر منتج مستقل للطاقة المتجددة في أفريقيا يمثل خطوة محورية في استراتيجية إنفنيتي للنمو في القارة الأفريقية. إننا فخورون بالدور الرئيسي الذي نلعبه للمساهمة في خلق مستقبل أفضل لمصر، جنوب أفريقيا، السنغال والقارة الأفريقية بأكملها".

 

من جانبه يقول السيد/ ساميلا زوباريو-رئيس مجلس إدارة والرئيس التنفيذي لمؤسسة التمويل الأفريقية: "إنّ صفقة الاستحواذ على ليكيلا باور تمثل محطة هامة للغاية في إطار جهود مؤسسة التمويل الأفريقية لإقامة منصة متكاملة للطاقة المتجددة في القارة بقدرات إجمالية تصل إلى 3 جيجاوات. إننا نركز في المؤسسة بصورة أساسية على تقليل العجز الهائل الذي تعاني منه أفريقيا في إمدادات الطاقة عن طريق التوسع في إنتاج الطاقة الكهربائية بشكل كمي كبير اعتمادًا على مصادر الطاقة المتنوعة والمتاحة في القارة. لقد قامت مؤسسة التمويل الأفريقية منذ تأسيسها عام 2007 وحتى الآن بتطوير وتمويل أصول توليد وإتاحة الطاقة في جميع أنحاء القارة، انطلاقًا من التزامنا المتواصل بتسريع وتيرة التنمية الاقتصادية المستدامة في أفريقيا. ومن خلال التعاون الوثيق مع شركة إنفنيتي، نستهدف مضاعفة القدرات الإنتاجية للمشروعات المنفذة خلال السنوات الأربع المقبلة والتي ستبلغ الآن 1.4 جيجاوات بعد الاستحواذ على شركة ليكيلا باور." 

 

يضيف المهندس/ ناير فؤاد - الشريك المؤسس والرئيس التنفيذي لشركة إنفنيتي: "تمثل صفقة الاستحواذ على ليكيلا باور خطوة هامة لشركة إنفنيتي، حيث لا تُعد هذه الصفقة فقط هي الأكبر من نوعها في تاريخ صفقات الاستحواذ بالقارة، ولكنها تُبرز أيضًا جهودنا المستمرة لتحقيق النمو والتوسع المتواصل وخلق سلاسل إمداد مستدامة للطاقة النظيفة. وستواصل إنفنيتي مسيرتها لإقامة منظومة مستدامة للطاقة الخضراء في أفريقيا".

 

تجدر الإشارة الي أنّ إنفنيتي هي الشركة الوحيدة المتخصصة بالكامل في تقديم حلول الطاقة المتجددة في مصر، حيث تطور الشركة حلولًا مبتكرة للطاقة النظيفة في العديد من القطاعات وعلى مختلف المستويات. وعلى مدار ما يقرب من عشر سنوات، تقود إنفنيتي مسيرة التحول الهادفة لخلق مستقبل مستدام لمصر وأفريقيا من خلال تطوير حلول الطاقة المتجددة المصممة بدقة والمجدية تجاريًا، والتي تتيح للجميع الوصول لمصادر الطاقة التي تتمتع بالكفاءة والاستدامة. تعتمد إنفنيتي على مصادر مختلفة لتوليد الطاقة، مثل الطاقة الشمسية والرياح وتحويل المخلفات لطاقة، هذا بالإضافة لخدمات توزيع الطاقة، وكذلك تأسيس وتشغيل أكبر شبكة محطات لشحن السيارات الكهربائية في مصر. من ناحية أخرى، تُعد إنفنيتي أكبر مساهم مصري في مجمع بنبان للطاقة الشمسية، وهو أكبر محطة للطاقة الشمسية في القارة الأفريقية بإجمالي قدرات توليد تصل لحوالي 1465 ميجاوات.

 

أما مؤسسة التمويل الأفريقية فتسعى منذ تأسيسها قبل 15 عامًا لسد الفجوة الهائلة في البنية التحتية في أفريقيا، خاصة فيما يخص توليد الطاقة الكهربائية. وبالفعل قامت المؤسسة بتمويل أكثر من 2000 ميجاوات من قدرات توليد الطاقة، بالإضافة لامتلاكها مزايا انتفاعية في مشروعات للطاقة بقدرات إجمالية تصل إلى 485 ميجاوات، منها 135 ميجاوات من الطاقة المتجددة. في الوقت نفسه تُعد المؤسسة من أكبر المدافعين عن السياسات والإجراءات الهادفة لتسهيل استثمارات القطاع الخاص في توليد ونقل وتوزيع الطاقة بالقارة. ونظرًا لما تتمتع به أفريقيا من وفرة هائلة في مصادر الطاقة بما فيها الطاقة الشمسية وطاقة الرياح والطاقة المائية والحرارية، فإنّ مؤسسة التمويل الأفريقية تركز على تطوير وتمويل المشروعات التي تستفيد من هذه المصادر من أجل تلبية الطلب العاجل والكبير على الطاقة من مواطني وشعوب القارة.

 

لقد تأسست شركة ليكيلا باور عام 2015، وتمتلك شركة أكتيس، مجموعة الاستثمار العالمية المتخصصة في مشروعات البنية التحتية المستدامة، 60% حاليًا من أسهم ليكيلا باور، بينما يمتلك الـ 40% الباقية تحالفٌ تقوده شركة مينستريم القابضة المحدودة للطاقة المتجددة Mainstream Renewable Power Africa Holdings. وطبقًا لمؤشرات الوكالة الدولية للطاقة المتجددة، فمن المتوقع نمو إجمالي القدرات الإنتاجية الإجمالية للطاقة المتجددة في أفريقيا من 54 جيجاوات في 2020 لتصل لأكثر من 530 جيجاوات بحلول عام 2040، حيث تنمو قدرات توليد الطاقة الشمسية إلى 340 ميجاوات، بينما ترتفع قدرات توليد طاقة الرياح في القارة إلى 90 جيجاوات. ستعمل زيادة مصادر توليد الطاقة المتجددة على تعزيز الوصول إلى الطاقة، خاصة وأنّ حوالي نصف عدد سكان أفريقيا يعيشون بدون طاقة كهربائية حتى الآن. يشار إلى أن مستشاري إنفنيتي ومؤسسة التمويل الأفريقية في هذه الصفقة هم كانتور فيتزجيرالد وABSA ونورتون روز فولبرايت.

=