Sunday, 10 January 2021

Schneider Electric Egypt partners with Spain's Aqualia to install smart technologies at the biggest desalination plant in Egypt, Africa & Middle East





The 150,000-cubic-meter-a-day station in New Alamein City will provide drinking water for one million people and ensure enough water supply to meet rising demand in Egypt's coastal cities

Schneider Electric's fully-integrated solution is designed to maximize reliability, uptime and operational efficiency

Cairo, Egypt, 10th January, 2021 - Schneider Electric has installed its smart water technologies in what is set to become the biggest seawater osmosis desalination plant in Egypt, Africa, and the Middle East. The facility in New Alamein City, in North West Egypt, will meet the growing demand for fresh water in cities located on the country’s Mediterranean coastline, supplying 150,000 cubic meters a day for an estimated 1 million residents. The project is being implemented out in cooperation with Spanish water management company Aqualia and Egypt’s Defense Ministry.


Schneider Electric has deployed smart EcoStruxure electrical distribution and automation solutions at the desalination plant to increase its operational efficiency whilst reducing costs. The technology will optimize reliability and uptime, ensuring uninterrupted operation at peak times by using devices that are Internet-of-Things-enabled. The operations team will be able to remotely monitor and control the plant through secure applications on their smart phones. Variable frequency drives will optimize energy savings and enhance the facility’s productivity.



Designed to accommodate up to three million people, New Alamein City was inaugurated in March 2018 by Egypt’s President. The city will promote tourism throughout the North West of the country, along Egypt’s Mediterranean coastline.



“New Alamein City will transform much of Egypt’s Mediterranean coastline, and this desalination plant will ensure that the city and the surrounding area has the water it needs to be able to grow in line with the country’s national vision,” said Ignacio de la Quintana, Egypt Country Manager, Aqualia. “The technology deployed by Schneider Electric will allow the site to operate more efficiency, reducing both downtime and emissions. Remote monitoring will enable the operations team a view of what is happening inside the plant’s equipment at all times, no matter where they are.”



Schneider Electric has been the mainstay of the Egyptian government’s water security scheme; the company’s Internet-of-Things-enabled Ecostruxure platform, global expertise and local capabilities are being deployed in water projects throughout the country.



“The New Alamein desalination plant is a major triumph of engineering, and it must be given the country’s ambitions to turn this area into a center of tourism, culture and education,” said Ahmed Madkour, Industry VP, Schneider Electric North East Africa and the Levant. “We’re proud to be able to play a role in making the New Alamein desalination plant one of the most efficient facilities of its type in the world thanks to our EcoStruxure technology.”




شنايدر إلكتريك مصر تتعاون مع شركة أكوليا الإسبانية لتركيب تقنيات ذكية في محطة العلمين الجديدة لتحلية المياه 


• محطة العلمين الجديدة أكبر محطة لتحلية المياه في مصر وأفريقيا والشرق الأوسط بسعة 150 ألف متر مكعب\اليوم


المحطة تلبى احتياجات مليون نسمة وضمان إمدادات المياه لتلبية الطلب المتزايد في المدن الساحلية المصرية


• تم تصميم حلول شنايدر إلكتريك المتكاملة لزيادة الاعتمادية ووقت التشغيل والكفاءة التشغيلية 


القاهرة، مصر، 10يناير، 2021 - قامت شنايدر إلكتريك بتركيب تقنياتها الذكية للمياه في المحطة التي من المقرر أن تصبح أكبر محطة تحلية مياه البحر في مصر وأفريقيا والشرق الأوسط. تقع المحطة في العلمين الجديدة على الساحل الشمالي الغربي، لتلبي الطلب المتزايد على المياه العذبة في المدن الواقعة على ساحل البحر الأبيض المتوسط في مصر، حيث تحلي ما يقرب من 150 ألف متر مكعب من المياه يومياً، ما يكفي لأكثر من مليون نسمى. ويجري تنفيذ المشروع بالتعاون مع شركة إدارة المياه الإسبانية "أكوليا" ووزارة الدفاع المصرية.


استخدمت شنايدر إلكتريك حلول EcoStruxure الذكية للتوزيع الكهربائي والأتمتة في المحطة الجديدة لزيادة كفاءتها التشغيلية وتقليل النفقات، كما تضمن مجموعة الحلول المتكاملة التعزيز من اعتمادية المحطة، وضمان التشغيل دون انقطاع في وقت الذروة باستخدام الأجهزة التي تعتمد على أنترنت الأشياء. وسيتمكن فريق العمليات من مراقبة المحطة عن بعد من خلال التطبيقات الآمنة على هواتفهم الذكية. بالإضافة إلى ذلك، المشغلات متغيرة التردد سوف تحسن وفورات الطاقة وتعزيز إنتاجية المحطة. 



تم افتتاح مدينة العلمين الجديدة في مارس 2018 من قبل الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي، حيث تم تصميم المدينة لاستيعاب ما يصل إلى ثلاثة ملايين نسمة. وستشجع المدينة الجديدة السياحة في جميع أنحاء شمال غرب البلاد، على طول ساحل البحر المتوسط لمصر.


قال إغناسيو دي لا كينتانا، مدير شركة أكوليا في مصر: "ستحول مدينة العلمين الجديدة الساحل الشمالي المصري بالكامل، وستكفل محطة تحلية المياه هناك إمداد سكان المدينة والمنطقة المحيطة بها بالمياه التي تحتاجها لتكون قادرة على النمو بما يتماشى مع الرؤية الوطنية للبلاد. إن التكنولوجيا التي تنشرها شنايدر إلكتريك ستسمح للمحطة بزيادة الكفاءة، مما يقلل من وقت التوقف والانبعاثات الضارة بالبيئة، وستمكن أيضا فريق الإشراف على المحطة من مراقبتها ورؤية ما يحدث داخل معداتها في جميع الأوقات، بغض النظر عن مكان وجودهم".


كانت شنايدر إلكتريك الدعامة الأساسية لخطة الأمن المائي التي وضعتها الحكومة المصرية؛ حيث يتم نشر منصة Ecostruxure المتصلة بالإنترنت، وتزويدها بالخبرات العالمية والقدرات المحلية في مشاريع المياه في جميع أنحاء البلاد.


وقال أحمد مدكور، نائب رئيس الصناعة في شنايدر إلكتريك شمال شرق أفريقيا وبلاد الشام: "محطة تحلية المياه في العلمين الجديدة هي فخر كبير للهندسة الصناعية، حيث تعمل المحطة على تلبية طموحات مصر لتحويل هذه المنطقة إلى مركز للسياحة والثقافة والتعليم. نحن فخورون بأن نكون قادرين على لعب دور في جعل محطة تحلية المياه في العلمين الجديدة واحدة من أكثر المرافق كفاءة من نوعها في العالم بفضل تقنية EcoStruxure".

=