Wednesday, 13 February 2019

Chilean exports to MENA region top US$425 million in 2018




Walnut exports from Chile to Middle East account for over US$50 million dollars in 2018


South American country out in force at Gulfood 2019 with 27-strong delegation


Chilean exporters looking to build on US$20 million of deals done

at last year’s show




The Middle East and North Africa (MENA) is no longer a hard nut for Chile to crack after it was revealed that exports to the region, from January to November 2018, were valued at US$425,349,135 million (19% y-o-y increase). This growth is partly attributed to robust Chilean walnut exports, according to the latest research from the Trade Commission of Chile.




As an agricultural-friendly country, Chile has around 20 products that are among the most exported globally, these include fresh grapes and blueberries, salmon fillets, dried plums and dried apples.




During the period January - November 2018, Chilean exports of nuts to the world exceeded US$421 million. In the same period, Chilean shipments of walnuts to the Middle East topped US$50 million, with the UAE accounting for US$26 million, followed by Kuwait and Saudi Arabia, equaling the revenue generated for the entire year in 2017




The South American country – whose nuts are renowned for their wide range of health benefits, from supporting weight control to decreasing blood pressure and inflammation due to the high antioxidants and omega-3 essential fatty acids – will be looking to further build on trade links at the 24th edition of Gulfood 2019, which will be held between February 17-21 at Dubai World Trade Centre.




“Thanks to the quality, flavour and yield of our produce and the evolving tastes of Middle East residents, tourist and business visitors, Chilean nut exporters are keen to explore opportunities in the region and introduce even more variation to restaurants and supermarkets.




“The region is fast becoming a hotbed for foodies eager to experience the latest trends on the global culinary scene, combined with a large percentage of the population, particularly in Dubai, looking at healthier equivalents, providing good reason for many nut experts from Chile to refocus their regional expansion plans in the Middle East,” said the Trade Commissioner of Chile in Dubai, Carlos Salas.




A 27-strong delegation of Chilean exporters will be attending the week-long gastronomic showcase, up seven from 2018, in a bid to increase the US$20 million deals completed at last year’s show. They will be showcasing almonds, raisins, dehydrated plums, dehydrated fruits, plum juice, juice powder, peeled and instant oats, concentrated juices of grapes, berries and maqui; honey, olive oil and walnuts.




During Gulfood, Chile will launch their new online platform, ChileB2B, the ecommerce cross-border platform of ProChile, the Chilean Export Promotion Bureau. The platform has been designed to provide buyers with a complete overview of all Chilean products in a central location.




Throughout the five days of the event importers are invited to register at www.chileb2b.cl and to meet with the Chilean delegation at the Chile pavilion in the Sheikh Saeed Halls (Booth S-H4/S-J3).




The pavilion will be officially opened at 11am on February 17th and will host daily tastings at 1pm. A networking evening will take place on Tuesday 19th at Toro Toro, Grosvenor House Dubai.




“We are excited about once again showcasing exactly what Chile has to offer importers at Gulfood as the MENA region becomes an increasingly important part of our overall export business,” added Salas.




صادرات تشيلي إلى الشرق الأوسط وشمال أفريقيا تسجل 425 مليون دولار أمريكي عام 2018





بلغت قيمة صادرات تشيلي من الجوز إلى الشرق الأوسط أكثر من 50 مليون دولار عام 2018


تشارك الدولة اللاتينية في معرض الخليج للأغذية "جلفود 2019" من خلال وفد كبير يضم 27 مشاركاً


يتطلع المصدرون من تشيلي إلى تعزيز الصفقات التي أبرموها في دورة العام الماضي والتي وصلت قيمتها إلى 20 مليون دولار أمريكي




باتت منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا تشكل سوقاً رئيسية بالنسبة لدولة تشيلي بعد أن تم الكشف عن قيمة صادراتها إلى أسواق المنطقة، والتي بلغت 425,349,135 دولار أمريكي في الفترة الممتدة من شهر يناير إلى نوفمبر 2018 بزيادة سنوية بنسبة 19%. ويعزى هذا النمو جزئياً إلى الصادرات المرتفعة من الجوز، وفقا لأحدث التقارير التي نشرتها لجنة التجارة التشيلية.




وتتميز تشيلي بكونها دولة زراعية، حيث تمتلك حوالي 20 منتجاً رئيسياً تصنف من بين أكثر المنتجات التي يتم تصديرها عالمياً، وتشمل العنب الطازج والتوت البري "بلو بيري" وشرائح سمك السلمون وبعض الفواكه المجففة مثل الخوخ والتفاح. 




وخلال الفترة ذاتها من يناير إلى نوفمبر 2018، تجاوزت قيمة صادرات تشيلي من المكسرات إلى كافة أنحاء العالم 421 مليون دولار أمريكي، فيما تخطى حجم صادراتها من الجوز فقط إلى الشرق الأوسط حاجز الـ 50 مليون دولار أمريكي، كان للإمارات النصيب الأكبر منها بواقع 26 مليون دولار، تليها الكويت والمملكة العربية السعودية، وهو ما يساوي إيراداتها لعام 2017 بأكمله. 




وستبحث تشيلي التي تشتهر عالمياً في زراعة وتصدير المكسرات ذات الفوائد الصحية الكبيرة والقيمة الغذائية مثل التحكم في الوزن وخفض ضغط الدم ومقاومة الالتهابات نظراً لارتفاع نسبة مضادات الأكسدة وأحماض أوميغا 3 الدهنية الأساسية فيها، إلى تعزيز الروابط التجارية في النسخة 24 من معرض الخليج للأغذية جلفود 2019 الذي سيقام في الفترة ما بين 17 و21 فبراير في مركز دبي التجاري العالمي. 




وتعليقاً على ذلك، قال كارلوس سالاس، المفوض التجاري التشيلي في دبي: "بفضل جودة ونكهة المواد الغذائية التي نصدرها والذوق العالي الذي يتمتع به المقيمون والسائحون والزوار ورجال الأعمال في الشرق الأوسط، فإن مصدري الجوز في تشيلي حريصون على استكشاف الفرص في المنطقة وتقديم مزيد من التنوع للمطاعم ومحلات السوبر ماركت.




وأكمل: "أصبحت المنطقة وبشكل متسارع موطناً لمتذوقي الطعام الذين يودون اختبار أحدث الاتجاهات في عالم الطهي العالمي، جنباً إلى جنب مع نسبة كبيرة من الأشخاص، لا سيما في دبي الذين يبحثون عن منتجات غذائية صحية، وهو ما يعد سبباً وجيهاً للكثير من مصدري الجوز من تشيلي إلى التركيز على خططهم التوسعية الإقليمية في الشرق الأوسط".




وتأتي مشاركة تشيلي في معرض جلفود 2019 من خلال وفد كبير يضم 27 مشاركاً من المصدرين الرئيسيين في البلاد لعرض أحدث منتجاتهم الغذائية الطازجة طيلة أيام المعرض، بزيادة سبعة أعضاء عن معرض 2018، في محاولة منهم لزيادة قيمة الصفقات التي تمت في دورة العام الماضي والتي بلغت 20 مليون دولار أمريكي.




ومن أبرز المواد التي سيتم عرضها اللوز والزبيب والخوخ المجفف والفواكه المجففة وعصير الخوخ وبودرة العصير والشوفان المقشر وغير المقشر والعصائر المركزة من العنب والتوت، بالإضافة إلى العسل وزيت الزيتون والجوز.




وخلال معرض جلفوود، ستطلق تشيلي منصة جديدة على الإنترنت تحمل اسم "تشيلي بي 2 بي"، وهي منصة التجارة الإلكترونية لمفوضية التجارة التشيلية "برو تشيلي" التي تعمل على ترويج صادرات البلاد، حيث تم تصميمها لتزويد المشترين بنظرة شاملة على جميع المنتجات التشيلية في موقع واحد.




وطوال الأيام الخمسة للمعرض، تتم دعوة المستوردين إلى التسجيل في المنصة www.chileb2b.cl مما يساعدهم على الاجتماع مع أعضاء الوفد التشيلي المشارك في جناح تشيلي في قاعات الشيخ سعيد منصة S-H4/S-J3)).




سيتم افتتاح الجناح رسمياً في 17 فبراير عند الساعة 11 صباحاً، وسيستضيف جلسات تذوق يومية عند الساعة الواحدة ظهراً، بينما ستقام فعالية مسائية لتعزيز التواصل بين المشاركين يوم الثلاثاء 19 فبراير في قاعة "تورو تورو" الواقعة في فندق جروفنر هاوس في دبي. 




واختتم سالاس بالقول: "نحن متحمسون مرة أخرى لعرض ما تقدمه تشيلي من مواد غذائية للمستوردين في معرض جلفوود، حيث أصبحت منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا جزءاً مهماً من أعمال التصدير المتنامية لتشيلي".
=