Wednesday, 13 February 2019

Dubai Airbnb market worth over US$101 million





A new special report focusing on the growth of Airbnb in Dubai has been launched by Chestertons MENA; the findings revealed 2018 saw a year-on-year increase of 69% in market revenues with the Airbnb market now generating over US$101 million in the Emirate




Chestertons MENA, the leading international real estate services firm, has launched its latest report outlining the growth of Airbnb in Dubai.



The 2018 data revealed revenues for properties listed on the online community marketplace increased by 69% compared to the previous year, reaching of US$101,230,708.




As of December 2018, active listings had increased by 26% to 5,009 units compared with 2017 during which 3,987 units had been listed and increased by a whopping 81% compared with 2016 when there were just 2,775 units listed on the site. Active listings in the report are based on entire units, as per current legislation.




The report also outlines that demand has supported the increase in available units with average occupancy levels reaching 65% during Dubai’s peak season in (March) 2018. During the same period in 2017, occupancy levels were at 50%. During the low season months of June, July and August 2018, occupancy averaged 49% which was higher than the same period in 2017 where occupancy averaged just below 40%.




“Looking at the increase in listings in the last nine years, we can see a meteoric rise from just two in 2010 to 5,009 by December 2018 which has resulted in Airbnb’s market value growing exponentially to over US$101 million as at the end of last year,” said Ivana Gazivoda Vucinic, Head of Advisory and Research, Chestertons MENA.




“There are a number of factors contributing to the popularity of the online platform. Dubai has a buoyant tourist market and travelers are increasingly looking for personal and authentic holiday experiences, which Airbnb can offer through ‘host’ interaction.




The other factor is a growing number of individuals, who are either coming to the emirate for contract work, or are on probation, and cannot commit to a traditional annual rental contract as the tenancy cannot be registered if the residency visa is still to be granted. As such, holiday rentals are a practical alternative,” she added.




In terms of rental sizes, the mix ranges from studios to five-bedroom units, with one-bedroom units dominating the market and accounting for 42% of supply, perhaps due to the flexibility of sleeping arrangements (2-4 people if a sofa bed is provided).




Chestertons MENA noted in their most recent Dubai residential market report that one-bedroom properties have been particularly susceptible to market adjustments over the last 12 months which presents an opportunity for many landlords to utilise Airbnb as an attractive alternative to long-term renting.




With regards to rental returns Airbnb landlords are typically experiencing an ROI of 2% - 4% higher than the long-term rental yields currently witnessed in the emirate.




To assist owners in managing their short-term rentals, several tools have been added to the Airbnb offering, these include a revenue management tool that adjusts pricing to adapt to seasonality and key calendar dates while also competing with similar listed properties, increasing profits further. “There are a number of reasons why consumers are increasingly turning to Airbnb as their accommodation of choice in Dubai. Notwithstanding the cheaper daily rates and additional space available compared to a hotel room, holiday lets also offer kitchen facilities and can now compete with amenities such as communal gyms, pools, beach access and even concierge services,” said Vucinic.




The report identified Downtown Dubai, Palm Jumeirah, Dubai Marina, Dubai Media City 2 and Al Barsha as the densest areas for holiday home rentals, with each area commanding an Average Daily Rate (ADR) of US$241, US$359, US$218, US$129 and US$188 respectively.




Interestingly, Airbnb’s best performing property in Dubai in 2018 was a 6-bedroom, 7.5-bathroom villa on Palm Jumeirah which accommodates up to 12 people, earning a total of US$428,436 with an ADR of US$1,433.




“As Dubai prepares for Expo 2020, we expect a significant increase in Airbnb rentals over the six-month period of the event. Due to increased visitor numbers, the Airbnb stock, coupled with the additional standard hotel stock, is expected to easily absorb the increased demand. We also expect to see a short-term spike to ADRs during this period,” added Vucinic.

"إير بي إن بي" تسجل نمواً في دبي بإيرادات تزيد عن 101 مليون دولار أمريكي حسب تقرير تشيسترتنس





يسلط التقرير الجديد الصادر عن "تشيسترتنس" الشرق الأوسط وشمال أفريقيا الضوء على نمو شركة "إير بي إن بي" في سوق دبي كاشفاً عن ارتفاع إيراداتها المالية بنسبة 69% عام 2018 لتزيد عن 101 مليون دولار أمريكي 




كشفت "تشيسترتنس" الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، الشركة العالمية الرائدة في قطاع العقارات، في أحدث تقرير لها عن نمو إيرادات شركة "إير بي إن بي" (Airbnb) في دبي. 




وأظهرت بيانات عام 2018 زيادة قيمة الإيرادات التي تم توليدها عبر منصة "إير بي إن بي" بنسبة 69٪ مقارنة بالسنة السابقة، لتبلغ 101,230,708 دولار أمريكي.




ولغاية شهر ديسمبر 2018، ارتفع عدد العقارات المدرجة في منصة "إير بي إن بي" بنسبة 26٪ لتصل إلى 5,009 وحدة عقارية مقارنة بـ 3,987 وحدة عام 2017، وزيادة بنسبة 81% عن عام 2016 عندما بلغ عدد العقارات المدرجة 2,775 وحدة فقط. حيث يتضمن التقرير جميع الوحدات المدرجة وفقاً للتشريعات الحالية.




كما يبين التقرير أن ارتفاع الطلب على الوحدات العقارية المتاحة ساهم في زيادة الإيرادات، حيث بلغ معدل ​​مستويات الإشغال 65٪ خلال فترة الذروة في دبي في شهر مارس 2018، مقارنةً مع 50% خلال الفترة ذاتها من عام 2017. أما في الفترة الممتدة من يونيو إلى أغسطس 2018 والتي عادةً ما تشهد انخفاضاً في الطلب، فقد بلغ متوسط ​​الإشغال 49٪ وهو أعلى بقليل من الفترة نفسها في عام 2017 عندما وصل إلى 40%. 




وبهذا السياق قالت إيفانا غازيفودا فوسينيتش، مديرة قسم الاستشارات والبحوث في شركة تشيسترتنس الشرق الأوسط وشمال أفريقيا: "بالنظر إلى الزيادة غير المسبوقة في عدد الوحدات العقارية المدرجة في السنوات التسع الماضية، من اثنتين فقط عام 2010 إلى 5,009 بحلول ديسمبر 2018، فقد ارتفعت عائدات شركة "إير بي إن بي" بشكل كبير في سوق دبي لتصل إلى أكثر 101 مليون دولار أمريكي في نهاية العام المنصرم".




وأضافت: "هناك عدد من العوامل الرئيسية التي تسهم في تنامي الطلب على العقارات عبر الإنترنت، لعل أبرزها الحيوية والديناميكية التي تتميز بها دبي باعتبارها وجهة سياحية عالمية، حيث يبحث المسافرون بشكل متزايد عن تجارب العطلات الشخصية الموثوق بها، والتي توفرها "إير بي إن بي" من خلال التفاعل معهم وبأسعار تنافسية.




وهناك عامل آخر يتمثل في تزايد عدد الأفراد الذين يأتون إلى إمارة دبي للعمل فيها حسب عقود العمل التي وقعوها، أو كي يقضوا فترة تجريبية والتي عادةً ما تمتد لنحو 6 أشهر، وهؤلاء لا يستطيعوا الالتزام بعقد إيجار سنوي تقليدي، لأنه لا يمكن توثيقه بشكل رسمي إذا لم يتم منح تأشيرة الإقامة. وعلى هذا النحو، يعد اللجوء إلى إيجارات العطلات خياراً عملياً لهذه الفئة من الأشخاص".




وفيما يتعلق بأحجام الوحدات العقارية المؤجرة، فإنها تتراوح ما بين الاستوديو والوحدات المكونة من خمس غرف نوم، مع ارتفاع الطلب بشكل ملحوظ في السوق على الشقق المكونة من غرفة نوم واحدة والتي تمثل 42٪ من العرض، ويعود ذلك ربما إلى مرونة ترتيبات النوم، حيث يمكنها استيعاب 2 إلى 4 أفراد في حال توفر أريكة مرنة تتحول إلى سرير عند الحاجة.




وفي السياق ذاته، ألمحت تشيسترتنس الشرق الأوسط وشمال إفريقيا في هذا التقرير الذي يركز على سوق العقارات السكنية في دبي، أن الوحدة العقارية المكونة من غرفة نوم واحدة كانت أكثر عرضةً للتصحيح الذي شهده السوق على مدار الأشهر الـ 12 الأخيرة، مما يمثل فرصة للعديد من مالكي العقارات لاستخدام منصة "إير بي إن بي" كبديل جذاب للتأجير طويل الأجل.




وفيما يتعلق بعائدات الإيجار، عادة ما يواجه أصحاب العقارات المدرجة لدى منصة "إير بي إن بي" عائد استثمار أعلى بنحو 2٪ إلى 4٪ من عائدات الإيجار طويلة الأجل التي تشهدها دبي.




ولمساعدة المالكين في إدارة إيجاراتهم قصيرة الأجل، فقد تم إضافة العديد من الأدوات إلى منصة "إير بي إن بي" بما فيها أداة إدارة الإيرادات التي تعدّل الأسعار للتكيف مع المواسم والتواريخ الرئيسية، كما تتنافس أيضاً مع العقارات المدرجة المماثلة، مما يزيد من الأرباح بشكل أكبر. 




وحول هذه النقطة، علّقت فوسينيتش بالقول: "هناك عدد من الأسباب التي تجعل المستهلكين يتجهون بشكل متزايد إلى تطبيق "إير بي إن بي" كخيار مفضل للبحث عن عقار سكني في دبي. فبغض النظر عن الأسعار اليومية الرخيصة والمساحة الإضافية المتاحة مقارنة بغرفة الفندق، يتيح خيار العطلات أيضاً استخدام مرافق المطبخ لتصبح عاملاً منافساً لوسائل الراحة الأخرى مثل صالات اللياقة البدنية المشتركة، وحمامات السباحة، والسماح بدخول الشاطئ، وحتى خدمات الكونسيرج.




وحدد التقرير عدداً من المناطق الحيوية في دبي مثل داون تاون دبي ونخلة جميرا ومرسى دبي ومدينة دبي للإعلام 2 ومنطقة البرشاء باعتبارها أكثر المناطق التي تشهد ارتفاعاً في الطلب على إيجارات بيوت العطلات، بمعدل إيجار يومي يبلغ 241 دولار أمريكي، 359 دولار، 218 دولار، 129 دولار، 188 دولار على التوالي.




ومن المثير للاهتمام أن الوحدة العقارية الأفضل أداءً على منصة "إير بي إن بي" في دبي عام 2018 هي فيلا مكونة من 6 غرف نوم و7 حمامات في نخلة جميرا والتي تستوعب ما يصل إلى 12 شخصاً، حيث بلغت عائداتها 428,436 دولار أمريكي بمتوسط إيجار يومي يصل إلى 1,433 دولار أمريكي.




واختتمت فوسينيتش قائلةً: "بينما تستعد دبي لمعرض إكسبو 2020، نتوقع زيادة كبيرة في إيجارات "إير بي إن بي" خلال فترة المعرض التي تمتد لنحو ستة أشهر. ونظراً لزيادة عدد الزوار، فإنه من المتوقع أيضاً أن يرتفع سعر سهم "إير بي إن بي" نتيجةً لزيادة الطلب. بالإضافة إلى ارتفاع قصير الأمد في معدل الإيجار اليومي خلال الفترة ذاتها".
=