Tuesday, 29 January 2019

Gulf Capital Successfully Exits its Investment in Amana Healthcare


(Abu Dhabi – 29 January 2019) - Gulf Capital, one of the largest and most active alternative asset managers in the Middle East, announced today that it has successfully exited its investment in Amana Healthcare, the UAE’s largest and fastest-growing provider of specialised continuum-of-care services including long-term care, medical rehabilitation and specialised home healthcare.

Gulf Credit Partners fully realised an early exit from its investment in Amana Healthcare when a controlling stake in the business was sold to a strategic healthcare buyer.

Following the initial investment in 2014, which was used for growth capital, Gulf Credit Partners assisted Amana Healthcare in implementing strong corporate governance, securing additional financing from other lenders for further expansion, introducing best practices and strengthening its financial reporting. Through this partnership, Amana was also able to improve its social and environmental monitoring and reporting according to the guidelines and Performance Standards of the International Finance Corporation (IFC), to comply with Gulf Credit Partners’ Environmental and Social Management System framework. Amana also became the first specialised rehabilitation hospital in the UAE to be accredited by the U.S. Commission on Accreditation of Rehabilitation Facilities ("CARF") and is today the only healthcare provider in the UAE to have CARF accreditation across all its facilities and service lines.

Dr. Karim El Solh, Chief Executive Officer of Gulf Capital, said: "Our team has enjoyed working and partnering with the talented team at Amana Healthcare, helping them achieve their growth strategy and unique position in the market. From day one, we believed in the team and their vision and we worked relentlessly to make it a reality. We are proud that Amana today has become the market leader in its category in the UAE. This exit reinforces Gulf Capital's track record of backing visionary entrepreneurs, providing them with growth capital and expertise and helping their companies become dominant market leaders.”

Christopher Foll, Senior Managing Director, Private Debt at Gulf Capital, said: “This successful investment demonstrates our commitment to financing resilient, high-quality businesses operating in the defensive sector of the economy. We are very happy to have had the opportunity to work with such a talented team and to help Amana Healthcare achieve its goal of becoming the market leader in high-quality, specialised long-term care, rehabilitation and home healthcare in the region.”

A spokesperson for Amana Healthcare added: “Gulf Capital was a committed business partner which invested time, money and expertise in this venture and was responsive to our commercial and operational needs. The investment from Gulf Capital expedited our plans to deliver best-in-class long-term medical care and post-acute rehabilitation to the people of the UAE. Gulf Credit Partners not only offered financing to help us grow but also assisted us in securing additional funding for further expansion, establishing corporate governance and best practice frameworks and becoming the first private rehabilitation hospital in the UAE to receive the enviable accreditation from CARF. Gulf Capital’s contribution was crucial in taking our company to the next phase.”



Improving access to high-quality healthcare is a long-standing priority of the UAE government. Significant public and private investment continues to fuel tremendous growth of the industry. Healthcare services are expected to continue to benefit from both the overall growth in healthcare spending, as well as the increasing preference of healthcare regulators towards high-quality, private providers for certain specialised services.




"جلف كابيتال" تتخارج بنجاح من استثمارها في "أمانة للرعاية الصحية"




(أبوظبي – 29 يناير 2019) – أعلنت "جلف كابيتال"، إحدى أكبر وأنشط الشركات العاملة في مجال إدارة الأصول البديلة في منطقة الشرق الأوسط، اليوم أنها تخارجت بنجاح من استثمارها في "أمانة للرعاية الصحية"، الموفّر الأكبر والأسرع نمواً في دولة الإمارات لخدمات العناية الطبية المكثفة والطويلة الأجل وما بعد الحالات الحادة وخدمات إعادة التأهيل الطبية والرعاية الصحية المتخصصة في المنزل. 

وقد نجحت "جلف كريديت بارتنرز"، وهو ذراع التمويل الخاص في شركة "جلف كابيتال"، في إجراء تخارج كامل من استثمارها في "أمانة للرعاية الصحية" بشكل مُبكّر عندما قامت الأخيرة ببيع حصة مسيطرة إلى مشترٍ استراتيجي في مجال الرعاية الصحية.

عقب الاستثمار الأولي في عام 2014 والذي استخدم كرأس مال للنمو، ساعدت "جلف كريديت بارتنرز" "أمانة للرعاية الصحية" في تطبيق حوكمة مؤسسية قوية وفي تأمين المزيد من التمويل من مؤسسات مالية أخرى لإجراء المزيد من التوسّعات وإدخال أفضل الممارسات على أعمال الشركة إضافة إلى تحسين عمليات التبليغ المالي. وقد استطاعت "أمانة" من خلال هذه الشراكة أن تُحسّن نشاطاتها في مجال مراقبة المسؤولية الاجتماعية والبيئية ونشاطات التبليغ بما يتكيّف مع إرشادات ومعايير الأداء التابعة لمؤسّسة التمويل العالمية IFC بحيث تتوافق مع نظام إدارة المسؤولية الاجتماعية والبيئية المعتمد لدى "جلف كريديت بارتنرز". وقد أصبحت "أمانة" أيضاً أول مستشفى لخدمات إعادة التأهيل المتخصصة في دولة الإمارات العربية المتحدة التي تُعتمد من قِبل اللجنة الأميركية لاعتماد منشآت إعادة التأهيل ("CARF") وهي اليوم موفّر الرعاية الصحية الأوحد في دولة الإمارات المعتمد لدى CARF في كل منشآتها وخدماتها.

صرّح الدكتور كريم الصلح، الرئيس التنفيذي لشركة "جلف كابيتال": "لقد استمتع فريقنا بالعمل وبالشراكة مع فريق الإدارة المميّز في ’أمانة للرعاية الصحية‘ وبمساعدته على بلوغ استراتيجيته للنمو وتحقيق مركزه المتميّز في القطاع. لقد كانت ثقتنا بفريق العمل وبرؤياه كبيرة منذ اليوم الأول، وقد عملنا بجدية وجهد لتحويل هذه الرؤيا إلى حقيقة. نحن فخورون بوصول ’أمانة‘ إلى المركز الرائد في فئتها في دول الإمارات. ويُرسّخ هذا التخارج مسيرة ’جلف كبيتال‘ وسجلّها في دعم روّاد الأعمال الذين يمتلكون رؤيا، حيث توفّر لهم رأس المال للنمو وتزوّدهم بالخبرات الإضافية لمساعدة شركاتهم للوصول إلى مراكز الشركات القيادية الرائدة في السوق."

وقال كريستوفر فول، كبير المدراء العامّين في "جلف كابيتال": "يؤكّد هذا الاستثمار الناجح على التزامنا بتمويل الشركات القوية عالية الجودة التي تعمل في القطاع الدفاعي من الاقتصاد. إننا سعداء جداً بالفرصة التي أتيحت لنا للعمل مع مثل هذا الفريق المميّز ومساعدته على تحقيق هدفه المتمثّل في أن يصبح الموفّر الرائد في قطاع خدمات العناية الطبية المكثّفة الطويلة الأجل والعالية الجودة وكذلك خدمات إعادة التأهيل المكثّفة للحالات الحادة بالإضافة إلى خدمات الرعاية الصحية المنزلية في المنطقة."

كما وعلّق متحدّث باسم "أمانة للرعاية الصحية": "لقد أثبتت ’جلف كابيتال‘ كونها شريكًا ملتزمًا بنجاح أعمالنا حيث استثمر الوقت والمال والجهد والخبرات في هذه الشراكة واستجاب لاحتياجاتنا في المجالين التجاري والتشغيلي. وقد أسهم استثمار ’جلف كابيتال‘ في تسريع خططنا الرامية لتوفير أفضل رعاية طبية طويلة الأجل في فئتها وكذلك أفضل خدمات إعادة التأهيل للحالات الحادة لسكان دولة الإمارات. ولم تقدّم ’جلف كريديت بارتنرز‘ التمويل لمساعدتنا على النمو فحسب، بل ساعدتنا في تأمين المزيد من التمويل لنتوسّع على نحو أكبر ونتبنّى أنظمة الحوكمة المؤسّسية ونطوّر أطر عمل لتطبيق أفضل الممارسات لنصبح أول مستشفى خاص لإعادة التأهيل في دولة الإمارات تحصل على شهادة CARF الهامة. وقد كانت مساهمة ’جلف كابيتال‘ مهمّة جداً في انتقال شركتنا إلى المرحلة التالية."

تجدر الإشارة هنا أن تحسين فرص الوصول إلى خدمات الرعاية الصحية عالية الجودة هي من أولويات حكومة دولة الإمارات. وتستمرّ الاستثمارات الكبيرة من القطاعين الحكومي والخاص في تحفيز النمو الهائل في هذا القطاع. يتوقّع أن تستمر خدمات الرعاية الصحية في الاستفادة من النمو الكلي في الإنفاق على الرعاية الصحية وأيضاً من تفضيل القائمين على تنظيم قطاع الرعاية الصحية موفّري الرعاية من القطاع الخاص الذين يقدّمون خدمات متخصّصة عالية الجودة.
=