Thursday, 6 September 2018

Regulation key to continued growth of Egypt’s AED12 billion pharma market, says experts in Abu Dhabi






CPhI pharma event, hosts debate about how new regulation is key to market growth; experts from Sedico Pharmaceuticals and Bayer agree, broader common standards could support continued market growth of 10% per annum




The strength of the Egyptian pharma market was outlined during a panel discussion by two of the country’s leading experts on day two of CPhI Middle East & Africa, currently taking place at the Abu Dhabi National Exhibition Centre (ADNEC) from 3-5 September.




Currently worth over AED12 billion, the pharmaceutical industry in Egypt has been experiencing a compound annual growth rate (CAGR) of 10% in recent years with the figure forecast to continue growing at the same rate, if regulation can be broadened and standardised.




During the session Dr. Awad Gabr, Chairman & MD, Sedico Pharmaceuticals & Pharma Sector Advisor, ExpoLink explained the role of the Ministry of Health and announced that the Egyptian Drug Authority, would be inaugurated soon, he said:




“Egypt will introduce the new Egyptian Drug Authority in the coming weeks, this is a strategic decision made by the Ministry of Health to further expediate the growth of the pharma market in Egypt. The jurisdiction of the new body will increase the number of product registrations and help further enhance the amount of exports.”




One of the highlights on tomorrows agenda (day 3) will be the eagerly anticipated presentation by Dr Faisal BinDail, Deputy General Manager and Chairman, National Committee for Pharmaceutical Industries, Council of Saudi Chambers, AJA pharma, where the current pharmaceutical industry in Saudi Arabia will be discussed.




CPhI Middle east and Africa, which was officially opened by His Excellency Sheikh Nahyan bin Mubarak al Nahyan, Minister of Tolerance, is set to close tomorrow, Wednesday 5th September. The event is providing a showcase for over 250 exhibitors and is expected to attract more than 4,000 pharma professionals from around the world.






الأنظمة هي مفتاح استمرار نمو قطاع الأدوية في مصر والذي تقدر عائداته ب12 مليار درهم، بحسب ماقاله أحد الخبراء في أبوظبي




معرض سي بي إتش العالمي للأدوية، يعقد جلسة حواربة حول تأثير القوانين الجديدة على نمو السوق. خبراء من شركة سيديكو للأدوية وشركة باير للأدوية يؤكدون بأن إرساء قاعدة واسعة من المعايير المشتركة قد يدعم استمرار الأسواق بالنمو بنسبة 10٪ سنوياً. 




تم التطرق إلى سوق الأدوية ومدى قوته خلال الحلقة النقاشية التي شاركت بها إثنان من الشركات الخبيرة والرائدة في قطاع الأدوية على مستوى الدولة وذلك خلال معرض سي بي إتش آي العالمي للأدوية في الشرق الأوسط وأفريقيا. يقام هذا المعرض حالياً في مركز أبوظبي الوطني للمعارض في الفترة ما بين 3 و 5 من سبتمر الجاري. 




تزيد قيمة قطاع الأدوية في مصر حالياً عن الـ 12 مليار درهم وهو يشهد معدل نمو سنوي مركب خلال السنوات الأخيرة يبلغ 10٪. ويتوقع لهذا القطاع الحيوي أن يستمر بالنمو بنفس المعدل إذا ما تم وضع إطار أشمل وموحد للأنظمة المعمول بها. 




وقد أوضح الدكتور عوض جابر، رئيس والعضو المنتدب لشركة سيديكو للأدوية والمستشار في قطاع الأودية، اكسبو لينك، دور وزارة الصحة وأعلن عن إطلاق الهيئة المصرية للأدوية في القريب العاجل وقد إضاف إلى ذلك قائلاً:




"تعتزم مصر خلال الأسابيع القليلة القادمة الكشف عن الهيئة المصرية للأدوية. إنها خطوة استراتيجية من وزارة الصحة تهدف إلى تعزيز نمو قطاع الأدوية في مصر. مما لا شك فيه بأن اختصاصات الهيئة الجديدة سيؤدي إلى زيادة عدد المنتجات المسجلة، مما سيسهم في زيادة الصادرات في هذا القطاع".




جدير بالذكر أنه من أبرز الموضوعات ان التي تناقش في اليوم الثالث من المعرض ما سيعرض الدكتور فيصل بن دايل نائب المدير العام للصناعات الدوائية في مجلس غرف التجارة السعودية ايه جي ايه فارما حيث سيناقش واقع الصناعات الدوائية في المملكة.




يغلق معرض سي بي اتش آي للأدوية في الشرق الاوسط وافريقيا، الذي افتتحه معالي الشيخ نهيان بن مبارك وزير التسامح، أبوابه غداً يوم الأربعاء الموافق 5 سبتمبر. وقد ضم المعرض أكثر من 250 شركة ويتوقع أن يستقطب أكثر من 400 أخصائي في مجال الأودية من مختلف أنحاء العالم.
=