Thursday, 3 August 2017

Careem Appoints Former Lumia Capital Co-Founder Zach Finkelstein as Vice President of Corporate Development


An early Silicon Valley investor in Careem, Zach will be responsible for investments in startups, acquisitions and investor relations
Cairo, Egypt, 2 August 2017 – Careem, the leading ride-hailing service in the Middle East and North Africa, today announced that it has appointed Zach Finkelstein as vice president of corporate development to accelerate its growth through strategic partnerships and investments. Zach, a co-founder of Silicon Valley-based Lumia Capital, will lead Careem’s investment agenda across the broader MENATP region as well as investor relations.
“The consumer internet opportunity in the broader Middle East is significant. Zach will play a pivotal part in developing the market opportunity,” said Ankur Shah, Careem’s chief finance and development officer. “Zach is a world-class investor, and his decision to join Careem is a clear demonstration of our reach and influence globally. It is only through our ability to motivate an exceptional team that we’ve been able to continuously innovate and deliver simplicity and opportunity to our customers.”
In its five years since inception, Careem has made several strategic acquisitions, including Saudi-based address coding service Enwani, Egypt-based seasonal taxi service Taxi Sahel, Morocco-based startup Taxiii, and Pakistan-based startup Savaree, each of which have proven instrumental in accelerating the company’s growth and market expansion. Additionally, Careem made its first minority investment last month in Swvl, an Egyptian bus transportation network provider. Zach will look for other such potential investment opportunities and acquisitions that align with Careem’s strategic priorities.
“Ridesharing is shaping the technology industry as we know it, and Careem is right at the center of this trend,” said Zach. “Careem’s ability to bring together world-class talent in the region and consistently execute has propelled the company to market leadership, and I'm excited to work more closely with the team to ensure that Careem continues to have the capital and resources it needs to fuel its exceptional growth.”

Zach joins Careem from Lumia Capital, where he was responsible for investment sourcing, due diligence, and portfolio company management. As a vice president, general partner and a co-founding member of the fund, Zach participated in Lumia's investments in Careem, OpenDNS, Xtime, Kabbage, Pitzi, EatStreet, Procore, and Hired, among others. In 2016, he was named 30 Under 30 in Venture Capital by Forbes Magazine. 

كريم تعين زاك فنكلستين، الشريك المؤسس لشركة "لوميا كابيتال"، في منصب نائب رئيس التطوير في الشركة
أحد المستثمرين الأوائل في وادي السيليكون سيكون مسؤولاً عن الاستثمارات في الشركات الناشئة، وعمليات الاستحواذ وعلاقات المستثمرين لشركة كريم
القاهرة، مصر، 2 أغسطس 2017 - أعلنت كريم، الشركة الرائدة في حجز سيارات الأجرة الخاصة عبر تطبيق الهاتف الذكي في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، اليوم عن تعيين السيد زاك فنكلستين في منصب نائب رئيس تطوير الشركة، وذلك  بهدف دفع عجلة نموها من خلال إقامة شراكات واستثمارات استراتيجية. وسيتولى زاك، الشريك المؤسس لشركة "لوميا كابيتال"، والتي تتخذ من وادي السيليكون مقراً لها، جدول أعمال استثمارات الشركة عبر منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، فضلاً عن علاقات المستثمرين.
وتعليقاً على ذلك، قال السيد أنكور شاه، كبير مديري التمويل والتنمية في كريم: "يمثل الإنترنت في منطقة الشرق الأوسط منصة حيوية حافلة بالفرص للوصول إلى المستهلكين. وسيقوم زاك بدور محوري في تحقيق الاستفادة القصوى من الفرص المتاحة في السوق. يعد فنكلستين مستثمراً من الطراز العالمي، ويعد قراره بالانضمام إلى كريم دليل واضح على مدى انتشار الشركة وتأثيرها على الصعيد العالمي. ويرجع الفضل إلى قدرتنا على تحفيز فريق استثنائي في تمكننا من الاستمرار في الابتكار، وتقديم المزيد من السهولة والملاءمة إلى عملائنا".
وكانت كريم قد قامت خلال السنوات الخمس التي انقضت منذ تأسيسها بعدة عمليات استحواذ استراتيجية، منها شركة "عنواني" التي تهتم بتقديم خدمات ترميز العناوين، والتي تتخذ من المملكة العربية السعودية مقراً لها، وخدمة "تاكسي ساهل Taxi Sahel" الموسمية في مصر، وتطبيق حجز سيارات الأجرة في المغرب "تاكسي  Taxiii"، وشركة "سافاري Savaree" الناشئة التي تتخذ من باكستان مقراً لها. وقد برهنت جميع هذه الشركات على مدى جدواها في تسريع وتيرة نمو الشركة وتوسعها في السوق. بالإضافة إلى ذلك، قامت كريم في الشهر الماضي بأول استثمار لها في شركة بنسبة تقل عن 50% من الأسهم، وذلك في شبكة باصات المواصلات في مصر "سويفل Swvl". وسيبحث زاك عن فرص استثمارية محتملة أخرى وتقييم عمليات استحواذ تتناسب مع أولويات كريم الاستراتيجية".
وقال فنكلستين: "تعمل خدمة مشاركة وسيلة النقل على بلورة قطاع التكنولوجيا الذي نعرفه، وتقع كريم في صميم هذا التوجه المستقبلي. إن قدرة كريم على الجمع بين المواهب العالمية في المنطقة بشكل مستمر قد ساهم في تعزيز المكانة الريادية للشركة في السوق، وأنا متحمس للعمل عن كثب مع فريقي لضمان حصول كريم بشكل مستمر على رأس المال اللازم والموارد، ما يجعلها تحقق نمواً استثنائياً".
انضم فنكلستين إلى كريم قادماً من "لوميا كابيتال"، حيث كان مسؤولاً عن مصادر الاستثمار في الشركة، وإجراءات العناية الواجبة، وإدارة محفظة الشركة. وبصفته نائباً للرئيس، وشريكاً عاماً وعضواً مؤسساً للصندوق، شارك فنكلستين في استثمارات "لوميا" في كريم و"أوبيندس" و"اكس تايم" و"كاباج" و"بيتزي" و"ايت ستريت" و"بروكور" و"هايرد" وغيرها. في عام 2016، كان اسمه ضمن قائمة مجلة فوربس لأنجح "30 تحت 30" في فينتشر كابيتال.
=