13 July, 2017

Xiaomi achieves record high quarterly smartphone shipments



July 12, 2017
Lei Jun, Founder and CEO of leading global technology company, Xiaomi, has announced a breakthrough achievement at smartphone all-hands meeting held recently - revealing that the company has shipped 23.16 million smartphones in Q2 2017, reflecting an increase of 70 per cent from the previous quarter--marking a record high for Xiaomi’s quarterly smartphone shipments.

This is a truly significant milestone for Xiaomi — to date, no other smartphone company globally had been able to resume growth after a decline in sales. The achievement is attributed to;
·         The company's relentless pursuit of technological innovation, striving for operational excellence with users at its core. Over the last few years, Xiaomi has consistently increased its investment in R&D. Today, these investments are bearing fruit. In February, Xiaomi launched Surge S1, its proprietary chipset designed and developed in-house, marking a breakthrough in chipset technology capabilities. These are practical demonstrations of the company’s technological capabilities. Last year, Xiaomi applied for 7,071 patents globally and was granted 2,895, of which half are international patents.

At the start of this year, Lei personally spearheaded a committee to assess the quality of their products. After much internal discussions, Xiaomi laid out the blueprint of its action plan and established a division solely focused on product quality—accompanied by its goal to win through the ‘iron-fist’ of quality.

Xiaomi’s recovery follows a year of setbacks that collectively signify the most challenging period in its company history. Smartphone sales softened as it struggled with two instances of supply issues, each one hampering the supply chain for several months. However, the company was able to use this time as an opportunity to recalibrate many aspects of the business. The Q2 shipment results reflect the improvements made in relation to the supply of Xiaomi products.

·         Upgrading into a new retail model, successfully integrating online and offline retail. As an Internet company, e-commerce is at the very core of Xiaomi’s retail strategy.  While it continues to improve the customer experience on Mi.com, the company also deeply values partnerships with other platforms. During this year’s “618” online shopping festival, Xiaomi ranked number one in terms of smartphone sales on JD.com, Tmall, and Suning.

As of July 7, Xiaomi has opened 123 Mi Home stores across China.  Each store has received such overwhelming reception that has led to leading revenue per square foot numbers.  As on July 8, the company is expecting to open another 14 stores.

·         Explosive growth in its global business as a result of three years of investments. For 2017, Xiaomi has racked up successive wins as its global business crosses the inflection point of explosive growth. The company's performance in India, in particular, has been especially encouraging, with revenue in the first half of the year up 328 per cent Year-on-Year (YoY) and is now the 2nd leading brand in the overall Indian smartphone market. Redmi Note 4 has become the highest-shipped smartphone in the country and Xiaomi is now widely recognized as a leading brand. Elsewhere, the company is seeing great results in Indonesia, Russia, Ukraine, and a number of other countries.

Lei has also shared that competing for global market share represents the third wave of opportunity that will shape the Chinese smartphone industry. This follows the first wave of urban Chinese smartphone adoption and the second wave of new smartphone users from China’s third and fourth-tier cities.  Seizing this opportunity marks the beginning of Xiaomi’s journey as a technology company on the global stage.

“Why were we able to resume growth? The secret lies in Xiaomi’s business model and our values. Xiaomi has proven the resilience of our business model over the last seven years, both through our incredible growth in the early days, and our reversion to growth after a period of recalibration. We firmly believe that as long as we continue to befriend our users, produce exciting products with accessible pricing, and stay true to our core values of sincerity and passion, we will inevitably win users and the market,” he added.

The Xiaomi CEO noted that the company’s accomplishment is not an easy feat and acknowledged the company’s Mi Fans for the trust they have placed in Xiaomi over the years. He also cited the company’s partners for their support and especially to Xiaomi’s 13,000 employees and families.

Lei further noted that today’s smartphone market is brutally competitive and Xiaomi has only taken the first steps of its journey. In order to continue growing, he revealed that the company should continue to remain true to its core values, and innovate relentlessly. “We have to give our engineers the freedom to think outside of the box, and explore fearlessly without boundaries. We set no limit when it comes to innovation and investment. In the next 12 months, we will need to hire thousands of R&D talent for our smartphone business and further bolster our innovation capabilities.”


“I told everyone at the start of the year that the most difficult times are behind us. I also set a humble revenue goal of AED 54 billion for this year. I am now confident we can achieve this goal. A new chapter for Xiaomi has just begun, and so many possibilities lie ahead of us. Our future is as vast as the constellations and beyond. Finally, let’s just add another humble goal--to ship 100 million smartphones in 2018,” concluded Lei. 

"شاومي" تحقق رقماً فصلياً قياسياً في عدد شحنات الهواتف الذكية
12 يوليو 2017
أعلنت "شاومي" (Xiaomi)، الشركة الصينية الرائدة في عالم التكنولوجيا، في تصريح لمؤسسها ورئيسها التنفيذي لي جون، خلال الاجتماع الذي عقد مؤخراً للبحث في سبل تطوير قطاع الهواتف الذكية، عن تسجيلها رقماً فصلياً قياسياً في عدد شحنات الهواتف الذكية الذي وصل إلى 23,16 مليون شحنة في الربع الثاني من عام 2017، أي بزيادة بنسبة  70 في المائة مقارنةً بنتائج العام المنصرم.

ويعتبر هذا الإنجاز إضافةً نوعيةً إلى سلسلة النجاحات التي حققتها الشركة باعتبارها شركة الهواتف الذكية الوحيدة في العالم التي تمكنت من استئناف نموها بعد تعرضها لانخفاض في نسبة المبيعات. ويعزى ذلك إلى العوامل التالية:  

·        الجهود الحثيثة التي تبذلها الشركة لتقديم خدمات تشغيلية متميزة وتلبية احتياجات المستخدمين وفقاً لأحدث الابتكارات التكنولوجية. فقد واصلت "شاومي" على مدى السنوات الماضية، العمل على زيادة استثماراتها في مجال البحث والتطوير حيث أطلقت في شهر فبراير مجموعتها المطوّرة من الشرائح "سورج إس.1" (Surge S1) ، والتي قام فريقها المتخصص بتصميمها وتطويرها بطريقة مبتكرة محققةً بذلك إنجازاً متميزاً في قطاع تكنولوجيا الشرائح. وفي إطار الجهود المتواصلة التي تبذلها الشركة في مسيرة تميزها التكنولوجي، قامت بتطوير مكونات أساسية أخرى للهواتف الذكية مثل الكاميرا والشاشة والبطارية،. وتقدمت شاومي العام الماضي بطلب للحصول على 7,071 براءة اختراع على مستوى العالم، وتم منحها فعلياً 2,895 براءة اختراع، كان نصفها براءات اختراع دولية.

وقد تخلل اجتماع لجنة تقييم جودة المنتجات الذي عقد مطلع هذا العام، على سلسلة من المناقشات الداخلية أثمرت عن وضع برنامج أوليّ لخطة عمل الشركة وإنشاء قسم خاص يتمحور عمله حول تعزيز جودة المنتج، تماشياً مع هدف الشركة بتحقيق أعلى معايير الجودة العالمية .

وكانت "شاومي" قد تعرضت لسلسلة من النكسات  العام المنصرم الذي يعدّ من أكثر الفترات صعوبةً في تاريخ الشركة. فقد تراجعت مبيعات الهواتف الذكية بسبب مشاكل في التوريد أثرت سلباً على سلسلة التوريد على مدى عدة أشهر. إلا أن الشركة شهدت بعد ذلك انتعاشاً ملحوظاً في أعمالها وتمكنت من العودة إلى المسار الصحيح بعد إجراء مجموعة من التحسينات على مستوى توريد المنتجات تمثلت في ارتفاع مبيعاتها خلال الربع الثاني من هذا العام.

·        إجراء تحسينات نوعية من خلال اعتماد نموذج جديد للبيع بالتجزئة ودمج عمليات البيع الإلكتروني وغير الإلكتروني. وكجزء من نشاطها في قطاع خدمات الإنترنت، تركز "شاومي" على قطاع التجارة الإلكترونية باعتباره في صميم استراتيجيتها المتعلقة بالبيع بالتجزئة، ويتمثل ذلك في التزامها بتحسين تجربة العملاء على مواقع إلكترونية مختلفة أبرزها موقع "ماي. كوم" (Mi.com)، إلى جانب اهتمامها الواسع بشراكاتها مع منصات أخرى. فخلال مهرجان التسوق عبر الإنترنت "618" الذي أقيم هذا العام، حلًت شاومي في المرتبة الأولى من حيث مبيعات الهواتف الذكية على موقع "جي دي.كوم" (JD.com ) و "تي مول" (Tmall ) و"صانينج" (Suning).

وكانت "شاومي" قد قامت في 7 يوليو من العام الحالي بإطلاق سلسلة متاجر "ماي 123" (Mi123) للتسوق المنزلي في مختلف أنحاء الصين، والتي حازت على إقبال واسع ساهم في تعزيز إيرادات الشركة لكل متر مربع، مما دفع الشركة لتعلن في 8 يوليو عن عزمها على افتتاح 14 متجراً آخراً في الفترة المقبلة.

·        النمو الهائل في قطاع أعمالها الدولية بعد سلسلة من الاستثمارات الناجحة على مدى ثلاثة أعوام. ففي عام 2017، تمكنت "شاومي" من تحقيق نجاحات متتالية وشهدت أعمالها نمواً منقطع النظير على مستوى العالم، وكان أبرزها في الهند، حيث ارتفعت إيرادات الشركة في النصف الأول من العام بنسبة 328 في المائة من سنة إلى أخرى، مما عزز مكانتها كثاني علامة تجارية رائدة في سوق الهواتف الذكية عموماً، وبشكل خاص بعد أن حقق هاتفها الذكي المتطور "ريدماي نوت 4" ("Redmi Note 4") أعلى نسبة مبيعات في البلاد. وتواصل الشركة مسيرة نجاحاتها في مختلف أنحاء العالم حيث حققت نتائج استثنائية في كل من أندونيسيا وروسيا وأوكرانيا، وعدد من البلدان الأخرى.

ومن ناحية أخرى أفاد لي جون أن  مستقبل صناعة الهواتف الذكية في الصين رهن بثلاثة عوامل، أولها التنافس على إحراز حصة في السوق العالمية؛ وثانياً الإقبال المتنامي في الصين على الهواتف الذكية وثالثاً نشوء جيل جديد من مستخدمي الهواتف الذكية في المدن الصغيرة. كما أشار إلى أن شركة شاومي ملتزمة بالاستفادة من كل تلك الفرص لتواصل مسيرتها نحو التميز باعتبارها شركة رائدة على مستوى العالم في مجال التكنولوجيا.

وأضاف جون: "يكمن السر وراء نجاحنا في الجهود الحثيثة التي تبذلها الشركة لتعزيز نموها مدعومةً بمجموعة من القيم المرموقة ونموذج أعمال مبتكر اتّسم بالمرونة على مدى السنوات السبع الماضية، حيث  تمكنت الشركة من خلاله تحقيق نمو استثنائي في مرحلة مبكرة بفضل سلسلة من الإجراءات الرامية إلى إعادة ضبط وتيرة العمل. ونحن على ثقة تامة بقدرتنا على كسب ثقة المستخدمين وإحراز حصة أكبر في السوق من خلال الحفاظ على علاقات صداقة مستمرة ووثيقة مع مستخدمينا، وحرصنا على تقديم منتجات جذابة بأسعار معقولة، مع الالتزام  بقيمنا الجوهرية القائمة على أساس من الإخلاص والتفاني بالعمل".

ومن ناحية أخرى أشار جون إلى أن الشركة واجهت الكثير من الصعوبات والتحديات قبل أن تتمكن من تحقيق هذه الإنجازات النوعية، مشيداً بالثقة التي وضعها العملاء في منتجات الشركة على مدى السنوات الماضية. كما توجه بالشكر أيضاً إلى شركاء "شاومي" لما قدموه من دعم لها وخصّ بالشكر موظفي الشركة البالغ عددهم 13.000 موظفاً وعائلاتهم.

وأضاف لي أنه في ظل التنافسية الحادةً التي يشهدها سوق الهواتف الذكية اليوم، فإن "شاومي" عازمة على المضيّ قدماً في هذا القطاع المتنامي مشيراً إلى أن نجاح الشركة في مواصلة مسيرة النمو يتمحور حول الالتزام بقيمها الجوهرية والسعي الدائم إلى الابتكار. وقال: "تحرص الشركة على منح المهندسين حرية التفكير خارج إطار القواعد والتقاليد، كما تشجعهم على الاستشكاف والبحث، فلا حدود للابتكار ولا قيود على الاستثمار. وتعتزم الشركة في الفترة المقبلة توظيف عدد كبير من المختصين في مجال البحث والتطوير بهدف الارتقاء بأعمالنا في قطاع الهواتف الذكية وتعزيز قدرات الشركة في مجال الابتكار".

واختتم لي حديثه قائلاً: " لقد أخبرت الجميع في بداية هذا العام أن الصعوبات التي تعرضت لها الشركة قد انتهت الآن. أمامنا خطةً ترمي إلى تحقيق إيرادات بقيمة 54 مليار درهم خلال هذا العام، وأنا على ثقة بأننا نستطيع تحقيق هذا الهدف. نحن ننظر بتفاؤل حيال الآفاق المستقبلية والفرص الواعدة أمامنا، حيث تستهدف الشركة شحن 100 مليون هاتف ذكي خلال عام 2018 ".

=