Monday, 13 March 2017

Mastercard and INJAZ Egypt Organization Host a Panel of Egyptian Female Entrepreneurs to Inspire and Empower Young Women


On the Occasion of the International Women’s Day

Cairo, Egypt, March 8, 2017 – On the occasion of the International Women’s Day, Mastercard in cooperation with INJAZ Egypt, held its first inspirational panel for Egyptian women entrepreneurs demonstrating support and commitment to women empowerment in Egypt. Held at the Semiramis InterContinental Hotel, the panel titled “Be Bold For Change”, which is the global theme for 2017 International Women’s Day, hosted a select group of successful and inspiring women entrepreneurs, including Dina El Mofty, Founder and CEO of INJAZ Egypt, Sara Aziz, Founder of “Safe” Foundation,  Mai Abdel Azim, Founder & Managing Director of Media & More and Founder & Managing Editor of "What Women Want" magazine and Neveen El Tahri, Founder and CEO of Delta Inspire. Nayra El Berry, Program Senior Specialist of Start Up Egypt, moderated the panel and ran a stimulating and engaging discussion to explore the reasons behind the success of these outstanding women and what helped them make a significant change in their communities.

Many statistics indicate the need to enhance the role of women in the realm of business. According to a study by the Central Agency for Public Mobilization and Statistics (CAPMAS) in September 2016, Egyptian women make up to 50 percent of the population, but only constitute less than a quarter of the country’s labor force. Additionally, last month, Mastercard revealed the results of the Women Entrepreneur Index that uses several indicators to look at 54 countries worldwide representing 78.6% of the world’s female labor force, including Egypt, to assess the level of Women’s Advancement Outcomes, Knowledge Assets & Financial Access, and Supporting Entrepreneurial Factors. According to the Index results, Egypt ranked low, which highlights the importance of Mastercard initiatives to help young female entrepreneurs realize their business ideas, as their success is vital for the growth of the country’s economy.

Earlier this year, Mastercard collaborated with INJAZ Egypt in launching the Women’s Entrepreneurship Program to support young female entrepreneurs by providing them with the necessary business skills, trainings and mentorships. The inspirational panel discussion is another step of Mastercard ongoing journey to empower ambitious and resourceful Egyptian women and help them contribute to the development of the society.

بمناسبة الاحتفال باليوم العالمي للمرأة
ماستركارد ومؤسسة إنجاز مصر تُنظمان حلقة نقاشية لرائدات الأعمال لتمكين وتشجيع المرأة المصرية على ريادة الأعمال

القاهرة في 8 مارس 2017 - بمناسبة الاحتفال باليوم العالمي للمرأة، تعاونت ماستركارد مع مؤسسة إنجاز مصر في تنظيم أول حلقة نقاشية لرائدات الأعمال المصريات، وذلك تأكيداً على التزام ماستركارد بدعم وتمكين المرأة المصرية. أقيمت الحلقة النقاشية بفندق سميراميس انتركونتيننتال القاهرة تحت شعار "كوني شجاعة من أجل التغيير"، وهو شعار الاحتفال باليوم العالمي للمرأة في 2017. ضمت الحلقة النقاشية مجموعة مختارة من رائدات الأعمال المصريات الناجحات وهن: دينا المفتي، المؤسسة والرئيسة التنفيذية لمؤسسة إنجاز مصر، وسارة عزيز، مؤسِسِة جمعية Safe، ومي عبد العظيم، المؤسِسِة والعضو المنتدب لمؤسسة Media &More ومؤسِسِة ومدير تحرير مجلة What Women Want ونيفين الطاهري، المؤسسة والرئيسة التنفيذية لشركة Delta Inspire. قامت نايرة البري، متخصص أول البرامج في Start Up E
gypt بإدارة فعاليات الحلقة النقاشية التي تناولت موضوعات هامة مثل الأسباب الرئيسية التي أدت لنجاح تلك النماذج المشرفة من رائدات الأعمال المصريات، وأهم العوامل التي مكنتهن من تغيير المجتمعات التي يعشن بها بصورة إيجابية.   

الجدير بالذكر أن العديد من الإحصاءات تشير لضرورة تحسين دور المرأة في عالم الأعمال. فطبقاً للدراسة التي أجراها الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء في سبتمبر 2016، فإنّ المرأة المصرية تُمثل 50% من إجمالي السكان في مصر، ولكنها مع ذلك لا تمثل سوى أقل من ربع القوى العاملة. بالإضافة لذلك، كشفت ماستركارد الشهر الماضي عن نتائج مؤشر رائدات الأعمال الذي يعتمد على العديد من المعايير والمؤشرات من أجل تقييم نتائج تقدم المرأة ومعلوماتها وقدرتها على الاستفادة من الخدمات المالية ودعم روح ريادة الأعمال لدى السيدات في 54 دولة على مستوى العالم (بما فيها مصر) تمثل في مجموعها 78.6% من إجمالي القوى العاملة النسائية. وطبقاً للنتائج التي أظهرها المؤشر، جاء ترتيب مصر في مراكز متأخرة طبقاً لهذه المؤشرات، وهو ما يُبرز أهمية مبادرات ماستركارد لمساعدة رائدات الأعمال المصريات في تحقيق أحلامهن في مجال ريادة الأعمال، حيث أن نجاحهن يُعد من الأمور الحيوية للمساهمة في تحقيق التنمية الاقتصادية المستدامة في مصر.       

وفي بداية العام الحالي تعاونت ماستركارد مع إنجاز مصر في إطلاق برنامج ماستركارد لرائدات الأعمال، حيث يهدف البرنامج التنموي لدعم رائدات الأعمال الشابات في مصر، عن طريق تدريبهن وارشادهن وإمدادهن بالمهارات الأساسية في مجال الأعمال، ومساعدتهن في التخطيط لإقامة شركات ناشئة تعتمد على أفكار مبتكرة. وتُمثل الحلقة النقاشية الأخيرة خطوة جديدة في إطار جهود ماستركارد المتواصلة لتمكين الشابات المصريات الطموحات والمتميزات، ومساعدتهن على المساهمة في تنمية وتطوير المجتمع المصري.  
=