Tuesday, 21 February 2017

Dubai’s affordable housing subdues demand in the Northern Emirates

Average apartment rents in Sharjah, Ajman and RAK drop by 3%, 2% and 1% respectively year-on-year
  • Apartment rents in master planned communities experience 2% average annual increase

The increase in affordable housing in Dubai is having a negative effect on rents in the Northern Emirates, according to the latest report from real estate consultancy Asteco.
The Northern Emirates Real Estate Report Q4 2016 revealed average rent levels declined marginally during Q4 2016 in the Northern Emirates, with Sharjah, Ajman and Fujairah witnessing decreases of 1% on average.
John Stevens, Managing Director, Asteco, said: “We could see further declines in 2017 if the supply of affordable property, continues to stifle demand in the Northern Emirates. Sharjah and Ajman are expected to experience more downward pressure on rates in comparison to Ras Al Khaimah and Umm Al Quwain.”
Over the year (2016), apartment rents in Sharjah fell 3%, on average, with a typical one-bedroom apartment renting for around AED31,000 per annum. This was not helped by the Sharjah Municipality’s decision in Q3 2016, to increase the rent attestation fee from 2% to 4% of the annual rent, which resulted in a reduced number of tenant relocations and upgrades within the Emirate.
“However, to arrest the slide landlords in Sharjah have offered rent-free periods and more flexible payment plans (six to 12 cheques) in order to retain existing tenants and attract new ones. For example, the newly completed Sahara Tower offered rent-free periods in order to increase occupancy levels,” added Stevens.  
Apartment rates in Ras Al Khaimah fell, on average, by a nominal 1% year-on-year, although there was a 2% increase in master planned communities such as Al Hamra Village and Mina Al Arab, which outperformed mature apartment units due to enhanced product offerings and facilities.
On a cautionary note, Stevens said: “With the handover of more than 1,400 apartment units on Al Marjan Island, rental rates are expected to decline as better quality options will become available to tenants.”

Apartment rents in Ajman, on average, fell by 2% year-on-year, with a typical one-bedroom property now renting at AED31,000 per annum. Rents in Umm Al Quwain were unchanged year-on-year from 2015.
Meanwhile, the commercial sector in Sharjah remained flat throughout 2016 due to a lack of demand for office space. Rental rates in the newly handed over Al Marzouqi Tower decreased from AED65 per ft2 to AED55 per ft2. This was in addition to rent-free periods of up to three months offered by the landlord to encourage take-up.
Stevens said: “The Sharjah commercial market is expected to remain stable or, in some areas, show marginal rate declines during 2017 due to new supply combined with lacklustre demand for office space.
“On the other hand, the retail market in Sharjah and Ajman is expected to witness improvements with the handover of new supply such as Ajman City Centre, various retail outlets at Al Majaz Waterfront, and Zero 6 Mall.”
For more details, please visit www.asteco.com

Please click here for the copy of Asteco Northern Emirates Q4 report.

انخفاض طفيف لمتوسط الإيجار في الشارقة وعجمان ورأس الخيمة خلال العام 2016

  • شركة أستيكو تصدر تقريراً حول القطاع العقاري في الإمارات الشمالية خلال الربع الرابع من العام 2016
  • مشروعي قرية الحمرا وميناء العرب في رأس الخيمة يسجلان زيادة 2٪ في متوسط الإيجارات خلال العام الماضي

ساهم ازدياد عدد الوحدات السكنية ذات الأسعار المعقولة في مدينة بالتأثير على واقع القطاع العقاري في الإمارات الشمالية، وذلك وفق أحدث تقارير شركة "أستيكو" المتخصصة في مجال الاستشارات العقارية.

حيث أشار تقرير القطاع العقاري في الإمارات الشمالية خلال الربع الرابع من العام 2016 إلى انخفاض متوسط الإيجار في الشارقة وعجمان والفجيرة بنسبة 1٪.

وبهذا السياق قال جون ستيفنز، المدير التنفيذي لشركة "أستيكو": "من المتوقع أن نشهد المزيد من الانخفاض في العام 2017 إذا استمر حجم المعروض من العقارات ذات الأسعار المعقولة بالضغط على حجم الطلب في الإمارات الشمالية. ونتوقع أن تشهد الشارقة وعجمان انخفاضاً أكبر في متوسط الإيجارات بالمقارنة مع رأس الخيمة وأم القيوين".

حيث انخفضت إيجارات الشقق في الشارقة خلال العام 2016 بنسبة 3٪، ليبلغ متوسط إيجار الشقة بغرفة نوم واحدة حوالي 31 ألف درهم سنوياً. وكانت بلدية الشارقة قد أعلنت في الربع الثالث من العام التالي عن رفع نسبة رسوم تصديق عقود الإيجار من 2٪ إلى 4٪ من قيمة الإيجار السنوي، مما أدى بالتالي إلى انخفاض عدد انتقالات المستأجرين داخل الإمارة. ولهذا قام بعض المالكين في الشارقة بعرض فترات مجانية وخطط سداد أكثر مرونة من أجل الحفاظ على المستأجرين الحاليين وجذب مستأجرين جدد.

كما انخفضت معدلات إيجار الشقق السكنية في رأس الخيمة بنسبة 1٪ على أساس سنوي، على الرغم من تسجيل زيادة بنسبة 2٪ في بعض المشاريع السكنية مثل قرية الحمرا وميناء العرب بفضل الميزات والمرافق الإضافية التي توفرها للساكنين.

وبهذا السياق قال جون ستيفنز: "من المتوقع حدوث انخفاض في متوسط الإيجار في بعض المشاريع السكنية مع تسليم أكثر من 1400 وحدة سكنية في جزيرة المرجان، لتتاح بذلك خيارات أكثر للمستأجرين".

كما انخفض متوسط إيجار الشقق السكنية في عجمان بنسبة 2٪ في العام 2016، ليصبح معدل إيجار الشقة بغرفة نوم واحدة حوالي 31 ألف درهم سنوياً. وذلك في الوقت الذي حافظت فيه إمارة أم القيوين في العام 2016 على نفس الأسعار بالمقارنة مع العام 2015.

وجاء في التقرير أيضاً أن قطاع المكاتب التجارية في الشارقة شهد استقراراً خلال العام 2016 بسبب قلة الطلب على المساحات المكتبية. كما أنه من المتوقع أن يسجل قطاع متاجر التجزئة بعض التحسن مع زيادة المعروض في العديد من الأماكن مثل عجمان سيتي سنتر وواجهة المجاز المائية ومول "زيرو 6".


=