Sunday, 29 January 2017

Jafza participates in Arab Health 2017



10% growth in the healthcare and pharmaceutical sector in Jafza

Dubai, United Arab Emirates, January 29, 2017: The healthcare and pharmaceutical sector in Jebel Ali Free Zone (Jafza), a DP World Company and the UAE’s flagship trade and logistics hub for the Middle East region and Africa, grew by 10% to 314 companies in 2016 compared to 284 during the previous year. The value of trade in the sector rose to AED 13.3 billion in 2015, emphasising Dubai’s growing significance in the regional medical, pharmaceutical and cosmetics industry and the key role of Jafza in attracting investors in the industry.

To showcase the growing opportunities of the healthcare sector in the region and the facilities available for their growth in Jafza, the free zone is participating in the Arab Health exhibition from January 30 to February 2, 2017 at the Dubai International Exhibition and Convention Centre. Sultan Ahmed bin Sulayem, Group Chairman and CEO of DP World and Chairman of Ports, Customs and Free Zone Corporation said that the UAE is one of the most promising markets for healthcare service providers because of the government’s focus on healthcare and the plans in place to develop Dubai as the regional hub for medical tourism.

Mr. Bin Sulayem, said: “There is strong public-private sector partnership in line with the government’s vision to develop Dubai as the hub for medical tourism. An increased focus on the sector to provide people with world class medical facilities is also driving development in this sector. The government has also stepped up efforts to get the necessary approvals for drugs and permits, which indicates the growth of a competitive health sector. This will enhance the sector’s contribution to the economy and raise the quality of services provided to consumers.”

According to a recent Business Monitor International (BMI) report, the medical equipment market in the MENA region is expected to grow by 8.8 percent annually between 2015 and 2020. The pharmaceutical sector in the Middle East and Africa region is expected to increase to USD 46 billion by 2020 compared to USD 33.8 billion in 2015.

Of the 314 healthcare sector companies in Jafza, 38 percent are from the Middle East with 25 percent from Europe while Asia, the Americas and Africa comprise 19 percent, 11 percent and 7 percent respectively.


Mr. Bin Sulayem, added: “Modern infrastructure, multi-modal logistics and efficient services define Jafza and these facilities attract pharmaceutical and medical equipment companies to the free zone. As part of the Dubai Industrial Strategy, launched by the visionary leadership of the emirate there is an added focus on the pharmaceutical and cosmetic manufacturing sectors which will help develop Dubai as a major source of medical and cosmetic products in the Middle East. The strategy aims to reinforce our vision of Dubai being the ‘Capital of the Islamic Economy’ through the support of Halal industries.” Jafza has achieved tremendous success at Arab Health over the years and attracted numerous multinationals to set up their operations from the free zone. This year, meetings with companies will be held to identify their needs and provide tailor-made business solutions, facilities and services. Jafza is currently home to leading multinational in the healthcare and pharmaceutical sector such as Johnson & Johnson, Colgate, Roche, Sanofi, GlaxoSmithKline "GSK”, and Quest Vitamins.


تشارك بمعرض الصحة العربي 2017
10% نمو قطاع الرعاية الصحية والصناعات الدوائية في المنطقة الحرة لجبل علي
سلطان بن سليم: تركيز الحكومة على البنى التحتية وتسريع الإجراءات يدفع نمو القطاع ويسهم في خطط تحويل دبي إلى مركز إقليمي للسياحة الطبية والعلاجية

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 29 يناير 2017:
حقق قطاع الرعاية الصحية والصناعات الدوائية في المنطقة الحرة لجبل علي "جافزا"؛ التابعة لمجموعة موانئ دبي العالمية نمواً بنسبة 10% في عدد الشركات العام الماضي ليصل إلى 314 شركة مقابل 284 شركة في العام الذي سبقه، كما وصلت قيمة تجارة هذا القطاع إلى 13.3 مليار درهم عام 2015. يعزى هذا النمو إلى ثقة المستثمرين بجافزا وقدرتها على تزويدهم بكافة التسهيلات التي تمكنهم من ممارسة أعمالهم والوصول إلى العملاء في جميع أنحاء المنطقة لزيادة مبيعاتهم.

وتشارك جافزا  في معرض الصحة العربي المزمع إقامته في الفترة من 30 يناير إلى 2 فبراير 2017 بمركز دبي الدولي للمعارض والمؤتمرات لتسليط الضوء على الفرص المتنامية لقطاع الرعاية الصحية في الإمارات ودول الشرق الأوسط أمام الشركات العالمية التي تتطلع  إلى توسيع حضورها في أسواق المنطقة عبر إطلاق عملياتها من جافزا.

وأكد سلطان أحمد بن سليم رئيس مجلس الإدارة والرئيس التنفيذي لمجموعة موانئ دبي العالمية رئيس مؤسسة الموانئ والجمارك والمنطقة الحرة أن السوق الإماراتي يعتبر من الأسواق الواعدة لمزودي خدمات الرعاية الصحية ويزخر بفرص استثمارية مجدية اقتصادياً نتيجة لتركيز الحكومة على الرعاية الصحية والخطط لتحويل دبي إلى مركز إقليمي للسياحة الطبية والعلاجية في إطار سعي الدولة إلى تنويع الاقتصاد والاستعداد لمرحلة الإمارات بعد النفط.

وقال:"إن الشراكة القوية بين القطاعين الحكومي والخاص في مشاريع الرعاية الصحية وزيادة الإنفاق على البنية التحتية لقطاع الرعاية الصحية، فضلاً عن الإجراءات الحكومية السريعة في الحصول على الموافقات والتصاريح اللازمة للأدوية تدفع نمو القطاع بوتيرة متسارعة وتعزز من تنافسيته ومساهمته في الناتج المحلي الإجمالي كما تحسن جودة الخدمات المقدمة للمستهلكين ما يحقق أهداف القيادة الرشيدة بتهيئة البيئة المناسبة لسعادة الأفراد والأسر والموظفين وترسيخ الإيجابية كقيمة أساسية في مجتمع الإمارات."

وأضاف بن سليم:
يشهد قطاع الرعاية الصحية في دول المنطقة تحولات جذرية مع توجه الحكومات إلى وضع الرعاية الصحية على رأس الأولويات تزامنا مع النمو السكاني المرتفع والتركيز على تقديم خدمات عالية المستوى واستخدام الأجهزة التكنولوجية المتطورة والأساليب المبتكرة في العلاج، حيث توقعتقرير بيزنس مونيتور إنترناشونال أن يسجل سوق المعدات الطبية في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا نمواً بنسبة 8.8% على أساس سنوي خلال الفترة من 2015-2020، ما يفتح أفاقاً وفرصاً كبيرة أمام شركات الرعاية الصحية والصناعات الدوائية.

وكشف بن سليم أن 38% من شركات الرعاية الصحية والصناعات الدوائية المسجلة في جافزا جاءت من منطقة الشرق الأوسط، تليها أوروبا بنسبة 25%، وآسيا 19%، والأمريكيتين 11%، وأفريقيا 7%، ومن حيث الدول جاءت الإمارات في المرتبة الأولى بنسبة 16%، والهند 11%، والمملكة المتحدة 8%.

وأضاف:"إن البنية التحتية المتطورة والوسائط اللوجستية المتعددة براً وبحراً وجواً تعزز من جاذبية جافزا لشركات الأدوية والمعدات الطبية العالمية لاستدامة نمو هذا القطاع الحيوي الذي يشهد زخماً كبيراً. تعمل جافزا تماشياً مع استراتيجية دبي الصناعية التي أطلقها صاحب السمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم نائب رئيس الدولة رئيس مجلس الوزراء حاكم دبي- رعاه الله- الرامية إلى التركيز على قطاع تصنيع المستحضرات الطبية والتجميلية حيث تمتلك دبي سوقاً عالمياً نشطاً لهذه المستحضرات. كما يمكن لدبي أن تستفيد من النمو الذي تحققه سوق صناعة الأدوية ومستحضرات التجميل الحلال في تعزيز دور دبي في الاقتصاد الإسلامي لتصبح الإمارة مصدراً رئيسياً للمستحضرات الطبية والتجميلية في منطقة الشرق الأوسط. ويسهم التركيز على قطاع الرعاية الصحية في زيادة الاستثمارات في البحث والتطوير وتأهيل واستقطاب كفاءات قادرة على تصنيع أدوية بمواصفات عالية تنافس نظيراتها العالمية في مختلف الأسواق"

وحققت جافزا نجاحات متميزة خلال مشاركاتها الماضية  في معرض الصحة العربي مستقطبة عدداً من الشركات المهتمة بتوسيع عملياتها في المنطقة. وتشكل مشاركة المنطقة الحرة هذا العام تنظيم اجتماعات عمل ثنائية مع مجموعة من المؤسسات لاستعراض ميزات جافزا والتعرف على احتياجاتهم وتقديم حلول الأعمال المناسبة لهم من مرافق وخدمات مصممة خصيصاً لقطاع الرعاية الصحية.وتعتبر جافزا موطناً لعدد كبير من الشركات متعددة الجنسيات الرائدة في قطاع الرعاية الصحية والصناعات الدوائية مثل جونسون آند جونسون، وكولجيت، وروش، وسانوفي، وجلاكسو سميث كلاين، وكويست فايتامينز.

=