Monday, 12 December 2016

Increase in outsourced FM to boost industry growth


UAE FM market to expand at CAGR of 8.51 per cent between 2016 and 2021
December 12, 2016 – Outsourcing in facilities management (FM) is continuously gaining a wider traction thanks to the growing trend among businesses across sectors to reduce their overheads, while spurring their productivity, protecting their margins, and leveraging niche expertise. According to the projection of Frost & Sullivan, the global outsourced FM industry will be worth USD 1 trillion by 2025. Out of this total revenue, other studies state that the share of bundled and integrated services is forecasted to hit an impressive 35-per cent mark. The popularity of outsourced FM comes as no surprise as FM support typically lessens costs by up to 20 percent.
Over the years, the GCC region has exhibited a notable increase in demand for outsourced FM operations, thus further cultivating the regional market’s growth and expansion. This was recently pointed out by Imdaad, a leading provider of integrated facilities management solutions in the GCC, backed by a survey conducted by the British Institute of Facilities Management on the Middle East’s FM market. The survey results showed that 36 per cent of the respondents would be solely outsourcing their FM services, while a considerable 60 per cent expect more outsourcing of FM operations in the time to come.
Jamal Abdullah Lootah, CEO, Imdaad, said: “The public sector has lent its support to several developments that reflect its commitment to promote innovation and sustainability, and has thus cultivated stronger ties with the private sector. In fact, the UAE Government announced in February that most government tasks would be outsourced to the private sector – providing a major boost to regional and multinational service providers such as Imdaad. This is a positive mood that we are certain will drive growth in the market to ensure that the country meets its long-term goals.”
In the UAE, the FM industry is expected to climb at a compound annual growth rate of 8.51 per cent between 2016 and 2021 due to the strong public-private partnerships in the country. The growth will be largely driven by massive projects developed in support of the country’s National Agenda set in the UAE Vision 2021. As such the projects under Abu Dhabi’s emirate-wide Vision 2030 and Dubai’s Urban Development Master Plan 2020 are particularly immense and are set to further fuel and enhance the local economies.

In modern times, the FM market has evolved from an in-house service to a booming industry that is expected to reach USD 394 billion by 2017, per a market research report by Global Industry Analysts, Inc. In a report entitled The Future of Facility Management, released this July, it was noted that integrated facilities management (IFM) is so far the fastest growing segment.

التعهيد الخارجي في إدارة المرافق يدفع عجلة نمو وازدهار القطاع

8.51 بالمائة معدّل النمو السنوي المركّب لقطاع إدارة المرافق في الإمارات بين عامي 2016 و2021


12 ديسمبر 2016 - يتزايد الاهتمام المؤسّسي بخدمات التعهيد الخارجي في مجال إدارة المرافق خلال الفترة الأخيرة، في ضوء الاتّجاه المتنامي بين أوساط الشركات من مختلف القطاعات والمجالات الحيوية نحو الحد من النفقات العامة وفي الوقت نفسه تعزيز مستويات الانتاجية والربحية والاستفادة المثلى من أفضل الكفاءات والخبرات المتخصّصة؛ هذا بالإضافة إلى المزايا المتعدّدة لخدمات الدعم التي تسهم في خفض التكاليف بنسبة تصل إلى 20 بالمائة في مجال إدارة المرافق. وبالنظر إلى هذا السيناريو، تتوقّع دراسة حديثة صادرة عن مؤسّسة "فروست آند سوليفان" أن يبلغ حجم قطاع التعهيد الخارجي في مجال إدارة المرافق إجمالي 1 تريليون دولار أمريكي بحلول العام 2025، في حين تشير دراسات أخرى إلى توقّعات بأن تصل حصّة الخدمات المحزمة والمتكاملة إلى حوالى 35 بالمائة من إجمالي الإيرادات في القطاع.

وشهدت دول مجلس التعاون الخليجي نمواً ملحوظاً في الطلب على خدمات التعهيد الخارجي في مجال إدارة المرافق، بما أسهم إلى حد كبير في دفع عجلة نمو وتوسّع السوق الإقليمية على مدار السنوات الأخيرة. ويتّضح ذلك في دراسة حديثة أجراها "المعهد البريطاني لإدارة المرافق" بدعم من "إمداد"، الشركة الرائدة في مجال توفير الحلول المتكاملة لإدارة المرافق في دول مجلس التعاون الخليجي، حول قطاع إدارة المرافق في منطقة الشرق الأوسط والتي بيّنت أن 36 بالمائة من المشاركين في الدراسة يفضّلون الاستعانة بمصادر خارجية لإدارة مرافقهم، في حين يتوقّع 60 بالمائة ممّن شملتهم الدراسة أن يرتفع الطلب على خدمات التعهيد الخارجي في عمليات إدارة المرافق خلال الفترة القادمة.

وتعليقاً على الأمر، قال جمال عبدالله لوتاه، الرئيس التنفيذي لشركة "إمداد": "لا يتوانى القطاع الحكومي في تقديم الدعم الكامل للعديد من المشاريع والشركات التي تشاركه الرؤية والهدف في نشر ثقافة الابتكار والاستدامة على امتداد القطاعات والمجالات المختلفة، الأمر الذي أثمر عن بناء شراكات وطيدة بين القطاعين العام والخاص. ولعل خير مثال على ذلك إعلان حكومة الإمارات في أوائل العام الجاري عن خارطة طريق لتعهيد معظم خدمات الحكومة إلى القطاع الخاص، في دفعة قوية للارتقاء بأعمال مزوّدي الخدمات الإقليميين والعالميين مثل "إمداد". ونحن على ثقة تامة بأن هذه المبادرة ستعود بالمنفعة الكبيرة على مستوى دفع عجلة نمو القطاع ودعم الجهود الوطنية الرامية إلى تحقيق الأهداف الاستراتيجية طويلة الأمد التي تصبو الحكومة إلى تحقيقها".

وعلى صعيد دولة الإمارات تحديداً، من المتوقّع أن يسجّل قطاع إدارة المرافق قفزةً كبيرةً بمعدّل نمو سنوي مركّب بنسبة 8.51 بالمائة خلال الفترة بين عامي 2016 و2021، مدعوماً بالشراكات المتينة التي تجمع بين القطاعين العام والخاص في الدولة ومحفظة المشاريع الضخمة قيد التنفيذ في الوقت الراهن والمنضوية تحت مظلة "رؤية أبوظبي 2030" و"خطة دبي الحضرية 2020" وصولاً إلى مستهدفات الأجندة الوطنية لرؤية الإمارات 2021 الرامية إلى دفع عجلة نمو الاقتصادات المحلية.

وتأتي هذه التقديرات الإيجابية امتداداً للنقلة النوعية التي شهدها قطاع إدارة المرافق خلال السنوات الماضية من مجرد قطاع داخلي ثانوي إلى واحد من أهم القطاعات الحيوية المتوقّع أن يسجّل 394 مليار دولار أمريكي بحلول العام القادم بحسب تقرير حديث صادر عن مؤسّسة "جلوبال إندستري أناليستس"، في حين تؤكّد دراسة أخرى بعنوان "مستقبل إدارة المرافق" أن قطاع إدارة المرافق المتكاملة يعد من القطاعات الأسرع نمواً في الوقت  الراهن.
=