Tuesday, 8 November 2016

International Year of Pulses: Near East and Nile Valley Regional Dialogue


Cairo / 06 November,  2016 - -The Near East and Nile Valley Regional Dialogue on the International Year of Pulses in Cairo, Egypt was hosted by the Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) in cooperation with The International Center for Agricultural Research in the Dry Areas (ICARDA). More than 20 experts met on November 2nd and 3rd, to share their knowledge and experience, covering all aspects related to pulses and legumes in the region and beyond.

In addition to FAO and ICARDA experts, the regional dialogue was attended by experts from the International Food Policy Research Institute (IFPRI), the Lebanese Agricultural Research Institute, the Sudanese Agricultural Research Center, and the Egyptian Agricultural Research Center.

Mr. Pasquale Steduto, FAO Regional Strategic Programmes Coordinator, stressed in his inaugural message on the importance of regional dialogues as a medium for knowledge sharing, on the road to the Global dialogue, which will be hosted at FAO HQ towards the end of this month.

Mr. Steduto said that pulses are very relevant to the ongoing discussion about nutritional value of food; they offer a unique resilience opportunity to farming families. He urged agri-investors to consider research on pulses as a priority until their breeding and management reaches the same standard of staple crops.

Ms. Maggie Habib, FAO’s Special International Year of Pulses Ambassador for the Near East, shared her experience in advocating for the pulses throughout this year, and confirmed that “the pulses which were the main foods since the dawn of humanity will remain as the food of the future, and one of the best options to address the challenges of climate change.”

Positioning the regional dialogue on pulses within the global framework of the International year of Pulses, was presented by Mr. Aladdin Hamwieh (ICARDA) and Mr. Mohamed Dost (FAO).

This was followed by a presentation of Fouad Maalouf (ICARDA) over Current constraints, successes and future challenges facing pulses in the Near East, Nile Valley and North Africa Region.
Then Shiv Kumar Agrawal (ICARDA) revealed the findings of the Research Strategy for Pulses Sufficiency in Region.  
Food security was presented by Clemens Breisinger (IFPRI), while Murari Singh (ICARDA) spoke about Suitability and Identification of Pulses in Cropping Systems for Nutritional Security, Better Livelihood and Mitigation for Climate Change: Need for on-farm experimentation and minimum datasets for modelling for out-scaling of the production system.

Mr. Mohammad Kharrat (ICARDA) spoke about Pulse production in North Africa, followed by Aladdin Hamwieh (ICARDA) who spoke about Pulses contribution to sustainable agriculture in a changing environment.
Dr. Hatem Abo Taleb spoke about Legume-Biological nitrogen fixation, before allowing participants from Lebanon, Sudan and Egypt to discuss challenges and demands at national levels.


The two days’ dialogue was concluded by open discussions, followed by regional recommendations which will be presented to the Global Dialogue in Rome about the pulses, the nutritive seeds for a sustainable future.
السنة الدولية للبقوليات: الحوار الاقليمي للشرق الأدنى ووادي النيل

القاهرة ، 6 تشرين الثاني/نوفمبر 2016 -- استضافت منظمة الأغذية والزراعة للأمم المتحدة (الفاو) بالتعاون مع المركز الدولي للأبحاث الزراعية في الأراضي الجافة (إيكاردا) الحوار الاقليمي للشرق الأدنى ووادي النيل حول السنة الدولية للبقوليات وذلك في العاصمة المصرية القاهرة. وشارك في اللقاء الذي جرى في يومي الثاني والثالث من تشرين الثاني/نوفمبر أكثر من 20 خبيراً تبادلوا المعرفة والخبرات في مناقشات غطت جميع الجوانب المتعلقة بالبقوليات في المنطقة وما عداها.
وإضافة إلى خبراء الفاو وإيكاردا فقد شارك في الحوار عدد من الخبراء من المعهد الدولي لبحوث السياسات الغذائية، والمعهد اللبناني للأبحاث الزراعية، والمركز السوداني للأبحاث الزراعية، والمركز المصري للأبحاث الزراعية.
وأكد باسكوالي ستيدوتو، منسق البرامج الاستراتيجية الإقليمية في منظمة (الفاو) في كلمته الافتتاحية على أهمية الحوارات الإقليمية كوسيلة لتبادل المعرفة وتمهيد الطريق للحوار العالمي الذي سيجري في مقر منظمة الفاو بنهاية الشهر الجاري.
وقال ستيدوتو ان للبقوليات دور أساسي في الحوار القائم حول القيمة الغذائية للأطعمة، وأنها توفر فرصة للصمود للعائلات العاملة في القطاع الزراعي. وحث ستيدوتو المستثمرين الزراعيين إلى إعطاء الأولوية لتمويل الأبحاث المتعلقة بالبقوليات حتى يصل انتاج البقوليات وادارتها الى مستوى المحاصيل الأساسية.
بدورها تحدثت ماجي حبيب سفيرة الفاو الخاصة للعام الدولي للبقوليات لمنطقة الشرق الأدنى عن تجربتها في الدعوة إلى استهلاك البقوليات طوال هذا العام، وأكدت أن "البقوليات التي كانت مصدراً رئيسياً للغذاء منذ فجر البشرية ستظل غذاء المستقبل وواحدة من أفضل الخيارات لمواجهة تحديات التغير المناخي".
بداية، استعرض السيد محمد دوست من منظمة الفاو، والسيد علاء الدين حموية من ايكاردا وضع الحوار الإقليمي حول البقوليات ضمن الإطار العالمي للسنة الدولية للبقوليات.
وتلا ذلك عرض تقديمي للسيد فؤاد معلوف من إيكاردا حول القيود الحالية والنجاحات والتحديات المستقبلية التي تواجه البقوليات في الشرق الأدنى ووادي النيل ومنطقة شمال أفريقيا.
وبعد ذلك كشف السيد شيف كومار اغراوال من إيكاردا عن نتائج "استراتيجية الأبحاث لكفاية البقوليات في المنطقة".
وتحدثت كليمانس برسينغر من المعهد الدولي لبحوث السياسات الغذائية عن الأمن الغذائي، بينما ألقى موراري سنغ من إيكاردا كلمة حول "الاستدامة وتحديد البقوليات في أنظمة الحصاد من أجل الأمن التغذوي وتحسين سبل المعيشة وتخفيف آثار التغير المناخي: الحاجة إلى التجارب في المزارع والحد الأدنى من قواعد البيانات لوضع نماذج لتوسيع أنظمة الإنتاج".
من جهته تحدث محمد خراط من إيكاردا عن إنتاج البقوليات في شمال أفريقيا، بينما تحدث علاء الدين حموية من إيكاردا عن مساهمة البقوليات في الزراعة المستدامة في بيئة متغيرة.
وتحدث الدكتور حاتم أبو طالب عن دور البقوليات في تثبيت النيتروجين في التربة قبل أن تتاح الفرصة للمشاركين من لبنان والسودان ومصر لمناقشة التحديات والمتطلبات على المستويات الوطنية.
واختتم الحوار الذي استمر يومين بمناقشات مفتوحة تلتها توصيات إقليمية سيتم تقديمها في "الحوار العالمي" الذي سيعقد في روما حول البقوليات والبذور التغذوية لمستقبل مستدام.


=