Tuesday, 17 May 2016

Healthcare developments in the GCC could help drive demand for specialist materials



Healthcare is a huge industry in the GCC, with one forecast estimating the care it provides to be worth some $55.4bn this year alone. As demand for care rises, in line with population growth and improved standards of living, further investment in hospital and clinic infrastructure will be needed to keep up with this growing requirement.

In Dubai the private sector healthcare industry is expected to need an additional 1500 beds by 2020, according to estimates from Colliers International, an increase in capacity likely to translate into an investment of some $1.5bn.

As the emirate also aims to become a hub for medical tourists its clinics and hospitals represent a multibillion dollar opportunity for healthcare investors and developers. But delivering to the highest standards means dealing with the specialised requirements of the sector.

“One of the critical components across all healthcare design now is infection control,” explains Mike Barns, senior project manager and architect with ICME Healthcare, a specialist healthcare management and consultancy company.

“The requirement to provide materials that can control the spread of infectious diseases is very important and actually limits the options available to a healthcare architect quite dramatically.”

Barns, who is participating in a specialist healthcare design debate on the final day of The Designers’ Forum being held during the Middle East Covering and the Middle East Stone Shows, says there are a number of standards that set what can and can’t be used.

“There are a number of international standards, and a number of local standards managed independently by individual countries, which set out what materials can be used to create building finishes such as floors, walls, desk surfaces, and the like. The key document comes from the United States, and its infection control regulations have been adopted pretty well in the UAE.

“These set out such things as materials that will resist fungus, fungal growth and resist spores multiplying. In all of the new hospitals that have been designed and built, in the UAE in particular, and also in Saudi Arabia, Qatar and Oman these infection control guidelines and requirements steer the selection of materials that's available for designers to use.”

ICME is helping commission a new hospital in Cairo, Egypt, which Barns says is a good example of how standards have developed. It was actually designed and built twenty years ago, but was never been commissioned. ICME was brought on to bring that hospital facility into operation.

“Twenty years ago it was okay to design with exposed concrete walls, and now it isn’t,” explains Barns. “Now, they have to be plastered and treated in a certain way. Flooring in the past could be slate tiles; now, unless they don’t have an apt finishing, we can't use that anymore.”

Now these higher standards come with demands of independent certification, where manufacturers have to be able to prove their surface materials are up to the specific requirements of a modern healthcare facility.

In addition contractors are being obliged to use the exact specified materials or go to the expense of certifying their suggested alternatives.

“A designer may specify three options for the contractor to supply, so he can go out and get alternative prices from those three suppliers,” says Barns. “But if he wants to go beyond those suppliers, there's a lot of pressure on him to show that the alternative supplier meets the healthcare standards that are put in place.”

Suppliers that can make the grade with suitably certified products could find themselves in demand as the healthcare sector continues to demand new facilities across the GCC.

Learn more at The Designer’s Forum 23-26 May, during Middle East Covering and the Middle East Stone Show

This event is partnered and sponsored by the following:
Supporting partners: BCFA, Quebec Wood Export Bureau, ProBrixia, Platinum sponsor: Al Jazeera Paints, the Designers’ Forum Sponsor: Kansai Paint, CPD Workshop Sponsor: Wetar, Featured Pavilions: India Chamber of Commerce and Indian Carpet Export Promotion Council. Official Airline Partner: Emirates, Official Travel & Hospitality Partner: Confex. ME Stone is a member of AEO and UFI and dmg events.

في إطار محاور نقاشات "منتدى المصممين"
خبراء: مشاريع تطوير منشآت الرعاية الصحية تدفع الطلب على مواد الإنشاء المتخصصة
17 مايو 2016، دبي، الإمارات العربية المتحدة: أكد خبراء مشاركون في "منتدى المصممين" المزمع عقده على هامش معرضي "الشرق الأوسط للجدران والأرضيات"، و"الشرق الأوسط للأحجار والرخام" خلال الفترة من 23 إلى 26 مايو الجاري في مركز دبي التجاري العالمي، أن مشاريع تطوير منشآت الرعاية الصحية في دول مجلس التعاون الخليجي تدعم الطلب على مواد الإنشاء المتخصصة.
وتشير التوقعات أن تصل القيمة التي يقدمها قطاع الرعاية الصحية إلى 55.4 مليار دولار أمريكي هذا العام وحده، وذلك في ظل النمو السكاني وتحسن مستويات المعيشة في هذه الدول، ما يستدعي ضخ استثمارات إضافية في البنية التحتية للمستشفيات والعيادات الطبية. إذ تشير تقديرات "كوليرز إنترناشيونال" على سبيل المثال إلى حاجة قطاع الرعاية الصحية الخاص في دبي إلى 1500 سرير إضافي بحلول العام 2020، والذي سينعكس في استثمارات بحوالي 1.5 مليار دولار أمريكي، خاصة وأن الإمارة تهدف إلى تصبح وجهة عالمية للسياحة العلاجية.
وفي هذا الإطار، قال مايك بارنز، مدير المشروع وكبير المهندسين في شركة "آي سي إم إي هيلث كير"، المتخصصة في إدارة واستشارات الرعاية الصحية: "إن مكافحة العدوى تعتبر في الوقت الراهن أحد أهم العناصر الرئيسية في تصميم وإنشاء مرافق الرعاية الصحية، وبالتالي فإن تقديم المواد الإنشائية أمر في غاية الأهمية، ولكنه يحد في الوقت ذاته من الخيارات المتاحة للمصممين والمعماريين".
وأوضح بارنز، الذي سيشارك في حلقة نقاش حول التصميم المتخصص بالرعاية الصحية في اليوم الأخير من منتدى المصممين، أن هنالك عدد من المعايير الدولية والمحلية التي تحدّد أنواع المواد التي يمكن استخدامها في تشطيبات المباني مثل الأرضيات والحوائط وأسطح المكاتب وما شابه ذلك. وتأتي الوثيقة الرئيسية من الولايات المتحدة، إذ تم اعتماد لوائحها المتعلقة بمكافحة العدوى في دولة الإمارات العربية المتحدة بشكلٍ جيد جدًا.
وأكد بارنز إلى أن هذه اللوائح تحدّد المواد التي تقاوم نمو الفطريات وتكاثر الجراثيم، ويتم في الوقت الراهن تصميم جميع المستشفيات الجديدة في دول مجلس التعاون الخليجي وفق هذه الإرشادات والمتطلبات المتعلقة بمكافحة العدوى، الأمر الذي يأثر بشكل مباشر على اختيار المواد المتاحة للاستخدام من قبل المصممين.  
ويعطي بارنز مثالاً على مستشفى يقوم حالياً بتطويرها، والذي كان قد تم تصميمها قبل 20 عاماً إلا أنه لم يتم تجهيزها للعمل مطلقاً، حيث يقول أنه كان من الملائم القيام بالتصميم بحوائط خرسانية مكشوفة، ولكن الأمر ليس كذلك الآن، إذ يتعين حسب المعايير الجديدة لصقها ومعالجتها بطريقة خاصة، كذلك حول حال الأرضيات التي كانت عبارة عن بلاط حجري، ولم يعد بالإمكان استخدامها ما لم يتم تشطبيها بشكل خاص.
ويشير بارنز إلى أن هذه المعايير تأتي مع متطلبات اعتماد مستقل، حيث يتعين على الشركات المصنّعة أن تكون قادرة على إثبات أن مواد الأسطح الخاصة بها تتماشى مع المتطلبات المحدّدة لمنشأة الرعاية الصحية الحديثة.
وعلاوةً على ذلك، يتم إلزام المقاولين حاليًا باستخدام المواد المحدّدة بالضبط أو تحمل عناء وتكلفة اعتماد بدائلهم المقترحة.
ويقول بارنز أنه يمكن أن يحدّد المصمم ثلاثة خيارات للمقاول لتوريدها، لذا يمكنه استعراض المواد والحصول على أسعار بديلة من هؤلاء المورّدين الثلاثة. ولكن إذا أراد أن يتخطى هؤلاء الموّردين، فإن عليه الكثير من الضغوط لإظهار أن المورّد البديل يستوفي معايير الرعاية الصحية المفروضة".
وجدير بالذكر أن المورّدين، الذين يمكنهم استيفاء المتطلبات بمنتجات معتمدة بشكلٍ مناسب، يمكن أن يجدوا إقبالاً كبيرًا عليهم؛ نظرًا لأن قطاع الرعاية الصحية لا يزال يطلب منشآت جديدة في شتى أنحاء دول مجلس التعاون الخليجي.
يذكر أن معرضي "الشرق الأوسط للجدران والأرضيات"، و"الشرق الأوسط للأحجار والرخام" يحظيان بالشراكة والدعم لدى كل من "جمعية صانعي المفروشات البريطانية"، ومكتب "كيوبك" لتصدير الأخشاب، و"برو بريكسيا". كما يرعى المؤتمر "دهانات "الجزيرة" ضمن الفئة "البلاتينية"، ودهانات "كانساي" بصفتها الراعي الرسمي لـ"منتدى المصممين"، و"ويتار" بصفتها الراعي الرسمي لورش العمل، و"غرفة التجارة الهندية" بصفتها الراعي الرسمي للخيمة، و"طيران الإمارات" بصفتها شريك الطيران الرسمي، و"كونفكس" بصفتها شريك السفر والضيافة الرسمي.

No comments:

Post a Comment

=