Monday, 30 May 2016

8 truths and lies about cleaning with natural ingredients

Have you ever wondered why you have so many cleaning materials? Many try to escape those chemical overdoses by believing in any tip found on the internet about cleaning with natural ingredients or using ingredients you already have at home. But what is true and what is completely absurd?

On UN World Environment Day, the cleaning experts at Helpling.ae, the leading online platform for household services in the Middle East, put the tips cleaning with natural ingredients to the test:
1. Cleaning and unclogging pipes with coffee - FALSECoffee grounds are not sandpaper - it won’t rub the tube free from leftovers, rather, the grounds mix with the remains, clog it even more and swell into a proper plug! A better solution is to place four teaspoons baking soda in the sink, then add a cup of vinegar. If it fizzes and bubbles arise, rinse hot water onto it and your pipe will be free again! If not, repeat the process again.
2. Plants help to get rid of dust - CORRECTDust is particularly annoying and ugly but plants can help you out! They not only fill the room with style and aesthetics, but also filter the pollutants from our air and provide us with fresh oxygen. Especially effective are ferns and orchids, which catch the swirling dust in the air, so that the leaves must be only wiped with a damp cloth. Now you can take a deep breath again in your home!
3. Wearing gloves is hygienic - FALSE
We slip into our cleaning gloves to protect ourselves from bacteria and germs but the scrunched surface and the humidity inside provide a perfect habitat for bacteria. Therefore, keep your gloves flawless and dry! Place them after each use in hot water with two teaspoons of vinegar and a little detergent for 10-15 minutes. Afterwards, just dry them thoroughly and dry them in a cool place.
4. Toothpaste for clean silver jewelry and silverware - CORRECT
Is your silver chain turning slightly gray and doesn't shine anymore? Rub your silver jewelry with some toothpaste (not gel) and use a toothbrush to get into the smallest corners. After that, dip the chain or the cutlery in warm water. Together with the paste, the oxidized silver particles will be washed away and your jewelry shiny again.
5. Vinegar as an all-round cleaning material - FALSEVinegar works on almost everything, especially when it comes to decalcifying appliances or making surfaces hygienic. However, it should not be over glorified, especially, when it comes to using it on natural stone surfaces such as granite and marble, as well as pipes or rubber seals, for which vinegar is unsuitable, even dangerous! The acid contained in vinegar reacts aggressively onto those materials and destroys the surfaces and thereby their function.
6. Remove stains with sparkling water - CORRECTAnother stain on the carpet? Fast action: grab your bottle of sparkling water, because the contained carbon dioxide dissolves colour and tannins from the fibers (this doesn't work for fat or oil). Important: once you have drowned the spot in the mineral water, you have to use a dry and absorbent cloth in a circular motion to take the stain away - always dapple, never rub! But of course, the effect always depends on the type of the stain.
7. Lemon juice makes your extractor fan shine again - CORRECTOur extractor fan - not only a magnet for odors, but also for fat stains! In order to get rid of the sticky spots, half of a lemon does the trick: Simply cut it and rub it over the metal. The acid easily removes fats and oils. If the spots are especially stubborn - pour a few drops of detergent on a cloth and rub gently above the stains. Do not use a stainless steel sponge, this only scratches your hood and misses the real target.
8. Oil removes sticky residues on doors - CORRECTStay away from chemical label solvents, the fatty acids in butter and oil dissolve sticky patches most effectively. Simply mix olive oil with a pinch of salt in a bowl and apply the mixture with a cloth onto the affected area. Rub and the glue disappears like magic! Afterwards, wipe the area clean with a bit water and a little detergent..


 يوم البيئة العالمي: ثمان حقائق وخرافات عن التنظيف باستخدام المكونات الطبيعية

هل فكرت يوماً ما هو السبب وراء وجود هذا العدد الهائل من مواد التنظيف؟ يسعى الكثيرون منا لتجنب استخدام هذه الكميات الكبيرة من المواد الكيماوية مصدقين أي نصيحة منشورة على الإنترنت للتنظيف باستخدام المواد الطبيعية أو باستخدام المواد المتوفرة في المنزل. ولكن، أي من هذه النصائح ناجع وفعال ويتسم بالصحة وأيها مضحك وسخيف وليس أكثر من خرافة أثبتت فشلها؟
بمناسبة يوم البيئة العالمي برعاية الأمم المتحدة، قام خبراء Helpling.ae، المنصة الرائدة أون لاين لخدمات تنظيف المنازل في الشرق الأوسط، بتقييم واختبار عدد من النصائح الشائعة للتنظيف باستخدام المواد الطبيعية، وإليكم النتيجة!
1. تسليك المواسير وتنظيفها باستخدام بنّ القهوة – خطأ
بنّ القهوة ليس ورق صنفرة ولن يقوم بالتخلص من الرواسب المتراكمة في المواسير، بل إن البنّ نفسه سيختلط بالرواسب ويتحول الخليط إلى كتلة تؤدي إلى سدّ المواسير تماماً! الحل الأفضل هنا هو وضع أربعة ملاعق شاي من كربونات الصوديوم في المغسلة وسكب كأس من الخل فوقها. ومتى ما بدأت الفقاقيع في الظهور، قم بسكب الماء الساخن عليها وبذلك تتم عملية تسليك المواسير بنجاح!
2.     تساعد النباتات على التخلص من الغبار – صح
الغبار شيء مزعج ويؤدي إلى الأوساخ، ولكن النباتات تستطيع مساعدتك على التخلص منه، فالنباتات لا تنجح فقط بإضفاء لمسة من الذوق والجمال لغرفتك، ولكنها تعمل على تنقية المواد الملوثة من الهواء والتخلص منها، كما أنها تمدنا بالأكسجين النقي، خاصة نبات السرخس وزهور الأوركيد، فهي تلتقط الغبار المتناثر في الهواء. لهذا يجب مسح الأوراق بقطعة قماش رطبة. الآن، استرخ في بيتك النظيف الخالي من الغبار وخذ نفساً عميقاً!
3.     ارتداء القفازات صحي ومعقم – خطاً
كثيراً ما نقوم بارتداء قفازات التنظيف بغرض الحماية من البكتيريا والجراثيم، ولكننا ننسى أن سطح القفازات الملتوي والرطوبة الداخلية تمثل بيئة مثالية لنمو البكتيريا ورعايتها. لهذا، يجب المحافظة على حماية القفازات من التلف والتأكد من جفافها. ضعها في ماء ساخن يحتوي على ملعقتي شاي من الخل وقليل من سائل التبييض لمدة خمس إلى 10 دقائق بعد كل استخدام. بعد ذلك، اعصرها تماماً واتركها تنشف في مكان جاف.
4.     معجون الأسنان لتنظيف الأواني الفضية ومجوهرات الفضة – صح
هل لاحظت اسوداد عقدك الفضي وافتقاده للمعان والبريق الأصليين؟ كل ما عليك هو دعك سلسلتك الفضية بمعجون الأسنان (تجنب استخدام الجل) مستخدماً فرشاة أسنان للوصول لأصغر الزوايا. بعد ذلك، ضع السلسال أو الآنية الفضية في ماء دافئ. سيعمل ذلك على تحليل وتفكيك الرواسب والجزيئيات العالقة ليزيلها الماء، مما يعيد الرونق واللمعان لأوانيك الفضية ومجوهراتك.
5. الخل منظف قادر على تنظيف جميع المواد – خطأ
يشتهر الخل بقدرته الخارقة في التأثير على أشياء كثيرة، خاصة فيما يتعلق بالتخلص من الأكسدة المتراكمة على الأجهزة المنزلية أو لتعقيم السطوح تقريباً (نعم، تقريباً)! ولكن، لا يجب المبالغة في الأمر: خاصة في السطوح الحجرية الطبيعية مثل الجرانيت والرخام، وكذلك المواسير ومانعات التسرب المطاطية على وجه الخصوص، فاستخدام الخل لا يلائمها ولا يتفق معها، بل يعتبر خطراً لأن الحمض المتواجد في الخل يتفاعل بقوة مع هذه المواد ويتلف السطوح ومن ثم فعاليتها والغرض الأصلي منها.
6. تخلص من البقع باستخدام المياه المعدنية الفوارة – صح
هل لاحظت وجود بقعة جديدة على السجادة؟ تصرّف بسرعة: أمسك بزجاجة ماء فوار واسكب الماء على البقعة، لأن ثاني أكسيد الكربون الموجود في الماء يعمل على حلّ الألوان والأصباغ من النسيج (إلا أنه لا يعمل مع الدهون والزيوت). نقطة مهمة: متى ما قمت بتغطية البقعة تماماً بالمياه المعدنية، عليك استخدام قطعة قماش جافة بحركة دائرية للتخلص من البقعة. ولكن حاذر من فركها بل قم بتحريك قطعة القماش فوقها بلطف. وتذكر أن النتيجة في النهاية تعتمد على نوع البقعة.
7. عصير الليمون يعيد اللمعان لأنبوب العادم (مروحة التهوية فوق الفرن) – صح
لا تجذب أنابيب العادم الروائح الكريهة فقط، بل البقع الدهنية أيضاً. استخدم نصف ليمونة للتخلص من البقع اللزجة. كل ما عليك هو قطع الليمونة ودعك المعدن بها، فسيعمل الحمض على التخلص من الدهون والزيوت. وإذا كانت البقع عنيدة شيئاً ما، اسكب بضع نقاط سائل تبييض على قطعة قماش وادعك البقع برفق. لا تقم باستخدام اسفنجة تحتوي على طبقة معدنية للدعك، فذلك يؤدي إلى خدش المعدن ولا يلبي الغرض.
8. الزيت يتلخص من الرواسب اللزجة على الأبواب – صح
تجنب استخدام المذيبات الكيماوية التجارية، فالأحماض الدهنية في الزبدة والزيت قادرة على إذابة المواد الصمغية بفعالية شديدة. ببساطة، امزج زيت الزيتون مع ذرة ملح في وعاء واستخدم قطعة قماش لوضع الخليط على المناطق اللزجة أو الدبقة. افركها وسينج ذلك في إزالة الصمغ فوراً! بعد ذلك، امسح المنطقة ونظفها بالقليل من الماء وسائل التنظيف.

No comments:

Post a Comment

=