Monday, 29 February 2016

Gulf Capital Expands to Sub-Saharan Africa through Exclusive Partnership with Serengeti Capital

 
(Abu Dhabi-29 February, 2016) Gulf Capital, one of the largest and most active alternative investment firms in the Middle East, today announced that it will expand its Private Debt business to Sub-Saharan Africa through an exclusive partnership with Serengeti Capital, an Africa-focused investment bank, with offices in Accra and London. Gulf Capital’s Private Debt arm, Gulf Credit Partners, has recently announced the first closing of its second flagship fund, Gulf Credit Opportunities Fund II, at US$ 175 million. The company’s first fund, which closed at around US$221 million in 2013, is now fully invested.


Through this exclusive partnership, Serengeti Capital will be advising on credit and mezzanine investment opportunities in Sub-Saharan Africa for Gulf Capital’s second generation private debt investment fund, which will also look at investing in defensive non-cyclical sectors in the Middle East, North Africa and Turkey.


Dr Karim El Solh, Chief Executive Officer of Gulf Capital which is celebrating its 10th Anniversary this year, said: “Sub-Saharan Africa has great economic and demographic fundamentals, coupled with a growing demand for private debt financing. It is today undergoing a rapid transformation towards urbanisation, supported by one of the fastest real GDP growths in the world, exceeding 5% annually for the next three years. Serengeti Capital is a dynamic partner that is deeply rooted in the African landscape and enjoys profound understanding of the African business and regulatory environments. Its solid track record, unparalleled network and comprehensive Sub-Saharan Africa coverage will help us unlock the African potential.”


Sub-Saharan Africa has positive demographics, with 40% of the population under 16, and the highest urbanisation rates in the world, with over 50% of Africans projected to live in cities by 2030. Countries in the Sub-Sahara today command large urban centers, with 52 cities having populations of 1 million or more, comparable to Western Europe.


Walid Cherif, Managing Director and Head of Gulf Credit Partners, the Private Debt division of Gulf Capital which manages both GC Credit Opportunities Funds, said: “Appointing Serengeti Capital as our exclusive adviser and partner for Sub-Saharan Africa is in line with our strategy to expand our Private Debt platform to other emerging markets in addition to the current geographies we cover in MENA and Turkey. It is a trusted partner that enjoys extensive industry relationships and is uniquely positioned to add significant depth to our business on the Continent. Small and Medium Size Enterprises (SMEs) and mid-market companies in Africa lack access to financing as banks tend to focus on asset-backed financing and blue chip companies. Together with Serengeti Capital, we can offer the most promising asset-light, mid-market growth companies flexible and bespoke financing solutions that will add substantial value to their businesses and help them capitalise on sector opportunities that Africa presents them with. Starting with countries in the West Africa region, we will then expand across the rest of the Continent.”


Francis Kalitsi, Managing Partner and co-founder of Serengeti Capital said: “We are delighted to form this strategic partnership with Gulf Capital, which will utilise our deep trenched global and African experience and our successful advisory and investment track record on the Continent. This agreement is testament to the expertise of our team and its ability to consistently perform to best-in-class international standards across the complex African markets. Serengeti Capital is very well placed to advise and assist Gulf Capital’s Private Debt team to expand in Africa and to meet the growing demands of clients and investors here.”


Dr Karim El Solh concluded: “Our partnership with Serengeti Capital and our expansion from the Middle East and North Africa into Sub-Saharan Africa is part of our strategy to become one of the leading alternative investment managers in emerging markets. A large number of our portfolio companies operate today along the new East-West corridor from Asia Pacific and South East Asia to the Middle East and Africa. We look forward to our partnership with Serengeti Capital and to increasing our investments across Africa.”



"جلف كابيتال" تتوسع باتجاه الدول الإفريقية الواقعة إلى جنوب الصحراء الكبرى من خلال شراكة حصرية مع "سيرينغتي كابيتال"
(أبوظبي -  29 فبراير/شباط  2016) – أعلنت "جلف كابيتال"، إحدى أكبر وأنشط شركات الاستثمار البديل في منطقة الشرق الأوسط، اليوم أنها ستوسّع أعمالها في مجال الدين الخاص باتجاه الدول الإفريقية الواقعة إلى جنوب الصحراء الكبرى، وذلك من خلال شراكة حصرية مع "سيرينغتي كابيتال" Serengeti Capital، وهو بنك الاستثمار الذي يركّز أعماله على القارّة الإفريقية والذي يمتلك مكاتب في أكرا ولندن. وقد أعلنت "جلف كابيتال بارتنرز"، وهو قطاع أعمال الدين الخاص التابع لـ "جلف كابيتال"، مؤخراً عن الإغلاق الأول لصندوقه الرئيسي الثاني، "جلف كريديت أوبرتيونيتيز فند II" Gulf Credit Opportunities Fund II بقيمة 175 مليون دولار أميركي. يذكر أن الصندوق الأول للدين الخاص من "جلف كابيتال" الذي أغلق في عام 2013 عند حوالي 221 مليون دولار أميركي، قد استُثْمِرَتْ أموالُه بالكامل.
وستقوم "سيرينغتي كابيتال" من خلال هذه الشراكة الحصرية، بتقديم الاستشارات حول فرص الاستثمار في الائتمان وقروض الميزانين في البلدان الإفريقية الواقعة إلى جنوب الصحراء الكبرى، وذلك للجيل الثاني من صناديق "جلف كابيتال" لاستثمارات الدين الخاص والذي سيتبع استراتيجية الصندوق الأول للاستثمار في القطاعات الدفاعية غير الدورية أيضاً في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وتركيا.
صرّح الدكتور كريم الصلح، الرئيس التنفيذي في "جلف كابيتال" التي تحتفل هذا العام بمرور 10 أعوام على تأسيسها: "تتمتّع المنطقة الواقعة إلى جنوب الصحراء الإفريقية بمقوّمات أساسية اقتصادية وديموغرافية  ممتازة إضافة إلى طلب متزايد على تمويل الدين الخاص. وهذه المنطقة تشهد حالياً تحولاً سريعاً نحو الحياة المدينية، وهذا التحوّل مدعوم بأحد أسرع النتاجات المحلية الكلية نمواً في العالم، حيث من المتوقّع أن يتجاوز النمو السنوي 5% في السنوات الثلاثة القادمة. و’سيرينغتي كابيتال‘ شريك دينامي راسخ في القارة الإفريقية ويتّسم بفهم عميق لقطاع الأعمال الإفريقي وبالبيئة التنظيمية في إفريقيا. وسيساعدنا سجل أدائه القوي وشبكته التي لا تضاهى وتغطيته الشاملة للمنطقة الواقعة إلى جنوب الصحراء الكبرى على الاستفادة من كامل الإمكانيات الإفريقية."
تتمتّع المنطقة الواقعة إلى جنوب الصحراء الكبرى الإفريقية بمقوّمات ديموغرافية إيجابية علماً أن 40% من سكّانها هم دون سن 16 عاماً، كما تسجّل هذه المنطقة أعلى المعدلات في العالم للانتقال للعيش في المدن  حيث يتوقع أن يعيش أكثر من 50% من سكان هذه القارة في المدن بحلول عام 2030. وتضمّ البلدان في المنطقة الواقعة إلى جنوب الصحراء الكبرى حالياً مراكز مدينية كبرى إذ يوجد بها 52 مدينة يصل عدد سكان كل منها إلى مليون فرد أو أكثر، مما يجعلها متقاربة مع غرب أوروبا.
قال وليد شريف، المدير العام في "جلف كريديت بارتنرز" قسم الدين الخاص التابع لـ "جلف كابيتال" والذي يدير صندوقي "جلف كابيتال كريديت أوبورتيونيتيز" الاثنين: "إن تعيين ’سيرينغتي كابيتال‘ كمستشارنا وشريكنا الحصري للمنطقة الواقعة إلى جنوب الصحراء الإفريقية الكبرى ينسجم مع استراتيجيتنا الرامية إلى توسعة منصّتنا للدَيْنِ الخاص باتجاه أسواق ناشئة أخرى إلى جانب المناطق الحالية التي نغطّيها في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وتركيا. ونحن نثق بهذه الشراكة، حيث تتمتع ’سيرينغتي كابيتال‘ بعلاقات واسعة وممتدة، كما أنها في موقع مميّز يؤهلها لإضافة عمق كبير إلى أعمالنا في القارة الإفريقية. إن الشركات الصغيرة والمتوسطة في إفريقيا تفتقر إلى فرص التمويل لا سيما وأن المصارف تميل إلى التركيز على التمويل المعتمد على الأصول وعلى الشركات الكبرى. ومعاً مع ’سيرينغتي كابيتال‘، يمكننا أن نقدّم للشركات المتوسطة الحجم والتي تفتقر إلى أصول كبيرة حلول تمويل مرنة ومطورة وفقاً للاحتياجات الخاصة بها، والتي ستضيف قيمة كبيرة لأعمالها وتساعدها على الاستفادة من الفرص المتاحة في قطاعاتها في إفريقيا. وبدءاً بالبلدان في منطقة غرب إفريقيا، سنتوسّع فيما بعد في بقية القارة الإفريقية."
وبدوره قال فرانسيس كاليتسي، الشريك التنفيذي والمؤسس المشارك في "سيرينغتي كابيتال" :" إننا سعداء بدخولنا في هذه الشراكة الاستراتيجية مع ’جلف كابيتال‘ والتي ستستفيد من خبراتنا العالمية والإفريقية المستفيضة ومن قدراتنا الاستشارية وخبراتنا الاستثمارية في القارة الإفريقية. وهذه الاتفاقية هي دليل على مهارات فريقنا وقدرته على تقديم أداء ثابت وفقاً لأفضل المعايير العالمية في كل الأسواق الإفريقية. إن ’سيرينغتي كابيتال‘ تستطيع أن تقدّم الاستشارات إلى فريق الدين الخاص في ’جلف كابيتال‘ وتساعده على التوسّع في إفريقيا وعلى تلبية الطلب المتنامي من العملاء والمستثمرين هنا."
اختتم الدكتور كريم الصلح: "إن شراكتنا مع ’سيرينغتي كابيتال‘ وتوسّعنا من منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا نحو البلدان في جنوب الصحراء الإفريقية الكبرى هي جزء من استراتيجيتنا الهادفة لأن نصبح أحد أبرز مدراء الاستثمار البديل في الأسواق الناشئة. وعدد كبير من الشركات في محفظتنا الاستثمارية تعمل اليوم في المنطقة الواقعة بين الشرق والغرب، بدءاً من آسيا الباسيفيك وجنوب شرق آسيا إلى منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا. نحن نتطلع لشراكتنا مع ’سيرينغيي كابيتال‘ ولتعزيز استثماراتنا في إفريقيا."



No comments:

Post a Comment

=