Sunday, 31 January 2016

Arab Bank Group Profit before tax and provisions exceeds USD 1.1 billion in 2015 and 25% cash dividend distribution

 


Arab Bank reportednet operating income at the end of 2015 of USD 1.1 billion and net income after tax and provisions of USD 442 million compared to USD 557 million in 2014 after having taken legal provisions of USD 349 million.This follows a settlement agreement which was entered into without any admission of wrongdoingand upon terms satisfactory to the Bank with respect to the legal case which was filed against the Bank in New York 11 years ago.The Bank has been setting aside provisions for the case during the past several years which at the end of 2015 stood at USD 1 billion and which will cover the expected obligations under the settlement agreement.


At the same time the underlying performance of the Bank was strong in 2015. Excluding the effect of foreign currency devaluations, loans and advances grew by 3% to reach USD 23.8 billion and customer deposits grew by 3% to reach USD 35.2 billion. Total Group equity stands at USD 8 billion and the capital adequacy ratio is ata healthy level of 14.2%. Liquidity continues to be high with a loan to deposit ratio of 67.6%.


Mr. Sabih Masri, Chairman of Arab Bank, commented that the strong underlying performance of the Bank reflects the success it hashad in growing its business across the different markets while at the same time managing risks very effectively.Mr. Masriadded that Arab Bank succeeded in growing its operating profit by taking advantageof the broaddiversification of its business in Jordan and across the region.


Mr. Nemeh Sabbagh, Arab Bank CEO, stated that the Banksucceeded in growingits revenues and in controlling its expenses which allowed it to achieve a healthy cost-income ratio of 42.3%.He added that the Bank’s loan portfolio continues to be healthy with the ratio of non-performing loans to gross loans improving to4.8%despite the challenging conditions in the region.Credit provisions held against non-performing loansstood at a comfortable109%, excluding the value of collaterals held.


Mr. Sabih Masri expressed his full confidence in the Bank’s ability to maintain its leading position regionally and to continue achieving itstargetedobjectives.


In light of this strong performance, the Board of Directors is recommending the payment of cash dividends of25%.

The bank’s results are subject to the final approval of the Central Bank of Jordan.

    1. مليار دولار أرباح مجموعة البنك العربي قبل المخصصات والضرائبللعام 2015
و25% توزيعات نقدية على المساهمين
حققت مجموعة البنك العربيأرباحاقبل المخصصاتوالضرائب بلغت 1.1مليار دولار بنهاية العام 2015، كما بلغت الارباح بعد المخصصاتوالضرائب 442 مليون دولار مقابل 577 مليون دولار في العام 2014وبلغت المخصصات المقتطعةخلال العام 2015 مقابل القضية المرفوعة ضده في نيويورك 349 مليون دولار، وبهذا يكون البنك قد قام وخلال الأعوام الاربعة الماضيةولغاية نهاية هذا العام ببناء مخصص بلغ مليار دولار.
وتأتي هذه النتائج لتثبت متانة وضع البنك المالي ولتؤكد على قدرته على التوسع والنمو وتحقيق الربحية في كافة الظروف، حيث بلغت حقوق الملكية 8 مليار دولار أمريكي كما في نهاية العام 2015.
هذا وبلغت اجمالي التسهيلات الائتمانية 23.8 مليار دولار أمريكي وبلغت ودائع العملاء35.2 مليار دولار أمريكيبنهاية العام 2015. وباستثناءاثر التغير في اسعار الصرف، اظهرت محفظة التسهيلات الائتمانية و ودائع العملاء ارتفاعا بنسبة 3%لكل منهمامقارنة مع العام السابق.
أما بخصوص القضيةالمدنية المقامة ضد البنك في نيويورك منذ عام 2004،فقد جاء اتفاق التسوية دون الاقرار بأي مسؤولية تجاه المدعين ووفق شروط مقبولة وبما يحقق مصالح البنك ويحميها،وإن ما يترتب على انتهاء هذه القضية سيكون له أثر ايجابي على قدرة البنك على التوسع والنمو،خصوصاً وان ذلك سيوفر المزيد من الجهد والنفقات والمصاريف والتي امتدت لفترة تزيد عن أحد عشر عاماً.هذا وقد قام البنك ببناء مخصصات كافية لتغطية الاحتمالات المتوقعة بموجب اتفاق التسوية مع المحافظة على قوة أداءه ومركزه المالي.
وتعليقاً على هذه النتائج، صرح السيد صبيح المصري– رئيس مجلس إدارةالبنك-أن النتائج المتحققة تؤكد قدرة البنكعلى مواصلةالنمو وتحقيق أداء قوي، والاستمرار في تعزيز نقاط القوة والاستغلال الامثل لمصادر الدخل المتنوعة والاستفادة من تواجداته المنتشرة محليا وخارجيا، وأكد أن البنك ماض بتحقيق أفضل النتائج من خلال التركيزعلى الارباح التشغيلية المستدامة والمحافظة على مركز مالي قوي تماشيا مع استراتيجياته الحصيفة والمبنية على أسس متينة.
ومنجهته،أشارالسيد نعمه الصباغ – المدير العامالتنفيذي للبنك العربي أن البنك حقق نموا بالأرباح التشغيلية مما يعكس القدرة المستمرة للبنك على توليد الأرباح ومستفيدا من انتشاره في العديد من الاسواق وخصوصا أسواق الخليج العربي وشمال افريقيا الامر الذي مكنه من تنويع مصادر الدخل والمحافظة على نمو مستدام في الارباح،  بالإضافة الى أن البنك حافظ على كفاءته التشغيلية من خلال السيطرة على المصاريف التشغيلية حيث بلغت نسبة المصاريف الى الايرادات 42.3%.كما أكد أن البنك حريص على المحافظة على أفضل المؤشرات المالية حيثانخفضتنسبةالقروضالمتعثرةإلىإجماليالقروضإلى4.8%،وبلغت نسبةتغطية المخصصات للديون المتعثرة109%،بالاضافة الى احتفاظه بنسبة سيولة مرتفعة حيث بلغت نسبةالقروض الى الودائع67.6%ونسبة كفايةرأس المال بلغت 14.2%.
كما أكدالسيد صبيح المصري على ثقته بقدرة البنك العربي على تحقيق أفضل النتائج والمحافظة على موقعه الريادي على مستوى المنطقة بالاضافة الى قدرته على تحقيق الاهداف المرجوه والمتمثلةبتواصل النمو والمحافظة على أموال المودعين والمساهمين.
ونظرا لهذه النتائج الايجابية، فقد أوصى مجلس إدارة البنك العربي بتوزيع أرباح نقدية على المساهمين بنسبة 25% للعام 2015.
ويشار الى أن هذه النتائج أولية وهي خاضعة لموافقة البنك المركزي الأردني.



 



No comments:

Post a Comment

=