Sunday, 31 January 2016

The 2nd Edition of ArtBahrain to Launch in October 2016

 
International arts fair to promote prominent Arab talent and boost the regional arts industry


Bahrain, 28th January 2016: The second edition of ArtBahrain is set to open its doors again in October 2016, it was announced during a Press Conference today. Having witnessed remarkable success in its inaugural 2015 version, the international art fair has already secured the support of regional and international artists and galleries as well as key sponsors and plans to showcase even more creative talent from across the Middle East and North Africa.


The 2015 edition of ArtBahrain hosted nearly 50 participants from 17 countries across the Middle East, Africa, Europe, the Far East and Asia and witnessed a footfall of nearly 15,000 visitors over 4 days, with total sales topping BD170,000. The event featured the works of acclaimed Arab and international artists and galleries, and introduced diverse art aptitudes from classic acrylic to sculpture, digital photography and new age installation.


“Our aim is to increase participation by 10-15% this year and reach out to even more artists and art institutions both regionally and across the globe”, commented ArtBahrain Co-founder Kaneka Subberwal. “Based on the positive response we have received so far, we are confident we can achieve this target. The MENA region is fast emerging as a major player in the arts and boasts tremendous creative talent; the flourishing arts scene in this part of the world holds great potential to drive investment and fuel industry growth, making it a viable economic contributor.  Events such as ArtBahrain provide a vehicle to drive this development and encourage the next generation of Arab artists.”


ArtBahrain is a culmination of artists, galleries, collectors and art lovers from the region and around the world and serves as a strong platform to showcase the very best in Arab and global talent. This prominent exhibition provides an ideal setting for the regional and global art communities to engage, synergize and stimulate creativity, promoting the region’s emerging talent and artistic vivacity as a whole.


“The Arab region has a refined level of appreciation and talent for art which makes it an attractive location for an international fair of this nature. Events like ArtBahrain are a celebration of the region’s creative spirits and provide the art communities with a stimulant for the exchange of ideas, and a venue to converge, share space and inspiration”, further explained Ms. Subberwal who is also the Founder and Managing Director of Art Select, an art advisory that is curating the fair.
 
إطلاق النسخة الثانية من معرض "فن البحرين" في أكتوبر 2016

 
البحرين، 28 يناير 2016:  تتوجه أنظار الفنانين وجميع المهتمين في المجال الفني للعام الثاني على التوالي نحو مملكة البحرين حيث تستعد عاصمتها المنامة  لاستضافة النسخة الثانية من معرض فن البحرين (ArtBahrain) في شهر أكتوبر المقبل و سيقام هذا لمعرض الفريد تحت رعاية صاحبة السمو الملكي الأميرة سبيكة بنت إبراهيم آل خليفة، قرينة عاهل البلاد المفدى رئيسة المجلس الأعلى للمرأة.


 
إذ يجمع هذا الفنانين وأصحاب صالات العرض الفنية وجامعي ومحبي الأعمال الفنية من مختلف أنحاء العالم ويشكل المنصة المثالية لاستعراض أفضل المواهب ضمن المشهد الفني العالمي. ويسعى هذا المعرض لأن يكون حلقة الوصل المثالية بين المجتمعات الفنية المحلية والإقليمية والعالمية وفرصة لتشجيع المواهب البحرينية الصاعدة، والاحتفاء بحيوية المشهد الفني في المنطقة بشكل عام.

 
ويأتي المعرض على خلفية النجاح الذي شهدته النسخة الاولى في عام 2015، والدعم الذي حصده من العديد من الفنانين على المستويين الإقليمي والعالمي إلى جانب صالات العرض الفنية والرعاة الرئيسيين. والتي ضمت أعمال فنية تنوعت ما بين لوحات الأكريليك و المنحوتات والتصوير الرقمي والتقنيات الجديدة في عالم الفن لما يقارب 50 مشارك من 17 دولة من مختلف أنحاء الشرق الأوسط وأفريقيا و أوروبا والشرق الأقصى. وشهدت إقبال لحوالي 15 ألف زائر، كما بلغت مبيعات المعرض 170 ألف دينار بحريني.

 
من جانبها، قالت كانيكا سوبيرول، أحد مؤسسي معرض فن البحرين (Art Bahrain) "نسعى لزيادة المشاركة في نسخة هذا العام بمقدار 10 -15 % عبر التواصل مع الفنانين والمؤسسات الفنية في الدول والمناطق التي لم يسبق لها المشاركة من قبل وذلك وفقا للتجاوب الإيجابي الذي تم رصده حتى الآن".

 
وأضافت "نحن على ثقة تامة من قدرتنا من البناء على النجاح الذي تحقق في العام الماضي والوصول إلى الهدف المنشود، مشيرة الى ما تتميز به مملكة البحرين من تقدير واهتمام بالفن الراقي الامر الذي يجعل من البحرين الموقع المناسب والمساحة المثالية لإطلاق مثل هذه المعارض العالمية. للاحتفاء بالروح الابداعية للفنانين من المجتمعات الفنية الإقليمية والدولية وتحفزهم على الاستلهام من بعضهم البعض.

 
بدوره قال منسق البرامج في هيئة البحرين للسياحة والمعارض، السيد سعود الحمر: "يسعدنا انضمام معرض فن البحرين ArtBahrain إلى جدول فعاليات "المنامة عاصمة السياحة الخليجية  2016"، وسيضفي هذا المعرض بعدًا جديدًا على مبادرتنا وسيسهم في إبراز مكانة مملكة البحرين كمركز رائد للفن الراقي في المنطقة. وسيستعرض معرض فن البحرين أعمال الفنانين المحليين والإقليميين وتسليط الضوء على المواهب البحرينية والإقليمية أمام جمهور إقليمي وعالمي وضمن أجواء تشجع على التقاء المهتمين بالفنون من الخلفيات والثقافات المتعددة في مكان واحد."

 
وأشادت السيدة سوبيرول المؤسسة والمديرة العامة لشركة Art Select للاستشارات الفنية والشركة المنظمة للمعرض بدور مملكة البحرين البارز على المشهد الفني العالمي، مشيرة الى الزيادة الكبيرة في عدد الفنانين المحليين، ما يشكله هذا النمو من زيادة لاستثمار المشهد الفني في المملكة وتشجيع الأجيال القادمة من الفنانين.


 
 
 


No comments:

Post a Comment

=