Monday, 1 July 2013

First Crowdinvesting Success on Eureeca.com Secured in Just 12 Days



Nabbesh.com Raises Growth Capital through Region’s First Crowdinvesting Platform

Dubai (UAE): Eureeca, the first global crowdinvesting (equity crowdfunding) platform for SMEs and growth businesses, today announced full funding of Nabbesh.com, the first business to raise capital through the website in exchange for equity. The Middle East’s first virtual skills marketplace, Nabbesh.com reached its funding target only 12 days after it first launched its search for capital on the platform, making it one of the quickest success stories for almost any crowdfunding proposal globally.

Nabbesh, which won the inaugural Middle East start-up reality TV show, ‘The Entrepreneur’ earlier this year, launched in 2012 to provide a solution to the growing problem of unemployment in the region.  As a digital platform, that enables individuals with specific skills to find flexible work opportunities while helping employers access a readily available talent pool based on business demands. To date, the service has facilitated jobs for over 700 individuals across the region, and facilitated connections between thousands of others. 

As with all businesses listed on Eureeca, Nabbesh’s funding proposal called for a minimum investment of US$100 awarding each investor a share in the business. Within four days of its proposal being uploaded on eureeca.com, Nabbesh achieved 50% of its funding target and eventually closed its funding round with 23 investors today. Nabbesh’s ‘crowd’ investors include its fans, followers, clients as well as other angel investors on eureeca.com.

Eureeca, which launched last month with an additional two funding proposals currently live on the site, offers a game-changing alternative for SMEs and growth businesses to source funding. The speed of platform’s success in facilitating funding for Nabbesh not only proves the viability of the crowdinvesting model but also demonstrates the market’s significant appetite for investment opportunities in the region.

Nabbesh, will be using the capital raised to meet its hiring requirements as well as expand the company’s network of freelancers and employers to enable more jobs and connections across the region. In addition to its scalable business model and sound growth strategy, Nabbesh’s launch of a flexible employment concept for the region made it an attractive proposition to investors.






Commenting on Eureeca’s first funding success, Managing Director and Co-founder Sam Quawasmi said: “Eureeca not only demystifies the traditional funding process for the average individual but also provides businesses with an accessible and transparent platform to raise funds. Nabbesh’s success in raising capital from the crowd in a remarkably short period of time is testament to the potential, efficacy and convenience of the crowdinvestment model. It also demonstrates the role of crowdinvesting for job creation and regional economic growth. In a world where lack of finance is the number one challenge to small business growth, crowdinvesting is a sustainable alternative.”

Loulou Khazen Baz, Founder & CEO of Nabbesh said: “We are thrilled to have Nabbesh funded so quickly.  For an innovative and disruptive business like ours, crowdinvesting is an equally innovative means of raising capital. Nabbesh has an extensive user network and strong social following which proved to be advantageous in our search for capital. Eureeca provided us with the perfect platform to really harness this existing community of supporters and let them be a part of our growth.”

Since its beta launch in late 2012, Eureeca has received overwhelming interest from companies around the world seeking capital to be listed on the platform. The two businesses currently listed on the platform, DGrade and THE OUTLET, have received considerable investment interest from the crowd and are estimating higher levels of activity in the near future. The investment appetite for crowdinvesting has also been strong with Eureeca’s network of investors growing daily.

Registration for both entrepreneurs and investors on the site www.eureeca.com is free.

أول عملية استثمار جماعي للأسهم عبر "يوريكا دوت كوم" تنجح خلال 12 يوماً فقط

"نبّش دوت كوم" تجمع رأس مال للنمو عبر المنصة الأولى للاستثمار الجماعي في المنطقة

                                                                                                             
دبي، الإمارات العربية المتحدة – أعلنت "يوريكا" Eureeca.com، أول منصة في العالم للاستثمار الجماعي (التمويل الجماعي للأسهم) للشركات الصغيرة والمتوسطة والشركات النامية، عن إتمام أولى عمليات التمويل عبرها، وذلك لموقع "نبّش دوت كوم" Nabbesh.com، الذي يُعتبر أولى الشركات التي تنجح في جمع رأس مال مقابل أسهم. وقد نجح "نبّش دوت كوم"، وهو أول سوق إلكترونية للمهارات في الشرق الأوسط، في جمع رأس المال المطلوب خلال 12 يوماً فقط منذ إعلانه، ما يجعل منه أحد أسرع قصص النجاح في جمع رأس المال ضمن أي مقترح تمويل جماعي تقريباً على الصعيد العالمي.

وكان "نبّش"، الذي فاز في وقت سابق من العام الجاري بالدورة الافتتاحية من "المبادر"، مسابقة تلفزيون الواقع الأولى من نوعها في الشرق الأوسط، قد انطلق في العام 2012 كمشروع تجاري ذي إمكانيات كبيرة، وهو يجمع المهارات وفرص العمل في منصة واحدة تتسم بالبساطة والكفاءة، واضعاً حلاً فعالاً لمشكلة البطالة بالمنطقة. ويمكّن الموقع، كمنصة رقمية، الأفراد ذوي المهارات من العثور على خيارات وفرص عمل تتسم بالمرونة، فيما يساعد الشركات على الوصول إلى مجموعة واسعة من أصحاب المواهب وفق احتياجاتها. وقد سهّل موقع "نبّش" لما يزيد عن 700 فرد في أنحاء المنطقة القيام بأعمال متنوعة، فيما أتاح فرص التواصل بين آلاف من أعضائه.

وكان مقترح التمويل الذي عرضه موقع "نبّش" على "يوريكا" قد دعا إلى المساهمة بمبلغ أقلّه 100 دولار للحصول على سهم في الموقع، مثلما هو حال جميع مقترحات التمويل المدرجة على "يوريكا". وقد تمكّن "نبش" من جمع 50 بالمائة من مبلغ التمويل المستهدف خلال أربعة أيام فقط من الإدراج على "يوريكا"، فيما أغلق اليوم عملية جمع التمويل بثلاثة وعشرين مستثمراً من محبي الموقع ومتابعيه وعملائه، إضافة إلى مستثمرين من "يوريكا".

ويتيح موقع "يوريكا"، الذي انطلق رسمياً الشهر الماضي بمقترحي تمويل آخرَين ما يزالان متاحين على الموقع، بديلاً يتسم بتغيير قواعد اللعبة الاستثمارية والتمويلية للشركات الصغيرة والمتوسطة والشركات النامية الساعية للحصول على التمويل. وتثبت السرعة التي تمّت بها عملية جمع التمويل لموقع "نبّش" عبر "يوريكا" الجدوى التي يتسم بها نموذج الاستثمار الجماعي من جهة، كما يُبرز تعطّش السوق إلى فرص استثمارية في المنطقة.

وسوف يستخدم "نبّش" رأس المال الذي تمّ جمعه لتلبية احتياجاته التوظيفية، إلى جانب توسعة شبكته من الأفراد العاملين لحسابهم الخاص ومن أصحاب العمل، لتمكين مزيد من فرص العمل والعلاقات في المنطقة. وإضافة إلى اعتماد "نبّش" نموذج عمل متدرّجاً واتباعه استراتيجية نمو راسخة، فإنّ إطلاقه نموذج توظيف يتسم بالمرونة في المنطقة جعله ذا مقترح جذاب للمستثمرين.

وفي معرض تعليقه على أول عملية جمع تمويل ناجحة تتمّ عبر "يوريكا"، قال سام القواسمي، المدير التنفيذي والمؤسس الشريك للموقع، إن "يوريكا" لا تكتفي بإزالة اللبس والغموض الذي يكتنف عمليات التمويل التقليدية لدى العامّة، ولكنها أيضاً تقدّم للشركات منصة مفتوحة وشفافة لجمع التمويل، وأضاف: "لا أدلّ على الكفاءة والإمكانيات الكبيرة والسهولة التي يتسم بها نموذج الاستثمار الجماعي، من النجاح الذي حققه "نبّش" في جمع رأس مال جامعي خلال فترة زمنية قصيرة، وهذا الأمر يُظهر كذلك الدور الذي يمكن للاستثمار الجماعي لعبه في خلق الوظائف وفرص العمل، والإسهام بالتالي في تحقيق التنمية الاقتصادية بالمنطقة". وأكّد القواسمي أن الاستثمار الجماعي يشكّل بديلاً مستداماً لمشكلة نقص التمويل التي تواجهها الشركات الصغيرة الساعية إلى النمو.

من جهتها، أعربت لولو خازن باز، المؤسس والرئيس التنفيذي لموقع "نبّش" عن شعورها بالحماسة لحصول موقعها على التمويل اللازم بسرعة كبيرة، قائلة إن الاستثمار الجماعي يمثّل وسيلة إبداعية مبتكرة لجمع رأس المال تناسب تماماً شركة تقوم على فكرة ثورية مثل "نبّش"، وأضافت: "أثبت تمتُّع "نبّش" بشبكة واسعة من المستخدمين وجمهور واسع عبر الشبكات الاجتماعية، نفعَه خلال بحثنا عن التمويل، وقد قدمت "يوريكا" لنا منصة مثالية لتسخير مجتمع مؤيّدينا وداعمينا والسماح له بأن يكون جزءاً من نمونا".

يُشار إلى أن "يوريكا" كانت قد حازت منذ انطلاقتها غير الرسمية في وقت متأخر من العام 2012، اهتماماً من شركات حول العالم أظهرت رغبتها في أن يتمّ إدراجها على الموقع للحصول على رأس المال. وقد لقيت الشركتان المدرجتان حالياً على الموقع، وهما "دي غرايد" و"ذي آوتليت"، اهتماماً ملحوظاً من مستثمرين جماعيين، وهما تتوقعان مستوىً أعلى من النشاط الاستثماري خلال الفترة المقبلة. ويتسم المستثمرون بشهية مفتوحة نحو الاستثمار الجماعي بدليل النمو اليومي لشبكة "يوريكا" من المستثمرين.

التسجيل متاح مجاناً في الموقع www.eureeca.com أمام أصحاب المشاريع الريادية والمستثمرين.

No comments:

Post a Comment