24 October, 2022

IHC Targeting Tech Acquisition as it Looks to Build Giant Technology Holding Arm by 2024



  • International Holding Company is looking to deepen its engagement and investment in the tech space.

  • IHC has invested 15% in Bayanat’s coming IPO. 


Abu Dhabi, UAE; Oct 24, 2022: International Holding Company (ADX: IHC), One of the largest corporate investment holding companies in the Middle East and Africa, headquartered in Abu Dhabi, is bullish on scaling up its Information Technology businesses, as part of its long-term strategy to grow its capacity in the tech industry across different sectors. 


Accelerating the growth of its tech businesses portfolio, IHC has increased its Technology deals by 100% compared to last year, crossing AED 1 billion in the first 10 months. The acquisitions included a 55% stake in Cyber security service provider CyberGate, an increase in Esyasoft ownership from 20% to 42%, 54% in Emircom Middle East, the leading information and communications technology (ICT) provider, and 15% in Bayanat, an AI-powered predictive geospatial intelligence technology company, which is planning to list 22.22% of its shares in Abu Dhabi via IPO this month.  


“We are rapidly scaling our Technology businesses portfolio, already raising short and long-term acquisition targets with a clear path to achieve further profitability in the next 12 months," said Syed Basar Shueb, IHC’s Chief Executive Officer. 


Technology deals continue to drive global transactions, as evidenced by the growing number and volume of technology, media, and telecommunications (TMT) mergers & acquisitions (M&A) in recent years. IHC’s planned Tech Holding company will not only focus on acquiring a majority stake in large-size tech companies, but also the small and medium tech businesses as it will hold diversified tech verticals under its umbrella, aiming to become the largest Tech Holding company in the Middle East and Africa region.



International Holding Company is looking to deepen its engagement and investment in the tech space regionally and globally as the technology sector dominated mergers and acquisitions in 2021, setting records in deal value and volume. Technology mergers and acquisitions in 2021 increased by 71% from 2020 levels, with dealmaking totalling USD 1.1 trillion and accounting for 20% of all global merger and acquisition deal value.   


“We are certain there is potential for further growth in the tech sector, locally and regionally, as our market remains stable with an attractive growth rate. This is an excellent period for dealmaking opportunities if companies can achieve their value-creation objectives. We are mapping our tech target’s acquisition approach, which will have a diversified yet strong industry portfolio.” Shueb added.


The newly planned Tech Holding company will aim to accelerate the growth of IHC’s Tech portfolio and strengthen it to the same level as other sectors the company is engaged with, such as Construction, Clean Energy, Food and Ag Tech, Real Estate Developments, and Health Care.  

الشركة العالمية القابضة تستهدف الاستحواذت في قطاع التكنولوجيا في سعيها لبناء شركة تكنولوجيا قابضة عملاقة بحلول عام 2024

Save translation

  • تتطلع الشركة العالمية القابضة إلى تعميق مشاركتها واستثمارها في مجال التكنولوجيا.

  • استثمرت الشركة العالمية القابضة 15٪ في الاكتتاب العام المقبل لشركة بيانات.


أبو ظبي، الإمارات العربية المتحدة؛  24أكتوبر 2022: أعلنت الشركة العالمية القابضة (ADX: IHC)، إحدى أكبر شركات الاستثمار القابضة في الشرق الأوسط وأفريقيا، ومقرها في أبو ظبي، عن عزمها في توسيع نطاق أعمالها في مجال تكنولوجيا المعلومات، كجزء من استراتيجيتها طويلة المدى لتنمية أعمالها و قدراتها في مجال صناعة التكنولوجيا عبر مختلف قطاعاتها.


و لتسريع وتيرة نمو محفظة أعمالها التقنية، زادت الشركة العالمية القابضة من صفقاتها في قطاع التكنولوجيا بنسبة 100٪ مقارنة بالعام الماضي ، لتتخطى مليار درهم إماراتي في الأشهر العشرة الأولى من هذا العام. كما تضمنت عمليات الاستحواذ 55٪ من أسهم شركة CyberGate المزودة لخدمات الأمن السيبراني، وزيادة في ملكية ايسيا سوفت من 20٪ إلى 42٪، و 54٪ في شركة إميركوم الشرق الأوسط، المزود الرائد لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات، و 15٪ في شركة بيانات، وهي شركة تكنولوجيا معلومات جغرافية وتقنيات تعمل بالذكاء الاصطناعي، وتخطط لإدراج 22.22٪ من أسهمها في أبو ظبي عبر الاكتتاب العام هذا الشهر.


وعلق سيد بصر شعيب، الرئيس التنفيذي للشركة العالمية القابضة:" إننا نعمل على توسيع نطاق محفظة أعمالنا في مجال صناعة التكنولوجيا بسرعة، ونعمل بالفعل على زيادة أهداف الاستحواذ قصيرة وطويلة الأجل مع مسار واضح لتحقيق المزيد من الربحية في الأشهر الـ 12 المقبلة".


و في وقت تستمر الصفقات التقنية في دفع المعاملات العالمية، كما يتضح من تزايد عدد وحجم عمليات الدمج والاستحواذ للتكنولوجيا والوسائط والاتصالات في السنوات الأخيرة.  فأن الشركة المخطط لإطلاقها من الشركة العالمية القابضة لن تركز فقط على الاستحواذ على حصة أغلبية في شركات التكنولوجيا كبيرة الحجم، ولكن أيضًا على الشركات التكنولوجية الصغيرة والمتوسطة حيث ستحتفظ بقطاعات تكنولوجية متنوعة تحت مظلتها  بهدف أن تصبح أكبر شركة قابضة في مجال صناعة التكنولوجيا في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا.


و تتطلع الشركة العالمية القابضة إلى تعميق مشاركتها واستثمارها في مجال التكنولوجيا إقليمياً وعالمياً حيث سيطر قطاع التكنولوجيا على عمليات الاندماج و عمليات الاستحواذ في عام 2021، وسجلت أرقامًا قياسية في قيمة الصفقة وحجمها. و زادت عمليات الدمج والاستحواذ في مجال التكنولوجيا في عام 2021 بنسبة 71٪ عن مستويات عام 2020 ، حيث بلغ إجمالي الصفقات 1.1 تريليون دولار أمريكي وتمثل 20٪ من إجمالي قيمة صفقات الاندماج والاستحواذ العالمية.


وأضاف شعيب: "نحن على يقين من أن هناك إمكانية لمزيد من النمو في قطاع التكنولوجيا، محليًا وإقليميًا، حيث يظل سوقنا المحلي و الاقليمي مستقرًا و بمعدل نمو جذاب. هذه فترة ممتازة لفرص عقد الصفقات إذا تمكنت الشركات من تحقيق أهدافها في خلق القيمة التي تطمح اليها. نحن نخطط لنهج الاستحواذ لهدفنا التكنولوجي، والذي سيكون له محفظة صناعية متنوعة لكنها قوية ".


و تهدف شركة التكنولوجيا القابضة المخطط لها إلى تسريع نمو محفظة التكنولوجيا الخاصة بالشركة العالمية القابضة وتقويتها إلى نفس المستوى مثل القطاعات الأخرى و التي تعمل بها الشركة، مثل الإنشاءات والطاقة النظيفة والأغذية والتكنولوجيا الزراعية، والتطوير العقاري، والرعاية الصحية.


=