Sunday, 19 June 2022

EGYPTIAN DIGITAL LOGISTICS STARTUP - KHAZENLY - RAISES $2.5 MILLION IN SEED FUNDING



Fund raise co-led by leading regional venture capitalists Arzan Venture Capital and Shorooq Partners


Proceeds to drive product development and quadruple its facilities


Cairo, Egypt - 15 June 2022 - Khazenly, the Cairo-based on-demand digital warehousing and fulfilment platform, announces its successful seed fund raise of $2.5 million. 


The funding round was co-led by leading regional venture capitalists Arzan Venture Capital - specialized in innovative, early-stage startups, and Shorooq Partners - focused on seed-stage tech funding across MENAP. Other investors included Fintech-focused fund - Camel Ventures, Averroes Ventures, and various angel investors.


Proceeds will be used to develop Khazenly’s products and services, and quadruple its existing facilities. Geographical expansion will also be supported as Khazenly continues its rapid growth trajectory during 2022. 


Founded in mid-2021 by Mohamed Younes (CEO), Osama Aljammali (CCO), Mohamed Montasser (CXO), and Ahmed Dewidar (CTO), Khazenly is shaping the future of e-Commerce in Egypt. The Company’s convenient, affordable, transparent, omni-channel solution helps merchants grow their businesses and supercharge the digitalization of their fulfilment processes. 


Via its simple and transparent subscription-based packages, Khazenly’s fully-digitized platform is a one-stop-shop solution for the full spectrum of fulfilment services, from warehousing, to cross-docking, transportation, delivery, and cash collection services. Its end-to-end platform means that retailers and e-Commerce entrepreneurs can digitally optimize their fulfilment processes, when selling online (B2C), via retail stores (B2B), marketplaces, cross-border, or a combination of these channels. 


Mohamed Younes, Co-Founder and Chief Executive Officer, commented:


“At Khazenly, our simplified, technology-fueled platform, high-caliber experienced team, and network of market-leading partners help merchants grow and scale. I am delighted to announce our successful seed funding round, meaning we can build on our success and position Khazenly as a regional leader in fulfilment and logistics, as we shape the future of e-Commerce in Egypt and beyond.


“We are on the cusp of tremendous client growth in Egypt due to our constantly innovative solutions. It is the perfect time to welcome our lead investors Arzan Venture Capital and Shorooq Partners; we look forward to working with them and all our other investors at this exciting time. We are very proud of our achievements to date, and are thrilled about the immediate future.”


Since inception in 2021, Khazenly has become the partner of choice for a rapidly growing number of merchants, including some of Egypt’s most exciting companies, across diverse industries: apparel & clothing, electronics, home accessories and FMCG. With brands such as XPRS by Tradeline, Mozare3, and many more benefiting from Khazenly’s technology-based fulfilment services, Khazenly has already handled an 8 digit-figure of Gross Merchandise Value, and its platform supports clients on 16,000+ self-service activities. 


Khazenly plans to continue expanding its portfolio of data-driven products, such as its flagship Mobile Dark Stores, which elevate the merchants’ experience by forecasting the products to be warehoused in line with market demand, while also enhancing shopper experience by ensuring a prompt delivery window.


Laith Zraikat, Partner at Arzan Venture Capital, commented: 


“The Khazenly team has demonstrated the ability to not just execute and deliver outstanding results, but to also offer innovative products and solutions that allow brands and merchants to sell more products to more customers, more frequently and in more locations – contributing to wider economic growth and development. 


“With an increased focus globally on building more resilient supply chains, and a wider societal shift to e-commerce, our investment in Khazenly proves that the logistics tech and fulfillment sector is still up for disruption. We are excited to partner with the founders and the rest of the team to help grow Khazenly and bring their services to more businesses and consumers.” 

 

Tamer Azer, Partner at Shorooq Partners, added: 


“The rise of e-Commerce globally, especially following the disruptions seen in the pandemic, has shown that fulfilment really does make the world go round. It also empowers millions of people and businesses and enables them to reach customers the world over, as part of an increasingly global marketplace. 


“We are thrilled to be working with Khazenly and its stellar team, as we firmly believe their products and services have the capacity to drive forward the fulfilment industry in Egypt and wider region, by making sure the world keeps turning for both buyers and sellers. We couldn’t be more excited to be a part of their journey.” 


E-Commerce is one of the driving forces of the Egyptian economy, and is expected to grow by 30% in 2022, spurred by a growing number of younger shoppers and rising incomes. The estimated formal market size in Egypt for e-commerce will reach 140 billion EGP (US$7.5 billion) in 2022. 



"خزنلي"، الشركة المصرية الناشئة للخدمات اللوجستية الرقمية، تحصد تمويلًا بقيمة 2.5 مليون دولار ضمن جولة تمويل أولية


قاد جولة التمويل صندوقا "أرزان فينشر كابيتال" و"شروق بارتنرز" الرائدين في مجال رأس المال الاستثماري للشركات الناشئة في المنطقة


سيؤول التمويل إلى جهود تعزيز وتطوير الخدمة وزيادة المرافق أربعة أضعاف


القاهرة، مصر - 15 يونيو 2022 - أعلنت "خزنلي"، المنصة الرقمية لخدمات التخزين والتجهيز والتوصيل والتحصيل، التي تتخذ من القاهرة مقرًا لها، عن نجاحها في جذب تمويل بقيمة 2.5 مليون دولار ضمن جولة تمويل تأسيسية.


وقد قاد الجولة التمويلية كل من صندوق "أرزان فينتشر كابيتال" (Arzan Venture Capital) الإقليمي الرائد والذي يركز استثماراته على الشركات الناشئة المبتكرة في مراحلها الأولى، وصندوق "شروق بارتنرز" (Shorooq Partners) الذي يوجه استثماره إلى الشركات الناشئة العاملة في مجال التكنولوجيا في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وباكستان. كما ضمت الجولة مجموعة من المستثمرين، صندوق "كاميل فينتشرز" (Camel Ventures) الذي يركز على شركات التكنولوجيا المالية "Fintech"، بالإضافة إلى "أفيروس فينتشرز" (Averroes Ventures) والعديد من المستثمرين الاخرين.


وسيؤول التمويل إلى تطوير منتجات وخدمات "خزنلي" وزيادة مرافقها الحالية أربعة أضعاف. كما سيتم دعم التوسع الجغرافي مع مضي "خزنلي" في مسار نموها السريع خلال عام 2022.


المنصة التي أسسها محمد يونس (الرئيس التنفيذي) وأسامة الجمالي (المدير التنفيذي للشؤون التجارية) ومحمد منتصر (المدير التنفيذي لتجربة العملاء) وأحمد دويدار (المدير التنفيذي للتكنولوجيا)، ترسم اليوم مشهد التجارة الإلكترونية المستقبلي في مصر من خلال حلول إلكترونية سهلة الاستخدام، واضحة التكلفة ومتعددة القنوات تساعد التجار على تنمية أعمالهم وتعزيز رقمنة عملياتهم اليومية.


ومن خلال باقاتها البسيطة والشفافة القائمة على الاشتراك الشهري، تعد منصة "خزنلي" الرقمية حلًا شاملًا لكامل عمليات تلبية الطلبات، من التخزين إلى خدمات التجهيز والتغليف، والنقل، والتوصيل والتحصيل. وتسمح المنصة الشاملة لتجار التجزئة ورواد الأعمال في مجال التجارة الإلكترونية بتحسين رقمنة عمليات تلبية الطلبات عند بيع منتجاتهم عبر الإنترنت إلى المستهلك مباشرة أو من خلال فروع البيع أو من خلال المنصات الكترونية أو عبر الحدود أو من خلال مزيج من هذه القنوات.


تعليقاً على هذه الخطوة، قال محمد يونس، الشريك المؤسس والرئيس التنفيذي لشركة "خزنلي":


"في "خزنلي" نسعى دائماً إلى تنمية تجارة عملائنا وهذا من خلال منصتنا المبسطة المبنية على الأسس التكنولوجية، وفريقنا المتختص، بالإضافة إلى شبكة من الشركاء الرائدين في المجال.

يسعدني أن أعلن عن نجاح جولتنا التمويلية التأسيسية، مما سيدعمنا في وضع "خزنلي" كشركة رائدة إقليميًا في مجال تلبية الطلبات والخدمات اللوجستية والاستمرار في رسم مشهد مستقبل التجارة الإلكترونية في مصر وخارجها.


نحن على اعتاب تحقيق نمو هائل للعملاء في مصر بفضل حلولنا المبتكرة المستمرة. وما من وقت أفضل للترحيب بمستثمرينا الرئيسيين "أرزان فينتشر كابيتال" و"شروق بارتنرز"، كما نتطلع إلى العمل معهما ومع جميع مستثمرينا الآخرين في هذه المرحلة. نحن فخورون جدًا بالإنجازات التي حققناها حتى الآن ومتشوقون لتحقيق المزيد في المستقبل القريب".


ومنذ تأسيسها في عام 2021، أصبحت "خزنلي" الشريك المفضل لعدد متزايد من التجار، بما في ذلك بعض الشركات الأكثر رواجًا في مصر في مختلف القطاعات، من الملابس إلى الإلكترونيات والإكسسوارات المنزلية والسلع الاستهلاكية سريعة الحركة. وتضم مجموعة العلامات التجارية التي تستخدم خدمات "خزنلي" "إكس بي آر إس" (XPRS) التابعة لشركة "ترايدلاين" (Tradeline)، و"مزارع" (Mozare3)، وغيرها. وحتى الآن، بلغ إجمالي قيمة البضائع التي تولت "خزنلي" معاملتها رقماً مكوناً من 8 ارقام، كما دعمت منصتها العملاء في أكثر من 16 ألف نشاط يعتمد على الخدمة الذاتية.


وتخطط "خزنلي" لمواصلة توسيع منتجاتها القائمة على تحليل البيانات، مثل منتجها الرائد "موبايل دارك ستورز" ("Mobile Dark Stores)، الذي يرتقي بتجربة التجار من خلال التنبؤ بالمنتجات التي سيتم تخزينها بما يتماشى مع طلب السوق، ويعزز كذلك تجربة المتسوقين من خلال ضمان توفير التوصيل الفوري.


من جهته، قال ليث زريقات، أحد الشركاء في "أرزان فينتشر كابيتال":


"لقد أثبت فريق "خزنلي" قدرته الهائلة التي تتعدى مجرد تنفيذ وتقديم نتائج مميزة، إذ تقدم المنصة كذلك منتجات وحلول مبتكرة تسمح للعلامات التجارية والتجار ببيع المزيد من المنتجات لعدد أكبر من العملاء، وبشكل أكثر تكرارًا، ومن خلال قنوات أكثر، مما يساهم في النمو والتنمية الاقتصادية.


ومع ازدياد التركيز على الصعيد العالمي على بناء سلاسل إمداد أكثر مرونة، ونظرًا للتحول المجتمعي المتزايد نحو التجارة الإلكترونية، يثبت استثمارنا في شركة "خزنلي" أن قطاع تكنولوجيا الخدمات اللوجستية وتلبية الطلبات لا يزال يشهد تغيير جذري بفضل الأفكار المبتكرة. نحن متحمسون لهذه الشراكة مع مؤسسي "خزنلي" وبقية أعضاء الفريق لمساعدة المنصة في تحقيق النمو وتقديم خدماتها للمزيد من الشركات والمستهلكين".

 

أما تامر عازر، الشريك في صندوق "شروق بارتنرز" علق على هذه الشراكة قائلًا:



"بزيادة معدل نمو التجارة الإلكترونية على مستوى العالم، لا سيما في أعقاب التغييرات الجذرية التي شهدتها خلال الجائحة، فقد تبينت أهمية قطاع الخدمات اللوجستية وتلبية الطلبات في كافة القطاعات والمناطق. وبالإضافة إلى تمكين الملايين من رواد الاعمال والشركات، تسهل التجارة الالكترونية عملية الوصول إلى العملاء في جميع أنحاء العالم، كجزء من سوق عالمية متزايدة النمو.


نحن سعداء بالعمل مع "خزنلي" وفريقها المتميز، إذ نؤمن إيمانًا راسخًا بقدرة منتجاتها وخدماتها على دفع عجلة قطاع تلبية الطلبات في مصر والمنطقة ككل، من خلال الحرص على تلبية حاجات كل من المشترين والبائعين. نحن متشوقون بشدة لأن نكون جزءًا من رحلتهم".


وتعد التجارة الإلكترونية إحدى القوى المحرّكة للاقتصاد المصري، ومن المتوقع أن تنمو بنسبة 30% في عام 2022، مدفوعة بتزايد عدد المتسوقين الأصغر سنًا وبارتفاع الدخل. وسيصل حجم السوق الرسمي المقدر للتجارة الإلكترونية في عام 2022 إلى 7.5 مليار دولار أمريكي في مصر و50 مليار دولار أميركي في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا.

=