Wednesday, 9 March 2022

Al Rawabi to Set Up AED 650 million Dairy Production Facility in KIZAD

 



Two sqkm facility will provide end-to-end dairy production amenities

· The project will support the agricultural sector in Abu Dhabi, and expand Al Rawabi’s export potential to the GCC region and beyond

Abu Dhabi, UAE – March 8, 2022: KIZAD, part of AD Ports Group’s Economic Cities & Free Zones (EC&FZ) cluster, today announced the signing of a lease agreement with Al Rawabi, one of the leading dairy and juice companies in the UAE, for the establishment of a dairy production facility in Abu Dhabi designed to meet growing consumer demand.

Under this agreement, Al Rawabi will initially develop two square kilometres in KIZAD with an additional three square kilometres slated for the future. The dairy farm, with an investment of AED 650 million will be home to 10,000 Al Rawabi cows and increase their export efforts across the wider GCC region.

Abdullah Al Hameli, Head of Economic Cities & Free Zones Cluster, said: “Al Rawabi’s confidence in KIZAD is a testament to AD Ports Group’s commitment to driving the UAE’s National Food Security Strategy through the supply of high-quality dairy and food products, while also contributing to the growth of the nation’s industrial sector.

In addition to supporting the advancement of local farms and creating job opportunities in the local farming sector, our agreement presents a positive boost for regional consumers by offering easier access to fresh produce.”

Prof. Dr. Ahmed El Tigani, CEO, Al Rawabi, said: “Al Rawabi’s investment in KIZAD’s food ecosystem will enable us to service a broader scope of consumers both in the UAE and the wider region. The strategic location, access to food-related services, and readiness of land area in KIZAD will help Al Rawabi grow its operations long-term, increasing business reach and potential export across markets.

“Today, Al Rawabi can look forward to growing market share in the UAE, GCC, and Africa by leveraging the strategic location in KIZAD that offers a fully integrated trade and logistics platform to facilitate export across the emirates and the region. We expect to produce 23 million litres in the first operational year out of KIZAD, and to move approximately 1,000 containers of goods annually.”

Driven by a workforce of over 200 skilled people, Al Rawabi’s dairy production facility in KIZAD will include milk parlours, a dairy plant, a mechanic and maintenance workshop, a feed factory, staff accommodation, and a biogas plant, along with fertilizer manufacturing amenities that will also support the wider agriculture ecosystem in Abu Dhabi.

Al Rawabi will apply the latest technologies in processing waste resulting from the project that will include the production of green energy. Additionally, 10 megawatts of clean power will be generated by equipping a large portion of site assets with solar panels, reducing the operational costs and CO2 emissions at the site.

Al Rawabi will also benefit from proximity to KIZAD’s recently launched Regional Food Hub – Abu Dhabi, in collaboration with Rungis, set to be one of the region’s largest multi-category wholesale food trading and logistics platforms.

Located near Khalifa Port, KIZAD provides customers with world-class infrastructure, competitive utilities, in addition to direct access to a multimodal transport network with links over the sea, road, and air, as well as rail in the future.



شركة الروابي تؤسس منشأة لمنتجات الألبان بقيمة 650 مليون درهم في كيزاد



· تطوير منشأة على مساحة كيلومترين مربعين تضم مرافق إنتاج متكاملة

· المشروع يسهم في دعم القطاع الزراعي في إمارة أبوظبي وتوسيع قدرات شركة الروابي على التصدير إلى منطقة دول مجلس التعاون الخليجي وخارجها



أبوظبي، الإمارات العربية المتحدة – 8 مارس 2022: أعلنت كيزاد العاملة تحت مظلة قطاع المدن الاقتصادية والمناطق الحرة التابع لمجموعة موانئ أبوظبي، عن توقيع اتفاقية تأجير مع شركة الروابي التي تعد واحدة من شركات إنتاج مشتقات الألبان والعصائر الرائدة في دولة الإمارات العربية المتحدة، لتأسيس منشأة لمنتجات الألبان في أبوظبي بتكلفة تقدر بنحو 650 مليون درهم، وتهدف إلى تلبية الطلب الاستهلاكي المتنامي على هذا النوع من المواد الغذائية، وتعزيز قدرات شركة الروابي على التصدير إلى منطقة دول مجلس التعاون الخليجي.



وتنص الاتفاقية على قيام الروابي بتطوير المنشأة على مساحة كيلومترين مربعين في المرحلة الأولى، وتخصيص مساحة إضافية تمتد على ثلاثة كيلومترات مربعة للتوسع المستقبلي، حيث ستضم المزرعة 10,000 رأس بقر.



وتشمل المرافق المزمع بناؤها في إطار مشروع شركة الروابي في كيزاد، حظائر مخصصة لحلب الأبقار ومصنع للألبان، وورشة للمعدات والصيانة، ومصنع أعلاف، وسكن مخصص للموظفين، ومصنع لإنتاج الغاز الحيوي، بالإضافة إلى مصنع لإنتاج الأسمدة يسهم في دعم منظومة القطاع الزراعي في إمارة أبوظبي بشكل عام، وسيعمل أكثر من 200 موظف من أصحاب الخبرة والكفاءة في شركة الروابي في هذه المنشأة.



ومن المقرر أن تطبق الروابي أحدث التقنيات في معالجة النفايات الناتجة عن المشروع، إلى جانب إنتاج الطاقة الخضراء من هذه النفايات، وبالإضافة إلى ذلك سيتم تخصيص جزء كبير من أسقف حظائر الأبقار وغيرها من المباني لتثبيت ألواح الطاقة الشمسية بهدف توليد طاقة كهربائية بمقدار 10 ميغاواط ما يسهم في تخفيض تكلفة التشغيل بشكل كبير ويقلل من انبعاثات الكربون.



وستستفيد شركة الروابي من موقعها المجاور لسوق الأغذية الإقليمي–أبوظبي بالتعاون مع "رونجيس"، والذي تم إطلاقه مؤخراً في كيزاد، ليكون واحداً من أكبر المراكز من نوعها في المنطقة لتجارة الجملة للأغذية المتنوعة والخدمات اللوجستية المرتبطة بها.



وأشار عبد الله الهاملي، رئيس قطاع المدن الاقتصادية والمناطق الحرة إلى أن الثقة الكبيرة التي وضعتها شركة الروابي في كيزاد تؤكد التزام مجموعة موانئ أبوظبي الثابت بدعم الاستراتيجية الوطنية للأمن الغذائي في دولة الإمارات العربية المتحدة من خلال الدعم الذي تقدمه لتوفير منتجات غذائية ومشتقات ألبان عالية الجودة، إلى جانب المساهمة في تطوير القطاع الصناعي في الدولة.



وأضاف: "تسهم هذه الاتفاقية في تطوير أعمال المزارع المحلية ودعمها لتتمكن من توفير المزيد من فرص العمل، كما تمثل تطوراً إيجابياً للمستهلكين الإقليميين من خلال تسهيل حصولهم على المنتجات الغذائية الطازجة."



من جانبه قال الأستاذ الدكتور أحمد التجاني، الرئيس التنفيذي لشركة الروابي: "يتيح استثمارنا في منظومة الأغذية في كيزاد خدمة شرائح أوسع من المستهلكين في دولة الإمارات العربية المتحدة والمنطقة، وإن الموقع الاستراتيجي وسهولة الوصول إلى الخدمات الخاصة بالمنتجات الغذائية، وجاهزية الأراضي في كيزاد، تساعد جميعها شركة الروابي في تطوير عملياتها على المدى الطويل، وتوسيع حضورها، وزيادة إمكانيات التصدير على امتداد جميع الأسواق."



وأضاف: "أصبحت شركة الروابي اليوم في موقع أفضل يتيح لها التخطيط لتوسيع حصتها الحالية في أسواق الدولة ودول مجلس التعاون الخليجي وأفريقيا وذلك من خلال الاستفادة من المواقع الاستراتيجي الذي تتمتع به كيزاد ويوفر منصة تجارية ولوجستية متكاملة تسهم في تيسير عمليات التصدير في الدولة والمنطقة. ومن المتوقع أن تبلغ إنتاجية المشروع الجديد في عامه الأول نحو 23 مليون لتر، وأن تتمكن الشركة من توزيع 1,000 حاوية من المنتجات سنوياً."



وتجدر الإشارة إلى أن كيزاد تشكل منصة متكاملة لتوفير الخدمات التجارية واللوجستية، وتتميز بموقع استراتيجي مجاور لميناء خليفة ما يمكنها من توفير قدرات ربط متعدد الوسائط عبر البحر والجو والبر إضافة إلى شبكة السكك الحديدية قيد الإنشاء، كما توفر بنية تحتية عالمية المستوى تؤمن من خلالها للمتعاملين إمدادات متواصلة وموثوقة من الماء والكهرباء ومصادر الطاقة الأخرى ضمن أفضل الأسعار التنافسية.



=