Wednesday, 6 October 2021

JAFZA REGISTERS NEARLY 40% GROWTH IN NEW CUSTOMER REGISTRATIONS IN H1 2021



 

As a key driver of the UAE’s economy, the free zone generated trade worth $104.2 billion in 2020

 

Dubai, United Arab Emirates, 6 October 2021: DP World’s flagship Jebel Ali Free Zone (Jafza) witnessed a robust new customer growth of nearly 40% year-on-year in H1 2021, taking the total number of companies in Jafza to over 8,700. Some of the industry segments in Jafza observed a significant rise in figures, with Machinery and Equipment witnessing an increase of 188 per cent, Vehicle and Transport seeing a 100 per cent surge and Retail & General trading growing by 78 per cent.


As a major contributor to Dubai’s economy, Jafza is a leading source of FDI inflow into the emirate, accounting for 23.9 per cent of total foreign investment. The free zone generated trade worth $104.2 billion in 2020. These figures contribute 32 per cent of the total trade value of Dubai as of 2020. 


Spurring economic progress in the UAE


The free zone’s ideal location alongside the region’s largest deep-sea Jebel Ali Port, its multimodal connectivity and proximity to the Al Maktoum International Airport, the much-awaited Etihad Railway and key regional highways has proved to be a major attraction for companies. Additionally, Jebel Ali Port and Jafza’s combined capabilities and their collaboration with Expo 2020 Dubai have contributed to the surge in business. The Jebel Ali hub ensured all Expo-related cargo was brought into Dubai and handled safely and promptly. 


Abdulla Bin Damithan, CEO & Managing Director, DP World UAE & Jafza said: “Jafza plays an integral role in leading Dubai’s trade sector as a regional and global business and logistics hub of choice. We are proud of our achievements as they come at a time when the world economy is witnessing a slowdown. Most importantly, we owe our success, in part, to the proactive approach, innovative policies and stimulus packages by our wise leadership. Our achievement proves our grit and determination, showcasing our commitment to being at the forefront of Dubai and the UAE’s success story. The sustained growth of Jafza since its inception is an indication of its ability to leverage key market dynamics and create numerous opportunities for customers in the most challenging times.” 

As a specialised industrial, trading and logistics zone, Jafza is recognised as a dynamic base for a smart business community. The free zone offers unprecedented opportunities and market access to over 3.5 billion people, across varied sectors in the MEASA region.

جافزا تسجل زيادة في نسبة ترخيص الشركات الجديدة تقارب 40% خلال النصف الأول من 2021

كمحرك رئيس لاقتصاد دولة الإمارات، المنطقة الحرة تحقق حجم تجارة إجمالي بقيمة 104.2 مليار دولار في 2020

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 6 أكتوبر2021: شهدت المنطقة الحرة لجبل علي (جافزا)، المنطقة الحرة الرائدة ضمن محفظة "دي بي ورلد" نموًا قويًا في عدد الشركات الجديدة التي تم ترخيصها بنحو 40% على أساس سنوي خلال النصف الأول من العام الجاري، ليرتفع إجمالي عدد الشركات المسجلة إلى أكثر من 8,700 شركة. ومن بين القطاعات التي شهدت أكبر نسبة زيادة في عدد الشركات الجديدة؛ قطاع الآلات والمعدات بنسبة 188%، وقطاع المركبات والنقل بنسبة 100%، وقطاع تجارة التجزئة والتجارة العامة بنسبة 78%.

وكمحرك رئيس للنمو في اقتصاد دبي، تعد جافزا تعد جافزا أكبر منصة للاستثمار الأجنبي المباشر بنسبة 23.9% من إجمالي تدفقات الاستثمار الأجنبي المباشر إلى دبي. وشهدت المنطقة الحرة ارتفاعًا في إجمالي حجم التجارة من 99.5 مليار دولار في عام 2019 إلى 104.2 مليار دولار في 2020، بزيادة قدرها 5% على أساس سنوي. وتوضح الأرقام أن إسهام جافزا في تجارة دبي الإجمالية بلغت 32%.

تحفيز النمو الاقتصادي في دولة الإمارات

من أهم العوامل التي أسهمت في استقطاب المنطقة الحرة للعديد من الشركات العالمية؛ موقعها الاستراتيجي بالقرب من ميناء جبل علي، الميناء الأكبر في المنطقة، وشبكة الربط متعددة الأنماط، برًا وبحرًا وجوًا الذي توفره، إضافة إلى قربها من مطار آل مكتوم الدولي، وخط سكك الاتحاد للقطارات، فضلاً عن الطرق السريعة التي تربطها بمختلف مدن ودول المنطقة. وقد أسهمت الخدمات المتكاملة التي توفرها جافزا لأن تكون الوجهة المفضلة لتأسيس المقار الإقليمية للشركات. بالإضافة إلى ذلك، أسهمت القدرات والإمكانات المشتركة لميناء جبل علي وجافزا مجتمعة، وتعاونهما مع إكسبو 2020 دبي في زيادة حجم الأعمال التجارية؛ حيث تم نقل جميع الشحنات الخاصة بإكسبو إلى دبي عبر ميناء جبل علي والتعامل معها بسرعة وأمان. 

وقال عبد الله بن دميثان، المدير التنفيذي والمدير العام – دي بي ورلد الإمارات وجافزا: "تلعب جافزا دورًا محوريًا في قيادة قطاع التجارة في دبي كمركز إقليمي وعالمي للأعمال والخدمات اللوجستية، ونحن فخورون بالإنجازات التي حققناها في الوقت الذي يشهد فيه الاقتصاد العالمي تباطؤًا. ويعود الفضل في هذا النجاح إلى النهج الاستباقي، والسياسات المبتكرة، وحُزم التحفيز التي أطلقتها قيادتنا الرشيدة. وتؤكد هذه الإنجازات تصميمنا على مواصلة النجاح والتزامنا بأن نكون مساهمين بشكل فاعل في قصة نجاح دبي ودولة الإمارات. كما يؤكد النمو المتواصل الذي حققته جافزا منذ إنشائها، قدرتها على الاستفادة من ديناميكيات السوق، وتوفير فرص نمو للعملاء حتى خلال أصعب الأوقات."

توفر جافزا، بقطاعاتها الصناعية والتجارية واللوجستية المتخصصة، فرص نمو غير مسبوقة وإمكانات هائلة تسمح للشركات بالوصول المباشر إلى أسواق تضم أكثر من 3.5 مليار مستهلك، عبر قطاعات متنوعة في منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا وجنوب آسيا. 


=