Sunday, 8 August 2021

Serco Institute: Government & private sector pandemic collaboration is a model for improved services beyond health emergency


Serco Group Plc's Latest News, Blogs, Press Releases & Videos

 

 

 

New report by Serco Institute says efficiency, quality and innovation in public services can improve if government continues to leverage private sector post-pandemic

 

A new report by the think tank Serco Institutelaunched in July 2021, examined how the UAE Government has and can continue to use strategic partnerships with private sector organisations to create the capacity and flexibility required to support the delivery of public services, especially post pandemic, and why collaborating with the private sector should be embedded in UAE policy-making.

 

Commenting on the launch of the report Serco Institute Deputy Director Ben O’Keeffe said: “The pandemic has seen government services face some of their toughest challenges. However, through collaboration with the private sector, they have been more resilient than anyone would have imagined before the emergence of Covid-19.

 

“The flexibility and capacity created by the private sector, as well as the expertise and insight it offered, allowed governments to rapidly make and then implement effective policy decisions in response to the changing conditions.”

 

An example of this is from April 2020 when Dubai World Trade Centre was converted to a state-of-art, fully functional field hospital capable of supporting more than 3,000 COVID-19 patients. In support, Serco Middle East provided more than 80 healthcare staff who supplied a full range of non-clinical operations that eventually reduced cost (as compared to public sector equivalents) and increased efficiency.

 

Examining the impact the private sector can have when collaborating in the delivery of government services, the report identifies four key benefits:

 

1.       Cost efficiency - the commercial nature of outsourcers means there is a requirement for efficiency

2.       Flexibility - companies providing services to government often have the ability to more easily scale-up and down operations, for example, through the movement of staff between contracts

3.       Innovation & expertise - drawing on international expertise and cutting-edge practices, outsourcers are well-placed to capitalise on innovation in their delivery of public services

4.       Quality & accountability – clear quality expectations, performance measures and competition all increase quality in the delivery of services and ensure organisations are answerable to government

The report, which is titled Working together: Lessons from government-private sector collaboration during the pandemic, also makes three policy recommendations. Firstly, it calls for governments to build on their use of external expertise – from the private sector, as well as academia – which has been vital to responding to the pandemic, from the development of vaccines to the implementation of public health measures. It says that applying the same approach in other areas of public services could see international best-practice brought to the design and delivery of UAE government services, benefiting citizens and residents.

 

Secondly, the report calls for a better understanding of the benefits external suppliers bring to government in terms of flexibility. Often used as a temporary or emergency measure, the longer-term efficiencies that can be gained by effectively leveraging external suppliers could extend beyond the pandemic, the report says. For example, services which do not have a consistent rate of demand can benefit from having a supplier who can scale up and down delivery as and when it is required.

 

Finally, the report calls for the relationships between government and industry developed during the pandemic to be formalised through supplier frameworks, forums and other channels. These could allow government-business partnerships to be more resilient and effective going forward.

 

Serco Middle East CEO Phil Malem added: “There is an opportunity to take those new and impactful working practices forward post-pandemic. From reducing costs, to increasing innovation, the relationship between the government and private sector has proved to have many benefits during the crisis.

“As we emerge into the ‘new normal’, both government and the private sector must now work together to embed the positive practices and important lessons of the last 18 months into their everyday operations outside of the health emergency.”



Arabic 2


تقرير صادر عن معهد سيركو يبين إمكانية تحسين مستويات الكفاءة والجودة والابتكار في الخدمات العامة في حال استمرار الحكومة بالتعاون مع القطاع الخاص بعد كوفيد-19 

دبي، الإمارات العربية المتحدة – 8 أغسطس 2021: كشف معهد سيركو في تقرير أجراه في يوليو 2021 عن مزايا التعاون بين الحكومة الإماراتية وشركات القطاع الخاص من خلال شراكات استراتيجية من شأنها توفير الإمكانيات والمرونة اللازمة لدعم عملية تقديم الخدمات العامة. وتزداد أهمية هذا التعاون في مرحلة ما بعد أزمة كوفيد-19، حيث يسلّط التقرير الضوء على ضرورة تركيز السياسات الخاصة بدولة الإمارات على القطاع الخاص.

وتعليقاً على التقرير، قال بن أو كيفي، نائب مدير معهد سيركو:ِ "شهد قطاع الخدمات الحكومية تحدياتٍ بالغة الصعوبة بسبب الأزمة الصحية العالمية، وأبدى بالتعاون مع القطاع الخاص مرونةً استثنائية قبل ظهور كوفيد-19.

كما ساهمت إمكانيات ومرونة القطاع الخاص إلى جانب ما قدمه من خبرات وتحليلاتٍ معمقة بمساعدة الحكومة على وضع وتنفيذ قرارات فعالة استجابةً للظروف المتغيرة".

ويُعدُّ تحويل مركز دبي التجاري العالمي إلى مشفى ميداني متطور في أبريل 2020 مثالاً على سرعة الاستجابة، إذ كان مجهزاً بالكامل لاستقبال ما يزيد عن 3000 مصاب بمرض كوفيد-19. كما قدمت سيركو الشرق الأوسط طاقم رعاية صحية يزيد عدده عن 80 شخصاً، للقيام بمجموعة واسعة من الإجراءات غير السريرية، ما أدى إلى توفير التكاليف وزيادة الكفاءة بشكلٍ ملحوظ مقارنة مع القطاع العام.

ويحدد التقرير أربعة مزايا رئيسية توضح تأثير القطاع الخاص عند مساهمته بتوفير الخدمات الحكومية:

  1. الكفاءة من حيث التكاليف: يجب أن يتسم المتعاقدون الخارجيون بقدرٍ كافٍ من الكفاءة.
  2. المرونة: غالباً ما تمتلك الشركات التي توفر الخدمات للحكومة القدرة على ضبط الإجراءات اللازمة، فهي تستطيع تبديل أماكن طاقم العمل حسب حاجتها على سبيل المثال.
  3. الخبرة والابتكار: يمتاز المتعاقدون الخارجيون باستعدادهم للاستفادة من أي ابتكارات فعالة في تقديم الخدمات العامة، بفضل اعتمادهم على الخبرات العالمية والممارسات الحديثة.
  4. الجودة والمساءلة: تزداد جودة تقديم الخدمات العامة بالاعتماد على توقعات واضحة فيما يخص الجودة ومقاييس الأداء والمنافسة، ما يضمن مسؤولية هذه الشركات أمام الحكومة.

كما يقدم التقرير الذي يحمل عنوان العمل سويةً: الدروس المستفادة من التعاون بين القطاع الحكومي والقطاع الخاص خلال الأزمة الصحية العالمية ثلاث توصيات تتعلق بالسياسات الحكومية: أولاً، يدعو التقرير الحكومات إلى الاستفادة من الخبرات الخارجية بالتعاون مع القطاع الخاص والجهات الأكاديمية، بعدما كان هذا التعاون مثمراً في الاستجابة للأزمة الصحية العالمية على صعيد تطوير اللقاحات وتنفيذ إجراءات الصحة العامة. ويمكن الحصول على أفضل الممارسات العالمية في تصميم وتقديم الخدمات الحكومية في دولة الإمارات، من خلال تطبيق نفس النهج في مجالات أخرى من الخدمات العامة، ما يعود بالفائدة على المواطنين والمقيمين.

ثانياً، يسلّط التقرير الضوء على الفوائد التي يوفرها الموردون الخارجيون للحكومة من ناحية المرونة. كما لا تقتصر الفاعلية طويلة المدى للموردين الخارجيين على الحالات الطارئة والمؤقتة أو جهود الاستجابة للأزمة، إذ يمكن أن تستفيد الخدمات التي لا تشهد مستويات طلب ثابتة من وجود مورد يمكنه زيادة عمليات التسليم أو إنقاصها بحسب الحاجة.

وأخيراً، يدعو التقرير إلى إضفاء صيغة رسمية على العلاقات التي تطورت خلال الأزمة الصحية بين الحكومة والقطاع، من خلال وضع أطر عمل وتنظيم ندوات وغيرها من القنوات، إذ قد تزيد هذه الخطوة من مستوى مرونة وفعالية الشراكات بين الحكومة وقطاع الأعمال مستقبلاً.

 

وبدوره، صرّح فيل مالم، الرئيس التنفيذي لشركة سيركو الشرق الأوسط: "هناك فرصة للمضي قدماً في ممارسات العمل الجديدة والفعالة بعد الأزمة الصحية العالمية. وأثبت التعاون بين الحكومة والقطاع الخاص وجود العديد من الفوائد خلال الأزمة، مثل خفض التكاليف ودفع عجلة الابتكار.

وبينما نتأقلم مع الوضع الطبيعي الجديد، ينبغي على الحكومة والقطاع الخاص العمل معاً لتقديم الممارسات الإيجابية والدروس المهمة خلال الأشهر الـ 18 الماضية في مجالات أخرى".

=