Sunday, 4 July 2021

Adaptability key to young people’s engagement in development amidst the COVID Pandemic

  

First Annual Report of the Youth Development Delegates in the Arab Region Program concludes

Adaptability key to young people’s engagement in development amidst the COVID Pandemic

 

 

Abu Dhabi-UAE: 4th of July, 2021 – The first cohort of Youth Development Delegates in the Arab Region program has demonstrated exceptional agility and adaptability, turning the challenge of COVID-19 into an opportunity for learning and encouraging wider engagement by young people in the pursuit of the Sustainable Development Goals in their countries, according to the first annual report of the Youth Development Delegates in the Arab Region Program, issued today in Abu Dhabi.ة

Sponsored by the Arab Youth Center (AYC) in partnership with the United Nations Development Programme (UNDP), Regional Bureau for Arab States, the program which started in 2020, engaged 11 youth delegates in 10 Arab countries in a yearlong leadership development experience. Throughout the year, the delegates learned how development assistance activities are conducted on the ground and worked closely with local development agencies and organizations

“The program gave me an in-depth understanding of how youth can unleash their potential to become a driving force for implementing the 2030 Agenda for Sustainable Development,” said Ahmed Buasallay, Youth Development Delegate from Bahrain.

Because of the COVID-19 pandemic, the UNDP offices where the youth development delegates worked, adapted to flexible and remote work modalities. The challenge was turned into an opportunity through the adaptability and creativity that the delegates showed throughout the year. The first annual report of the program summarizes their achievements across target areas: getting acquainted with UNDP’s work in youth development field, enhancing their personal and leadership skills as well as capacities to tackle development challenges in their countries, connecting with UNDP decision making, and compiling portfolios of youth achievements and innovation at country level.

Collaborating with UNDP’s Youth Leadership Programme (YLP), the report records that through their activities under the program, the youth delegates engaged over 9,000 young people in online and offline training sessions, webinars and awareness raising activities. Online social media outreach, including regional social media campaigns, have garnered more than 500,000 views across the Arab region. Delegates also worked in cooperation with more than 50 companies, institutions, and organizations in the youth development sector.

The first cohort of delegates assisted UNDP in managing initiatives focusing on youth, peace, and economic and social development in their respective countries. Through their work, the 11 delegates gained practical experience and insight into UNDP’s modes of operation to support national and regional efforts to eradicate poverty, improve living standards, and promote resilience and sustainable development.

“I had the opportunity to work with creative, passionate and innovative youth delegates from across the region,” commented Aya Albitar, Youth Development Delegate from Syria. “This has had a major impact on my professional and personal skills. It also allowed me to expand my network of contacts.”

In addition to their involvement in national events in their countries, the delegates participated in regional events that brought together countries represented in the program. These included celebrating International Youth Day, which made more than 140,000 impressions through social media platforms; live events; supporting organizing the YLP-6 Regional Forum; and implementing the Hope campaign that raised awareness about the importance of mental health and positive thinking for young people through social media.

The report outlines the 2021 plans of the Youth Development Delegates program, which include supporting a new approach to youth leadership development under YLP-7, organizing virtual events, webinars and panel discussions to encourage greater youth engagement in development across the region, and stepping up local and regional cooperation with partners and decision makers in the development sphere.

 


القدرة على التكيّف كانت المفتاح لمشاركة الشباب في مسارات التنمية في ظل جائحة كوفيد-19


التقرير السنوي الأول لبرنامج مبعوثي الشباب للتنمية في المنطقة العربية:

القدرة على التكيّف كانت المفتاح لمشاركة الشباب في مسارات التنمية في ظل جائحة كوفيد-19

 

أبوظبي، الإمارات العربية المتحدة،  4يوليو 2021: أبدت الدفعة الأولى من مبعوثي الشباب للتنمية في المنطقة العربية يقظة استثنائية وقدرة فائقة على التكيّف في التعامل مع تحدي كوفيد-19 وتحويله إلى فرصة للتعلم ولتشجيع نطاق أوسع لمشاركة للشباب في تحقيق أهداف التنمية المستدامة في بلدانهم، وذلك وفق التقرير السنوي الأول لبرنامج مبعوثي الشباب للتنمية في المنطقة العربية الذي صدر في العاصمة الإماراتية أبوظبي اليوم.

وكان البرنامج، الذي يرعاه مركز الشباب العربي بالشراكة مع برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، قد انطلق عام 2020، بمشاركة 11 شاباً وشابة من 10 دول عربية خاضوا على مدى عام كامل تجربة تطوير قدراتهم القيادية، وتعلموا خلالها كيفية تطبيق الأنشطة الداعمة للتنمية على أرض الواقع، كما عملوا جنباً إلى جنب مع الهيئات والمنظمات المعنية بالتنمية في بلدانهم.

وقال أحمد بوعسلي، عضو برنامج مبعوثي الشباب للتنمية في المنطقة العربية من البحرين: " برنامج مبعوثي الشباب للتنمية أعطاني رؤية أعمق حول دور الشباب وإمكانياتهم ليكونوا العامل الحافز في مجتمعاتنا لتحقيق خطة التنمية المستدامة لعام 2030."

وكانت مكاتب برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، التي كان من المقرر لأعضاء البرنامج العمل منها، قد تكيفت مع تداعيات جائحة كوفيد-19 وتبعاتها وسهّلت كافة إجراءات العمل عن بُعد لضمان استمرارية العمل. وأبدى مبعوثو الشباب للتنمية مرونة استثنائية وتكيفاً نوعياً محولين تحدي الجائحة إلى فرصة.

ويلخّص التقرير السنوي الأول للبرنامج إنجازات منتسبي البرنامج ضمن المحاور الرئيسية المستهدفة التي تشمل التعرف على آليات عمل برنامج الأمم المتحدة الإنمائي في مجال تنمية الشباب، وتعزيز مهاراتهم الشخصية والقيادية، وتطوير قدراتهم على مواجهة التحديات التنموية في بلدانهم، إلى جانب التواصل مع صنّاع القرار في برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، وإبراز ملفات إنجازات الشباب وابتكاراتهم على مستوى الدولة.

ويسجل التقرير نجاح مبعوثي الشباب للتنمية في المنطقة العربية، بالتعاون مع برنامج القيادات الشابة لبرنامج الأمم المتحدة الإنمائي، في إشراك أكثر من 9000 شاب وشابة في جلسات تدريبية رقمية مباشرة ومسجلة، وندوات عبر الإنترنت، وأنشطة توعوية متنوعة، فيما وصل أثر البرنامج عبر وسائل التواصل الاجتماعي إلى أكثر من 500,000 مشاهدة في المنطقة العربية. كما تعاون المبعوثون مع أكثر من 50 مؤسسة ومنظمة وشركة عاملة أو داعمة لقطاع التنمية الشبابية.

ودعمت الدفعة الأولى من مبعوثي التنمية برنامج الأمم المتحدة الإنمائي في إدارة المبادرات التي تركز على الشباب والسلام والتنمية الاقتصادية والاجتماعية في دولهم. كما حظي أعضاء البرنامج الأحد عشر بخبرة عملية واطلاع مباشر على آليات عمل برنامج الأمم المتحدة الإنمائي لدعم الجهود المحلية والإقليمية لمكافحة الفقر وتحسين مستويات المعيشة، وتحفيز القدرة على مواجهة الأزمات، والتنمية المستدامة.

وقالت آية البيطار، عضوة برنامج مبعوثي الشباب للتنمية من سوريا: "أتيحت لي الفرصة للعمل مع مجموعة المبعوثين من الشباب والشابات لديهم قدر كبير من الابداع والشغف والابتكار من كافة أنحاء المنطقة، ممّا كان له تأثير كبير على مهاراتي المهنية والشخصية وأدّى إلى توسيع شبكة معارفي."   

وإلى جانب مشاركتهم في فعاليات وطنية في بلدانهم، شارك مبعوثو التنمية في فعاليات إقليمية جمعت المنتسبين والمنتسبات من مختلف الدول، كما في احتفالات اليوم العالمي للشباب، التي سجلت أكثر من 140,000 ألف تفاعل على منصات التواصل الاجتماعي، بالإضافة إلى الفعاليات الحية، ودعم تنظيم المنتدى الإقليمي السادس لبرنامج القيادات الشابة، وتطبيق حملة "أمل" التي ساهمت من خلال وسائل التواصل الاجتماعي في التوعية بأهمية الصحة النفسية والتفكير الإيجابي لدى الشباب.

ويعرض التقرير أيضاً ملامح خطط 2021 لبرنامج مبعوثي الشباب للتنمية في المنطقة العربية، والتي تضم دعم توجه جديد لتطوير القيادات الشابة ضمن النسخة السابعة من المنتدى الإقليمي لبرنامج القيادات الشابة، إلى جانب تنظيم فعاليات افتراضية، وندوات عبر الإنترنت، وجلسات حوارية تشجع الشباب على المزيد من المشاركة في مسارات التنمية في المنطقة، وتسهم في تعزيز التعاون على المستويات المحلية والإقليمية مع الشركاء وصنّاع القرار في مجال التنمية.

-انتهى-

=