Tuesday, 2 February 2021

Agthia Group Announces 2020 Preliminary Results


  • Group net revenues up by 1.1 percent from previous year at AED 2.06 billion
  • Flour business outperforms on account of domestic and international sales
  • Agthia witnessed growth in key categories, including 5-gallon HOD business and food segment, despite headwinds



Abu Dhabi, UAE, February 2, 2021 – Through Senaat, Agthia Group PJSC, the leading food and beverages company and part of ADQ – one of the region’s largest holding companies with a broad portfolio of major enterprises spanning key sectors of Abu Dhabi’s diversified economy – today announced preliminary and unaudited results for the fiscal year ending 31 December 2020. The Group posted AED 34.5 million in net profit, as well as net revenues of AED 2.06 billion. Agthia grew its revenues by 1.1% year-on-year on account of growth in key categories including the flour business, 5-gallon Home and Office Delivery (HOD) business and food segment.

The consumer-business contributed 55 percent to Agthia’s top-line, driven by the growth in the 5-gallon Home and Office Delivery (HOD) business in the UAE, the food segment business in both the UAE and Egypt, along with its operations in Kuwait. Despite the descent in volume on lower consumption due to restrained tourism and COVID-19 impact on the food service channel, Agthia maintained its no. 1 position in the bottled water category. In the retail channel, Agthia’s water portfolio including Al Ain Water along with Al Bayan and Alpin retained their market leadership with volume and value shares at 27 and 24 percent, respectively.

On the front of Agthia’s Agri-business, composed of Grand Mills Flour and Agrivita Animal Feed, the flour business outperformed as volumes recorded strong growth in domestic and international sales. Meanwhile, the Animal Feed sales remained flat despite the decrease in local demand amid new restrictions related to trading subsidised animal feed in the open market.

Khalifa Sultan Al Suwaidi, Chairman, Agthia Group, said: “2020 caps another successful year for Agthia in terms of delivering on our strategic priorities and further growth of the Group, despite headwinds. The Group demonstrated great agility and resilience while navigating the pandemic this past year to uphold and safeguard shareholder value. Furthermore, in support of our growth agenda, we underwent major changes including the appointment of a new board, CEO and new top team additions along with the sign-off of the distribution agreement with VOSS and the progress made in value-creating target acquisitions of Al Foah Company and Al Faysal Bakery & Sweets.”

Alan Smith, Chief Executive Officer of Agthia Group, said: “In 2020, Agthia continued its growth momentum by investing in meeting the demands of our consumers in a challenging environment. Agthia has seen good momentum in the food and 5-gallon HOD business segments on growing volumes and cost efficiencies. The Group’s success has also been complimented by enhanced agri-business margins, particularly the flour business which beat estimates with strong growth in local and regional markets. While the Group’s net profit stood at AED 34.5 million, the normalized net profit of AED 117 million excludes the AED 82 million one-off aggregate recorded in the third quarter, post the strategic review exercise to improve the quality of earnings.”

Agthia Group’s total assets stood at AED 3.1 billion as of 31 December 2020, while total shareholder’s equity stood at AED 1.9 billion.

The Company’s preliminary results are available on the Company’s website www.agthia.com and on www.adx.ae.




مجموعة أغذية ش.م.ع. تعلن نتائجها المالية الأولية للعام 2020

ارتفاع صافي إيرادات المجموعة بنسبة 1.1 بالمئة بالمقارنة مع العام الماضي لتصل إلى 2.06 مليار درهم إماراتي
أداء متفوق لقطاع أعمال الدقيق على صعيد المبيعات المحلية ومبيعات التصدير
المجموعة تُسجل نمواً في مختلف القطاعات، بما فيها قطاع المأكولات وقسم أعمال توزيع عبوات المياه سعة 5 جالون على المنازل والمكاتب، برغم الظروف غير المواتية



أبوظبي، الإمارات العربية المتحدة، 2 فبراير 2021: أعلنت مجموعة أغذية ش.م.ع، الشركة الرائدة في قطاع الأغذية والمشروبات من خلال شركة "صناعات" التابعة لـ "القابضة" (ADQ)، إحدى أكبر الشركات القابضة في المنطقة بمحفظة واسعة تشمل عدداً من أبرز القطاعات الاقتصادية في أبوظبي، اليوم عن نتائجها المالية الأولية غير المدققة للسنة المالية المنتهية في 31 ديسمبر 2020. وكانت المجموعة قد سجّلت أرباحاً صافية بقيمة 34.5 مليون درهم وإيرادات صافية بلغت 2.06 مليار درهم، في زيادة بنسبة 1.1 بالمئة عن العام الماضي مدفوعة بمعدلات النمو المُسجلة ضمن شرائح الأعمال الرئيسية لديها مثل قطاعات أعمال الدقيق وأعمال توزيع عبوات المياه سعة 5 جالون على المنازل والمكاتب وقطاع المأكولات.

ووصلت مساهمة قسم الأعمال الاستهلاكية في مجموعة أغذية إلى 55 بالمئة من صافي الإيرادات، في خطوة تُعزى إلى النمو في قسم أعمال توزيع عبوات المياه سعة 5 جالون على المنازل والمكاتب في دولة الإمارات وأعمال قطاع المأكولات في كُلّ من الإمارات ومصر، إلى جانب عملياتها في دولة الكويت. وحافظت شركة أغذية على صدارتها لفئة المياه المعبأة، على الرغم من تراجع حجم الأعمال نتيجة انخفاض الاستهلاك، نظراً لتأثير أزمة كوفيد-19 الذي أدى إلى فرض قيود على حركة السياحة. وأمّا في قطاع التجزئة، فقد حافظت محفظة المياه في الشركة والمتمثلة في مياه العين والبيان وألبين على ريادتها في السوق مع استحواذها على حصتي 27 و24 بالمئة من حيث الحجم والأرباح على التوالي.

وفيما يتعلق بقسم الأعمال الزراعية الذي يتألف من المطاحن الكبرى للدقيق وأجريفيتا للأعلاف الحيوانية، فقد تفوق قطاع أعمال الدقيق بفضل النمو القوي في أحجام أنشطة المبيعات المحلية والعالمية. ومن جهتها، حافظت مبيعات الأعلاف الحيوانية على استقرارها برغم انخفاض الطلب المحلي في ظلّ القيود المفروضة على تجارة الأعلاف الحيوانية المدعومة في السوق المفتوحة.

وفي هذا السياق، قال السيد خليفة سلطان السويدي، رئيس مجلس الإدارة في مجموعة أغذية: "مثّل عام 2020 نجاحاً جديداً لمجموعة أغذية، لا سيما من حيث تحقيق الأولويات وتعزيز نمو المجموعة رغم التحديات. وضمن مساعيها لإضافة القيمة للمساهمين، أثبتت المجموعة مرونتها العالية وقدرتها على الصمود أثناء محاولاتها لتجاوز تداعيات أزمة كوفيد-19 خلال العام الماضي. كما قمنا، بهدف تعزيز نمونا، بتغييرات استراتيجية تمثلت بتعيينات جديدة لأعضاء مجلس الإدارة ورئيس تنفيذي وطاقم إدارة عليا، إلى جانب توقيع اتفاقية توزيع مع شركة فوس الرائدة، فضلاً عن التطور الذي أحرزناه في الاستحواذ على شركة الفوعة ومخبز وحلويات الفيصل في الكويت، ما منحنا القدرة على تعزيز عروض القيمة في الشركة".

ومن ناحيته، قال السيد ألان سميث، الرئيس التنفيذي لمجموعة أغذية: "حافظت أغذية على زخم نموها خلال عام 2020، عن طريق الاستثمار في جهود تلبية متطلبات المستهلكين برغم البيئة الحافلة بالتحديات. وسجلت المجموعة أداء قوياً في قطاعات المأكولات وتوزيع عبوات المياه سعة 5 جالون على المنازل والمكاتب، ما انعكس في زيادة أحجام الأعمال وتعزيز الكفاءة من حيث التكاليف. وواصلت مجموعة أغذية نجاحها من خلال تحسين هوامش الأرباح المسجلة بقسم الأعمال الزراعية، لا سيما أعمال الدقيق والتي تجاوزت التوقعات محققة نمواً قوياً على صعيد المبيعات المحلية والإقليمية. وبلغ صافي أرباح الشركة34.5 مليون درهم إماراتي، حيث كانت الأرباح الصافية المعدلة 117 مليون درهم إمارتي، يستثنى منها مبلغ 82 مليون لمرة واحدة تم تسجيله في الربع الثالث، بعد عملية المراجعة الاستراتيجية بهدف تحسين جودة العائدات".

وبلغت قيمة إجمالي الأصول لدى مجموعة أغذية 3.1 مليار درهم إماراتي حتى تاريخ 31 ديسمبر 2020، بينما وصل إجمالي حقوق المساهمين فيها إلى 1.9 مليار درهم إماراتي.



يُمكن الاطلاع على النتائج الأولية للشركة عبر موقعها الإلكتروني الرسمي: www.agthia.com وموقع سوق أبوظبي للأوراق المالية: www.adx.ae.
=