Tuesday, 30 June 2020

Siemens Energy signs Al Hamudhia 400kV Substation contract with Iraqi Ministry of Electricity





Providing reliable power supply to Ramadi, Fallujah, Saqlawyah, Khalediyah cities and surrounding areas in Al Anbar governorate


Enabling efficient transmission and a higher utilization of Al Anbar power plant’s generated power to support demand growth


Siemens Energy and the Iraqi Ministry of Electricity have signed a contract for the Al Hamudhia substation, which will provide reliable and efficient power supply to the cities of Ramadi, Fallujah, Saqlawyah, Khalediyah and surrounding areas in Al Anbar governorate, North West of Baghdad.

Located about 20 kilometers away from Ramadi city, the turnkey 400- kilovolt (kV) Al Hamudhia substation will support greater grid connectivity and allows for a higher utilization of the Al Anbar power plant’s generated power, supporting anticipated energy demand growth of 10% annually.




Ammar Mohammed Kadhim, General Director of Planning and Studies Department, Iraqi Ministry of Electricity and the Head of the Japanese loan team “IQP22” projects at the Ministry, which are being financed by the Japan International Cooperation Agency (JICA), said, “a top priority for the new government of Iraq is rebuilding the country’s power infrastructure. Upgrading and strengthening the Iraqi power grid is crucial to this ambitious plan, which will ultimately support Iraq’s economic, industrial and infrastructure development. We’re already working on comprehensive grid projects across the country in collaboration with international partners, like Siemens, to deploy the most reliable and advanced technologies.”


The new substation will connect up to 750 Megavolt Amperes (MVA) to the national grid, helping decrease bottlenecks and transmission losses. Construction of Al Hamudhia station is expected to start in July 2020, and is scheduled for completion in July 2022.


“The new substation will support in providing reliable power to the homes and industries in the governorate of Al Anbar,” said Mahmoud Hanafy, Senior Vice President, Transmission Solutions at Siemens Energy, Middle East. “Our grid technology enables more reliable, sustainable, efficient and flexible power systems. From transporting electricity from power plants to the distribution stations, all the way to the citizens, our ability to optimize flexibility and efficiency will contribute to boosting the transmission infrastructure of Iraq.”


Part of the JICA’s projects in Iraq, the 400-kV Al Hamudhia’s scope of work includes the design, construction, equipment supply, erection, testing and commissioning and training of personnel. The project will be completed by Siemens Energy’s engineers in collaboration with specialized local Iraqi subcontractors.


The company is currently building 13, 132/33-kilovolt substations as part of the Siemens Roadmap for the Electrification of Iraq. These projects aim to strengthen the country’s electricity transmission and distribution network – with a particular focus on the governorate of Basra as well as the other governorates that are located in the middle and south of the country. Siemens is also supplying 35 power transformers to support the Iraqi power grid.




In April 2019, Siemens and the Government of Iraq signed an agreement to

implement Phase 1 of the Roadmap, which is designed to meet the country’s

reconstruction and power sector goals, and includes the addition of new and highly-



efficient power generation capacity, rehabilitation and upgrade of existing power plants and the expansion of transmission and distribution networks. Following Siemens Roadmap for the Electrification of Iraq agreement, 791 MW of electricity has already been added to the country’s grid.




سيمنس للطاقة توقّع مع وزارة الكهرباء العراقية عقد انشاء محطة الحامضية التحويلية بقدرة 400 كيلو فولط 





المحطة الجديدة ستساهم في نقل إمدادات طاقة موثوقة ومستقرة لمدن الرمادي والفلوجة والصقلاوية والخالدية والمناطق المحيطة بهم في محافظة الأنبار وشبكة الضغط الفائق للمنظومة الكهربائية العراقية


المحطة ستُتيح نقل الطاقة التي سوف تنتجها محطة الأنبار الغازية لتوليد الطاقة بكفاءة وفاعلية، من أجل تلبية الطلب المتنامي على الطاقة




أعلنت شركة سيمنس للطاقة عن توقيعّها لعقداً مع وزارة الكهرباء العراقية لإنشاء محطة الحامضية التحويلية، والتي ستُتيح امدادات طاقة تتسم بالوثوقية والاستقرار لمدن الرمادي والفلوجة والصقلاوية والخالدية والمناطق المحيطة بهم في محافظة الأنبار العراقية الواقعة شمال غربي العاصمة بغداد. 



هذا وتقع محطة الحامضية التحويلية، التي سيتم انشائها بقدرة 400 كيلو فولط، على مسافة 20 كيلومترا من مدينة الرمادي، وسيتم تنفيذها وفقاً لنظام تسليم المفتاح، حيث من المنتظر أن توفر المحطة مستوىات أعلى من الربط الكهربائي مع الشبكة فضلاً عن المساهمة في نقل الطاقة الكهربائية التي ستُنتجها محطة الأنبار الغازية لتوليد الطاقة بكفاءة أعلى بما يُساهم في تلبية التنامي في معدلات الطلب على الطاقة والذي من المتوقع أن تصل نسبته إلى 10% سنوياً. 

وتعليقاً على إقامة المحطة الجديدة، صرح السيد عمار محمد كاظم، مدير عام دائرة التخطيط والدراسات ورئيس فريق القرض الياباني IQP22 في وزارة الكهرباء العراقية والتي يتم تمويلها من قبل الوكالة اليابانية للتعاون الدولي (جايكا) بالعراق، قائلاً: "إنّ إعادة هيكلة وتعزيز البنية التحتية لقطاع الطاقة في البلاد يمثل أولوية قصوى للحكومة العراقية الجديدة. في الوقت نفسه، يُعد تحديث وتطوير شبكات نقل وتوزيع الكهرباء في العراق أمراً ملحاً في إطار هذه الخطة الطموحة، بما يدعم التنمية الاقتصادية والتوسع في الأنشطة الصناعية ومشروعات البنية التحتية في البلاد. وفي هذا الإطار، فإننا نعمل حالياً على إقامة عدة مشروعات متكاملة لتطوير شبكات النقل والتوزيع في جميع أنحاء العراق، بالتعاون مع عدد من شركائنا الدوليين، ومنهم سيمنس، اعتماداً على أحدث الحلول والتطبيقات التكنولوجية المستخدمة في تطوير هذا القطاع الحيوي." 

`يُشار في هذا السياق إلى أن المحطة الجديدة ستوفر امكانية تصريف احمال تصل لحدود 750MVA للمنظومة الكهربائية العراقية وذلك سيسهم بشكل فاعل على تقليل الاختناقات في شبكة نقل الطاقة وتقليل عمليات هدر في الطاقة تتم أثناء نقل التيار الكهربائي. هذا ومن المتوقع البدء في الأعمال الانشائية لمحطة الحامضية التحويلية في يوليو 2020 على أن يتم الانتهاء منها في يوليو 2022. 




ويضيف السيد محمود حنفي، نائب الرئيس التنفيذي الأول لحلول نقل الطاقة في سيمنس للطاقة بمنطقة الشرق الأوسط: "إنّ محطة الحامضية ستوفر امدادات طاقة تتسم بالاعتمادية للمنازل والقطاعات الصناعية المختلفة في محافظة الأنبار، حيث تتيح تقنيّات الشركة في مجال شبكات النقل الى بناء أنظمة تتسم بالوثوقية والاستدامة والكفاءة والمرونة. بدايةً من نقل الطاقة من محطات الإنتاج وحتى ضمان توصيل هذه الطاقة الى محطات التوزيع ومن ثم الى المواطنين، فإن قدراتنا على رفع مستوى المرونة والكفاءة التشغيلية تساهم في تطوير البنية التحتية لشبكة نقل الطاقة في العراق.".




إلى ذلك يتضّمن نطاق أعمال سيمنس في هذه المحطة التحويلية "الحامضية 400kV" القيام بالتصاميم وتسليم الموقع والإنشاءات والاختبارات والتشغيل التجريبي للمحطة فضلاً عن تدريب فريق المحطة. المشروع الذي يُعد جزءا من المشروع التي تُنفذها وكالة جايكا (JICA) بالعراق ستقوم شركة سيمنس للطاقة باستكماله بالتعاون مع عدداً من المقاولين العراقيين المتخصصين. 




وفي إطار خارطة الطريق التي وضعتها سيمنس لتطوير قطاع الطاقة الكهربائية في العراق، تقوم الشركة حالياً بإقامة 13 محطة فرعية جهد 132/33-كيلو فولط في محافظة البصرة بصورة خاصة وبعض محافظات الوسط والجنوب بصورة عامة. وتوريد 35 محوّل طاقة لدعم شبكة نقل الطاقة العراقية.




كانت الشركة قد وقّعت في ابريل 2019 مع الحكومة العراقية وقعت اتفاقية لتنفيذ المرحلة الأولى من خارطة طريق سيمنز، والتي تم وضعها لتحقيق أهداف إعادة اعمار العراق وخاصة لقطاع الطاقة الكهربائية في العراق، حيث تضّمنت الاتفاقية إضافة قدرات جديدة لتوليد الطاقة تتسم بالكفاءة الفائقة، وإعادة تأهيل وتحديث محطات توليد الطاقة الحالية، بالإضافة لتوسيع وتقوية شبكة نقل وتوزيع الطاقة في البلاد حيث تم بالفعل إضافة 791 ميغاوات لتعزيز شبكة الكهرباء الوطنية منذ هذا التاريخ.

=