Wednesday, 29 April 2020

Africa Finance Corporation Appoints New Chairman and Announces Changes to Its Board



LAGOS, Nigeria--(BUSINESS WIRE/AETOSWire)-- Africa Finance Corporation (“AFC” or the “Corporation”), the leading infrastructure solutions provider in Africa, today announces the appointment of Dr. Kingsley Obiora as its new Chairman as well as the appointment of Mr. Henry Oroh, Ms. Soula Proxenos, and Mr. Batchi Baldeh Non-Executive Directors.

Appointment of Dr. Obiora as Chairman of the Board of Directors

A distinguished economist who also currently serves as Deputy Governor (Economic Policy) of the Central Bank of Nigeria, Dr Obiora brings 19 years of banking and financial services experience. He has advised three Nigerian Presidents on economic policy, as well as a Governor of the Central Bank of Nigeria (CBN).

Prior to this, he was an Alternate Executive Director in the International Monetary Fund (IMF) in Washington DC, USA. In this capacity, he was a member of the Executive Board, collectively responsible for conducting the daily operations of the IMF. He also assisted to represent the interests of 23 African Countries, including Nigeria, at the Board.

Dr. Obiora holds two doctorates, the first in Monetary & International Economics, and the second in Econometrics, from the University Ibadan, Nigeria and the George Washington University, USA respectively.

Dr. Obiora replaces Dr. Joseph Nnanna, who following three years of distinguished service to the Corporation, retires from AFC’s Board of Directors.

Additional appointments

Alongside Dr. Obiora, AFC also announces the following board appointments:


Ms. Soula Proxenos joins the Corporation as an Independent Non-Executive Director. She was previously Managing Director of International Housing Solutions, the South African real estate fund manager focused on affordable housing. She holds several Independent Non-Executive Directorships and is an Adjunct Lecturer at John Hopkins SAIS and the Carey Business School

Ms. Proxenos was also Managing Director at the US’s Fannie Mae’s International Housing Financial Services as well as having had responsibility for transforming Old Mutual’s business prior and during South Africa’s political transformation. She brings more than 30 years of financial services experience and holds an MBA from Stellenbosch as well as a BA from Witwatersrand University.


Mr. Batchi Baldeh joins the Corporation as Non-Executive Director representing the African Development Bank following its recent equity subscription of AFC. An investment banker, infrastructure developer and utility management specialist, Mr. Baldeh brings 33 years of experience, including his current position as Director, Power Systems Development at the African Development Bank. He is also an alumni of AFC, where he served as Director, Power Business, Investments Division, and has also advised several African governments, the World Bank Group, the European Union, and other public and private organisations.

Mr. Baldeh holds a BSc (Hons) in Electrical & Electronic Engineering from Newcastle-upon-Tyne University, UK and is a member of the Institute of Engineering & Technology, UK, as well as a fellow of the Institute of Directors, Southern Africa. He also holds MBA from Boston University, USA,


Mr. Henry Oroh, who joined AFC as a Non-Executive Director representing Zenith Bank International Plc, where he also holds the position of Executive Director. Mr. Oroh has two decades of international banking experience, including having previously served as Managing Director & CEO of Zenith Bank Ghana, as well as having spent seven years with Citibank in Operations, Treasury and Marketing.

A chartered accountant, Mr. Oroh holds an LLB from the University of London, a bachelor’s degree in accounting from the University of Benin and is a member of the Chartered Institute of Bankers, Nigeria. He also holds MBA from the Lagos State University.

Samaila Zubairu, President & CEO of AFC, commented on the announcement: “On behalf of the AFC Board, I welcome Dr. Obiora as Chairman. His experience, having had worked with governments and multilateral finance institutions in a variety of capacities, including debt sustainability and development financing, is incredibly relevant to the Corporation as we make strides to create inclusive and sustainable growth across Africa.

“I am also equally pleased to welcome Ms. Proxenos, Mr Oroh and Mr Baldeh to our Board of Directors, they will broaden and deepen the significant experience and skills of our Non-Executive Board and will assist the Corporation with its growth strategy.

“Lastly, I would like to thank Dr. Nnanna, who not only provided strong and excellent leadership to our organisation during a period of various transitions, but also gave much needed wise counsel. I speak on behalf of the Corporation as whole in thanking him for his service.”



Dr. Obiora also commented on the announcement: “AFC has over the past decade grown to become a leading investors in Africa, delivering projects that have transformed communities and economies. As I join the organisation as Board Chairman, I look forward to leveraging my experience to this esteemed organisation in helping it expand its investment footprint across the width and breadth of Africa.”




مؤسسة التمويل الأفريقية تعيّن رئيساً جديداً لمجلس إدارتها وتعلن عن تغييرات فيه


لاغوس، نيجيريا – (بزنيس واير/"ايتوس واير"): أعلنت مؤسسة التمويل الأفريقية (المشار إليها في ما يلي بـ"إيه إف سي" أو "المؤسسة")، وهي المزوّدة الرائدة لحلول البنية التحتيّة في أفريقيا، اليوم عن تعيين الدكتور كينغسلي أوبيورا رئيساً جديداً لمجلس إدارتها وكذلك تعيين السيد هنري أورو والسيدة سولا بروكسينوس والسيد باتشي بالديه في منصب المدراء غير التنفيذيين.


تعيين د. أوبيورا رئيساً لمجلس الإدارة


يجلب الدكتور أوبيورا، الذي يعتبر خبيراً اقتصادياً متميزاً يشغل حالياً أيضاً منصب نائب الحاكم (لشؤون السياسة الاقتصادية) للبنك المركزي النيجيري، 19 عاماً من الخبرة في مجال الخدمات المصرفية والمالية. وقد قدم المشورة لثلاثة رؤساء نيجيريين بشأن السياسة الاقتصادية، وكذلك حاكم البنك المركزي النيجيري ("سي بي إن").


وقبل ذلك، كان يشغل منصب المدير التنفيذي المناوب لصندوق النقد الدولي ("آي إم إف") في واشنطن العاصمة، الولايات المتحدة الأمريكية. وبهذه الصفة، كان عضواً في المجلس التنفيذي، ومسؤولاً بشكل جماعي عن إجراء العمليات اليومية لصندوق النقد الدولي. كما ساعد في تمثيل مصالح 23 دولة أفريقية، بما في ذلك نيجيريا، في المجلس.


يحمل الدكتور أوبيورا شهادتي دكتوراه، الأولى في الاقتصاد النقدي والدولي، والثانية في الاقتصاد القياسي من جامعة إيبادان، بنيجيريا وجامعة جورج واشنطن، بالولايات المتحدة الأمريكية على التوالي.


يحل الدكتور أوبيورا محل الدكتور جوزيف نانا، الذي تقاعد من منصبه في مجلس إدارة "إيه إف سي" بعد ثلاث سنوات من الخدمة المتميزة للمؤسسة.


تعيينات إضافية 


إلى جانب الدكتور أوبيورا، تعلن مؤسسة التمويل الأفريقية أيضاً عن التعيينات التالية في مجلس الإدارة:



انضمت السيدة سولا بروكسينوس إلى المؤسسة كمديرة مستقلة غير تنفيذية. كانت في السابق تشغل منصب المدير العام لحلول الإسكان الدولية، مديرة صندوق العقارات الجنوب أفريقي التي تركز على الإسكان الميسور التكلفة. وهي تشغل عدة مناصب إدارية مستقلة غير تنفيذية وهي محاضرة مساعدة في كلية الدراسات الدولية المتقدمة في جامعة جونز هوبكنز وكلية كاري للأعمال. 


كانت السيدة بروكسينوس أيضاً المدير الإداري لقسم الخدمات المالية الدولية للإسكان في شركة "فاني ماي" الأمريكية، كما كانت مسؤولة عن تحويل أعمال مجموعة "أولد ميوتشوال" قبل وأثناء التحولات السياسية في جنوب إفريقيا. وتجلب معها أكثر من 30 عاماً من الخبرة في مجال الخدمات المالية وهي حاصلة على درجة ماجستير في إدارة الأعمال من ستيلينبوش بالإضافة إلى درجة البكالوريوس من جامعة ويتواترسراند.



انضم السيد باتشي بالديه إلى المؤسسة كمدير غير تنفيذي يمثل بنك التنمية الأفريقي بعد اكتتابه الأخير في رأس المال الخاص بمؤسسة التمويل الأفريقية. يتمتع السيد بالديه، وهو مستثمر مصرفي ومطور للبنية التحتية وأخصائي إدارة المرافق، بخبرة تمتد على 33 عاماً، بما في ذلك منصبه الحالي كمدير لتطوير أنظمة الطاقة في بنك التنمية الأفريقي. وهو أيضاً أحد خريجي "إي إف سي"، حيث شغل منصب مدير أعمال الطاقة في قسم الاستثمارات، كما قدم الاستشارات للعديد من الحكومات الأفريقية، ومجموعة البنك الدولي، والاتحاد الأوروبي، وغيرها من المنظمات العامة والخاصة. 


يحمل السيد بالديه شهادة بكالوريوس العلوم (مع مرتبة الشرف) في الهندسة الكهربائية والإلكترونية من جامعة نيوكاسل أبون تاين بالمملكة المتحدة، وهو عضو في معهد الهندسة والتكنولوجيا بالمملكة المتحدة، كما أنه زميل في معهد المديرين بجنوب إفريقيا. وهو حاصل على ماجستير في إدارة الأعمال من جامعة بوسطن بالولايات المتحدة الأمريكية.



السيد هنري أورو، الذي انضم إلى "إيه إف سي" كمدير غير تنفيذي يمثل بنك "زينيث إنترناشونال بيه إل سي"، حيث يشغل أيضاً منصب المدير التنفيذي. يتمتع السيد أورو بعقدين من الخبرة في مجال الخدمات المصرفية الدولية، إذ شغل في السابق منصب المدير العام والرئيس التنفيذي لبنك "زينث غانا"، بالإضافة إلى قضائه سبع سنوات في العمل لدى "سيتي بنك" في قسم العمليات والخزينة والتسويق. 


وتجدر الإشارة إلى أن السيد أورو محاسب معتمد، وهو حاصل على شهادة بكالوريوس في القانون من جامعة لندن، ودرجة بكالوريوس في المحاسبة من جامعة بنين وهو أيضاً عضو في معهد المصرفيين المعتمدين بنيجيريا. كما أنه حاصل على درجة ماجستير في إدارة الأعمال من جامعة ولاية لاغوس.


وقال االسيد سمايالا زوبيرو، الرئيس والرئيس التنفيذي لمؤسسة التمويل الإفريقية، في معرض تعليقه على هذا الإعلان: "بالنيابة عن مجلس إدارة ’إيه إف سي‘، أرحب بالدكتور أوبيورا في منصب الرئيس. وتعتبر خبرته، حيث سبق أن عمل مع الحكومات ومؤسسات التمويل المتعددة الأطراف في مجموعة متنوعة من المناصب، بما في ذلك القدرة على تحمّل الديون وتمويل التنمية، ملائمة للغاية للمؤسسة حيث أننا نحرز تقدماً من أجل تحقيق نمو شامل ومستدام عبر أفريقيا".


وأضاف: "يسعدني أيضاً أن أرحب بالسيدة بروكسينوس، والسيد أورو، والسيد بالديه للانضمام إلى مجلس إدارتنا، هم الذين سيساهمون بتوسيع وتعميق الخبرات والمهارات المهمة لمجلسنا غير التنفيذي وسيساعدون المؤسسة في استراتيجية النمو خاصتها". 


واختتم بالقول: "أخيراً، أود أن أشكر الدكتور نانا، الذي لم يوفر قيادة قوية وممتازة لمؤسستنا خلال فترة التحولات المختلفة فحسب، إنما قدّم أيضاً المشورة الحكيمة التي تشتد الحاجة إليها. أتحدث باسم المؤسسة ككل في شكره على خدمته".


وبدوره، علق الدكتور أوبيورا أيضاً على هذا الإعلان قائلاً: "شهدت مؤسسة ’إيه إف سي‘ نمواً على مدى العقد الماضي لتصبح مستثمراً رائدًا في إفريقيا، حيث قدم مشاريع ساهمت بتحويل المجتمعات والاقتصادات. في الوقت الذي أنضم فيه إلى المؤسسة بصفتي رئيس مجلس الإدارة، أتطلع قدماً إلى الاستفادة من خبرتي لمساعدة هذه المؤسسة المرموقة على توسيع بصمتها الاستثمارية في جميع أنحاء إفريقيا".
=