Sunday, 15 December 2019

Cooper Fitch Unveils UAE and KSA Salary Expectations For 2020




Notable winners in both countries include strategy, investment management, technology, manufacturing, banking, legal sectors, among others.

Dubai, United Arab Emirates, December 15, 2019, (AETOSWire): The United Arab Emirates’ (UAE) job market is headed for a much-needed job stability boost in 2020 following a spate of restructurings and mergers that have jolted workforce hirings and compensation.

But while this is a positive attribute, salaries are largely expected to remain broadly flat across most sectors in the UAE.

In its 2020 UAE Salary Guide, Cooper Fitch predicts that UAE salaries will remain broadly flat across most sectors.

However, the report also singles out specific industries that are poised to experience the most significant market-range salary increase for 2020.

According to the latest salary guide, the salaries in the strategy sector is expected to grow by five percent while those in the investment management, manufacturing, technology and telecommunication sectors will experience a modest increase of about two percent.

Speaking while unveiling the report, Trefor Murphy, Cooper Fitch founder and chief executive officer was optimistic that despite the marginal salary increases, UAE’s development projects would significantly boost the job market and create fresh revenue streams in the months ahead.

However, staff retention coupled with stiff competition from the public sector, incoming technological changes and neighboring countries such as the Kingdom of Saudi Arabia (KSA) are some of the key challenges organizations in the UAE will be facing.

“Marginal salary increases notwithstanding, the ongoing multi-million-dollar infrastructure, real estate, tourism and entertainment projects in the UAE are a big boost to the job market. Organizations are, however, still finding it difficult to retain top talent some of whom are increasingly joining the public sector or looking for greener pastures in neighboring countries,” said Murphy.

2020 KSA Salary Guide

On its part, the KSA salary guide predicts a three percent increase on average across all sectors.

This, the report says, is mainly due to the profound changes underway in the kingdom, which are keeping salaries stable or rising across most industries.

According to Murphy, competition for top-tier Saudi national talent is applying pressure on market-rate salary ranges.

“Saudi Arabia’s is slowly emerging as the go-to market for employment due to its steadily increasing salaries being experienced across key sectors. Driven largely by the country’s efforts to rejuvenate commerce and culture, KSA’s state entities’ privatization exercise and reforms have made it easier to set up new businesses and attract foreign capital, which has in turn significantly improved the job market,” noted Murphy.

Notable improvements in market-range salary increase for 2020 include the strategy sector, where salaries are predicted to grow by six percent followed closely by investment management and sales and marketing with five percent, and accounting and finance with four percent.



Advisory, banking and financial services, legal and investment management and public sector roles are expected to increase market-rate salaries by three percent.




"كوبر فيتش" تكشف عن توقعات الرواتب في الإمارات العربية المتحدة والمملكة العربية السعودية لعام 2020

من أهم القطاعات التي برزت في كلا البلدين، قطاع الخدمات الإستراتيجية وإدارة الاستثمار والتكنولوجيا والتصنيع والبنوك والقطاعات القانونية




دبي، الإمارات العربية المتحدة، 15 ديسمبر 2019، ("ايتوس واير"): يتجه سوق العمل في الإمارات العربية المتحدة إلى زيادة الاستقرار في الوظائف التي تشتد الحاجة إليها في عام 2020 بعد سلسلة من عمليات إعادة الهيكلة وعمليات الدمج التي أَضَرّت بتوظيف القوى العاملة وتعويضاتها.

لكن في حين أن هذه سمة إيجابية، من المتوقع إلى حد كبير أن تظل الرواتب ثابتة على نطاق واسع في معظم القطاعات في الإمارات العربية المتحدة.

في دليل الرواتب لدولة الإمارات العربية المتحدة لعام 2020، تتوقع كوبر فيتش أن الرواتب في الإمارات ستبقى ثابتة على نطاق واسع في معظم القطاعات.

ومع ذلك، فإن التقرير يميز صناعات محددة تستعد لتجربة أعلى زيادة في رواتب السوق لعام 2020.

وفقًا لآخر دليل للرواتب، من المتوقع أن تزيد الرواتب في قطاع الخدمات الإستراتيجية بنسبة خمسة بالمائة، بينما ستشهد الرواتب في قطاعات إدارة الاستثمار والتصنيع والتكنولوجيا والاتصالات زيادة متواضعة تبلغ حوالي 2 بالمائة.

وأعرب السيد تريفور مورفي، مؤسس كوبر فيتش ورئيسها التنفيذي، عن تفاؤله بأنه على الرغم من الزيادات الحديّة في الرواتب، فإن مشاريع التطوير في الإمارات ستعزز سوق العمل بشكل كبير وتخلق تدفق إيرادات جديدة في الأشهر المقبلة.

ومع ذلك، فإن الاحتفاظ بالموظفين إلى جانب المنافسة الشديدة من القطاع العام، والتغيرات التكنولوجية القادمة والبلدان المجاورة مثل المملكة العربية السعودية هي بعض من التحديات الرئيسية التي ستواجهها المؤسسات في الإمارات العربية المتحدة.

"على الرغم من زيادة الرواتب الهامشية، فإن مشاريع البنية التحتية المستمرة التي تصل قيمتها إلى ملايين الدولارات، والمشاريع العقارية والسياحية والترفيهية في دولة الإمارات العربية المتحدة تشكل دفعة قوية لسوق العمل. لكن مع ذلك، لا تزال هذه المنظمات تواجه صعوبة في الاحتفاظ بالموظفين ذوي المهارات العالية التي ينضم بعضهم بشكل متزايد إلى القطاع العام أو يبحثون عن فُرص أفضل في البلدان المجاورة".

دليل الرواتب لعام 2020 في المملكة العربية السعودية

من جانبه، يتوقع دليل الرواتب السعودية زيادة بنسبة ثلاثة بالمائة في المتوسط لدى جميع القطاعات.

هذا الأمر وكما يفيد التقرير؛ يرجع بشكل أساسي إلى التغيرات العميقة الجارية في المملكة، والتي تحافظ على الرواتب ثابتة أو ترتفع في معظم الصناعات.

ووفقًا للسيد مورفي، فإن المنافسة على المواهب السعودية الوطنية العالية تمارس ضغوطًا على نطاقات الرواتب في السوق.

"لقد بدأت المملكة العربية السعودية في الظهور ببطء باعتبارها سوق توظيف رئيسي للعمالة بسبب زيادة رواتبها المُطّردة ضمن القطاعات الرئيسية. وأشار مورفي إلى أن هذه الزيادات تأتي نتيجة جهود البلاد لتجديد وتنشيط الحركة التجارية والثقافية، فإن عملية الخصخصة التي تقوم بها مؤسسات الدولة في المملكة العربية السعودية بالإضافة إلى الإصلاحات قد سهلت إنشاء أعمال تجارية جديدة وجذب رؤوس الأموال الأجنبية، مما أدى بدوره إلى تحسين سوق العمل بشكل كبير.


تشمل التحسينات الملحوظة في زيادة الرواتب في السوق لعام 2020 قطاع الخدمات الاستراتيجية، حيث من المتوقع أن تنمو الرواتب بنسبة ستة في المائة تليها عن كثب إدارة الاستثمار والمبيعات والتسويق بنسبة خمسة في المائة، والمحاسبة والتمويل بنسبة أربعة في المائة.

كما من المتوقع أن تزيد رواتب الخدمات المصرفية والمالية والإدارة القانونية والاستثمارية والقطاع العام بنسبة ثلاثة في المائة.

=