11 June, 2019

Siemens to support digitalization of Egypt’s energy transmission network








Project aims to ramp up transmission capacity in the delta area, northern Egypt


Siemens to deliver the country’s first digital power transformer


Intelligent transformers to facilitate better asset management, while enhancing reliability and optimizing costs




Siemens today announced that it has signed an agreement with the Egyptian Electricity

Transmission Company (EETC) to supply the country’s first digital power transformer –

Siemens’ Sensformer. As the world's first comprehensive digital transformer, Sensformer, is expected to increase energy reliability and efficiency for the Kafr El Sheikh and New Zagazig 500/220-kilovolt (kV) substations for the delta area, a highly loaded link of the transmission grid in northern Egypt.




Egypt’s energy network is in the midst of a transformation. Increased power generation

capacity, the move towards renewables integration as well as more cross-border electricity flows are transforming the energy landscape and posing new challenges for Egypt’s transmission grid.




“As a result of Egypt’s energy transition, the demands placed on our grid infrastructure are continually increasing, ” said Sabah Meshaly, Chairman of EETC. “Digitalization of key elements in power grid infrastructure, such as transformers, can certainly help optimize energy distribution and reduce electricity losses.”




Under the agreement, Siemens will supply 14 Sensformers. This includes engineering, design, fabrication, supervision of the erection of power transformers, site management, testing along with the commissioning services on a turnkey basis. To further support EETC’s priorities to ramp up capacity, the two companies have agreed to work on a fast-track work schedule to complete the project by May 2020.




“The power industry is currently undergoing significant change with the evolution of energy networks into a decentralized, decarbonized and digitalized systems. Our intelligent transformers pave the way for the Internet of Energy,” said Ashraf Hamasa, Senior Vice President, Siemens Gas and Power in Egypt. “We’re excited to build on our long-standing partnership with the EETC in Egypt to manage this new electricity landscape and energy grid of the future. With Siemens’ digital transformers, grid operators will be able to get high-level overview of the operating status of the units in real-time to react more quickly to market conditions, while reducing operating costs.”




Power transformers are key elements in power grid infrastructure that regulate voltage and current between different power supply units. In addition to their primary task of transforming voltage, Sensformers also acts as information hubs for the power grid operators. Grid operators get access to a cloud-based platform application that visualizes the collected data and provides insights on the assets' status and performance across voltage levels. This helps enhance flexibility and optimize operation of the entire grid, while preventing failures.




To allow the network operators and energy producers to manage this new electricity landscape automatically, Sensformer is also equipped with an IoT gateway to provide direct real-time measurements of oil level, top oil temperature, low voltage winding as well as GPS location. All the data generated by the sensors are then transmitted to the cloud via the Sensformer connectivity device, using the standard GSM communications or via the Ethernet.




سيمنس تدعم التحوّل الرقمي لشبكة نقل الكهرباء في مصر 


المشروع يستهدف زيادة القدرات التشغيلية لشبكة نقل الكهرباء الوطنية في منطقة الدلتا 


العقد يتضمن توريد أول محول كهربائي رقمي في السوق المصري 


المحولات الذكية تعمل على تيسير إدارة الأصول الإنتاجية بقطاع الطاقة، وتحسين مستوى الاعتمادية مع تقليل التكاليف التشغيلية 




أعلنت شركة سيمنس عن توقيع الشركة لعقدٍ هام مع الشركة المصرية لنقل الكهرباء يتم بمقتضاه توريد أول محول كهربائي رقمي للسوق المصري، وهي محولات سيمنس الرقمية Sensformers. وتُمثِّل محولات Sensformer أول محولات كهربائية رقمية متكاملة في العالم، حيث من المتوقع أن تعمل هذه المحولات المتطورة على زيادة مستوى الاعتمادية والكفاءة التشغيلية للطاقة التي يتم نقلها من محطتي محولات كفر الشيخ والزقازيق جهد 500/220 كيلوفولت بمنطقة الدلتا والتي تشهد تنامي في معدلات الطلب على الطاقة.




يُشار هنا أنّ شبكة نقل الكهرباء في مصر تشهد حالياً تحولات رئيسية تتمثّل في ارتفاع قدرات مصر لإنتاج الطاقة الكهربائية مع اتجاه الدولة نحو دمج الطاقة التي يتم توليدها من مصادر متجددة، فضلاً عن توسع الدولة في مشروعات الربط الكهربائي مع الدول المجاورة وزيادة تدفق الطاقة عبر الحدود المصرية حيث تُساهم جميع هذه العوامل في تغيير مشهد الطاقة بشكل كبير وتلقي بتحديات جديدة أمام شبكة نقل الطاقة في مصر. 




وتعليقاً على هذه الاتفاقية، صرحت المهندسة صباح مشالي، رئيس مجلس إدارة الشركة المصرية لنقل الكهرباء: "مع عمليات التنمية التي تشهدها مصر والتطور الكبير في قطاع الطاقة في مصر تمر شبكة الكهرباء المصرية في الوقت الراهن بتحولات غير مسبوقة على مستوى العرض والطلب، لذا تعمل الشركة المصرية لنقل الكهرباء على تطبيق أحدث التقنيات من أجل زيادة كفاءة وقدرات الشبكة الوطنية. وقد أصبح التحول الرقمي عاملاً رئيسياً في البنية التحتية للشبكة، بما في ذلك المحولات الكهربائية التي ستساعدنا على تحسين مستويات توزيع الطاقة وتقليل الفاقد". 




وفي إطار الإتفاقية الجديدة، ستقوم شركة سيمنس بتوريد 14 محول كهربائي رقمي من طراز "Sensformer"، بالإضافة للقيام بكافة الأعمال الهندسية بما في ذلك تصميم وتصنيع وتركيب المحولات وإدارة الموقع مع توفير خدمات الاختبار والتشغيل التجريبي، حيث يتم تنفيذ المشروع بنظام تسليم المفتاح. وبما يدَّعم الشركة المصرية لنقل الكهرباء في تنفيذ أولوياتها المتعلقة بزيادة القدرات والسعات التشغيلية للشبكة، اتفقت سيمنس مع الشركة على تنفيذ المشروع بسرعة وخلال جدول زمني ضيق بحيث يتم استكمال المشروع بحلول مايو 2020.

ومن جهته أوضح أشرف حماسة، نائب الرئيس التنفيذي للطاقة والغاز لشركة سيمنس في مصر: "يشهد قطاع الطاقة العالمي تغيرات غير مسبوقة، خاصة مع التطور الهائل الذي تشهده الشبكات الكهربائية والتي تتجه لأن تصبح رقمية، تعتمد على اللامركزية في الإدارة مع تقليل الانبعاثات الكربونية الناتجة عنها لأقل مستوى ممكن. إن المحولات الذكية التي ابتكرتها سيمنس تُمهد الطريق لعصر "إنترنت الطاقة" التي تُصبح فيه جميع أنظمة الطاقة مُتصلة مع بعضها". وأضاف: "إننا سعداء بتعميق شراكتنا مع الشركة المصرية لنقل الكهرباء، من خلال منحنا تلك الفرصة الهامة لتنفيذ وإدارة هذه المنظومة الكهربائية الجديدة التي تجسد المستقبل الرقمي لشبكة الكهرباء القومية في مصر. إنّ الاعتماد على محولات سيمنس الرقمية سيتيح للشركة المصرية لنقل الكهرباء امكانية تحديد الحالة التشغيلية للوحدات بصورة دقيقة ولحظية، والتعامل الفوري مع الظروف والاحتياجات السوقية وتقليل التكاليف التشغيلية". 

تجدر الإشارة أن المحولات الكهربائية تُمثِّل أحد أهم مكونات البنية التحتية لشبكات الكهرباء حيث تعمل على تنظيم مستوىات الجهد والتيار الكهربائي الناتجة عن وحدات توليد طاقة مختلفة. وبالإضافة لوظيفتها الرئيسية في تنظيم الجهد الكهربائي فإن محولات Sensformers الرقمية من سيمنس تعمل أيضاً كمراكز للمعلومات وذلك من خلال السماح لمُشغلي الشبكة من الدخول على منصة إلكترونية متصلة بتقنيات الحوسبة السحابية، تضم عدد ضخم من التطبيقات التي تحول بيانات الطاقة التي يتم جمعها في شكل رسوم بيانية توضيحية بما يتيح لهم التعرف على الحالة التشغيلية للأصول الإنتاجية، كما تُساعد تلك التحليلات على تحسين مستوى المرونة والعمليات التشغيلية للشبكة بأكملها مع منع حدوث الأعطال والأخطاء التشغيلية غير المتوقعة.
وللسماح لمُشغلي الشبكات الكهربائية ومُنتجي الطاقة بإدارة منظومة الطاقة التي أصبحت أكثر تعقيداً وزيادة الاعتماد على التشغيل الآلي، فإن محولات Sensformer تعتمد أيضا على تقنيات Internet of Things أو ما يُعرف باسم "انترنت الأشياء" لتوفير قياسات فورية مباشرة حول مستويات الزيت ودرجات الحرارة ومعدلات الجهد الكهربائي فضلاً عن تحديد المواقع بنظام GPS حيث يتم جمع كافة هذه البيانات من خلال أجهزة استشعار ليتم بعد ذلك ارسالها من خلال الحوسبة السحابية لأجهزة اتصال مرتبطة بمحولات  Sensformer من خلال شبكات الاتصال النقالة GSM أو شبكات الأثير اللا سلكية.
=