Wednesday, 23 January 2019

Cairo real estate market to witness continued rental growth in 2019



Cairo, Egypt, 21 Jan 2019- With the Cairo real estate market witnessing improved performance across all sectors in 2018, rental growth is expected to continue in the office, residential, retail and hotel market in the year ahead, revealed JLL’s Cairo Year in Review report.


According to Oxford Economics, GDP growth in Egypt is expected to reach 5.4% in 2019 and will continue to remain positive between 2019 and 2021. This growth is attributed to extensive government reforms that are expected to yield increased levels of production, a repositioning amongst exporting countries, and an increase in foreign direct investment .


“Rental growth is being witnessed across all sectors in the Cairo real estate market, indicating healthy demand levels and the real estate market’s ability to withstand constant changes in the economy’s performance,” said Ayman Sami, Country Head, JLL, Egypt.


“Falling inflation is expected to result in increased spending and investment by real estate stakeholders in Egypt. Plans to create 20 new cities around the country, will also drive activity, including investment in alternative asset classes such as healthcare, education and assisted living. The success of these projects will depend upon their ability to not only encourage domestic demand, but to attract international investors,” he added.




Cairo’s office sector continued to grow at a strong pace in 2018 with a positive outlook projected for the next 12 months. Demand is being driven by relocation of local businesses and multinational firms increasingly investing in the capital. New Cairo remains the preferred destination within the Capital and is absorbing the majority of demand for office spaces.




The residential sector performed positively throughout 2018. The growth in the off-plan sector has however impacted the secondary market negatively, as buyers preferred to hold off and wait to purchase off plan units completing in 2019. The rental market has benefited from increased demand for temporary housing.




Retail rents remained largely unchanged during Q4 of 2018, but increased by around 10% over the year, with decreased vacancies. Although vacancies are expected to increase during 2019, with a large pipeline of projects, continued rental growth is anticipated.




The hotel and tourism sector continued to recover throughout 2018, ending the year with the highest occupancies recorded since before the Arab Spring in 2011. The country’s improved security measures were one of the key factors resulting in increased tourist arrivals.




JLL’s 2019 year in review report provides an overview of Cairo real estate’s market performance across the residential, office, retail and hotel sectors, in light of improved macroeconomic conditions since the devaluation of the Egyptian pound in 2016. The full report can be downloaded here.





جيه إل إل .. نمو مطرد لمعدلات الإيجار في سوق العقارات في القاهرة خلال عام 2019




القاهرة، مصر، 21 يناير 2019 – شهد الأداء العقاري في القاهرة تحسن ملحوظ في مختلف القطاعات خلال العام 2018، حيث كشفت شركة الأبحاث العقارية ’جيه إل إل‘ في تقريرها السنوي عن توقع استمرار النمو ضمن أسواق المكاتب والعقارات السكنية ومتاجر التجزئة والفنادق خلال 2019. 




وتشير توقعات شركة ’أوكسفورد إيكونومكس‘، إلى نمو الناتج المحلي الإجمالي في مصر ليصل إلى 5.4% خلال عام 2019، مع استمراره بتسجيل أرقام نمو إيجابية في الفترة بين عامي 2019 و2021. وتُعزى معدلات النمو هذه إلى الإصلاحات الحكومية الواسعة التي شهدها العام الماضي، والتي من المتوقع أن تسهم في تحقيق مستويات إنتاج أعلى، فضلاً عن إعادة مصر إلى مكانتها بين الدول المصدرة، إلى جانب تعزيز معدلات الاستثمار الأجنبي. 




وبهذا الصدد، قال أيمن سامي، المدير الإقليمي لشركة ’جيه إل إل‘ في مصر: "تشهد كافة قطاعات السوق العقارية في القاهرة نمواً في معدلات الإيجار، الأمر الذي يعكس وجود مستويات طلب جيدة، ويبرهن على قدرة السوق العقارية على مقاومة التغيرات المستمرة الحاصلة في الأداء الاقتصادي". 




وأضاف سامي: "في ضوء انخفاض التضخم فإنه من المتوقع زيادة في الإنفاق والاستثمار من قبل الأطراف العاملة في القطاع العقاري في مصر. وبالإضافة لذلك، فإن الخطط لإنشاء 20 مدينة جديدة في مختلف أنحاء الدولة سيعزز من نشاط القطاع بما في ذلك الحركة الاستثمارية ضمن فئات الأصول البديلة، بما فيها الرعاية الصحية والتعليم والرعاية الدائمة. وسيعتمد نجاح هذه المشاريع على قدرتها على النهوض بمستويات الطلب المحلي، بالإضافة إلى استقطاب الاستثمارات الأجنبية". 




هذا واستمر قطاع المكاتب في القاهرة نموه بوتيرة قوية خلال عام 2018، مع توقعات إيجابية خلال 12 شهراً المقبلة، حيث يتزايد الطلب نتيجة عمليات الانتقال التي تقوم بها الشركات المحلية، فضلاً عن زيادة معدلات استثمار الشركات متعددة الجنسيات في العاصمة. وتبقى منطقة القاهرة الجديدة الوجهة المفضلة ضمن العاصمة، مستقطبة معظم الطلب اتجاه المساحات المكتبية. 




وبدوره، سجل قطاع العقارات السكنية أيضاً أداءً إيجابياً خلال عام 2018. إلا أن النمو في قطاع العقارات أثر بشكل سلبي على السوق الثانوية، حيث فضل المشترون التريث والانتظار لشراء الوحدات العقارية على المخطط والتي يستكمل تجهيزها خلال عام 2019. بينما استفاد سوق الإيجارات من زيادة الطلب على المساكن المؤقتة. 




ومن جانبها، لم تشهد حركة إيجارات متاجر التجزئة تغييرات تذكر خلال الربع الأخير من عام 2018، إلا أنها سجلت زيادة قاربت 10% على أساس سنوي، مع انخفاض معدلات الشواغر، التي تشير التوقعات إلى ارتفاعها خلال العام الجاري بفضل العدد الكبير من المشاريع المرتقبة، مع توقع استمرار ارتفاع معدلات الإيجار. 




كما واصل قطاع الفنادق والسياحة انتعاشه خلال 2018، ليسجل في نهاية العام أعلى معدل إشغال فندقي منذ حراك "الربيع العربي" عام 2011. وشكلت الإجراءات الأمنية المُحسنة التي اتبعتها الدولة واحدةً من أهم العوامل التي أدت إلى زيادة أعداد السياح. 




هذا ويوفر تقرير ’جيه إل إل‘ السنوي لعام 2019 نظرة شاملة حول أداء السوق العقارية لمدينة القاهرة في قطاعات العقارات السكنية والمكاتب ومتاجر التجزئة والفنادق، في ضوء أوضاع الاقتصاد الكلي التي تشهد انتعاشاً في النمو الاقتصادي منذ انخفاض الجنيه المصري الحاصل عام 2016.
=