Wednesday, 26 December 2018

Rosatom took part in the Arab Conference on the Peaceful Uses of Atomic Energy



Cairo on December 25th 2018

Rosatom State Atomic Energy Corporation took part in the 14th session of the Arab Conference for the Peaceful Uses of Atomic Energy that was held in Sharm El-Sheikh (Egypt) from December 16 until 20, 2018. The conference organized by Arab Atomic Energy Agency (AAEA) in cooperation with the Egyptian Atomic Energy Authority (EAEA) is known as one of the most important regional events in nuclear energy industry. It brought together stakeholders of nuclear industry of the region, international energy companies as well as scientific and educational organizations. Rosatom was one of the event’s partner.

Conference program included several presentations given by representatives of Rosatom enterprises. Thus, Alexander Voronkov, Director General of Rosatom regional center in MENA region gave an overview of Russian nuclear history and VVER technology evolution that nowadays is used in construction projects of 36 power units in 12 countries being implemented by Rosatom. The speaker outlined the status of the largest projects of the Corporation both in the foreign market and in the MENA region in particular, focusing on two major projects: El Dabaa NPP in Egypt and Akkuyu NPP in Turkey. “Based on VVER-1200 reactors technology that have already proven its efficiency in Russia these two regional projects integrate over 70 years of Russian nuclear expertise and modern safety solutions which are fully compliant with international safety requirements. That’s make us confident, these NPPs will be the safest and most advanced in the region”, speaker noted.

In his turn, Anatoly Kovtunov, Director of JSC ASE Branch in Egypt, shared the latest updates of El Dabaa NPP construction, involvement of local suppliers into the implementation of the project, benefits of the project for Egypt in different aspects. “Nuclear technologies, without any doubt, help to resolve multiple tasks arising in our everyday life. They complement effectively and sometimes even replace traditional approaches. From this prospective, nuclear energy plays an important role in the sustainable development. This conference is by right a vivid confirmation of it, and we at Rosatom are the guarantors of the safe, stable and peaceful use of nuclear energy”.







روساتوم تشارك فى المؤتمر العربي حول الاستخدام السلمي للطاقة النووية

القاهرة في 25 ديسمبر 2018 

شاركت مؤسسة روساتوم الحكومية في الدورة الرابعة عشرة للمؤتمر العربي لإستخدام الطاقة النووية فى الأغراض السلمية التي عقدت في شرم الشيخ (مصر) مؤخراً. المؤتمر الذي نظمته الوكالة العربية للطاقة الذرية بالتعاون مع هيئة الطاقة الذرية المصرية . 




يعتبر المؤتمر العربي حول الإستخدام السلمي أحد أهم الأحداث الإقليمية في صناعة الطاقة النووية. حيث يجمع بين أصحاب المصلحة في الصناعة النووية في المنطقة، وشركات الطاقة الدولية، فضلا عن المنظمات العلمية والتعليمية حيث كانت مؤسسة روساتوم أحد شركاء الحدث.




لقد شمل برنامج المؤتمر عدة عروض قدموه ممثلو مؤسسة روساتوم. وهكذا، قدم السيد/ ألكسندر فورونكوف، المدير الإقليمي لمؤسسة روساتوم في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا لمحة عامة عن التاريخ النووي الروسي وتطور تكنولوجيا VVER والذي يستخدم في الوقت الحاضر في مشاريع بناء 36 وحدة طاقة في 12 دولة يجري تنفيذها بواسطة روساتوم. 




وحدد السيد/ ألكسندر فورونكوف وضع أهم مشاريع الشركة في كل من السوق الخارجية وفي منطقة الشرق الأوسط بشكل خاص، مع التركيز على مشروعين رئيسيين هما: مشروع الضبعة في مصر ومحطة أكويو في تركيا. 




وأشار قائلاً "استناداً إلى تكنولوجيا المفاعلات VVER-1200 التي أثبتت فعاليتها في روسيا سابقا، يدمج هذان المشروعان الإقليميان أكثر من 70 عامًا من الخبرة النووية الروسية وحلول السلامة الحديثة التي تتوافق تمامًا مع متطلبات السلامة الدولية. هذا ما يجعلنا على ثقة بأن هذه النقاط ستكون الأكثر أمانًا والأكثر تقدمًا في المنطقة ".




وتحدث السيد أناتولي كوفتونوف، مدير فرع الشركة الهندسية المساهمة والتابعة لمؤسسة روساتوم في مصر عن التحديثات الخاصة ببناء محطة الضبعة للطاقة النووية ومشاركة الموردين المحليين في تنفيذ المشروع، ومزايا المشروع لمصر من مختلف الجوانب قائلاً "تساعد التقنيات النووية دون أي شك في حل العديد من المهام الناشئة في حياتنا اليومية. فهي تكمل بشكل فعال، وفي بعض الأحيان تستبدل النهج التقليدية. تلعب الطاقة النووية دورًا مهمًا في التنمية المستدامة. ويأكد هذا المؤتمر على ذلك ونحن في روساتوم نضمن الاستخدام الآمن والمستقر والسلمي للطاقة النووية".

=