Wednesday, 5 December 2018

Raysut Cement of Oman on Expansion Mode in Africa: Eyes Acquiring ARM Cement in Kenya








Estimated takeover value at over US$100 million





Expansion driven by Raysut’s strategy to have manufacturing facility within East and Central African markets




DUBAI, United Arab Emirates, 5 December 2018, (AETOSWire): Oman’s largest cement manufacturer, Raysut Cement Company is eyeing acquiring ARM Cement of Kenya as part of the company’s aggressive strategy to expand in East and Central Africa.

ARM Cement, which is a producer and major supplier of cement in Kenya and Africa in general recently went into administration with a debt of over US$140 million and Raysut has expressed its interest to the administrators to acquire the company, a statement released by the company said.

The acquisition is estimated to be valued at over US$100 million.

The acquisition will complement Raysut’s revised strategy to manufacture clinker in proximity to the markets it supplies to in East Africa.

Raysut cement is already in the process of setting up a grinding unit in Somaliland and Mogadishu, Somalia with a Dubai-based partner. The company is also in advanced discussions to acquire various cement producers in Uganda and Djibouti.

Plans are also afoot to build a one million tonne per annum cement plant in Berbera, Somalia and the construction work could start as early as January 2019. Raysut is also in advanced negotiations with Kampala Cement.

Raysut Cement is one of the major clinker suppliers to the East African region and the ARM assets will fit very well with its plans for East Africa where in the last quarter alone it supplied over 300,000 tonnes of clinker from its home plant at Salalah, Oman to Kenya and Tanzania.

According to industry reports, Mr. Joey Ghose, the Group CEO of Raysut Cement had presented a five- year strategy to grow Raysut Cement into a 20 million tonne company by 2022.

The proposal of the Kenyan-born Mr. Ghose based in Oman has been approved at a recent Board meeting with significant support from all stakeholders of the company, including the government representatives.

The group is also building a one-million-ton plant in Georgia, near Tbilisi.



*Source: AETOSWire



منهجية شركة ريسوت للإسمنت نحو التوسع بقارة إفريقيا: استهداف الاستحواذ على شركة إسمنت ARM في كينيا


قيمة الاستحواذ المقدرة بأكثر من 100 مليون دولار امريكي


استراتيجية التوسع بشركة ريسوت للاسمنت تستهدف الحصول على مصنع لإنتاج الاسمنت في شرق ووسط إفريقيا.

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 5 ديسمبر 2018، ("ايتوس واير"): تستهدف شركة ريسوت للاسمنت باعتبارها أكبر شركة منتجة للاسمنت بسلطنة عمان الاستحواذ على شركة ARM لصناعة الاسمنت في كينيا ضمن إستراتجية الشركة االهادفة بقوة الى التوسع في شرق ووسط إفريقيا.

ان شركة ARM لصناعة الاسمنت والتي تعتبر المنتج الرئيسي للاسمنت في كينيا وأفريقيا بصورة عامة تعاني إدارتها من مديونية تبلغ أكثر من 140 مليون دولار حيث ابدت شركة ريسوت للاسمنت رغبتها للمسؤولين هناك في الاستحواذ على الشركة المعنية , وذلك وفقاً لتصريح صدر اليوم.

تقدر قيمة الاستحواذ على الشركة بأكثر من 100 مليون دولار امريكي وسوف يدعم هذا الاستحواذ استكمال استراتيجية شركة ريسوت المعدلة لإنتاج الكلنكر في المناطق المجاورة للاسواق التي تمولها بشرق افريقيا.

علماً بان شركة ريسوت للاسمنت في سبيلها حالياً لانشاء طاحونة للاسمنت في أرض الصومال وأخرى في مقديشيو بالصومال مع أحد الشركاء في دبي، علاوة على ذلك فان الشركة تجري مفاوضات جادة للاستحواذ على شركات أخرى منتجة للاسمنت في أوغندا وجيبوتي.

كما ان الخطط تسير على قدم وساق لإنشاء مصنع اسمنت بطاقة انتاجية تبلغ مليون طن سنوياً بمدينة بربرة في الصومال وقد تبدأ أعمال الانشاءات مبكراً في شهر يناير 2019م، كذلك فإن شركة ريسوت للاسمنت في مرحلة المفاوضات المتقدمة مع شركة كمبالا للإسمنت.

الجدير بالذكر أن شركة ريسوت للاسمنت تعد احدى الشركات الرئيسية المصدرة للكلنكر إلى أسواق شرق افريقيا ولذا فان التسهيلات المتوفرة لدى شركة ARM سوف تتناسب تماماً مع خططها الخاصة بشرق افريقيا , علماً بأنها قد قامت خلال الربع الاخير بتصدير أكثر من 300 الف طن من الكلنكر من مصنعها الرئيسي بمدينة صلالة بسلطنة عمان الى اسواق كل من كينيا وتنزانيا .

واستناداً إلى ما ورد بالتقارير المتعلقة بالصناعة، فإن الفاضل جوي جوش الرئيس التنفيذي لشركة ريسوت للاسمنت قدم خطة استراتيجية خمسية لتطوير وزيادة انتاجية شركة ريسوت للاسمنت لتصل إلى 20مليون طناً بحلول عام 2020.

إن اقتراح الفاضل جوي جوش وهو من مواليد كينيا والمقيم بعمان قد تم تصديقه واعتماده خلال إجتماع مجلس الادارة الذي تم انعقاده مؤخراً والذي نال دعماً وسنداً قوياً من جميع المساهمين بالشركة بما في ذلك ممثلي الجهات الحكومية.

وختاماً، فقد قامت الشركة بتاسيس وإنشاء مصنع للاسمنت تبلغ طاقتها مليون طناً بجورجيا بالقرب من مدينة تبلسي.



*المصدر: "ايتوس واير"


=