Sunday, 16 December 2018

Wamda launches Wamda X





First-of-its-kind fellowship programme offers grants and unlocks its network to budding entrepreneurs looking to start their business



Wamda, the leading entrepreneurship empowering organisation that supports and invests in some of the Middle East and North Africa (MENA) region’s most successful and innovative startups – including Mumzworld, BitOasis and Careem – has launched a first-of-its-kind fellowship programme for the region’s most aspiring entrepreneurs.



To safe-route the often financially gruelling and solitary path to entrepreneurship, Wamda X offers each Fellow a grant of $16,000 along with in-kind support including a workspace in Dubai, and other cities in the future, such Amman, Cairo and Riyadh. The programme will be curriculum light, and will instead emphasise relationships with mentors and the wider Wamda network as a key offering. It will run for four months and take place at a Wamda-dedicated new facility at Dubai Design District.



While the goal of the grant-based mentorship programme is to get entrepreneurs, the Fellows, ready to start initial-testing of their business models and to propel them into the first startup stages, the programme is flexible in its selection criteria and anyone is welcome to apply, regardless of stage.



As the MENA entrepreneurship ecosystem continues to evolve, Wamda X arrives to plug the gap present in today’s regional startup financing model and the ecosystem’s support networks. Wamda X is looking to capitalise on the network of successful entrepreneurs it has backed, offering them a platform through which they can empower future business leaders. Fares Ghandour who leads the programme and is Partner at Wamda, explains: “Wamda X is a continuation of the work we’ve done at Wamda to support founders and startups in MENA since 2010. What started as a media platform, evolved into a mentorship programme, a research lab, a VC [venture capital] fund, and now we’re looking to continue building on our experience by offering something unique that serves the needs of today’s aspiring founders”.



The programme aims to ease the barriers to starting a business by reducing dependency on “family and friends”, often the first people founders go to for financing. Wamda X wants to be the initial financiers in founders and offers access to Wamda Capital in later stages of financing.



Commenting on the introduction of Wamda X and its mission to empower those who want to create solutions and take the leap into entrepreneurship, Fares Ghandoursaid: “The most critical component to any startup is the founding team. Founder-run businesses outperform other types of businesses, and Wamda X looks to capture and empower entrepreneurs from the moment they start their journey. We invest in people and provide an environment that is designed to help entrepreneurs formulate and solidify their budding ideas into startups. It’s a critical phase of the startup cycle that is currently lacking support.”



In search of fellows eager to disrupt the status quo, but also mature enough to know how to manoeuvre in the real world, applicants will be selected based on their ability to think critically about a problem and solve it, to work under stress and alongside peers and be driven in solving a market failure. The programme aims to capture a broad range of fellows, anyone who has a business idea, at any stage, can apply.



The programme will be primarily based in Dubai but allows Fellows from various parts of the region the ability to work from their home markets during the second half of the programme. The inaugural batch will begin towards the middle of Q1 2019 for which applications will close on January 20th.


ومضة تُـطلـق برنامج "ومضة إكس"
برنامج الزمالة الأول من نوعه الذي يقدم المنح ويتيح شبكته لرواد الأعمال الصاعدين الذين يتطلعون لبدء شركاتهم الخاصة

أعلنت ومضة - الشركة الرائدة لتمكين ريادة الأعمال والتي تدعم وتستثمر في بعض الشركات الأكثر نجاحاً وإبداعاً بمنطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا بما في ذلك "ممزورلد" و "بيتأويسيس" و "كريم" - عن إطلاق برنامج الزمالة الأول من نوعه لرواد الأعمال والذي يعد الأكثر طموحاً في المنطقة. 


بهدف تأمين مسار آمن في تلك الرحلة الشائكة والمنعزلة غالباً من الناحية المالية نحو ريادة الأعمال، يمنح برنامج "ومضة إكس" (Wamda X) لكل زميل منحة قدرها 16,000 دولار أميركي، مع دعم متنوع يشمل مساحة للعمل في دبي، ومدن أخرى في المستقبل مثل عمّان، والقاهرة، والرياض. وسيتضمن جزء بسيط من البرنامج منهاجاً تعليمياً، حيث سيركز بدلاً من ذلك على العلاقات مع الموجهين وشبكة "ومضة" الأوسع كإحدى الركائز الأساسية التي يقدمها. وسيُقام البرنامج الذي يستمر على مدى أربعة أشهر في منشأة "ومضة" الجديدة المخصصة في حي دبي للتصميم.

بينما يتمثّل هدف برنامج الزمالة المرتكز على المنح في إعداد رواد الأعمال من زملاء البرنامج لبدء الاختبارات الأولية لنماذج أعمالهم، وتحفيزهم خلال المراحل الأولى من التأسيس؛ يمتاز البرنامج بمرونته من ناحية معايير الاختيار ويرحّب بالجميع للتقدّم والتسجيل بغض النظر عن المرحلة التي تمر فيها الشركة. 

مع استمرار تطور البيئة الحاضنة لريادة الأعمال في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، يأتي برنامج "ومضة إكس" لسد الفجوة الحالية في نموذج التمويل للشركات الناشئة بالمنطقة، وكذلك في شبكات الدعم الخاصة بالبيئة الحاضنة. ويتطلع برنامج "ومضة إكس" للاستفادة من شبكة رواد الأعمال الناجحين التي قدمت لهم الدعم فيما سبق، لتتيح منصة يمكنها من خلالها دعم قادة الأعمال في المستقبل. يوضح فارس غندور، الشريك في "ومضة" والذي يترأس البرنامج: "يواصل برنامج ’ومضة إكس‘ جهودنا المستمرة في ومضة لدعم المؤسسين والشركات الناشئة في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا منذ 2010. فما بدأ كمنصة إعلامية تطوّر الآن ليصبح برنامجاً للزمالة، ومختبراً للأبحاث، وصندوقاً استثمارياً لرأس المال المخاطر، ونتطلع لمواصلة تسخير خبراتنا لتقديم شيء فريد من نوعه يلبي احتياجات المؤسسين الطموحين اليوم".

يهدف البرنامج إلى تذليل العقبات التي تحول دون البدء في عمل تجاري، وذلك عن طريق تقليل الاعتماد على "العائلة والأصدقاء"، إذ أنهم في الغالب أول من يختارهم مؤسسو الأعمال للحصول على التمويل. ويرغب برنامج "ومضة إكس" في أن يكون الخيار الأول للتمويل بالنسبة إلى المؤسسين، وفي أن يكون نافذة تتيح الوصول إلى "ومضة كابيتال" في مراحل لاحقة من متطلبات التمويل. 

تعليقاً على إطلاق "ومضة إكس" ومهمتها في تمكين أولئك الذين يرغبون في ابتكار الحلول والمضي قدماً نحو عالم ريادة الأعمال، قال فارس غندور: "يعتبر فريق التأسيس بمثابة المكوّن الأهم بالنسبة إلى أي شركة ناشئة. وتتفوّق الشركات التي تُدار من قبل مؤسسيها على الأنواع الأخرى من الشركات، وتتطلع ’ومضة إكس‘ لاجتذاب وتمكين رواد الأعمال من اللحظة التي يبدؤون فيها مشوارهم. إننا نستثمر في الأفراد، ونوفر بيئة مُصممة لمساعدة رواد الأعمال على صياغة أفكارهم وبلورتها وتحويلها إلى شركات ناشئة. إنها مرحلة حسّاسة من دورة تأسيس الأعمال والتي تفتقر حالياً للدعم".

بحثاً عن الزملاء المتلهّـفين لتغيير الوضع الراهن، ولكنهم ناضجين أيضاً بما يكفي لمعرفة كيفية التعامل مع معطيات العالم الحقيقي؛ سيتم اختيار المتقدّمين استناداً إلى مقدرتهم على التفكير بصورة بنّاءة حول مشكلة ما وحلها، وعلى العمل تحت الضغط مع أقرانهم، وأن يتمتعوا بالإصرار على معالجة أي فشل في الأسواق. ويهدف البرنامج إلى جذب مجموعة واسعة من الزملاء، ويمكن لأي شخص لديه فكرة عمل، في أي مرحلة؛ أن يتقدم للتسجيل.

سيكون المقر الرئيسي للبرنامج في دبي، لكنه يسمح للزملاء من مختلف أنحاء المنطقة بالقدرة على العمل من أسواقهم المحلية خلال النصف الثاني من البرنامج. وستبدأ الدفعة الأولى بالعمل خلال منتصف الربع الأول من 2019، حيث يتم إغلاق باب التسجيل والالتحاق بالبرنامج يوم 20 يناير. 

=