Tuesday, 2 October 2018

EASA and FAA certify long-range capability for A321neo





Up to three Additional Centre Tanks (ACTs) are now certified on the A321neo, including for ETOPS operation;


Paving the way for the A321neo customers to start “Long Range” (LR) operations;


Facilitating the most flexible and capable version of the A321 to date: the “A321LR”.





Toulouse, 2nd October 2018 – Readiness to start “Long Range” (LR) operations with launch customers of the most capable and flexible A321neo version to date – the A321LR – has moved a significant step closer with recent joint EASA and FAA approval of the aircraft to operate with up to three underfloor Additional Centre Tanks (ACTs), including for ETOPS operation.




This latest milestone is one of various A321neo capability options which when combined, allow the A321LR version to fly up to 4,000nm with 206 passengers with extra fuel stored in three ACTs, including on ETOPS routes. Moreover, the ETOPS authorisation enables up to 180 minutes single-engine diversion time, which is sufficient for performing any transatlantic route.




The A321LR’s certification includes: (a) approval of the “major change” to install up to three optional ACTs in the A321neo – with their associated new fuel management systems and lower-fuselage structural reinforcements; and (b) the approval of the A321neo’s “Airbus Cabin Flex” (ACF) option which incorporates a modified fuselage structure with new door arrangements together with a higher Maximum Take-Off Weight (MTOW) capability of up to 97 metric tonnes. It should be noted that only A321neos which have the new ACF structure can offer the 97t MTOW and the ability to install three ACTs. Previously, the A321 Family could accommodate up to two ACTs.




While the ACF configuration will become standard for all new delivered A321neos from around 2020, the 97t MTOW capability and the ability to carry up to three ACTs will be options. For the ACTs, customers would specify prior to aircraft manufacture whether the aircraft is to be equipped with an expanded fuel management system as well as the necessary structural reinforcements to secure the underfloor ACTs.




The ability to add or remove ACTs, combined with the Airbus Cabin Flex, the 97t MTOW capability and the EASA/FAA approval to use the ACTs with ETOPS, together confer unprecedented airline flexibility for cabin layouts, seating density, cargo payload, fuel-capacity and mission routing.




طائرة إيرباص A321neo تحصل على اعتماد وكالة سلامة الطيران الأوروبية وإدارة الطيران الفيدرالي


اعتماد ثلاثة خزانات إضافية في طائرة A321neo بما في ذلك طرازها ذات المدى التشغيلي البعيد


الاعتماد يمهد الطريق لعملاء A321neo لتشغيل رحلات بعيدة المدى


تمهيد الطريق لاعتماد الطراز A321LR والذي يعد الأكثر مدى ومرونة ضمن هذه العائلة من الطائرات



تولوز - فرنسا – ٢ أكتوبر ٢٠١٨ – أعلنت شركة إيرباص عن أن المشغلين للنسخة الأكثر مدى ومرونة من طائرة A321neo – طراز A321LR – أصبحوا الآن على مقربة من بدء تشغيل رحلات "المدى البعيد" Long Range وذلك بعد أن حصلت الطائرة والتي تشمل ٣ خزانات إضافية في الجزء السفلي من هيكل الطائرة، على اعتماد كلاً من وكالة سلامة الطيران الأوروبية EASA وإدارة الطيران الفيدرالي FAA، بما في ذلك عمليات المدى التشغيلي البعيد ETOPS. 

ويعد هذا الإنجاز الأخير معززاً للخيارات الجديدة لإمكانات طائرة A321neo والتي ستمكن طراز A321LR من التحليق وعلى متنها ٢٠٦ مسافر لما يصل إلى ٤٠٠٠ ميل بحري، مع وقود إضافي في ٣ خزانات إضافية في الجزء السفلي من هيكل الطائرة، مما يمكنها من الطيران لمسافات عابرة للمحيط الأطلسي.

ويتضمن اعتماد A321LR الموافقة على "التغيير الرئيسي" لإضافة ما يصل إلى ثلاثة خزانات إضافية في الجزء السفلي من هيكل الطائرة، في طراز A321neo مع أنظمة الوقود المتعلقة والتعزيزات الهيكلية لخفض وزن جسم الطائرة. هذا بالإضافة إلى اعتماد خيار "مقصورة إيرباص فليكس ACF" في طائرة A321neo والتي تتضمن تعديل هيكل جسم الطائرة مع ترتيبات جديدة للباب مع قدرة أكبر للإقلاع MOTW تصل إلى ٩٧ طناً. 

ويمثل تعديل "مقصورة إيرباص فليكس ACF" المعيار الأساسي لتسليم كافة طائرات A321neo بدءاً من عام ٢٠٢٠، وبذلك تكون إمكانية تقديم أكبر وزن الإقلاع MOTW والقدرة على تركيب ما يصل إلى ثلاثة خزانات أضافية خياراً متاحاً لجميع العملاء. كما بإمكان العملاء اختيار خاصية إضافة الخزانات قبل التصنيع لتزويد الطائرة بنظام موسع لإدارة الوقود بالإضافة إلى التعزيزات الهيكلية اللازمة لتدعيم الخزانات الإضافية. 



يشار إلى أن القدرة على إضافة أو إزالة الخزانات الإضافية، إلى جانب "مقصورة إيرباص فليكس ACF" والقدرة على تقديم ٩٧ طناً كأقصى وزن الإقلاع MOTW بالإضافة إلى اعتماد كلاً من وكالة سلامة الطيران الأوروبية EASA وإدارة الطيران الفيدرالي FAA يمنح شركات الطيران مرونة غير مسبوقة لتصميم إعدادات المقصورة وكثافة المقاعد وقدرات الشحن وكميات الوقود وتحديد الوجهات.
=