Monday, 13 August 2018

Safaqat: Bringing Solar Across Dubai



Solar rooftop panels to be installed on buildings in Hatta and residential villas in Dubai

Dubai, United Arab Emirates, 13 August 2018: Following the success of the flagship Safaqat project in Hatta, whereby 640 villas were retrofitted with solar rooftop panels, Dubai is now extending this innovative approach across additional buildings and villas. The Safaqat programme will support the implementation of solar rooftop panels on buildings across the UAE, with demand coming from Hatta and residential villas in Dubai.

Safaqat is the solar revolution enabler for the UAE and falls under the Shams Dubai initiative which aligns with Dubai’s integrated energy strategy (DIES) 2030, the UAE National Energy Strategy 2050 and UAE Vision 2021. Under Safaqat, eligibility is only possible when the savings are more than the cost of the hardware over its usable life. Each Safaqat deal will cost less for the end user by comparison to their pre purchase scenario.

“Historically, sustainability has had associated cost considerations. Through crowdsourcing, we have sourced products which offer long term savings as well as being energy efficient, made available on the Safaqat platform.” said Ivano Iannelli, Dubai Carbon Chief Executive Officer.




“The provision of solar energy to more buildings and villas via the Safaqat platform shows there is a demand for energy from natural resources. We are excited to meet this demand and also encourage more people to embrace solar energy through the Safaqat platform” added Ivano Iannelli.




The solar rooftop panels are photovoltaic (PV) panels, which generate electrical power by using solar cells to convert energy from the sun into a flow of electrons. Solar cells produce direct current electricity from sunlight which can be used to power equipment or to recharge a battery.


When installed on the villas, the PV panels will result in the reduction of 50 tonnes of carbon emissions, equivalent to the planting of 500 trees, whilst installation on the buildings results in the reduction of 130 tonnes of carbon emissions, equivalent to planting 1300 trees.




The solar in a box kit can easily be dismantled and refitted when moving house or country, and enables residents and business owners to access solar energy, realise savings towards their electricity bills and effectively pay with their savings for the kit. Zero per cent financing is available for the kit, which includes 14 solar panels, a mounting structure, inverter and sun shade, cables and Shams Dubai fees and approvals.




With the ambition of creating a more sustainable future, Safaqat enables Dubai Carbon to accelerate the transition of the UAE to a green and sustainable economy.


برنامج "صفقات" يعزَز إعتماد تقنية الطاقة الشمسية في دبي

المباشرة بتركيب ألواح الطاقة الشمسية على أسطح المباني في حتا وفيلات أخرى في دبي

دبي، 13 أغسطس 2018: بعد النجاح الكبير الذي حققه مشروع "صفقات" في مدينة حتا، والذي تم بموجبه تركيب ألواح طاقة شمسية على أسطح 640 فيلا سكنية، اعتمدت إمارة دبي توسيع تنفيذ هذه المبادرة الرائدة لتشمل مبان وفيلات جديدة، حيث سيدعم برنامج "صفقات" تركيب ألواح الطاقة الشمسية على أسطح المباني في عموم دولة الإمارات، مع مراعات تركز الطلب حالياً على مدينة حتا والفيلات السكنية في دبي.

ويعتبر "صفقات" أحد البرامج الهامة التي تعمل في دولة الإمارات تحت مظلة مبادرة "شمس دبي"، ووفق محددات استراتيجية دبي المتكاملة للطاقة 2030، واستراتيجية دبي للطاقة النظيفة 2050، ورؤية الإمارات 2021. ويعمل برنامج "صفقات" على أساس أن جدوى تركيب الألواح الشمسية تحدث فقط في حالة كانت قيمة الوفورات التي ستتحقق أكبر من تكلفة التجهيزات خلال عمرها التشغيلي، لتكون التكلفة على المستهلك النهائي في كل صفقة أقل من حالة عدم تركيب الألواح الشمسية.

وتعليقاً على ذلك، قال "ايفانو اينيلي"، الرئيس التنفيذي لمركز دبي المتميز لضبط الكربون "كربون دبي": "لطالما كان تحقيق الاستدامة مرتبطاً بشكل مباشر بالتكاليف، ومن هذا المنطلق اعتمدنا مبدأ التعهيد الجماعي، والذي يتم بموجبه توفير منتجات تحقق توفيراً طويل الأمد وتمتاز بكفاءة الطاقة في الوقت ذاته، وذلك من خلال منصة "صفقات"". 

وأضاف "اينيلي": "يشير توفير الطاقة الشمسية للمزيد من المباني والفيلات عبر منصة "صفقات" الى التزايد المستمر في الطلب على مصادر الطاقة المتجددة. ويسرنا أن نعمل على تلبية هذا الطلب وأن نشجع المزيد من الناس على تبني استخدام الطاقة الشمسية عبر منصة "صفقات"". 

والألواح الشمسية هي ألواح ضوئية تعمل على توليد الطاقة الكهربائية من خلال استخدام الخلايا الشمسية لتحويل الطاقة الحرارية القادمة من الشمس إلى كهرباء. وتولد الخلايا الشمسية تياراً كهربائياً مباشراً يمكن استخدامه في تشغيل الأجهزة الكهربائية أو إعادة شحن البطاريات.

ومن المتوقع أن يساهم تشغيل هذه الألواح في الفيلات في انخفاض يصل حجمه إلى 50 طن من الانبعاثات الكربونية، وهو ما يعادل زراعة 500 شجرة، فيما من المتوقع أن يساهم تركيب الألواح على أسطح المباني في تخفيض الانبعاثات الكربونية بمقدار 130 طن أو ما يعادل زراعة 1,300 شجرة.

وتتميز معدات الطاقة الشمسية بسهولة تفكيكها وإعادة تجميعها في حالة الانتقال لمنزل أو حتى بلد آخر، كما أنها توفر الطاقة الشمسية لأصحاب المنازل أو أرباب العمل، مما يمكنهم من تحقيق وفورات في فواتير الكهرباء تتيح لهم توفير المعدات اللازمة. ويتوفر تمويل لتوفير المعدات اللازمة بدون فائدة، حيث تتضمن مجموعة المعدات كل من 14 لوحاً شمسياً، وهيكل، وعاكس، وظل شمسي، والكابلات. وعلى المشتري أيضاً دفع رسوم مبادرة "شمس دبي" وأخذ الموافقات اللازمة.

وتسعى منصة "صفقات" إلى بناء مستقبل مستدام من خلال مساعدة كربون دبي على تسريع تحول دولة الإمارات إلى مقومات الاقتصاد الأخضر.
=