09 July, 2018

Airbus unveils winners of its ‘Entaliq in KSA’ initiative





Under the patronage and in attendance of His Highness Prince Dr. Turki Bin Saud, President of King Abdulaziz City for Science and Technology


The initiative identifies and incubates top entrepreneurial talent and ventures from the aerospace and aviation sector




Riyadh, KSA 9 June 2018 - The winners of the ‘Entaliq in KSA’ initiative have been announced today at a ceremony held under the patronage and attendance of His Highness Prince Dr. Turki Bin Saud bin Mohammed Al Saud, President of King Abdulaziz City for Science and Technology in Riyadh.




In line with the Saudi Vision 2030, ‘Entaliq in KSA’ in partnership with TAQNIA Aeronautics and Saudi Arabian Airlines is an initiative that empowers entrepreneurial talent from the aerospace sector.




A day before the closing ceremony, the top 10 finalists pitched their ideas before a judging panel that consisted of aerospace industry experts. Following a six-month scouting run for innovative solutions for the aerospace industry, the three winners were deemed to have generated the best ideas.




The three winning ideas of the ‘Entaliq in KSA’ initiative are: “The Traveler Eye” by Nouf Aljalaud that showcases information of landmarks passed during the flight using augmented reality on aircraft windows. “Landing Gear Motor” by Ahmad Alhamad which aims at minimizing the amount of lost rubber during landing and “VR Flight Entertainment” by Abdulaziz Abdulrahman Al Musayib, Ahmad Ali Alshareef, Nouf Abdulaziz Alrayes, Mosab Nasser Alouais, Khaled H. Ghubaysh, and Ibrahim Abdullah Alsayyari, which enhances passenger experience using VR.




The three winners will be aided further in the development of their organizational and business plans with incubation opportunities that bring their ideas to fruition. The incubating partners of ‘Entaliq in KSA’ include Rockwell Collins, Altran, and Qotuf, that will work with the winners to sharpen their vision and business proposition.




‘Entaliq in KSA’ initiative, having concluded its second edition, represents a nationwide hunt for talented Saudi Arabian entrepreneurs. It is specifically tailored to inspire and support talented individuals who possess an idea or business model in its start-up phase.




“Our collaboration with leading Saudi organisations aims at nurturing Saudi talent and creating valuable business ventures in the local market. This joint initiative further contributes to building a knowledge-based society and to the sustainable development of the Kingdom that is in line with Vision 2030 and the National Transformation Program,” said Fouad Attar, Head of Commercial, Airbus Africa and Middle East.




The ‘Entaliq in KSA’ entrepreneurs began their journey with an ‘Online and Onsite Development’ phase, where they attended a series of live workshops and online webinars. As part of the workshops, they were granted opportunities to interact with experts from the aerospace industry through Q&A sessions to assist them in perfecting their ideas. Thereafter, 10 finalists were selected, and a ‘Top Talent Showcase’ phase ensued. The winners were selected based on an evaluation that took place prior to the final ceremony in front of ‘Entaliq in KSA’ jury.




The 2nd Edition of “Entaliq in KSA” is in partnership with TAQNIA Aeronautics, Rockwell Collins, Altran, Qotuf, King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST) and Saudi Arabian Airlines in addition to the programme’s community partners such as Saudi Arabian Cultural Mission (SACM) and Aviation Australia Riyadh College.



تحت رعاية صاحب السمو الأمير الدكتور تركي بن ​​سعود بن محمد آل سعود، رئيس مدينة الملك عبد العزيز للعلوم والتقنية




"إيرباص" تعلن عن المشاريع الفائزة بالنسخة الثانية من "انطلق في المملكة العربية السعودية"






المبادرة تهدف لاحتضان وتطوير أفضل المواهب والمشاريع الريادية في مجال الطيران 





الرياض، المملكة العربية السعودية - ٩ يوليو 2018: تحت رعاية وحضور صاحب السمو الأمير الدكتور تركي بن ​​سعود بن محمد آل سعود ، رئيس مدينة الملك عبد العزيز للعلوم والتقنية، أعلنت شركة إيرباص عن المشاريع والأفكار الريادية الثلاثة الفائزين بالنسخة الثانية من مبادرة "انطلق في المملكة العربية السعودية" حيث تم الكشف عن الفائزين في الحفل الختامي الذي أقيم في مدينة الملك عبد العزيز للعلوم والتقنية في الرياض.




وتماشياً مع رؤية المملكة العربية السعودية ٢٠٣٠، وبالشراكة مع تقنية للطيران والخطوط الجوية العربية السعودية، تهدف مبادرة انطلق في المملكة العربية السعودية إلى تمكين المواهب الريادية في قطاع الطيران ودعمهم في مسيرتهم لتنفيذ مشاريعهم وتمكينهم من المنافسة عالمياً. 




وقد قام أفضل ١٠ مشاركين والذين تم اختيارهم للمشاركة في التصفيات النهائية بعرض أفكارهم على لجنة التحكيم المكونة من خبراء من شركاء المبادرة لتقييم الأفكار والمشاريع. يأتي ذلك بعد أن شارك المتسابقون وعلى مدى ستة أشهر دورات تدريبية ومحاضرات وجلسات توجيه وإرشاد لتطوير أفكارهم ومشاريعهم، مما ساعد المشاريع الثلاثة الفائزة على تقديم أفضل الحلول المبتكرة. 




وقد تم خلال الحفل الإعلان عن الأفكار الفائزة الثلاثة في مبادرة "انطلق في المملكة العربية السعودية"، وهي فكرة ترافلر آي "عين المسافر" من تقديم نوف الجلود وهي فكرة مبتكرة يتم تطويرها استنادًا إلى تقنيات الواقع المعزز حيث تهدف إلى تزويد المسافرين برحلة طيران لا تنسى عن طريق السماح لنوافذ الطائرات بعرض أحدث المعلومات لأهم المعالم التي تمر من فوقها الرحلة. وفكرة محرك عجل الهبوط، من أحمد الحمد والتي تتمثل في الحد من كمية المطاط المفقود من إطارات الأعمدة الهيدروليكية للطائرة أثناء عملية الهبوط. وفكرة الترفيه على متن الطائرة باستخدام الواقع الافتراضي، من أحمد الشريف وفريقه المكون من عبدالعزيز المصيب، نوف الريس، مصعب العويس، خالد غبيش، وإبراهيم السياري وتقوم الفكرة على تطوير الترفيه على متن الطائرة وتحسين تجربة المسافرين باستخدام تقنيات الواقع الافتراضي. 




وكجزء من البرنامج، سيتم توفير فرص احتضان للفائزين بهدف تطوير أفكارهم وخطط أعمالهم من أجل تحويل تلك الأفكار إلى مشاريع مثمرة. ومن بين الشركاء الحاضنين وهم "روكويل كولينز" و "قطوف" و"ألتران" حيث سيعملوا مع الفائزين من أجل تحسين رؤيتهم وعروضهم التجارية. 

وتهدف مبادرة "انطلق في المملكة العربية السعودية"، والتي تختتم نسختها الثانية، إلى التعرّف على واستقطاب أصحاب المواهب من المبدعين ورواد الأعمال في المملكة العربية السعودية الذين لديهم أفكار للارتقاء بمستوى قطاع الطيران والفضاء من خلال توفير حلول مبتكرة لتحديات الصناعة الحالية.

من جهته قال فؤاد عطار رئيس شركة إيرباص للطائرات التجارية في أفريقيا والشرق الأوسط: " يهدف تعاوننا مع المؤسسات السعودية الرائدة إلى رعاية المواهب السعودية ودعم بناء مشاريع تجارية قيمة في السوق المحلية. وتساهم هذه المبادرة المشتركة في بناء مجتمع قائم على المعرفة والتنمية المستدامة في المملكة بما يتماشى مع رؤية 2030 وبرنامج التحول الوطني."

وعلى مدار الشهرين الماضيين، حضر المشاركون في مبادرة "انطلق في المملكة العربية السعودية" العديد من ورش عمل والجلسات التفاعلية حيث قاموا بمناقشة العديد من المواضيع المتعلقة بصناعة الطيران مع نخبة من المتخصصين بهدف توسيع معرفتهم بالصناعة وزيادة تركيزهم على نماذج أعمالهم وأفكارهم من أجل الإعداد للمراحل التالية. أعقب ذلك اختيار أفضل ١٠ مشاريع للتأهل للمرحلة النهائية. 



يشار إلى أن النسخة الثانية من مبادرة "انطلق في المملكة العربية السعودية" تقام بالشراكة مع كلاً من تقنية للطيران وروكويل كولينز وألتران وقطوف ومدينة الملك عبدالعزيز للعلوم والتقنية والكلية الأسترالية لعلوم الطيران بالرياض، والملحقية الثقافية السعودية في أمريكا.


=