Tuesday, 3 April 2018

Brazil-Arab Countries Economic Forum kicks off on April 2 in São Paulo to discuss Brazil-Arab trade expansion






Areas of discussions to include incentives, investment policies, and opportunities in construction, food, & renewable energy sectors, among others




UAE, March 31, 2018 - The Arab-Brazilian Chamber of Commerce (ABCC) will host the Brazil-Arab Countries Economic Forum on April 2, 2018 in São Paulo, Brazil in an effort to expand the trade relations between the vast South American nation and the fourth largest destination of Brazilian products abroad, the Arab world. The one-day economic forum will be held under the theme ‘Building the Future’ at Hotel Unique in partnership with the Union of Arab Chambers and the League of Arab States.

High-level authorities, representatives from development agencies, and specialists are joining six thematic panels during the forum to talk about incentives, investment policies, and opportunities that can be taken advantage of by both Brazilian and Arab companies and organizations.

Rubens Hannun, President, ABCC, said: “There are synergies still to be explored and plenty of room to grow in the flourishing relations between Brazilian and Arab organizations. The forum will provide an ideal platform to discuss key avenues that will enable us to bring our ties to the next level of development. Bringing major stakeholders under one roof is definitely a step closer to our goal of strengthening further our cooperation to achieve mutually beneficial results.”

Many leading sectors provide numerous collaborative opportunities for both Brazil and the Arab region, including construction, finance, renewable energy, food security, logistics, innovation, tourism, technology, and investments. The panel discussions during the forum will highlight the growth potentials of some of these key areas.

In renewable energy, for example, Hannun pointed out that the efforts of the oil-rich Arab countries such as the UAE and Saudi Arabia to pursue clean energy and build green cities in their respective territories have generated considerable and substantial new opportunities.

Furthermore, Arabs consider Brazil as a major food supplier and have recently sought investment prospects in the areas of food security and infrastructure. Among the most recent initiatives in this regard are the acquisition of a stake in the Saudi SALIC fund in the Minerva refrigerator and the contributions of DP World of Dubai in port terminals in Santos through Embraport.



While already exporting approximately USD 10 billion in food to the 22 member countries of the Arab League, Brazil can still expand trade in food products as well as in other areas. In the case of food, Hannun said the nation is only able to meet 10 per cent of the demand from the Arab countries and only 20 per cent in relation to the demand for meat.




"المنتدى الاقتصادي العربي البرازيلي" ينطلق في 2 أبريل في ساو باولو





الإمارات، 31 مارس 2018 – تُنظم "الغرفة التجارية العربية البرازيلية"(ABCC) ، المنتدى الاقتصادي العربي البرازيلي في 2 أبريل 2018 في مدينة ساو باولو البرازيلية، وذلك في إطار الجهود الحثيثة التي تبذلها الغرفة لتعزيز العلاقات التجارية والاقتصادية بين البرازيل والدول العربية، باعتبارها من أكبر الدول التي تستورد المنتجات والبضائع البرازيلية المختلفة. ويستمر جدول أعمال المنتدى لمدة يوم واحد تحت شعار"بناء المستقبل"، والذي سيُقام في فندق "يونيك" بالشراكة مع اتحاد الغرف العربية وجامعة الدول العربية.




وسيتخلل الجلسات النقاشية على هامش فعاليات المنتدى العديد من المواضيع الرئيسية، والتي ستشتمل على الاستثمارات ورصد الفرص الحالية والمستقبلية بين المؤسسات والشركات العربية والبرازيلية، وذلك بحضور نخبة من المسؤولين وممثلي الجهات الحكومية والخاصة والخبراء والمتخصيين ورواد الاعمال.




وقال روبنز حنون، رئيس "الغرفة التجارية العربية البرازيلية": "تكمُن أهمية المنتدى في تعزيز العلاقات بين البرازيل والعالم العربي، كونه منصة استراتيجية وفعالة لتبادل الخبرات والمعارف بين أصحاب المصالح والخبراء وأصحاب الأعمال التجارية، مما يساهم في تقريب وجهات النظر وتفعيل خطط التعاون، والتي نتطلع من خلالها تعزيز علاقات التبادل التجاري ومناقشة أبرز المواضيع ذات الصلة التي من شأنها دفع عجلة النمو الاقتصادي بشكل متسارع."




ويتيح المنتدى العديد من الفرص للجانبين في مختلف المجالات، التي تشمل على المقاولات والتمويل والطاقة المتجددة والأمن الغذائي والخدمات اللوجيستية والابتكار والمعرفة والسياحة والتكنولوجيا والاستثمارات. كما سيتم خلال الجلسات النقاشية استعراض الإمكانيات الحالية والمستقبلية في هذه المجالات وفي مجال الطاقة المتجددة، أشار حنون إلى أن الجهود المبذولة في دولة الإمارات والسعودية، باعتبارهما من الدول الكبرى في إنتاج النفط، لبناء مدن خضراء وتبني مفاهيم الطاقة النظيفة، ساهمت في خلق فرص جديدة في إطار تعزيز التنمية المستدامة الشاملة.




ومن ناحيةً أخرى، تعتبر الدول العربية من أكبر الدول التي تستورد المواد الغذائية من البرازيل، حيث تم مؤخراً توسيع آفاق الاستثمارات بين الجانبين في مجالات الأمن الغذائي والبنية التحتية، فضلاً عن إطلاق العديد من المبادرات الفعّالة ذات الصلة والتي تمثلت في استحواذ شركة "سالك" السعودية على شركة "منيرفا" البرازيلية، بالإضافة إلى الصفقة تمت بين "موانئ دبي العالمية والشركة البرازيلية لمحطات الموانئ "إمبرابورت" في البرازيل والتي تم إعادة تسميتها بـ"موانئ دبي العالمية – سانتوس".




ولفت حنون إلى أنه في ظل نمو الصادرات البرازيلية من المنتجات الغذائية إلى 22 دولة عربية أعضاء في الجامعة العربية والتي تُقدر قيمتها بـ 10 مليار دولار، تتطلع البرازيل إلى توسيع نطاقها التجاري في مجالات أخرى، مضيفاً إلى أن البرازيل تقوم بتلبية 10 في المئة من احتياجات الدول العربية فيما يخص المواد الغذائية و20 في المئة من منتجات اللحوم.

=