Sunday, 4 March 2018

Sharjah Research and Technology Innovation Park and Finland's Oulu University of Applied Sciences partner to explore potential of 3D printing across the Middle East's thriving construction segment





Move complements current efforts to consolidate Sharjah's position as a leading knowledge and innovation hub




March 04, 2018





Sharjah Research, Technology and Innovation Park (SRTIP) and Finland's Oulu University of Applied Sciences has partnered to explore the potential of 3D printing across the Middle East region’s rapidly thriving construction sector. The strategic alliance between SRTIP, an initiative of the American University of Sharjah Enterprises (AUSE) and Oulu University of Applied Sciences, one of the best and largest universities in Finland, aims towards further enhancing the emirate's position in the fields of innovation and development while also consolidating SRTIP's role as a regional centre for scientific and commercial research.




The program's agenda began at American University of Sharjah this week, which focused on intensive discussions regarding the latest developments in the field of 3D printing and robotics in construction, in addition to research regarding the local composites of materials utilized in 3D printing, which are suitable to the region's climate and compatible with the current line of structural printing devices. The program is part of the cooperation agreement signed between the American University of Sharjah Enterprises and Oulu University of Applied Sciences in May 2017.





“This research program is a beginning of a long-term co-operation between UAE and Finland, including universities and businesses in both countries and in different fields of industries," said Kimmo Paajanen, International Project Manager, Oulu University of Applied Sciences. "We are going to utilize shared resources for research and development work in Sharjah to boost a world-class system for innovation in different industries to meet local needs. We look forward to other areas of cooperation in the future such as developing robots for different industries, smart technologies, high-speed networks and smart applications, internet of things, data analytics and smart digitalization.”




The latest workshop, which was held last at the American University of Sharjah (AUS), is the fourth in a series of training sessions organized with the chief aim of promoting the Sharjah Construction Industry Innovation Challenge Program--a cooperation project of the AUS, Sharjah Research Technology and Innovation Park (SRTIP) and the Oulu University of Applied Sciences that looks to highlight key support in the move to develop a world-class program on innovation for the emirate. The final event, the ‘Showtime of 3D Printing and Robotics Challenge Program’, will be held on May 1, 2018 at the AUS Main Building in Sharjah.




Participants included key departments from AUS such as Civil Engineering, Mechatronics Engineering Program, Industrial Engineering and Architecture & Design. The list also includes 15 visiting students from Finland for joint projects with concentration in Architecture/Design, Mechatronics, ICT and Construction Management. The program also covered field visits to various construction sites in the emirate.




The partnership has led to a seamless knowledge exchange between SRTIP and Oulu University of Applied Sciences—opening the door for new opportunities in cooperation with companies and related sectors. The presence of Finnish students in AUS aims at establishing cooperation links with Sharjah through the Finnish R&D Project ‘Äljäke,’ which is an interdisciplinary project that involves several initiatives across the fields of Architecture, Building Information Modelling (BIM), Civil Engineering, Production Management, Information Technology, Mechanical Engineering and Collaborative robotics.




في إطار جهوده لنقل المعرفة والتكنولوجيا وتعزيز مكانة الشارقة كعاصمة للمعرفة والابتكار



"مجمع الشارقة للبحوث والتكنولوجيا والابتكار" وجامعة أولو الفنلندية يبحثان في آليات تطبيق الطباعة ثلاثية الأبعاد في قطاع الإنشاء في المنطقة




4 مارس 2018




في إطار سعيه الدائم لدعم مجالات الأبحاث والتكنولوجيا ونقل المعرفة "مجمع الشارقة للبحوث والتكنولوجيا والابتكار" يباشر أعمال تعاونه مع جامعة أولو للعلوم التطبيقية في فنلندا في مبادرة تهدف إلى البحث في آليات تطبيق الطباعة ثلاثية الأبعاد في قطاع الإنشاء في الشرق الأوسط والتي بدورها تهدف إلى تعزيز مكانة إمارة الشارقة في مجال الابتكار والتطوير في مجالات الحياة المختلفة، وتعزيز دور المجمع كمركز إقليمي للبحث العلمي والتجاري والتحفيز على الابتكار في المنطقة. 




وفي هذا السياق، انطلقت أعمال البرنامج البحثي وذلك في الجامعة الأمريكية في الشارقة هذا الاسبوع والذي سيركز على التطورات الحاصلة في مجال الطباعة ثلاثية الأبعاد وتصميم الروبوتات في مجال البناء، والبحث في التكوين الكيميائي الأمثل للمواد الخام المستخدمة في البناء والتي تتناسب مع مناخ المنطقة والمتوافقة مع أجهزة الطباعة الإنشائية. ويأتي تنظيم البرنامج في إطار اتفاقية التعاون الموقعة بين مختبرات شركة الأعمال التجارية للجامعة الأمريكية في الشارقة وجامعة أولو للعلوم التقنية في شهر مايو/أيار من العام 2017.




وتعد هذه الورشة البحثية الرابعة ضمن سلسلة من الورش التي تهدف إلى الترويج لبرنامج تحدي الابتكار في قطاع البناء في الشارقة، وهو مشروع تعاوني بين الجامعة الأمريكية في الشارقة ومجمع الشارقة للبحوث والتكنولوجيا والابتكار وجامعة أولو للعلوم التطبيقية، ويهدف إلى دعم تطوير منظومة عالمية المستوى للابتكار في الشارقة. وسيقام برنامج استعراض الطباعة ثلاثية الأبعاد وتحدي الروبوتات، في 1 مايو/أيار المقبل في المبنى الرئيسي للجامعة الأمريكية في الشارقة كفعالية ختامية لسلسلة الورش البحثية. 




ويشارك في ورشة العمل الأقسام الرئيسية في الجامعة الأمريكية في الشارقة مثل الهندسة المدنية وبرنامج هندسة الميكاترونيك والهندسة الصناعية والهندسة المعمارية والتصميم، بالإضافة إلى 15 طالباً زائراً من فنلندا قدموا من أجل تنفيذ مشاريع مشتركة تركز على الهندسة المعمارية والتصميم، والميكاترونيك، وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات، وإدارة الإنشاءات، كما يضم البرنامج زيارات ميدانية لمواقع بناء متعددة في الإمارة.




وقال كيمو بايانان، مدير المشاريع الدولية في "جامعة أولو": "يعتبر هذا البرنامج البحثي بداية لعلاقة تعاون طويلة الأمد بين دولة الإمارات وفنلندا، بما يشمل الجامعات والشركات في كلا البلدين ومختلف المجالات الأخرى. وسنستفيد من الموارد المشتركة من أجل تعزيز البحوث والتطوير في الشارقة لتطوير منظومة عالمية المستوى للابتكار في مختلف القطاعات بهدف تلبية الاحتياجات المحلية. ونتطلع إلى التعاون في مجالات أخرى في المستقبل مثل تطوير الروبوتات للقطاعات المختلفة، والتقنيات الذكية والشبكات عالية السرعة والتطبيقات الذكية وإنترنت الأشياء وتحليلات البيانات والرقمنة الذكية."




وأدت الشراكة بين "مجمع الشارقة للبحوث والتكنولوجيا والابتكار" وجامعة أولو للعلوم التطبيقية إلى تحقيق تبادل إيجابي للمعرفة والخبرات بين الجانبين وفتحت الباب أمام فرص جديدة للتعاون مع الشركات والقطاعات ذات الصلة. ويهدف حضور الطلبة الفنلنديين إلى الجامعة الأمريكية في الشارقة إلى إقامة علاقات تعاون مع الشارقة من خلال مشروع البحوث والتطوير الفنلندي "آليكي" (Äljäke)، وهو عبارة عن مشروع متعدد التخصصات يشتمل على العديد من المبادرات في مجالات الهندسة المعمارية وصناعة النماذج المبدئية والهندسة المدنية وإدارة الإنتاج وتكنولوجيا المعلومات والهندسة الميكانيكية والروبوتات التعاونية.

=