Thursday, 22 March 2018

Ibnsina Pharma signs drug distribution contracts with Novo Nordisk to distribute its products in Egypt




The companies signed two contracts authorizing Ibnsina Pharma to distribute 20+ stock-keeping units of life-saving diabetes care and other novo Nordisk’s products in Egypt and establishing a partnership between the two companies.

Cairo, 20 March 2018

Ibnsina Pharma (ISPH.CA on the Egyptian Stock Exchange), Egypt’s fastest-growing and second-largest pharmaceutical distributor, has signed two contacts with Novo Nordisk, leading manufacturer of insulin and haemophilia treatment , to distribute over 20 stock-keeping units of its diabetes care , haemophilia and growth disorders products in Egypt.

Previously reliant on one public-sector distribution company and one private distribution company, Novo Nordisk will join a group of over 325 domestic and international suppliers who rely on Ibnsina Pharma to distribute their products to over 39,000 pharmacies, retail chains, wholesalers, public and private hospitals across Egypt.




“We are incredibly proud and excited by this new opportunity to distribute Novo Nordisk’s life-saving diabetes care, haemophilia and growth disorders products across Egypt,” said Mohsen Mahgoub, Chairman of Ibnsina. “Our primary objective is leveraging our distribution network to provide much-needed access to medication, and diabetes care products are essential drug in Egypt. At Ibnsina Pharma, our commitment to maintaining high operating standards and serving as a one-stop shop providing storage, distribution and value-added marketing services has allowed us to become highly successful in the market and a distributor of choice for many suppliers from both Egypt and abroad.”

In preparation for distributing this new array of medical products, Ibnsina Pharma invested EGP 2 million in additional warehousing facilities and allocated 28 specialized trucks to deliver Novo Nordisk’s cold-chain products. Currently the company has a total of 55 operational sites across the country. As part of the conditions to attain these new contracts Ibnsina Pharma also passed Novo Nordisk’s due diligence and operational audit to meet international standards.

“Our investment to accommodate these contracts is the first execution in our plan to invest EGP 700 million in new sites and expansion of Ibnsina Pharma’s network over the next five years. This expansion is made possible by our successful IPO, conducted in the fourth quarter of 2017 which was c. 18 times oversubscribed. Adding Novo Nordisk’s high-demand products to our portfolio will continue to drive our profits and feed into our long-term plan for growth, Mahgoub asserted.”

Globally, Egypt is one of the ten largest countries in terms of population in which diabetes affects more than 7.8 million patients. Key diabetes risk factors including obesity (nearly 70% of Egypt’s population exceeds their healthy weight on the BMI) and an aging population will contribute to an increase in cases by 2035 of almost 50%. Novo Nordisk currently holds over 60% of the insulin market share in Egypt. For over 90 years Novo Nordisk has been developing and producing increasingly innovative medical products in an attempt to eradicate diabetes and other chronic illnesses. The company also frequently partners with government officials , healthcare professionals , and non-governmental organizations to address diabetes risk factors in urban areas to ensure that people with diabetes are diagnosed early and have access to adequate care.



“Diabetes is soaring in Egypt with around 8 million Egyptians diagnosed with the disease in 2017 according to International Diabetes Foundation (IDF),” said Hassan Fahmi, General Manager of Novo Nordisk Egypt. “At Novo Nordisk, our main objective is to best serve Egyptians with diabetes and other chronic diseases in collaboration with all stakeholders. We are honored to be in this partnership with Ibnsina Pharma to enable a wider and more convenient access to our products through the nationwide distribution network of Ibnsina Pharma.,” he added.

شركة ابن سينا فارما توقع عقدين مع شركة نوڤو نورديسك لتوزيع منتجاتها في جمهورية مصر العربية


قامت الشركتان بتوقيع عقدين تقوم بموجبهما شركة ابن سينا فارما بتوزيع أكثر من 20 مستحضرًا دوائيًا لعلاج مرضى السكر و منتجات أخري من إنتاج نوڤو نورديسك في مصر، وكذلك إبرام شراكة بين الشركتين .


القاهرة في 20 مارس 2018

أعلنت اليوم شركة ابن سينا فارما (كود البورصة المصرية ISPH.CA) الشركة الأسرع نموا في قطاع توزيع الأدوية والتي تحتل المركز الثاني بالسوق المصري عن توقيع عقدين جديدين مع شركة نوڤو نورديسك الشركة الرائدة في مجال صناعة الأنسولين و علاج مرض الهيموفيليا ، وذلك لتوزيع أكثر من 20 مستحضر دوائي لعلاج مرضى السكر و الهيموفيليا و إضطرابات النمو.


وتجدر الإشارة إلى أن شركة نوڤو نورديسك كانت تعتمد سابقا على شركة واحدة من القطاع العام و اخري من القطاع الخاص لتوزيع منتجاتها في مصر ، وهي الآن تنضم إلى قائمة موردين تضم أكثر من 325 شركة من أبرز أسماء صناعة الأدوية ومستحضرات العناية الشخصية على الساحة المحلية والدولية، والتي تقوم ابن سينا فارما بتوزيع منتجاتها من خلال شبكة توزيع هائلة تغطي أكثر من 39 ألف عميل من الصيديات و صغار الموزعين والمستشفيات العامة والخاصة في مختلف محافظات مصر. 


وفي هذا السياق أعرب محسن محجوب رئيس مجلس إدارة شركة ابن سينا فارما، عن سروره بإبرام التعاقدات الجديدة مع شركة نوڤو نورديسك لتوزيع أدوية علاج مرضى السكر و الهيموفيليا و إضطرابات النمو. وأوضح أن التعاقدات الجديدة تأتي في إطار استراتيجية تعظيم الاستفادة من شبكة التوزيع الكبيرة التي تنفرد بها ابن سينا فارما، وأن الشركة تسعى للتأكد من توافر جميع أنواع الأدوية والمستحضرات العلاجية التي يحتاجها السوق، ولا سيما أدوية ومنتجات علاج مرضى السكر باعتبارها من أبرز الاحتياجات الأساسية في سوق الأدوية المصري. وأضاف محجوب أن الشركة تحرص على تبني وتطبيق أفضل المعايير التشغيلية، وتعتز بتقديم باقة متكاملة من حلول وخدمات القيمة المضافة التي تغطي أنشطة التخزين والتوزيع وكذلك التسويق، وهو ما أتاح لها احتلال المكانة السوقية المتفردة في مصر حيث تقوم بتوزيع منتجات أبرز أسماء صناعة الأدوية ومستحضرات العناية الشخصية على الساحة المحلية والدولية.


وتمهيدًا لتنفيذ التعاقدات المذكورة وبدء توزيع الباقة الجديدة من الأدوية، قامت ابن سينا فارما بضخ استثمارات بقيمة 2 مليون جنيه لإضافة مساحات تخزين جديدة ضمن شبكة المستودعات التي تمتلكها الشركة، كما قامت بتخصيص 28 شاحنة مبردة لنقل وتوزيع منتجات نوڤو نورديسك التي تتسم بحساسيتها لارتفاع درجات الحرارة. وجدير بالذكر أن شركة ابن سينا فارما تقدم خدماتها من خلال شبكة فروع ومراكز توزيع منتشرة عبر 55 موقعًا في مختلف المدن المصرية، علمًا بأن مستودعات التخزين ومراكز التوزيع التابعة نجحت في اجتياز اختبارات التقييم والمراجعة التي أجرتها نوڤو نورديسك للتأكد من امتثالها للمعايير الدولية وفقاً لاشتراطات العقود الجديدة.


وشدد محجوب أن الاستثمارات الأخيرة لاستيعاب العقود الجديدة تأتي في إطار خطة التوسعات الرأسمالية التي ستشهد ضخ 700 مليون جنيه لإنشاء فروع جديدة و تنمية شبكة التوزيع على مدار السنوات الخمس المقبلة، مشيرًا إلى أن قدرة الشركة على تنفيذ تلك الخطة يعكس نجاح طرح أسهم الشركة بالبورصة المصرية خلال الربع الأخير من عام 2017، والذي تمت تغطيته بأكثر من 18 مرة. وأوضح محجوب أن الشركة سوف تستفيد من إضافة منتجات نوڤو نورديسك إلى محفظة منتجاتنا في تنمية الأرباح والحفاظ على معدلات النمو المستهدفة على المدى الطويل.


ووفقًا لأحدث التقديرات العالمية، تحتل مصر المرتبة العاشرة عالميًا من حيث عدد المصابين بمرضى السكر، حيث يبلغ عدد المرضى 7.8 مليون شخص. وتشمل مخاطر الإصابة بمرض السكر ارتفاع معدلات السمنة (أكثر من 70% من تعداد السكان في مصر تتجاوز أوزانهم المعدل المثالي وفقًا لمؤشر كتلة الجسم "BMI") وكذلك ارتفاع نسبة المسنين، وهو ما سيساهم في ارتفاع نسبة الإصابة بهذا المرض بحوالي 50% بحلول عام 2035. و الجدير بالذكر ان نوڤو نورديسك تحتل نسبة 60% من الحصة السوقية للأنسولين في مصر . وتعمل شركة نوڤو نورديسك منذ نشأتها منذ أكثر من 90 عاماً على تطوير المنتجات الابتكارية وخدمات الرعاية الصحية سعيًا لمكافحة مرض السكر وغيرها من الأمراض المزمنة. كما تسعى الشركة إلى مكافحة مخاطر انتشار تلك الأمراض في المناطق النائية لضمان التشخيص المبكر للمصابين وكذلك حصولهم على العلاج المناسب، وذلك بالتعاون المستمر مع المسئولين الحكوميين , الخبراء في مجال الصحة و المؤسسات غير الحكومية


ومن جانبه شدّد حسن فهمي مدير عام نوڤو نورديسك مصر على ان نسبة الإصابة بمرض السكر في ارتفاع مستمر في مصر حيث بلغ عدد المصريين المصابين بالمرض حتي 2017 ثمانية مليون مصري طبقا للإتحاد الدولي للسكر . "هدفنا الرئيسي في نوڤو نورديسك هو خدمة مريض السكر في مصر و المرضي المصابين بالأمراض المزمنة بالتعاون مع جميع شركاؤنا" . وأعرب فهمي عن سعادته بتوقيع هذه الشراكة مع شركة ابن سينا فارما التي ستعمل علي وصول منتجات الشركة الي الأسواق بطريقة أفضل من خلال شبكة التوزيع الكبيرة التي تتمتع بها شركة أبن سينا فارما
=