Tuesday, 6 March 2018

Gartner Says Middle East and North Africa IT Spending to Reach $155 Billion in 2018


Analysts Provide IT Spending Outlook for MENA at Gartner Symposium/ITxpo, March 5-7 2018, in Dubai


Dubai, UAE, March 5, 2018 — Middle East and North Africa (MENA) IT spending is projected to reach $155 billion in 2018, a 3.4 percent increase from 2017, according to the latest forecast by Gartner, Inc.

Gartner analysts are discussing key IT and business issues that are driving the evolution of digital business during the Gartner Symposium/ITxpo in Dubai from Monday through Wednesday.

In 2018, the MENA region will exhibit its highest IT spending increase in the last three years. Spending in communication services (mobile voice and data primarily), mostly by consumers, is the segment that will largely contribute to the rise in IT spending in MENA this year (see Table 1).

Software is projected to exhibit the strongest growth in 2018, with a 12.7 percent increase year over year. Software spending has also been growing at a double-digit rate the last two years. The growth has been driven by companies pursuing new functionalities in major back-office systems like supply chain management, enterprise resource planning and customer service.
Table 1. Middle East & North Africa IT Spending Estimates (Billions of U.S. Dollars)  
2017 Spending2017 Growth (%)2018 Spending2018 Growth (%)
Devices26,9561.427,3971.6
Data Center Systems4,6054.04,6330.6
Software5,50010.96,19912.7
IT Services10,1284.110,5884.5
Communications Services102,996-1.4106,5473.4
Overall IT150,1850.04155,3643.4
Source: Gartner (March 2018)


Not all categories of IT spending in MENA will surpass the regional total average in 2018. Cloud spending in the region is among the lowest in the world when measured as a percentage of total IT spending.

"There are insufficient local hyper-scale and large-scale data centers to support cloud systems, which cause local organizations to derive cloud offering from abroad," said Peter Sondergaard, executive vice president and global head of research at Gartner. "Moreover, latency, legal and local currency makes this option problematic and limits cloud adoption among businesses in MENA."

The communications services segment — the largest spending segment in MENA — is growing to serve increasing demand for premium mobile phones. Communications services are expanding coverage and increasing data transfer rates while keeping prices low. The rising demand of premium mobile phones by consumers is also set to fuel growth in the devices spending segment in 2018.

"The MENA region witnesses continued focus on technology initiatives and improvements," said Mr. Sondergaard. "Digital business transformation is creating new industry revenue streams. In 2018, the leading segments driving IT spending growth in the region are banking and securities growing at 3.6 percent, insurance at 2.9 percent and retail at 2.8 percent. IT spending in the banking sector is driven by its move into digital business and the corresponding investments in technologies such as analytics, blockchain and artificial intelligence. For the insurance sector, IT spending is led by investment in software applications."

Digital Is Here and Is Mainstream

Clearly, digital is here and digital disruptors are emerging in all industries. “We've seen this in books, clothing, and now it's happening in other industries such as traditional grocery markets and consumer durables,” said Mr. Sondergaard. "MENA CIOs must embrace digital transformation. They need to build the momentum to scale and create value by amplifying the power of their people, their organization culture, and their technology platform to deliver breakthrough value."

Organizations that are not creating new digital business models, or new ways to engage constituents or customers, will begin to lag. "Those vendors that do not move more quickly than their clients will be left behind," Mr. Sondergaard concluded.

Gartner's IT spending forecast methodology relies heavily on rigorous analysis of sales by thousands of vendors across the entire range of IT products and services. Gartner uses primary research techniques, complemented by secondary research sources, to build a comprehensive database of market size data on which to base its forecasts.

Gartner's quarterly IT spending forecasts offer a unique perspective on IT spending across hardware, software, IT services and telecommunications segments. They help Gartner clients understand market opportunities and challenges. The most recent IT spending forecast is available here.

Gartner Symposium/ITxpo

Additional analysis on IT spending outlook and how to drive digital innovation to the core of your business will be provided during Gartner Symposium/ITxpo 2018, March 5-7 in Dubai, United Arab Emirates, the world's most important gathering of CIOs and other senior IT executives. Follow news, photos and video coming from Gartner Symposium/ITxpo on Smarter With Gartner, on Twitter using #GartnerSYM and on LinkedIn.


«جارتنر»: 155 مليار دولار إنفاق الشرق الأوسط وشمال إفريقيا على تكنولوجيا 

المعلومات خلال العام 2018

خبراء ومحللو المؤسسة يسلطون الضوء على أبرز التوجهات الخاصة بتكنولوجيا المعلومات في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا خلال «منتدى جارتنر/آي تي إكسبو» الذي يقام في دبي خلال الفترة من 5 إلى7 مارس 2018

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 5 مارس 2018: توقعت مؤسسة الدراسات والأبحاث العالمية «جارتنر» أن يصل إنفاق منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا على تكنولوجيا المعلومات إلى 155 مليار دولار أمريكي خلال العام 2018، بزيادة قدرها 3.4 بالمائة عن العام 2017.

وسيناقش محللو «جارتنر» التوجهات الرئيسية الخاصة بتكنولوجيا المعلومات التي تدفع مسيرة نمو الأعمال الرقمية في المنطقة خلال «منتدى جارتنر/آي تي إكسبو 2018»، الذي ستنطلق فعالياته يوم الاثنين وتتواصل لغاية الأربعاء.

وفي العام 2018، ستشهد منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا أعلى زيادة في معدل الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات مقارنة السنوات الثلاث الماضية؛ وسيشكل الإنفاق على خدمات الاتصالات (الصوت والبيانات الجوالة في المقام الأول) من قبل المستهلكين في أغلب الأحيان، الفئة الأبرز التي ستساهم بشكل كبير في زيادة الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا هذا العام (انظر الجدول رقم 1).

ومن المتوقع أن تشهد فئة البرمجيات أقوى نمو لها في العام 2018، بزيادة سنوية قدرها 12.7 بالمائة. وقد شهد الإنفاق على البرمجيات نسبة نمو مركبة من خانتين على مدار السنتين الماضيتين. وشكلت مساعي الشركات الراغبة بالاستفادة من الوظائف التقنية الجديدة في أنظمة المكاتب الخلفية الرئيسية مثل إدارة سلاسل التوريد، وتخطيط موارد المؤسسات، وخدمة العملاء الدافع الأبرز وراء هذا النمو.
الجدول رقم 1. توقعات إنفاق تكنولوجيا المعلومات في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا (ملايين الدولارات الأمريكية)
النمو عام 2018 (%) الإنفاق عام 2018 النمو عام 2017 (%) الإنفاق عام 2017 
1.627,3971.426,956الأجهزة 
0.64,6334.04,605أنظمة مراكز البيانات 
12.76,19910.95,500البرمجيات 
4.510,5884.110,128خدمات تكنولوجيا المعلومات 
3.4106,547-1.4102,996خدمات الاتصالات 
3.4155,364 0.04 150,185 الانفاق الإجمالي على تكنولوجيا المعلومات 
المصدر: جارتنر (مار



ومع ذلك فسيكون الإنفاق على بعض الفئات أقلّ من إجمالي متوسط الإنفاق في المنطقة، فالإنفاق على التقنيات السحابية في المنطقة مثلا يعتبر من الأقل في العالم عند قياسه كنسبة مئوية من إجمالي الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات.

وفي هذا الصدد، قال بيتر سوندرغارد، نائب الرئيس التنفيذي، والرئيس العالمي لقسم الأبحاث لدى «جارتنر»: "هناك عدد غير كاف من مراكز البيانات الكبيرة وواسعة النطاق في المنطقة لدعم الأنظمة السحابية، الأمر الذي يدفع الشركات والمؤسسات المحلية لاستخدام العروض السحابية من خارج المنطقة. كما إن زمن التأخير والقبول المحلي والقانوني تزيد من صعوبة هذا الخيار، وتحدّ من إمكانية تبني التقنيات السحابية لدى الشركات في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا".

وتشهد خدمات الاتصالات – الفئة الأكبر من حيث الإنفاق في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا – نمواً لتلبية الطلب المتزايد على الهواتف النقالة ذات القدرات العالية والمتميزة. وباتت خدمات الاتصالات تعمل على توسعة التغطية وزيادة معدلات سرعة نقل البيانات مع الحفاظ على مستويات منخفضة لأسعار هذه الخدمات. كما سيعزز الطلب المتنامي على الهواتف المتميزة من قبل المستهلكين من نمو الإنفاق على فئة الأجهزة في العام 2018.

وأضاف سوندرغارد قائلاً: "تشهد منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا تركيزا متواصلاً على المبادرات التكنولوجية؛ حيث باتت جهود التحول الرقمي التي تضطلع بها الشركات تشكّل روافد جديدة للإيرادات في هذه الصناعة. وفي العام 2018، فإن القطاعات الرئيسية التي تعزز من نمو الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات في المنطقة هي قطاع البنوك والأوراق المالية التي ستنمو بنسبة 3.6 بالمائة، والتأمين 2.9 بالمائة، والتجزئة 2.8 بالمائة. ويرجع إنفاق قطاع البنوك المتزايد على تكنولوجيا المعلومات إلى التوجهات المتزايدة لهذا القطاع نحو الأعمال الرقمية والاستثمارات في التقنيات المتقدمة مثل التحليلات، والبلوك تشين، والذكاء الاصطناعي. أما بالنسبة لقطاع التأمين، فإن زيادة الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات يرجع إلى الاستثمارات في التطبيقات البرمجية المختلفة في المقام الأول".

انتشار التقنيات الرقمية وتحولها لاتجاه عام وغالب

أكد سوندرغارد إلى أن التقنيات الرقمية باتت أمرا واقعا وأن المؤسسات التي تتبنى التقنيات الرقمية لتغيير أعمالها بالكامل يزداد عددها ضمن كافة القطاعات، حيث قال: "لقد شهدنا ذلك في مجالات مختلفة كطباعة الكتب، وصناعة الملابس، والآن نشهد انتشار هذه التقنيات في مجالات أخرى كأسواق البقالة التقليدية، والسلع الاستهلاكية المعمرة. ويجب على مدراء المعلوماتية في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا تبني ومواكبة عمليات التحول الرقمي، فهم بحاجة لبناء الزخم المطلوب لخلق القيمة من خلال تعزيز قدرات موظفيهم، والارتقاء بالثقافة المؤسسية، ومنصاتهم التقنية لتحقيق القيمة المبتكرة والخلاقة لأعمالهم".

واختتم سوندرغارد قائلاً: "إنّ الشركات التي لا تعمل على ابتكار نماذج أعمال رقمية جديدة، أو أساليب جديدة لإشراك العملاء والمستهلكين ستتأخر عن نظيراتها التي تبادر لمواكبة هذه النماذج العصرية والاستفادة منها بسرعة تسبق العملاء الحريصين على اعتماد مختلف الأشكال الرقمية الجديدة".

وتعتمد منهجية «جارتنر» الخاصة بتوقعات الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات بشكل كبير على التحليل الدقيق لمبيعات آلاف الشركات ضمن المجموعة الكاملة من خدمات ومنتجات تكنولوجيا المعلومات. وتستخدم «جارتنر» أبرز تقنيات الأبحاث المدعمة بموارد الأبحاث الثانوية لبناء قاعدة بيانات شاملة لحجم السوق الذي تستند إليه توقعاتها.

وتوفر توقعات «جارتنر» الفصلية لمعدلات الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات نظرة فريدة على معدلات إنفاق تكنولوجيا المعلومات ضمن فئات الأجهزة والبرمجيات، وخدمات تكنولوجيا المعلومات، والاتصالات. وتساعد هذه التوقعات عملاء «جارتنر» على فهم فرص وتحديات السوق. يرجى الاطلاع هنا على التوقعات الكاملة للإنفاق على تكنولوجيا المعلومات.
=