Thursday, 8 February 2018

39 days of VAT in GCC






“Businesses and customers embrace VAT effectively” says Tally Solutions


“Those who have not registered, must do so to avoid penalties and fines” says President of ICAI – Dubai Chapter





Dubai, UAE, 8th February 2018: The new year was heralded as the onset of the VAT regime in the GCC. It is now a little over a month since VAT has come into effect and while there are businesses who are yet to register, the overall economy is well into the VAT return filing rhythm. According to FTA, 260,000 businesses have successfully registered so far.





“The initial apprehensions that businesses faced were moving to VAT smoothly, setting up their day-to-day transactions for VAT compliance and easy filing of returns. It is encouraging to see the entire ecosystem in the region working to assist businesses to comply smoothly. Tally.ERP 9 Release 6.3 is designed to make the transition for businesses smooth and easy. We have conducted more than 100 events, including workshops and webinars across the region, and have seen attendance of 5000+ participants,” said Vikas Panchal, Business Head at Tally Solution in the Middle East.





The company, along with its 200+ strong partner network and 500 resources who are trained on VAT, are reaching out to businesses to help them make a smooth transition. Tally has tied up with reputed associations like ICAI and has garnered interest from over 3000 businesses. It has also launched an exclusive section (tallysolutions.com/mena/vat-software-uae) within its website for VAT-ready articles.





“We are well into the VAT system that the government has recently introduced. For those businesses which are yet to register, I would strongly urge them to do so to avoid any penalties and fines. There has been a definite shift in businesses using manual and semi-automated methods to a technologically sound solution that will take care of their accounting, billing and filing needs. Companies like Tally, with their fantastic efforts in reaching out to the business community have contributed significantly to this smooth transition,” said CA Naveen Sharma, President, ICAI – Dubai Chapter.





It is in the interest for all businesses to register to not only become VAT compliant but also avoid the heavy penalties government is imposing on non-registration. Another area of concern is that majority of businesses are still working with traditional methods of accounting and filing which do not ensure accuracy and security. Manual data entry in spreadsheets often result in errors and is time consuming. The need of the hour for businesses is to digitalise accounting operations to become VAT compliant.





Peter Foley, Owner, Functional Fitness Supply said: “The seminar organized by Tally on VAT was very informative and highlighted how the solution can help us with effective VAT compliance. Previously, we were working with spreadsheets for accounting and managing our business transactions, and did not have an ERP in place. However, with VAT coming into play we will be going ahead with a solution that not only helps in accounting and billing, but can also help in effectively filing returns.”





The software is available for purchase through Tally’s network of partners and at Sharaf DG outlets, Tally’s exclusive power retail partner. Additionally, the software can be purchased by calling on the toll free number at +971 800 82559 or by visiting the website at www.tallysolutions.com/mena.






قطاع الشركات في الإمارات يتعامل مع تطبيق ضريبة القيمة المضافة بسلاسة بعد 39 يوماً من تطبيقها






رئيس معهد المحاسبين القانونيين الهندي (ICAI) بدبي: "يجب على الذين لم يسجلوا أن يتخذوا هذا الإجراء تجنباً للعقوبات والغرامات"






دبي، الإمارات العربية المتحدة، 8 فبراير 2018: شهد العام الجديد بداية تطبيق نظام ضريبة القيمة المضافة في دولة الإمارات، ومضى الآن أكثر من شهر بقليل على دخول ضريبة القيمة المضافة حيز التنفيذ. وبالرغم من أن هناك شركات لم تسجل بعد، فإن الاقتصاد الكلي يسير في إيقاع الإقرارات الضريبية الخاصة بضريبة القيمة المضافة بشكل منتظم. ووفقاً للهيئة الاتحادية للضرائب، فإنه تم تسجيل 260 ألف شركة بنجاح حتى الآن. 






وقال "فيكاس بانتشال"، رئيس العمليات وتطوير الأعمال لدى "تالي" في الشرق الأوسط: " إن المخاوف الأولية التي واجهتها الشركات كانت تتمثل في التحرك نحو ضريبة القيمة المضافة بسلاسة، ووضع المعاملات اليومية من أجل الامتثال لضريبة القيمة المضافة وسهولة تقديم الإقرارات الضريبية. ومن المشجع أن نرى النظام العام بأكمله يعمل على مساعدة الشركات على الامتثال بسلاسة. وتم تصميم برنامج القيمة المضافة Tally.ERP 9" بالإصدار 6.3 لجعل عملية تحول الشركات تتم بشكل سهل وسلس. ولقد نظمنا أكثر من 100 فعالية، بما في ذلك ورش العمل والندوات عبر الإنترنت في جميع أنحاء المنطقة، وشهدت مشاركة أكثر من 5000 شخص".






وتُشكل "تالي" بجانب شركائها، الذين يفوق عددهم الـ 200، شبكة قوية و500 من المصادر المتخصصة والمدربة على ضريبة القيمة المضافة، والمؤهلين لمساعدة الشركات على تحقيق انتقال سهل وسلس لأنظمة ضريبة القيمة المضافة. وتمتلك "تالي" روابط وثيقة مع الهيئات والمؤسسات ذات السمعة المرموقة مثل معهد المحاسبين القانونيين الهندي (ICAI) كما حازت على اهتمام أكثر من 3000 شركة. وقد أطلقت أيضاً قسماً حصرياً (tallysolutions.com/mena/vat-software-uae) في موقعها على الانترنت لبنود وتعريفات ضريبة القيمة المضافة.






ومن جانبه، قال "نافين شارما"، رئيس معهد المحاسبين القانونيين الهندي (ICAI) بدبي: "نحن نبلي جيداً في نظام ضريبة القيمة المضافة الذي أدخلته الحكومة مؤخراً. وبالنسبة للشركات التي لم تسجل بعد، أود أن أحثها بقوة على أن تفعل ذلك لتجنب أي عقوبات وغرامات. كان هناك تحول واضح في الأعمال التجارية باستخدام الطرق اليدوية وشبه الآلية إلى حلول حديثة من الناحية التكنولوجية والتي سوف تتحمل كافة المسؤوليات المتلعقة بالمحاسبة والفواتير والإقرارات الضريبية. فشركات مثل (تالي) بجهودها الهائلة في التواصل مع مجتمع الأعمال، قد ساهمت بشكل كبير في هذا الانتقال السلس".






وتأتي مصلحة جميع الشركات في التسجيل لتصبح متوافقة مع ضريبة القيمة المضافة وأيضاً تجنب العقوبات الثقيلة التي تفرضها الحكومة بسبب عدم التسجيل. ومن الأمور الأخرى المثيرة للقلق أن غالبية الشركات لا تزال تعمل وفقاً للأساليب التقليدية للمحاسبة والإقرارات التي لا تضمن الدقة والأمن. وغالباً ما يؤدي إدخال البيانات يدوياً في جداول البيانات إلى حدوث أخطاء ويستغرق وقتا طويلاً. إن الحاجة الملحة في الوقت الراهن في مجال الأعمال هي إضفاء الطابع الرقمي على العمليات المحاسبية لتصبح متوافقة مع ضريبة القيمة المضافة.






وقال "بيتر فولي"، مالك شركة "Functional Fitness Supply" لتوريد المعدات الرياضية: "لقد كانت الندوة التي نظمتها "تالي" حول ضريبة القيمة المضافة مفيدة للغاية وأبرزت كيف يمكن لحلولها المبتكرة مساعدتنا على الامتثال لضريبة القيمة المضافة بشكل فعال. ففي السابق، كنا نعمل مع جداول البيانات المحاسبية في إدارة معاملاتنا التجارية، ولم يكن لدينا تطبيق لنظام تخطيط موارد للمؤسسات. ومع مجيء ضريبة القيمة المضافة، سنمضي قدماً في حل يساعد في نظم المحاسبة والفواتير، وأيضا تقديم الإقرارات الضريبية بشكل فعال".






والبرنامج متاح للشراء من خلال شبكة شركاء "تالي" وفي منافذ "شرف دي جي" شريك تالي الحصري للتجزئة. وبالإضافة إلى ذلك، يمكن شراء البرنامج من خلال الاتصال على الرقم المجاني 0097180082559 أو عن طريق زيارة الموقع الإلكتروني www.tallysolutions.com/mena.


=