Monday, 29 January 2018

Professionals in Egypt feel ‘creative’, ‘skilled’ and ‘motivated’, reveals new LinkedIn research



  • This year for the first time, LinkedIn has released the most commonly used words in professional’s profiles in Egypt
  • LinkedIn’s annual list of Buzzwords reveals that professionals in Egypt are highlighting their skills and experience and personal strengths
  • ‘Experienced’, ‘skilled’ and ‘leadership’ are all in the top five most commonly used words

Egypt, 28th January 2018: For the first time ever, LinkedIn, the world’s largest professional network has released the most popular words in member profiles in Egypt. According to the data, professionals in Egypt are highlighting personal strengths and professional qualities as well as skills and experience. Egypt is one of the only countries in the Middle East where ‘creative’ makes the top 10 list compared with other countries such as KSA and UAE where it does not feature as highly.

LinkedIn’s 2017 Top 10 Egypt Buzzwords are:
  • Experienced
  • Skilled
  • Specialize
  • Leadership
  • Responsible
  • Passionate
  • Creative
  • Excellent
  • Motivated
  • Expert

To help understand the change in language, and other findings in the data, LinkedIn partnered with clinical psychologist, Dr. Saliha Afridi from The LightHouse Center for Wellbeing, to explain what this means for the modern-day jobseeker.

  • LinkedIn’s data shows a movement away from highlighting particular personal strengths such as ‘successful’ and ‘driven’; towards skills and abilities that can be more specifically categorized. Dr. Saliha Afridi comments, “The words from 2017 are an equal mix of performance related ‘hard skills’, as well as mindset related ‘soft skills’. This region is developing at a rapid pace, and governments and companies are looking for individuals who are not only strategic, experienced, and skilled but also are motivated, responsible and possess leadership qualities. This is not a mix of ‘nice to have ” qualities but rather ‘critical must haves’ for businesses to succeed. “

  • ‘Expert’ re-enters the top ten in 2016 while ‘specialized’ topped the list in both 2016 and 2017, as professionals look to verify their expertise. “This region is looking for the top talent- people who are experts in their fields. They use the term in a broader sense to include individuals who not only have the right degree, but also the years of experience before they are hired. As an emerging market, companies have to cover a lot of ground in a short amount of time and having experts on the team reduces the time, money, and energy resources they have to spend on developing individuals for a particular position.”


  • The Buzzwords data also reveals an increased use of ‘leadership’ in recent years, jumping in at number one in 2015’s list and maintaining a presence in the top five ever since. Dr. Saliha Afridi explains, “Because of the pace of change, micro-managing is not an option. Companies are looking for individuals who are self-driven, motivated, possess all the qualities of a good leader.”

Nada Enan, Senior Manager, Marketing & PR, LinkedIn MENA, said: “For many, a job is no longer for life; we continually look to move on, evolve ourselves and strive for new and better opportunities. This results in a language of optimisation; people ‘skill up’ and badge this on their profiles. With recruiters using keywords to identify the perfect candidates, we’re encouraging members to ensure they’re using the right words to land their dream job. There has never been a better time to ensure the words you choose are selling you as powerfully as they would do in an interview.”

To help members improve their profiles and stand out to recruiters LinkedIn has the following advice:

Take pride in your online appearance. Help your ideal employer find you by ensuring your LinkedIn profile is complete and sells you in the best possible way, starting with the language you use. If you consider yourself a ‘specialist’, why not show this by tailoring your profile accordingly? List relevant skills which have been built up through your work experience.

Show character. While the words you choose say a lot about you, it’s also important to strike a professional tone; be assertive and direct when talking about your achievements. Don’t shy away from adding some personality to your language though – this is a great way to show your character.

Words don’t need to do all the talking. Instead of saying you’re ‘creative’, why not show recruiters by including presentations, video, design work and projects you take pride in? Remember, in a sea of potential candidates you want to stand out from the crowd; you’ve only got five to ten seconds to impress a potential employer.

Be active. It’s not just about what’s on your profile, proactivity is key when it comes to networking. Follow organisations that inspire you, or that you’d love to work for, make new connections, join groups and participate in discussions. This keeps your profile active and shows recruiters that you’re plugged in to what’s happening in your industry.

Voice your opinion. If you are an ‘expert’ on a given topic, why not tell the world by publishing a post on LinkedIn? By offering your opinions on industry matters, it demonstrates that you are knowledgeable and well informed.

Join the conversation at #LinkedInBuzzwords.

بحث جديد من "لينكدإن" يكشف أنّ المهنيين في مصر يشعرون بأنهم "مبدعون" و"ماهرون" و"مندفعون"
  • أصدرت "لينكدإن" هذه السنة وللمرة الأولى الكلمات الأكثر استخداماً في ملفات المهنيين في مصر
  • لائحة الكلمات الشائعة السنوية من "لينكدإن" تُظهر أنّ المهنيين في مصر يسلّطون الضوء على المهارات والخبرة ونقاط القوة الشخصية لديهم
  • "متمرّس" و"ماهر" و"القيادة" ضمن أكثر الكلمات الخمس الأكثر استخداماً

مصر، 28 يناير 2018 – أصدرت "لينكدإن"، أكبر شبكة مهنيين في العالم، وللمرة الأولى أكثر الكلمات شيوعاً في ملفّات الأعضاء في مصر، حيث تبيّن أنّ المهنيين المصريين يسلّطون الضوء على نقاط القوة الشخصية لديهم والصفات المهنية، إضافة الى المهارات والخبرة. في هذا الإطار، تعتبر مصر من الدول القليلة في الشرق الأوسط التي وردت فيها كلمة "مبدع" ضمن الكلمات الـ10 الأكثر استخداماً، وذلك مقارنةً مع دول أخرى لا تحتلّ فيها هذه الكلمة مرتبة متقدمة مثل الإمارات العربية المتحدة والمملكة العربية السعودية.
في ما يلي لائحة الكلمات الشائعة الـ10 الأكثر استخداماً على "لينكدإن" في مصر عام 2017:
  • متمرّس
  • ماهر
  • متخصص
  • قيادة
  • مسؤول
  • شغوف
  • مبدع
  • ممتاز
  • مندفع
  • خبير
ولمساعدتكم على فهم التغيّر في اللغة المستخدمة ونتائج البيانات الأخرى، تعاونت "لينكدإن" مع الدكتورة صالحة أفريدي، أخصائية طب النفس السريري في عيادة "ذا لايت هاوس أرابيا"، والتي شرحت معنى هذه الظاهرة بالنسبة إلى الباحث حالياً عن عمل.
  • تُظهر بيانات "لينكدإن" ابتعاداً عن تسيط الضوء على نقاط قوة شخصية محددة مثل "ناجح" و"مندفع"، وتركيزاً على المهارات والقدرات التي يمكن تصنيفها بدقة أكبر. فقد قالت الدكتورة أفريدي: "تعتبر الكلمات المستخدمة عام 2017 مزيجاً متساوياً بين "المهارات المتطورة" المرتبطة بالأداء و"المهارات البدائية" المرتبطة بطريقة التفكير. تشهد هذه المنطقة تطوراً سريعاً ولا تبحث الحكومات والشركات عن أفراد استراتيجيين وخبراء وماهرين فحسب، بل عن أشخاص مندفعين ومسؤولين أيضاً يتمتّعون بصفات قيادية. وليس هذا مزيجاً من الصفات التي يعتبر امتلاكها "جيداً" وإنما "ضروريّ" لكي تنجح المؤسسات."
  • عادت كلمة "خبير" وظهرت في لائحة الكلمات العشر الأكثر استخداماً عام 2016 فيما تصدرت كلمة "متخصص" اللائحة عامي 2016 و2017 وسط سعي المهنيين إلى تأكيد خبرتهم. "تبحث هذه المنطقة عن أفضل المواهب، عن أشخاص خبراء في مجال عملهم. فهم يستخدمون الكلمة بمعناها الأوسع ليشملوا أشخاصاً لا يحملون فحسب الشهادة المناسبة بل يتمتعون أيضاً بسنوات من الخبرة قبل أن يتمّ توظيفهم. ففي الأسواق الناشئة، يتعيّن على الشركات أن تقوم بعمل كثير في وقت قصير، ووجود خبراء في الفريق يحدّ من الوقت المستهلك ومن المال والطاقة والموارد التي يجب تخصيصها لتطوير أفراد معيّنين من أجل وظيفة محددة."
  • تُظهر بيانات الكلمات الشائعة أيضاً ازدياداً في استخدام كلمة "القيادة" في السنوات الأخيرة، حيث احتلت المرتبة الأولى عام 2015 وبقيت ضمن أكثر خمس كلمات استخداماً منذ ذلك الوقت. في هذا الإطار، قالت الدكتورة أفريدي: "نظراً إلى سرعة التغيير، لم يعد للإدارة التفصيليّة مكان. فالشركات تبحث عن أشخاص مندفعين ومتحمّسين ويتمتعون بكامل صفات القائد الجيد."
من جهتها، قالت ندى عنان، مدير التسويق والعلاقات العامة في "لينكدإن" الشرق الأوسط وشمال أفريقيا: "لم تعد الوظيفة بالنسبة إلى كثيرين وظيفة تزاوَل مدى الحياة. فنحن نبحث باستمرار عن فرص جديدة أفضل من سابقاتها ونسعى إلى تطوير أنفسنا، ويؤدي هذا إلى اعتماد لغة المثالية. فالناس يطورون مهاراتهم ويذكرون هذا في ملفّاتهم. ومع استخدام جهات التوظيف كلمات أساسية لإيجاد المرشحين المناسبين، نشجّع الأعضاء على أن يستعملوا الكلمات الملائمة للحصول على العمل الذي يحلمون به. فقد آن الأوان لتحرصوا على أن تؤدي الكلمات التي تستخدمونها في ملفّكم الدور الفعّال ذاته الذي تؤديه خلال مقابلات العمل."
وتقدم "لينكدإن" النصائح التالية لمساعدة الأعضاء على تحسين ملفاتهم ولفت نظر جهات التوظيف:
افتخروا بمظهركم على الإنترنت: ساعدوا ربّ عملكم المفضّل على إيجادكم من خلال الحرص على أن يكون ملفّكم على "لينكدإن" مكتملاً بحيث يخدمكم بأفضل طريقة. فابدأوا من اللغة التي تستخدمونها، وإذا كنتم تعتبرون أنفسكم "متخصصين"، أثبتوا هذا الأمر من خلال تعديل ملفّكم بما يتناسب مع تخصصكم. اذكروا المهارات ذات الصلة والتي اكتسبتموها على مرّ سنوات من العمل والخبرة.
أظهروا شخصيّتكم: رغم أنّ الكلمات التي تنتقونها تعكس جزءاً كبيراً من شخصيتكم، من المهم أيضاً اعتماد نبرة مهنية وتوخي الحزم والتكلّم مباشرةً عن إنجازاتكم. لا تترددوا في إضفاء شخصية محددة إلى لغتكم، فهي طريقة ممتازة لتسلّطوا الضوء على شخصيّتكم أنتم.
لا تكتفوا بالكلمات: فبدل القول إنكم "مبدعون"، أثبتوا إبداعكم لجهات التوظيف من خلال إدراج عروض تقديمية ومقاطع فيديو وأعمال تصميمية ومشاريع تفتخرون بها. فأنتم تريدون الحرص على التميّز وسط كمّ هائل من المرشحين الآخرين المحتملين، وليس لديكم إلا خمس إلى عشر ثوانٍ لتثيروا إعجاب رب العمل المحتمل.
كونوا نشطاء: لا تكتفوا بما يظهر في ملفّكم، فروح المبادرة أساسية لتوسيع شبكة المعارف. تابعوا مؤسسات تلهمكم أو تحبون العمل لديها. اكتسبوا زملاء جدداً. انضموا إلى مجموعات وشاركوا في نقاشات. فهذا يبقي ملفكم نشيطاً ويُظهر لجهات التوظيف أنكم على اطلاع على ما يجري في مجال تخصّصكم.
عبّروا عن رأيكم: إن كنتم خبراء في موضوع معيّن، لا تترددوا في تدوين منشور على "لينكدإن". فمن خلال إبداء رأيكم في مسائل محددة في مجال عملكم، تُظهرون للآخرين أنكم واسعو الاطلاع وتتمتعون بدراية كافية.
شاركوا في المحادثة عبر#LinkedInBuzzwords .

=