Wednesday, 8 November 2017

Governments and accountancy profession must work together to progress the adoption of International Public Sector Accounting Standards



Dubai, United Arab Emirates, November 8, 2017 –(AETOS Wire)- A new report from ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) has called for governments, public sector entities and the accounting profession to work together to assist in the implementation of International Public Sector Accounting Standards (IPSAS) around the world.

The report—IPSAS implementation: current status & challenges—notes that the adoption of IPSAS has the potential to radically change accounting and financial reporting in public sectors around the world, and particularly in developing countries. However, while adoption is gaining momentum around the world, progress has remained slower than is desirable as adopting countries face specific, complex and consistent implementation challenges.

“The successful adoption of IPSAS can help provide greater clarity on the financial position of public sector entities around the world, delivering greater accountability and transparency, as well as supporting public bodies in improving financial decision making” said Lindsay Degouve de Nuncques, Head of ACCA Middle East.

“In Abu Dhabi, for example, the Abu Dhabi Accountability Authority (ADAA) announced the formal adoption of IPSAS. They have begun preparing financial statements in accordance with IPSAS for some departments and municipalities, therefore having successfully adopted this standard (currently using cash basis IPSAS).

Furthermore, the government of Dubai in line with Strategy 2021 have stated that they will be adopting IPSAS, as witnessed in the Department of Finance.

“However, our research also draws on the experiences of countries around the world in the process of adopting IPSAS and suggests that progress remains slower than is desirable, which seems to be the case in some countries across the Middle East such as Lebanon and Jordan.”

The report notes that professional accountancy organisations should consider the role they can further play in raising awareness of the need for transparent financial reporting in the public sector, including – and also going beyond – providing training on accounting standards.

“It’s time for governments, public sector entities, the users of financial reports and the accountancy profession to come together to achieve our common goal: transparent financial reports that improve accountability, public sector financial management and decision-making” concluded Lindsay.

The full report is available here.

تقرير يسلط الضوء على ضرورة التعاون بين الحكومات ومحترفي مهنة المحاسبة من أجل إحراز تقدم في اعتماد معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 8 نوفمبر 2017 –("ايتوس واير")- دعا تقرير جديد نشرته جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA)، الحكومات ومؤسسات القطاع العام  ومحترفي مهنة المحاسبة إلى التعاون للمساعدة في تطبيق معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام (IPSAS) في جميع أنحاء العالم.

ويشير التقرير الصادر تحت عنوان- "تطبيق معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام (IPSAS): الوضع الراهن والتحديات"- إلى أن اعتماد معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام (IPSAS) يمكن أن يحدث تغييراً جذرياً في إعداد التقارير المحاسبة والمالية في القطاعات العامة في جميع أنحاء العالم، ولا سيما في الدول النامية. ومع ذلك، وعلى الرغم من الزخم الذي شهده اعتماد تلك المعايير في جميع أنحاء العالم، ظل التقدم أبطأ من المستوى المرغوب، حيث تواجه الدول التي تعتمداهذه المعايير تحديات محددة ومعقدة  ومستمرةفي مجال التنفيذ.

وقالت ليندسي ديغوف دي نانك، رئيسة جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA) في الشرق الأوسط: "يمكن أن يساعد الاعتماد الناجح لمعايير المحاسبة الدولية للقطاع العام (IPSAS) في توفير مزيد من الوضوح بشأن الوضع المالي لمؤسسات القطاع العام في جميع أنحاء العالم، ما يؤدي إلى تقديم قدر أكبر من المساءلة والشفافية، ودعم الهيئات العامة في تحسين عملية اتخاذ القرارات المالية".

وتابعت بالقول: "ففي أبوظبي، على سبيل المثال، أعلن جهاز أبوظبي للمحاسبة، عن اعتماد معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام بشكل رسمي، وبدأ بإعداد البيانات المالية وفقاً  لمعايير المحاسبة الدولية لبعض الإدارات والبلديات، ما أدى إلى نجاح اعتماد هذا المعيار (حيث تستخدم حالياً معايير المحاسبة الدولية على أساس النقد)".

وأضافت قائلةً: "فضلاً عن ذلك، أعلنت حكومة دبي من خلال الدائرة المالية ، أنها ستعتمد معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام (IPSAS)، وذلك تماشياً مع إستراتيجية دبي 2021

وقالت أيضاً: "ومع ذلك، يعتمد بحثنا أيضاً على تجارب دول من جميع أنحاء العالم، حول عملية اعتماد معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام (IPSAS)، ويشير إلى أن التقدم لا يزال أبطأ من المستوى المرغوب، كما هو الحال في بعض دول الشرق الأوسط مثل لبنان والأردن".
ويشير التقرير إلى ضرورة دراسة منظمات المحاسبة الاحترافية للدور الذي يمكن أن تؤديه في التوعية بالحاجة إلى إعداد تقارير مالية شفافة في القطاع العام، بما في ذلك توفير التدريب على معايير المحاسبة، ضمن جملة أمور أخرى.

واختتمت ليندسي حديثها قائلةً: " لقد آن الأوان للحكومات ومؤسسات القطاع العام ومستخدمي التقارير المالية  ومحترفي مهنة المحاسبة أن يتحدوا معاً لتحقيق هدفنا المشترك، المتمثل بإعداد تقارير مالية شفافة تحسّن المساءلة والإدارة المالية للقطاع العام وصنع القرار.
يمكنكم الاطلاع على النسخة الكاملة من التقرير هنا

=