Tuesday, 31 October 2017

Arab Bank Group reports net income of USD 600.8 million

Beirut – October 30th, 2017: Arab Bank Group continued its solid financial performance during 2017, posting net income after provisions and taxes of USD 600.8 million for the nine months period ended 30 September 2017 as compared to USD 617.9 million in prior period. The results were achieved despite the impact of the translation effect of foreign currency devaluations.  
The performance of Arab Bank Group reflects its commitment to grow while maintaining a strong and healthy capital base as shareholders’ equity reached USD 8.5 billion as of September 30th, 2017. Customer deposits stood at USD 33.6 billion whilst the loans and advances increased by 6% to reach USD 25 billion compared to USD 23.7 billion as of December 31st, 2016.
Mr. Sabih Masri, Chairman of the Board of Directors commented that the financial performance during the nine months period confirms the success of the Group in dealing with the challenging operating environment.
Mr. Nemeh Sabbagh, Chief Executive Officer, stated that the underlying performance of the Group is driven by the strength of its core businesses, as the net operating income reached USD 894 MM, recording solid growth of 9% after excluding the impact of FX devaluations.
Mr. Sabbagh stated that Arab Bank Group enjoys high liquidity. As of 30 September 2017, the Group’s loan-to-deposit ratio stood at 69.1%, while the capital adequacy ratio calculated in accordance with the new Basel III regulations reached 15.9%. He added that the asset quality remains high, and that credit provisions held against non-performing loans continue to exceed 100%.
Mr. Masri stated that the diversified business model and geographic profile of Arab Bank Group will continue to support its strong performance and leading position.
Arab Bank was named the “Best Bank in the Middle East” in 2017 for the second year consecutively by Global Finance magazine.

600.8 مليون دولار أرباح مجموعة البنك العربي للتسعة اشهر الاولى لعام 2017

بيروت، 30 تشرين الأول 2017: حققت مجموعة البنك العربي نتائج ايجابية خلال التسعة اشهر الاولى من العام الحالي حيث بلغت الارباح بعد الضرائب 600.8 مليون دولار مقابل 617.9 مليون دولار عن نفس الفترة من العام الماضي، في حين نمت صافي الارباح التشغيلية للمجموعة بنسبة 9% بعد استثناء أثر الانخفاض في اسعار الصرف لعدد من العملات العربية والاجنبية. وجاءت هذه النتائج لتؤكد قدرة البنك على الاستمرار في النمو وتحقيق الارباح والمساهمة في تعزيز مركزه المالي حيث بلغت حقوق الملكية 8.5 مليار دولار أمريكي كما في نهاية أيلول 2017.

واظهرت التسهيلات الائتمانية نمواً بنسبة 6% لتصل الى 25 مليار دولار أمريكي بالمقارنة مع 23.7 مليار دولار أمريكي كما في نهاية العام 2016، في حين استقرت ودائع العملاء عند 33.6 مليار دولار امريكي كما في 30 ايلول 2017.

وفي معرض حديثه عن هذه النتائج، صرح السيد صبيح المصري– رئيس مجلس إدارة البنك قائلا  "تشكل الربحية المحققة للربع الثالث من هذا العام مؤشراً واضحا على قدرة مجموعتنا المصرفية على مواصلة الوتيرة الصحية لأرباحها وإيراداتها التشغيلية ، ودليلاً على النجاحات التي تحققها في تنويع مصادر هذه الإيرادات.

وبين السيد نعمة الصباغ – المدير العام التنفيذي للبنك العربي – أن البنك ماض في تحقيق نتائج ايجابية مستفيداً في ذلك من مزايا التواجد النشط والإمتداد الواسع لشبكته المصرفية محلياً و خارجياً ، حيث حقق البنك نمواً في صافي ايراداته التشغيلية لتصل الى 894 مليون دولار امريكي، وبلغت نسبة النمو 9% اذا تم استثناء أثر الانخفاض في اسعار الصرف لعدد من العملات العربية والاجنبية. واضاف بان البنك استمر في الاحتفاظ بنسبة سيولة مرتفعة حيث بلغت نسبة القروض الى الودائع 69.1%، كما حافظ على جودة محفظة التسهيلات الائتمانية ومتانة مركزه المالي ، وانعكس ذلك من خلال استقرار نسبة القروض المتعثرة إلى إجمالي القروض عند4.8 % مع الاحتفاظ  بمعدل تغطية وصل الى اكثر من 100% و بلغت نسبة كفاية رأس المال 15.9%.

وفي الختام بين السيد صبيح المصري ان البنك يسعى باستمرار لتعزيز نقاط القوة التي يتمتع بها نموذج اعمال البنك والاستفادة منها لتحقيق افضل النتائج بالشكل الذي يسمح بمواصلة مسيرة أدائه الايجابي  وتعزيز موقعه في السوق المحلية والخارجية.

وتجدر الإشارة هنا إلى أن مجلة غلوبال فاينانس (Global Finance) العالمية كانت قد اختارت البنك العربي كأفضل بنك في الشرق الأوسط للعام 2017 وذلك للعام الثاني على التوالي.


=