Monday, 16 October 2017

ABCC announces Mercosur-Egypt Free Trade Agreement comes into effect


Agreement to cover 78 per cent of bilateral trade between Brazil & Egypt

UAE, October 16, 2017 - The Arab-Brazilian Chamber of Commerce (ABCC) has announced that the Free Trade Agreement (FTA) signed between Mercosur and Egypt came into effect. Signed in 2010, the agreement outlines bilateral trade between Egypt and Mercosur, the bloc made up of Brazil, Argentina, Uruguay and Paraguay, through which 63 per cent of its exports will be covered immediately, becoming eligible for import tax exemption. Last year bilateral trade between Brazil and Egypt reached over USD 1.8 billion, of which 78 percent was made up of products covered by the agreement. Over the next 10 years, a projected 99 percent of trade between Mercosur and Egypt will fall under the agreement.
Products exported from Brazil to Egypt that will reap the immediate benefits of this agreement include beef products, cereal, ores and inorganic chemical products, while Egyptian exports covered by the agreement will include both organic and inorganic fertilizers, vegetables, cotton and textiles.  Brazil exported over USD 1.35 billion worth of goods to Egypt from Q1 to Q3 of 2017, reflecting an increase of 13 per cent compared to the same period in 2016. According to data published by the Ministry of Industry, Foreign Trade and Services (MDIC), Brazil imported USD 119.3 million worth of goods during the same period in 2017, reflecting an increase of 138.5 per cent in comparison to 2016.
Dr. Michel Alaby, Secretary General and CEO of ABCC, said: “As the Free Trade Agreement signed between Mercosur and Egypt comes into effect, we can expect to witness a boost in trade as well as a strengthening of the partnership between Brazil and Egypt. Egypt is an important trade partner of Brazil in Africa as it accounts for 23 per cent of the purchases of Brazilian products in the continent. The list of products covered by the agreement is extensive. Regarding Mercosur’s exports to Egypt, there are nearly 10,000 products included, with almost 63 per cent of exports to be covered immediately.”

The Mercosur-Egypt Free Trade Agreement will be discussed within training courses offered to Brazilian exporters across initiatives such as the National Export Culture Plan (PNCE), as well as in frequent talks with Brazilian companies. One of the Plan’s work fronts is the training of exporters in Brazil. 

"الغرفة التجارية العربية البرازيلية" تعلن عن بدء العمل باتفاقية التجارة الحرة الموقعة بين مصر وتجمّع الميركوسور
       
الاتفاقية تشمل 78 بالمائة من حجم التبادل التجاري بين البرازيل ومصر

الإمارات، 16 أكتوبر 2017 أعلنت الغرفة التجارية العربية البرازيلية أن اتفاقية التجارة الحرة الموقعة عام 2010 بين مصر ودول تجمّع الميركوسور قد دخلت حيز التنفيذ. حيث تهدف هذه الاتفاقية إلى تعزيز حجم التبادل التجاري المتبادل بين مصر ودول التجمّع التي تضم كلاً من البرازيل والأرجنتين والأورغواي والباراغوي، بحيث تغطي فوراً 63% من صادرات التجمّع مما يؤهله للحصول على إعفاء من ضرائب الاستيراد. يذكر أن حجم التبادل التجاري بين البرازيل ومصر قد تجاوز العام الماضي حدّ الـ 1,8 مليار دولار أمريكي حيث وصلت نسبة المنتجات المشمولة بالاتفاقية إلى 78 بالمائة، وسط توقعات بارتفاع نسبة التبادل التجاري بين مصر ودول الميركوسور إلى 99% خلال العشر سنوات القادمة حسبما تنص عليه الاتفاقية.

وتشمل قائمة المنتجات المصدرة من البرازيل إلى مصر والتي تستفيد بصورة مباشرة من المزايا التي تنص عليها هذه الاتفاقية: منتجات لحوم البقر والحبوب والخامات والمنتجات الكيماوية غير العضوية، بينما تضمّ الصادرات المصرية المشمولة بالاتفاقية الأسمدة العضوية وغير العضوية والخضروات والقطن والمنسوجات. وبلغت قيمة الصادرات البرازيلية إلى مصر أكثر من 1,35 مليار دولار خلال الفترة من الربع الأول إلى الربع الثالث من عام 2017، أي بزيادة بنسبة 13 في المائة مقارنة بالفترة نفسها من عام 2016. وتشير البيانات الصادرة عن وزارة الصناعة والتجارة الخارجية والخدمات، إلى أن قيمة البضائع التي صدّرتها البرازيل قد وصلت إلى 119,3 مليون دولار أمريكي خلال نفس الفترة من عام 2017، أي بزيادة قدرها 138,5 في المائة مقارنةً بعام 2016.

وقال الدكتور ميشيل حلبي، الأمين العام والرئيس التنفيذي للغرفة التجارية العربية البرازيلية: "مع دخول اتفاقية التجارة الحرة الموقعة بين ميركوسور ومصر حيز التنفيذ، يمكننا أن نتوقع أن يشهد التبادل التجاري بين الطرفين انطلاقةً قويةً فضلا عن تعزيز الشراكة بين البرازيل ومصر. وتعتبر مصر شريكاً تجارياً هاماً للبرازيل في أفريقيا حيث تستورد السوق المصرية 23 في المائة من المنتجات البرازيلية في القارة. ومع القائمة الطويلة من المنتجات المشمولة بالاتفاقية، فإن صادرات ميركوسور إلى مصر تصل إلى ما يقرب من 10 آلاف منتج، حيث تغطي الاتفاقية 63% من تلك الصادرات على الفور".

ومن الجدير بالذكر أنه ستتم مناقشة اتفاقية التجارة الحرة بين مصر وتجمّع الميركوسور خلال الدورات التدريبية المقدمة للمصدرين البرازيليين، في إطار مجموعة من المبادرات النوعية أبرزها "الخطة الوطنية لثقافة التصدير"، كما سيتم تناولها خلال سلسلة من المحادثات مع الشركات البرازيلية. يذكر أن الخطة تتضمن أيضاً تدريب المصدّرين في البرازيل. 
=