Monday, 25 September 2017

Egyptian SMEs benefit from online tools to reach global markets: Future of Business Survey



More than half of exporting Egyptian SMEs (52%) report that over 75% of their international sales depend on online tools on platforms like Facebook.

Egypt, 25 September,2017In an ongoing collaboration with the World Bank and Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Facebook has released a new International Trade report from the Future of Business survey across 42 countries accounting for 40% of the world’s population⁵ and 73% of global GDP, about how small and medium- sized enterprises (SMEs) with a digital presence are trading internationally.
This year’s results show that those small businesses who are engaged in international trade are more confident about the future and use online tools at a higher rate than non-traders. While 52 per cent of Egyptian exporters in SMEs depend on online tools for 75 per cent of their international sales, 65 per cent agree that using online tools for selling internationally has increased their revenue.
Of the 35 million people on Facebook in Egypt, more than 60% are connected to at least one small business in another country. And almost 80 million people from around the world are connected to a small business in Egypt. The survey highlights that 56 per cent of traders and non-traders are confident of their current business, with almost three in four SMEs confident in the positive future outlook of their business.
Facebook is fueling small business growth – it’s a great way for SMEs to reach existing customers and find new ones, simply because it’s where people are spending their time. These businesses are using technology to grow, build new opportunities and find customers at home and abroad.
To help give small and medium enterprises across MENA great business ideas, and practical advice they need to turn these ideas into reality, Facebook is partnering with local organizations who have unrivaled expertise in this area to provide advice, knowledge and tools that will give more women across the country the practical support. For instance, in Egypt, Facebook has partnered with Ahead of the Curve, as part of #SheMeansBusiness initiative launched earlier this year, who has been taking the lead in building a team of partners to reach women across the country.
One of the key case studies highlighted in the campaign was, Eventtus Egypt. Co-founder and CEO, Mai Medhat co-created with her friend Nihal Fares, an engagement platform and mobile app for event planning, networking and ticketing. Eventtus helps event organizers quickly and easily create an interactive mobile app for their events in a few minutes. Through the app, organizers can then share content, such as the agendas, speaker bios, and exhibitors. Polls and surveys can be used to provide real-time feedback, and Eventtus’ post- event analytics help organizers understand their audiences, measure success, and improve future planning. It’s a one stop shop to make the creation, curation and running of events as seamless and easy as possible.

Facebook acknowledges the significant role that small and medium enterprises play in the growth of an economy, and continuously looks for ways to partner in the growth of these businesses, leveraging the power of technology, to help provide them a global mobile opportunity with Facebook as their mobile solution.

 أكثر من نصف المؤسسات المصرية المصدّرة الصغيرة والمتوسطة الحجم (52%) تفيد بأنّ أكثر من 75% من مبيعاتها الدولية تعتمد على الأدوات المتاحة على منصّات على الإنترنت مثل فيسبوك
المؤسسات المصرية الصغيرة والمتوسطة الحجم تستفيد من الأدوات المتاحة على الإنترنت للوصول إلى أسواق عالمية: استبيان مستقبل الأعمال
مصر، 25 سبتمبر 2017 – أصدرت شركة فيسبوك ضمن إطار تعاونها المتواصل مع البنك الدولي ومنظمة التعاون والتنمية في الميدان الاقتصادي تقريراً جديداً عن التجارة الدولية مرتكزاً على استبيان مستقبل الأعمال الذي طال 42 دولة و40% من سكان العالم و73% من الناتج المحلي الإجمالي العالمي، وتناول كيفية قيام المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الحجم ذات الحضور الرقمي بالتجارة الدولية.
وقد أظهرت نتائج هذه السنة أنّ هذه المؤسسات الصغيرة الحجم التي تمارس التجارة الدولية هي أكثر ثقة بشأن المستقبل وتستخدم الأدوات المتاحة على الإنترنت أكثر من تلك التي لا تمارسها. وفيما يعتمد 52% من المصدّرين المصريين في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الحجم على الأدوات المتاحة على الإنترنت في 75% من مبيعاتهم الدولية، يوافق 65% على أنّ استخدام الأدوات المتوفرة على الإنترنت لبيع منتجاتهم حول العالم أدّى إلى زيادة عائداتهم.
يشار إلى أنّ أكثر من 60% من الـ35 مليون نسمة المتواجدة على فيسبوك في مصر هم على تواصل مع مؤسسة واحدة على الأقلّ صغيرة الحجم وعاملة في دولة أخرى، وأنّ 80 مليون شخص تقريباً من حول العالم هم على تواصل مع مؤسسة صغيرة الحجم في مصر. كما أظهر الاستبيان أنّ 56% من التجار وغير التجّار واثقون بشأن أعمالهم الحالية وأنّ ثلاثة أرباع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الحجم تقريباً واثقة من مستقبل أعمالها الإيجابي.
ويجدر بالذكر أنّ منصّة فيسبوك تعزّز نموّ المؤسسات الصغيرة، وهي تشكّل وسيلة ممتازة تتيح للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة الحجم الوصول إلى العملاء الحاليين وإيجاد عملاء جدد لأنها ببساطة تستهلك الجزء الأكبر من وقت الناس. وتستخدم هذه المؤسسات التكنولوجيا بهدف النموّ والاستفادة من فرص جديدة وإيجاد عملاء محلياً وعالمياً.
ولتزويد المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الحجم في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا بأفكار ممتازة في مجال الأعمال وبنصائح عملية تحتاج إليها لتحويل هذه الأفكار إلى واقع ملموس، تعاونت منصة فيسبوك مع مؤسسات محلية تتمتع بخبرة واسعة في هذا المجال بهدف تقديم النصائح والمعرفة والأدوات التي توفّر الدعم العمليّ لمزيد من النساء في الدولة. فعلى سبيل المثال، تعاونت منصة فيسبوك في مصر ضمن إطار مبادرة #SheMeansBusiness التي أُطلقت في وقت سابق من هذا العام مع شركة Ahead of the Curve الرائدة لبناء فريق من الشركاء بهدف بلوغ النساء في الدولة.
ومن بين دراسات الحالات الأساسية التي سلطّت الحملة الضوء عليها شركة "إفنتوس مصر" Eventtus Egypt التي أنشأتها مديرتها التنفيذية مي مدحت بالتعاون مع صديقتها نهال فارس، وهي عبارة عن منصة تواصل وتطبيق على الهاتف المتحرك لتنظيم الفعاليات والتواصل وبيع التذاكر. وتساعد "إفنتوس" منظمي الفعاليات بسرعة وتبتكر خلال دقائق معدودة تطبيقاً تفاعلياً على الهاتف المتحرك لفعالياتهم، حيث يستطيع المنظّمون من خلال التطبيق تشارك المحتوى مثل البرامج، وسير المتحدثين الذاتية، والعارضين. ويمكن أيضاً استخدام الاستبيانات لتوفير تقييم مباشر، وتساعد بيانات "إفنتوس" التحليلية المنظمين على فهم الجماهير بصورة أفضل، وقياس النجاح، وتحسين التخطيط المستقبلي. ويعتبر هذا التطبيق بمثابة متجر شامل هدفه تسهيل تنظيم الفعاليات قدر الإمكان وإدارتها بسلاسة.
يُذكر أنّ منصة فيسبوك تعي الدور المهم الذي تؤديه المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الحجم في نموّ الاقتصاد وتواصل البحث عن سبُل تعاون لتنمية هذه المؤسسات، مستفيدةً من تأثير التكنولوجيا بهدف توفير فرص عالمية لها من خلال حلول فيسبوك المتحركة.

=