Monday, 17 July 2017

Careem Invests in Local Egypt Startup Swvl to Bring Low-Cost Transportation Options to the Region


Investment promotes local tech ecosystem; aids bus transportation network Swvl in expansion and development of new product features

Cairo, Egypt, 17 July 2017 – Careem, the leading ride-hailing service in the Middle East and North Africa, today announced it has invested in bus transportation network, Swvl, the brain child of former Careem market launcher, Mostafa Kandil, fulfilling its mission to build an institution for the region. The investment, $500k in seed funding, will be used to help Swvl expand into new cities and markets as well as roll out new product features within its app, including new payment options. In addition to the investment, Careem’s Chief Experience Officer and Co-founder, Magnus Olsson, will be joining Swvl’s Board of Directors.
“Swvl and Careem share a similar mission in that we both wish to solve the transportation challenges facing the MENASA region,” said Magnus Olsson, chief experience officer and co-founder, Careem. “Our investment in the company is a clear bet on the value we believe Swvl will bring to the Egyptian people and further fulfills our promise to be a source of inspiration to local start-ups. We’re also proud to have played a part in promoting entrepreneurship in the region. Mostafa was an amazing colleague while he was at Careem, and we are excited to support him on Swvl as the company looks to expand its footprint and accelerate its growth.”
Founded in March 2017 by Kandil and his two co-founders, Mahmoud Nouh and Ahmed Sabbah, Swvl’s mission is to provide affordable, reliable and convenient public transportation to the people of Egypt and other emerging markets. Swvl users simply choose their exact pick-up and drop-off location and track bus movement so they know exactly what time it will arrive.  
Currently, Swvl accepts payment via credit card, but with this latest investment from Careem, the company is planning to roll out four additional payment options over the next few months, including wallets, cash on delivery and more. In terms of expansion, the company expects to be available in all of Cairo by the end of this year and also plans to launch operations in Alexandria. In 2018, the company expects to expand beyond Egypt to other emerging markets in the Middle East and North Africa.
“With Swvl, we intend to fully re-engineer and re-model public transportation, not only in Egypt, but across the region,” said Mostafa Kandil, co-founder and chief hustler, Swvl. “Careem’s investment will enable us to achieve this goal, and at the same time, the company’s local knowledge will be invaluable to us as we continue to build out our offerings. We couldn’t have asked for a better partner, and we look forward to being a part of Careem’s mission to solve local problems and improve people’s lives.”

This isn’t Careem’s first foray into public transportation. In July 2016, Careem announced a partnership with NEXT Future Transportation to bring driverless transportation solutions to the MENASA region. NEXT’s battery-powered, self-driving electric pods can drive individually or by attaching themselves to other pods to form a bus-like structure where travelers can move freely from one pod to another. Additionally, in July of last year, Careem announced a $100M investment in research and development, opening up R&D centers in Germany and Egypt, focused on accelerating innovation in transportation-related technology infrastructure for the region. 

­­­كريم تستثمر في تطبيق Swvl المصري الناشئ للنقل الجماعي التشاركي
الاستثمار الأخير يشارك في دعم منظومة النقل في مصر، ويسعى لتوسيع شبكة Swvl للنقل الجماعي التشاركي مع تطوير وإضافة منتجات جديدة للتطبيق الناشئ 

القاهرةفي 17يوليو 2017- امتثالا لمبدأ أحداث التطور وفقا لأولويات يحددها فئات وأفراد المجتمع فإن كريم تعلن اليوم عن استثمارها في شركةSwvl، رائدة تقديم خدمة النقل الجماعي التشاركي في مصر.   تسعى Swvl لملئ الفجوة الموجودة  في شبكة المواصلات عن طريق تقديم خدمة نقل جماعي بحافلات عالية الجودة  من خدمات النقل عند الطلب. بلغ عدد المسارات المتوفرة لدى Swvl Swvl٤٠ مسار وعدد حافلات النقل الجماعي (الباصات) حوالي ١٠٠ حافلة انضمت لمنصة Swvl في أقل من ٣ شهور مما يوفر تكلفة منخفضة تلقائيا للفرد ضمن الرحلة الجماعية التشاركية. إن الاندماج الذي يحققه هذا السبق يلي ريادة كريم بدمج التاكسي الأبيض في سبتمبر ٢٠١٦ حيث يشارك مئات سيارات التاكسي الأبيض في القاهرة والبرتقالي في الغردقة في منصة كريم لتحقيق رحلات ناجحة للركاب. 


وافادت كريم ان تطبيق شركة Swvl للنقل الجماعي التشاركي يعكس رؤية مصطفى قنديل، أحد المسئولين السابقين في شركة كريم. يأتي هذا الاستثمار الذي بلغت قيمته 500,000  دولار  كرأس مال مبدئي للشركة الناشئة خطوة مهمة لتحقيق التوسع في مدن أخرى بالسوق المصري، بالإضافة لإطلاق منتجات وخدمات جديدة داخل التطبيق بما في ذلك توفير وسائل دفع متنوعة وسينضم السيد/ ماجنوس أولسون- رئيس قطاع تجربة العملاء والمؤسس الشريك في كريم، لمجلس إدارة شركة Swvl الناشئة.     

وتعليقاً ، يقول ماجنوس أولسون: "إنّ كريم وSwvl تتشاركان نفس الهدف، والمتمثل في التغلب على مشكلات المواصلات التي تواجه مناطق الشرق الأوسط وشمال أفريقيا وجنوب آسيا. ويأتي استثمار كريم الأخير في Swvl للتأكيد على إيماننا الكبير في قدرة الشركة الجديدة على ابتكار وتقديم رؤى جديدة للمجتمع المصري، وهو ما يتيح لنا في كريم الوفاء بوعودنا في أن نكون مصدر الهام للشركات الناشئة في هذا السوق الحيوي. من ناحية أخرى، تفخر كريم بمساهماتها الفعالة في الترويج لريادة الأعمال بالمنطقة. لقد كان مصطفى قنديل زميلاً رائعاً لنا أثناء عمله في كريم، ونحن سعداء بمساعدته وتقديم كل الدعم له في Swvl، حيث تتطلع شركته الناشئة للتوسع في مصر والمنطقة "

اسست Swvl في ابريل 2017 بمشاركة كل من مصطفى قنديل وشريكين مؤسسين هما محمود نوح وأحمد صبّاح. ويتمثل الهدف الرئيسي للشركة في توفير وسائل نقل تشاركية تتسم بسعرها الاقتصادي وفعاليتها وملائمتها للركاب في مصر والأسواق الناشئة الأخرى. ويقوم مستخدمي Swvl باختيار مكانيِ الركوب والوصول ومتابعة حركة الأوتوبيس على الخريطة للتعرف بدقة على موعد وصوله.
  
يقبل تطبيق Swvl في الوقت الحالي الدفع عن طريق بطاقات الائتمان، ولكن مع ضخ كريم للاستثمارات الأخيرة، من المنتظر إضافة بدائل أخرى للدفع للتطبيق خلال الشهور القادمة. أما فيما يتعلق بالتوسع، فمن المتوقع أن يُتاح التطبيق في جميع مناطق القاهرة بحلول نهاية العام الحالي، كما سيتم إطلاقه في الإسكندرية أيضاً فيما بعد. وخلال عام 2018، تتوسع الشركة خارج مصر وبالتحديد في الأسواق الناشئة بالشرق الأوسط وشمال أفريقيا.
يضيف مصطفي قنديل- المؤسس الشريك ورئيس قطاع النمو في Swvl: "تستهدف Swvl اعادة هندسة قطاع النقل الجماعي التشاركي ليس فقط في مصر ولكن أيضاً في المنطقة. وبالتالي تتيح لنا استثمارات كريم امكانية تحقيق هذا الهدف الهام. إننا نعتبر كريم شريكاً مثالياً، حيث تهدف الشركتان العمل معا على الحد من الازدحام وتقديم خدمات بأسعار أقل من المتاحة حاليا."

و قال السيد/ رامي كاطو رئيس عمليات كريم بمصر: " هدفنا المساهمة في تمكين خدمات نقل تشاركية وفقاً لاحداثيات ورؤى المجتمع وتحولات هذه الرؤى و السبق دائماً. فاليوم نكرر سبق دمج التاكسي الأبيض و البرتقالي في القاهرة و الغردقة بتحقيق فرصة الريادة في النقل التشاركي الجماعي من خلال Swvl محققين فرصة للمزيد من النجاح للراكب و كابتن كريم و كابتن Swvl أيضا."   

تجدر الإشارة أنّ استثمارات كريم في Swvl لا تُعد الأولى من نوعها في مجال النقل الجماعي، حيث قامت كريم في يوليو 2016 بالإعلان عن شراكتها مع نيكست فيوتشر لحلول النقل، وذلك لاستقدام حلول قيادة ذاتية بدون سائق في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا وجنوب آسيا. وتُعد مركبات نيكست من المركبات الكهربائية ذاتية القيادة والتي يمكنها السير بشكل فردي أو من خلال ربطها مع مركبات مماثلة لتشكيل ما يشبه الحافلة، حيث يتنقل الركاب من مركبة إلى أخرى بكل سهولة وحرية. وفي يوليو 2016 أيضاً أعلنت كريم عن تخصيص استثمارات بقيمة 100 مليون دولار للبحوث والتطوير، لإطلاق مراكز للبحوث والتطوير في ألمانيا بهدف التركيز على تطوير البنية التحتية التكنولوجية في مجال النقل لصالح دول المنطقة.  
=