Thursday, 22 June 2017

Forbes Middle East announce its 2017 Ranking of Top 100 Companies in the Arab World



·         Saudi Arabia dominates the list with 36 companies
·         The total market value of the top 100 companies in the Arab world reached $772 billion
·         49% of the top 100 companies are from the banking and financial services sector
·         Global Telecom Holding (#33) was the top gainer
·         10 new companies joined the top 100 list
Dubai, U.A.E. June 20, 2017: In its June issue, Forbes Middle East unveiled its 2017 ranking of the Top 100 Companies in the Arab World
Saudi Arabia continues to dominate the list with 36 companies. SABIC, which is from the kingdom, emerged at the top. With the rise in oil prices, the total market value of the top 100 companies in the Arab world reached $772 billion in April 2017, gaining 12% compared to the previous year. Although aggregate net profits decreased by 9.7% to $52.9 billion, sales and total assets increased by 2.4% and 3.8% to reach $288.3 billion and $2.7 trillion respectively as companies’ operational performance was relatively stable.
Following a wave of mergers and acquisitions across the region, banks and financial services take the largest share in terms of sector. The industrial sector and telecommunications came in second and third with Etisalat (#5) being the biggest telecommunications company across all metrics and Industries Qatar (#31) as the biggest industrial company in the list.
Global Telecom Holding (#33) was the top gainer in the list. Breaking the ranks this year are 10 new entrants: Omantel (#71), National Bank of Bahrain (#83), LafargeHolcim Maroc (#89), Elsewedy Electric (#92), Emaar The Economic City (#94), Saudi Ground Services (#94), Advanced Petrochemical Company (#97), BBK (#98), National Bank of Oman (#99) and Mannai Corporation (#100).
Khuloud Al Omian, Editor in Chief of Forbes Middle East said, “Although oil prices drive the Arab region’s economy, the share of banking and financial services followed by telecommunication and industrial sector is a positive sign towards more vibrant growth for companies in the region.”
Methodology:
A total of 1,300 listed companies were selected across the Arab stock markets from Saudi Arabia, Qatar, Oman, Jordan, Egypt, Kuwait, Bahrain, U.A.E. (Abu Dhabi and Dubai), Lebanon, Morocco and Tunisia. Those suspended from trading or who didn’t disclose their 2016 financial statements were excluded. Four metrics were measured: market value, sales, net profit and total assets. Market value and currency conversions are as of April 6, 2017. The cut-off was $1.9 billion for market value, $849 million for sales, $133 million for net profit and $5 billion for total assets. Each company received four separate scores based on its ranking on each metric within the list. To qualify, a company had to meet the minimum for at least one metric. 154 listed companies qualified at minimum one metric. All four scores were added (equally weighted) to reach a composite score and rank the companies.
The complete list can be viewed at: 
About Forbes Middle East
Forbes Middle East is a licensee of Forbes Media, and extends the Forbes brand of journalism across the Arab world. Forbes Middle East's distinctive editorial style attracts a readership of Arab leaders, entrepreneurs, C-level executives, government officials and investors united by a belief in the spirit of free enterprise and entrepreneurial values. 
Across the region, Forbes Middle East sets the pace for preemptive business journalism. By uncovering trends and anticipating opportunities in the regional marketplace, each monthly issue brings top executives the information critical to their success – in both Arabic and English language editions.
The magazine researches and publishes original rankings, based on methodologies set by Forbes Media.

For more information, please visit www.forbesmiddleeast.com or follow us social on Facebook, Twitter and LinkedIn.

فوربس الشرق الأوسط تلعن عن
 أقوى 100 شركة في العالم العربي لعام 2017
-         المملكة العربية السعودية تتصدر القائمة بـ 36 شركة
-         772 مليار دولار القيمة السوقية الإجمالية لأقوى 100 شركة في العالم العربي
-         قطاع البنوك والخدمات المالية يهيمن على القائمة بـ 49%
-         غلوبال تيلكوم القابضة أكبر الرابحين
-         10 شركات جديدة في قائمة أقوى 100 شركة في العالم العربي

دبي، 20 يونيو 2017:
كشفت مجلة "فوربس الشرق الأوسط" في عددها الصادر في شهر يونيو/حزيران عن قائمتها لأقوى 100 شركة في العالم العربي. أظهرت القائمة تحسنا في أداء الشركات في المنطقة العربية خلال عام 2016، بسبب ارتفاع أسعار النفط مقارنة بالعام الذي سبقه.
واستطاعت الشركات التي أوردتها القائمة أن تحقق زيادة في المبيعات وإجمالي الأصول بنسبة 2.4 % و3.8 % لتصل إلى 288.3 مليار دولار و2.7 ترليون دولار على التوالي، حيث شهد الأداء التشغيلي للشركات استقرارًا نسبياً، على الرغم من أن صافي الأرباح الإجمالية انخفض بنسبة 9.7% ليصل إلى 52.9 مليار دولار. وبلغت القيمة السوقية الإجمالية لأقوى 100 شركة في العالم العربي 772 مليار دولار في أبريل/ نيسان2017، بزيادة نسبتها 12% عن العام السابق.
وقد فرضت الشركات السعودية وجودها على القائمة بشكل كبير، ممثلة بـ 36 شركة، بمجموع أصول قدرت بنحو 944.7 مليار دولار ومجموع مبيعات تقدر بـ 135.6 مليار دولار، واحتلت الشركة السعودية للصناعات الأساسية (سابك) المركز الأول بوصفها أكبر شركة في السعودية والعالم العربي. فيما حلّت قطر والإمارات في المركز الثاني والثالث بـ 19 و 17 شركة على التوالي.
وبالنظر إلى القطاعات، جاء قطاع البنوك والخدمات المالية الذي يشهد موجة من عمليات الدمج والاستحواذ في الإمارات والسعودية وقطر والمغرب ومصر صدارة القائمة بـ 49 %، ولا يزال (بنك قطر الوطني) الذي حاز المركز الثاني، يحتفظ بمكانته كأكبر بنك مدرج للتداول في المنطقة، يليه (بنك أبوظبي الأول) في المركز الـ 3، وهو ثمرة الاندماج بين (بنك أبو ظبي الوطني) و(بنك الخليج الأول).
فيما جاء قطاعا الاتصالات والصناعة في المرتبتين الثانية والثالثة على التوالي، فقد برزت (اتصالات) في المركز الـ 5، بوصفها أكبر شركة اتصالات في العالم العربي بالمقاييس كلها، و(صناعات قطر) في المركز الـ31 بوصفها أكبر شركة صناعية في القائمة.
وكانت (غلوبال تيلكوم القابضة) بالمركز 33 أكبر الرابحين، وعدت الشركة الأكثر تقدما في قائمة هذا العام إذ استطاعت أن تقفز من المركز 85 إلى 52. وقد زادت الشركة إجمالي أصولها بنسبة 18% لتصل إلى 5.6 مليار دولار.
وشهدت قائمة هذا العام إضافة 10 شركات جديدة وهي: (عمانتل) في المركز (71) و(بنك البحرين الوطني) في المركز 83، و(لافارج هولسيم المغرب) في المركز 89 و(السويدي الكتريك) في المركز 92، و(اعمار المدينة الاقتصادية) في المركز 94، و(الشركة السعودية للخدمات الارضية) في المركز 94، و(الشركة المتقدمة للبتروكيماويات) في المركز 97 و(بنك البحرين والكويت) في المركز 98، و(البنك الوطني العماني) في المركز 99، (مجمع شركات المناعي التجارية) في المركز 100.
وصرحت خلود العميان، رئيس تحرير فوربس الشرق الأوسط: "على الرغم من أن أسعار النفط تدفع باقتصاد المنطقة العربية، إلا أن قطاع البنوك والخدمات المالية، يليه قطاعا الاتصالات والصناعة، يسهم ويعد كعلامة إيجابية نحو نمو أكثر حيوية لشركات المنطقة ".
المنهجية
بدأنا ب 1300 شركة مدرجة في أسواق الأسهم العربية من السعودية وقطر وعُمان والأردن ومصر والكويت والبحرين والإمارات (أبوظبي ودبي) ولبنان والمغرب وتونس. كما استثنينا الشركات المساهمة العامة التابعة للشركات المدرجة، وتلك الموقوفة عن التداول، بالإضافة إلى الشركات التي لم تكشف عن بياناتها المالية المدققة لعام 2016 . ولإنشاء قائمة أقوى الشركات في العالم العربي، استخدمنا 4 معايير: القيمة السوقية والمبيعات وصافي الأرباح وإجمالي الأصول. واعتمدت القيمة السوقية وتحويلات العملات في 6 أبريل/ نيسان 2017 . فيما كان الحد الأدنى لدخول القائمة 1.9 مليار دولار للقيمة السوقية، و 849 مليون دولار للمبيعات، و 133 مليون دولار لصافي الأرباح و 5 مليارات دولار لإجمالي الأصول. وحصلت كل شركة على 4 تقييمات بناءً على مرتبتها في كل معيار ضمن القائمة.
ويشترط على الشركة أن تلبي الحد الأدنى في معيار واحد على الأقل لضمان التأهل، فيما تحصل على درجة صفر في حال كانت دون الحد الأدنى المعتمد. وتأهلت 154 شركة مدرجة في معيار واحد على الاقل.
ثم قمنا بجمع المعايير ال 4 (بأوزان نسبية متساوية) لبلوغ درجة مجمعة لتصنيف الشركات. فكانت (سابك) الأعلى درجة بينها، و(مجمع شركات المناعي التجارية) في المركز 100.
للإطلاع على القائمة كاملة: قائمة 100 شركة في العالم العربي 2017    
                            
=